اولین‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی: سال‌ های آغازین

اولین‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی: سال‌ های آغازین

چهار شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۹

در این مجموعه از مقالات، سفری در تاریخ صنعت ویدیوگیم می‌کنیم و اولین‌های این صنعت پرطرفدار در شاخه‌های مختلف را با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیش از هفتاد سال از آغاز تاریخ صنعت ویدیو گیم گذشته است. سال‌های آغازین این صعنت، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی بتوان از تولید انبوه یک بازی ویدیوی پول زیادی بر جیب زد. حتی تصور هم نمی‌شد که بازی ویدیویی چندان مخاطب خاصی داشته باشد. بازی‌های اولیه تنها پروژه‌ای بودند برای نمایش قابلیت‌های کامپیوترهای عظیم‌الجثه‌ای که در سال‌های ابتدایی دهه پنجاه و شصت میلادی، روزبه‌روز و با سرعت سرسام آوری پیشرفت می‌کردند. کم‌کم و با پیدا شدن سر و کله‌ی دستگاه‌های آرکید و کنسول‌های خانگی، نظر سرمایه‌گذاران نیز به این صنعت نوپا جلب می‌شود. در آن سال‌ها تقریباً هر عنوان جدید برابر بود با نوآوری در زمینه‌ای خاص. سال‌های اولیه، هنوز خبری از تمرکز بر ژانرهای مختلف نبود و سازندگان تمام هم و غم‌شان را تنها روی ساخت یک بازیِ قابل اجرا می‌گذاشتند. به این ترتیب بود که بالاخره سر و کله ی اولین‌ها پیدا می‌شود: اولین گرافیک ریل‌تایم، اولین تجربه هوش‌مصنوعی در بازی، اولین بازی تجاری، اولین کنسول تاریخ و حتی اولین بازی غیر صامت از عناوینی هستند که در سال‌های اولیه این صنعت به چشم می‌خورند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید صنعتی که امروزه میلیون‌ها کاربر را دور خود جمع کرده است، چطور در گذر زمان شکل گرفته و چه کسانی سنگِ بنای اصلی آن را گذاشته‌اند. به این منظور، مقالاتی را آغاز کردیم که از سال‌های پیشین دهه هفتاد میلادی، یعنی عصر شکل‌گیری این صنعت آغاز می‌شود و تا امروز که دور هم نشسته‌ایم و چشم به راه پیشرفته‌ترین بازی‌های روز دنیا هستیم، ادامه پیدا می‌کند. با ما همراه باشید.

Cathode Ray Tube

نام بازی: Cathode Ray Tube Amusement Device

پلتفرم منتشر شده: cathode-ray tube and analog electronics

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۴۷

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

  • اولین بازی تاریخ
  • اولین بازی با نمایشگر
  • اولین شبیه‌ساز

بیش از پنجاه سال است که بحث بر سر عنوان «اولین بازی ویدیویی تاریخ» هم‌چنان ادامه دارد. البته که این موضوع به تعریف شما از یک بازی ویدیویی هم بستگی زیادی دارد. برخی از صاحب‌نظران، بازی ویدیویی را محصولی می‌دانند که با استفاده از «کامپیوتر» ساخته شده باشد و از «گرافیکی» استفاده کند که روی یک دستگاه ویدویی مانند تلویزیون یا مانیتور قابل نمایش باشد. عده‌ای دیگر اما هر بازیِ الکترونیکی را که از هر دستگاه خروجی ویدیویی‌ای به نمایش در آید، یک بازی ویدویی می‌نامند. حالا اگر از طرفداران دسته دوم باشید، می‌توانید بازی Cathode-Ray Tube Amusement Device را اولین بازی ویدیویی ساخته شده به دست بشر بدانید.

متاسفانه امروزه هیچ نسخه‌ای از این بازی در دسترس نیست؛ حتی تصویری از گیم‌پلی بازی یا حتی خودِ دستگاه هم پیدا نشده و تمام اطلاعات موجود ازطریق تحقیق روی پرونده‌های مربوط‌به ثبت اختراع محصول با نام (#2455992)، به‌دست آمده است. دستگاه Cathode Ray Tube Amusement Device با الهام از نمایشگر رادارهای جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. برای تجربه‌ی بازی، بازیکنان باید دو دستگیره که در دو طرف دستگاه قرار داشت را در دست می‌گرفتند و سعی می‌کردند مسیر حرکت پرتوهایی نورانی که نقش موشک را در بازی ایفا می‌کردند، طوری تنظیم کنند تا به درستی به اهدافی که در طرف دیگر زمین قرار داشت، برخورد کنند.

Cathode-Ray Tube

در سال ۱۹۴۰ میلادی، دو فیزیک‌دان با نام‌های توماس تی. گلداسمیت جونیور (Thomas T. Goldsmith Jr) و استل ری‌من (Estle Ray Mann) ایده‌ی ساخت یک بازی الکترونیکی با الهام از نمایشگرهای رادارهای جنگ جهانی دوم را در سر می‌پروراندند. به این ترتیب این دو نفر با وصل کردن یک لامپ پرتوی کاتدی (Cathode Ray Tube) به یک نوسان‌نگار یا اُسیلوسکوپ (Oscilloscope) و اتصال دو دستگیره به دو طرف این دستگاه برای کنترل مسیر حرکت نقطه‌های نورانی، موفق به ساخت یک بازی موشکی می‌شوند. این مسیر که روی صفحه‌ی اوسیلوسکوپ به نمایش در می‌‌آمد، به‌نوعی احساس پرتاب موشک به سمت اهداف مختلف را در بازی ایجاد می‌کرد. در سال ۱۹۴۷، گلداسمیت و ری‌من، اختراع خود را با نام Cathode-Ray Tube Amusement Device به ثبت می‌رسانند و به این ترتیب لقب اولین بازی الکترونیکی ثبت شده در تاریخ را از آنِ محصول خود می‌کنند.

درست است که Cathode Ray Tube Amusement Device اولین بازی الکترونیکی ثبت شده در تاریخ است و می‌دانیم که این دستگاه شامل یک صفحه‌نمایش هم می‌شده، اما عده‌ای زیادی این دستگاه را به‌عنوان اولین بازی ویدیویی تاریخ قبول ندارند. اول آن‌که این دستگاه کاملاً مکانیکی است و از هیچ‌گونه برنامه‌نویسی یا گرافیکِ مبتنی بر کامپیوتر استفاده نمی‌کند. علاوه‌بر این در ساخت یا اجرایِ بازی، به هیچ وجه از کامپیوتر یا دستگاه حافظه استفاده نشده است.

Cathode-Ray Tube

طرحی از گیم‌پلی بازی

جالب است که بدانید، پنج سال پس از این ثبت اختراع و در سال ۱۹۵۲ میلادی، فردی به نام الکساندر سندی داگلاس (Alexander Sandy Douglas) برای اولین‌بار از هوش مصنوعی (A.I) در ساخت بازی خود به‌نام OXO که با نام Noughts and Crosses هم شناخته می‌شود، استفاده می‌کند. شش سال بعد هم ویلیام هگنباتوم (Willy Higinbotham) بازی Tennis For Two را  می‌سازد که لقب اولین بازی ویدیویی تاریخ که در معرض دید عموم قرار گرفته است را با خود یدک می‌کشد. درست است که هر دوی این بازی‌ها کاندیدا منطقی‌تری برایِ کسبِ عنوان اولین بازی‌ ویدیویی تاریخ به‌حساب می‌آیند، اما باید بدانیم بدون زحمات و اکتشافات توماس تی. گلداسمیت جونیور و استل ری‌من، خالقین Cathode Ray Tube Amusement Device، شاید هرگز هیچ‌کدام از این بازی‌ها هم ساخته نمی‌شدند.

XO

نام بازی: OXO (همین‌طور با نام Noughts and Crosses هم شناخته می‌شود.)

پلتفرم منتشر شده: کامپیوتر EDSAC

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۵۲

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

هیچ تصویر اورجینالی از این بازی در دسترس نیست. هیچ نسخه‌ای از بازی موجود نیست.

  •  اولین بازی با هوش مصنوعی (بازیکن می‌توانست با هوش مصنوعی کامپیوتر به‌عنوان رقیب بازی کند)
  • اولین بازی با رابط گرافیکی

بازی OXO که درواقع همان دوز خودمان است، در سال ۱۹۵۲ توسط برنامه‌نویسی به‌نام سندی داگلاس که پیش‌تر هم از او نام بردیم، توسعه‌داده شد. داگلاس درواقع این بازی را به‌عنوان بخشی از پایان‌نامه خود با موضوع «تعامل انسان و رایانه» به دانشگاه کمبریج ارائه کرده بود. در زیر می‌توانید بخش‌هایی از گیم‌پلی این بازی را تماشا کنید.

دانلود از آپارات

بازی به این ترتیب بود: ابتدا بازیکن حرکت مورد نظر خود را ازطریق کنترلری که شبیه شماره‌گیر تلفن بود، به دستگاه وارد می‌کرد. پس از آن حرکت او روی صفحه به نمایش در می‌آمد و حالا نوبت هوش مصنوعی رایانه بود تا حرکت خود را انجام دهد. از هوش مصنوعی در بازی‌ها معمولاً برای ایجاد رفتار هوشمندانه در کاراکترهای غیرقابل بازی یا همان NPCها استفاده می‌شود تا هوشی مانند هوش آدمیزاد را روی آن‌ها شبیه‌سازی کنند.

EDSAC computer

کامپیوتر EDSAC

رابط کاربری یا رابط کاربری گرافیکی (GUI)، رابطی است که امکان تعامل با دستگاه الکترونیکی ازطریق آیکون‌های گرافیکی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تا پیش از آن، کاربران برای تعامل باید ازطریق کیبورد، دستور مورد نظر خود را تایپ می‌کردند و به‌دلیل مشکلاتی که این روش در وارد کردن داده‌ها ایجاد می‌کرد، رابط گرافیکی جای رابط نوشتاری را گرفت.

pool

نام بازی: Pool

پلتفرم منتشر شده: کامپیوتر MIDSAC

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۵۴

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

بازی گم شده است.

  • اولین بازی با گرافیک ریِل- تایم (بازی به‌طور همزمان به‌روز رسانی می‌شد، نه فقط زمانی‌که بازیکن حرکتی انجام می داد!)

مانند پروژه‌های پیش از خود، بازی Pool هم هرگز از همان ابتدا قرار نبود که یک بازی ویدیوی باشد. این بازی درواقع توسط دو برنامه‌نویس به نام‌های ویلیام براون (William Brown) و تد لوییس (Ted Lewis) و برای نمایش قابلیت‌های کامیپوتر MIDSAC در دانشگاه میشیگان ساخته شده بود. این بازی که پروسه ساخت و توسعه‌اش شش ماه به طول انجامید، شامل یک چوب بیلیارد که توسط یک صفحه کنترل و دستگیره هدایت می‌شد بود و علاوه‌بر آن پانزده توپ داشت که روی میزی که از زاویه بالا به نمایش در آمده بود، چیده شده بودند. کامپیوتر MIDSAC برای تخمین حالات مسیر حرکت توپ‌ها روی میز، حالات ممکن برای برخورد توپ‌ها به یکدیگر و احتمال افتادن هر توپ در سوراخ، تعداد قابل‌توجه بیست و پنچ‌هزار محاسبه در ثانیه را انجام می‌داد و  چهل بار در ثانیه گرافیک بازی را آپدیت می‌کرد تا نهایتاً بتواند حرکت ریِل‌تایم را به نمایش بگذارد. گزارشگری که این بازی را از نزدیک دیده بود، ادعا می‌کرد توپ‌ها با چنان سرعتی جابه‌جا می‌شدند که احساس می کردید دائماً در حال حرکت هستند. این موارد، بازی Pool را به اولین بازی‌ای تبدیل می‌کند که از گرافیک متحرک استفاده می‌کرد و در لحظه به‌روزرسانی می‌شد؛ درست برخلاف بازی‌های قبلی که تغییرات گرافیکی تنها زمانی‌که بازیکن حرکتی انجام می‌داد، مشاهده می‌شد. (مثل بازی OXO، در آن‌جا تا زمانی‌که بازیکن حرکتی انجام ندهد، تصویر صفحه ثابت می‌ماند.)

MIDSAC computer

کامپیوتر MIDSAC

یکی از دستیاران تیم تحقیقات این بازی به نام ویلیام براون ادعا دارد که از او و همکار دیگرش تد لوئیس، خواسته شده بود که یک برنامه‌ای برای رویداد پیش‌رو بسازند و آن‌ها هم ساخت یک بازی بیلیارد را پیشنهاد کرده بودند. دلیلش هم این بود که این دو نفر، به‌شدت طرفدار بازی بیلیارد بودند و فکر می‌کردند بعضی بازی‌های خاص مثل این، می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

این بازی از یک لامپ پرتو کاتدی با صفحه فلورسنتی به ضخامت ۱۳ اینچ برای نمایش استفاده می‌کرد. به‌دلیل قدرت پایین پردازش دستگاه، گوشه‌ها و سوراخ‌های میز روی لامپ تصویر به نمایش در نمی‌آمدند، بلکه درواقع این بخش‌های تصویر را با استفاده از مداد روغنی روی یک صفحه شفاف کشیده بودند و روی لامپ تصویر چسبانده بودند.

Tennis for Two

نام بازی: Tennis for Two

پلتفرم منتشر شده: Oscilloscope and Donner Analog Computer Model 3500

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۵۸

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

هیچ تصویر اورجینالی از این بازی در دسترس نیست. نسخه اصلی بازی گم شده است.

  •  اولین بازی تنیس
  • قدم بعدی در نمایش گرافیکی در بازی‌ها
  • اولین بازی که در دسترس مخاطب عام قرار گرفت
  • اولین استفاده از جاذبه در یک بازی کامپیوتری

 بازی Tennis for Two هرگز قرار نبود به یک محصول تجاری تبدیل شود. این بازی درواقع یک پروژه علمی بود که توسط ویلیام هگنباتوم و در روز بازدید سالانه عموم از آزماشگاه ملی بروک‌هِیون (Brookhaven) به نمایش درآمد. در آن زمان، هگنباتوم به هیچ‌وجه قصد نداشت از محصول خود میلیاردها دلار به جیب بزند، بلکه تنها قصد داشت بازدیدکنندگان را حین بازدید با اختراع خود کمی سرگرم کرده باشد. او در جایی نوشته: «این پیام ما را منتقل کنید که تلاش‌های علمی ما، با جامعه در ارتباط است.»

دانلود از آپارات

بازی Tennis for Two به یک اثر بسیار موفق تبدیل شد. در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۱۹۵۸، صدها نفر برای تجربه‌ی این بازی صف کشیده بودند.

Mouse in the Maze

نام بازی: Mouse in the Maze

پلتفرم منتشر شده: کامپیوتر TX-0

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۵۹

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

نسخه اصلی بازی گم شده است.

  • اولین بازی با استفاده از قلم نوری

دانلود از آپارات

در این بازی بازیکن باید با استفاده از قلم‌نوری، دیوارهای یک هزارتو را بچیند و و قطعات پنیر را در گوشه و کنارش قرار دهد. بعد از انجام این‌کار حالا زمان آن بود که بازیکن موش را رها کند تا در این هزارتو به‌دنبال خوراکی‌ها بگردد. نحوه ساختن مِیز یا هزارتو در این بازی به این صورت بود که بازیکن باید دیوارهایی که روی یک صفحه شطرنجی هشت در هشت طراحی شده بودند را بر می‌داشت و جای آن‌ها را با قطعات پنیر عوض می‌کرد. هر زمان که بازیکن آماده بود، باید موش را رها می‌کرد تا در گوشه و کنار این هزارتو به‌دنبال قطعات پنیر بگردد. حالا اگر بازیکن این قطعات پنیر را درست روی صفحه قرار می‌داد، انرژی موش بعد از مدتی به پایان می‌رسید و بازیکن برنده بازی می‌شد. با چندبار امتحان و به یاد سپردن مسیر حرکت موش، بازیکنان می‌توانستند پیشرفت بیش‌تری در این بازی داشته باشند.

BBC

نام بازی: BBC Vik: The Baseball Demonstrator

پلتفرم منتشر شده: کامپیوتر IBM 1620

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۶۱

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

تصویری از بازی موجود نیست.

  • اولین بازی مبتنی بر متن (Text-based)

بازی مبتنی بر متن یا بازی Text-based به بازی‌ ویدیویی گفته می‌شود که از کاراکترهای متنی به‌جای گرافیک برداری (Vector Graphics) استفاده می‌کند. در دهه‌های هفتاد تا هشتاد میلادی، بازی‌های مبتنی بر متن یکی از اشکال محبوب داستان‌های تعاملی (interactive fiction) بودند.

بازی BBC Vik: The Baseball Demonstrator به بازیکن اجازه می‌داد که دربرابر کامپیوتر به بازی بیسبال بپردازد. البته که این بازی هم در ابتدا برای نشان دادن توانایی‌های کامپیوتر  IBM 1620 ساخته شده بود. در این بازی، هم بازیکن و هم کامپیوتر باید از میان بازیکنان موجود در بازی، دو تیم مختلف تشکیل می‌دادند و آن دو تیم با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. نتیجه مسابقات براساس اعدادِ رندوم بود. هر واقعه‌ای در میانه‌ی مسابقه، توسط کامپیوتر پرینت گرفته می‌شد و بازیکن به این ترتیب می‌فهمید که این‌بار چه کسی به توپ ضربه وارد کرده یا چه کسی توپ را دریافت کرده است و غیره. این بازی هفت الی یازده دقیقه طول می‌کشید. تنها دستوراتی که در این بازی در اختیار بازیکن قرار می‌گرفت، درخواست دفع یا گرفتن توپ و اعلام موقعیت فعلی تمام بازیکنان در زمین بود.

spacewar

 نام بازی: !Spacewar

پلتفرم منتشر شده: کامپیوتر DEC PDP-1

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۶۱

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم) با پوششی از رنگ

تصویری از بازی موجود نیست.

  • اولین بازی کامپیوتری دیجیتالی (بازی های قبلی از سخت‌افزار آنالوگ گسسته به‌جای برنامه‌ای برای کامپیوتر دیجیتالی استفاده می‌کردند.)
  • اولین بازی دو نفره
  • اولین بازی در سبک Shoot 'em up
  • اولین بازی ورزشی الکترونیکی
  • قدیمی‌ترین نسخه موجود از یک بازی

بازی !Spacewar یک بازی شبیه‌ساز جنگی فضایی بود که در سال ۱۹۶۲ توسط استیو راسل (Steve Russell) و سایر همکارانش ساخته شد و طبق معمول پرو‌ژه‌ای بود برای نمایش قابلیت‌های کامپیوتر PDP-1 در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست. بازی بر سر مبارزه دو سفینه فضایی به نام‌های needle و wedge است که در فضایی تحت تاثیر جاذبه‌ی یک ستاره، باید به نبرد با هم بپردازند. هر دو سفینه توسط بازیکنان کنترل می‌شدند و هر سفینه هم سوخت و تعداد شلیک‌های محدودی در اختیار داشت که پس از مدتی به پایان می‌رسید. جالب است که بدانید در این بازی، حتی اگر بازیکنان دست به صفحه کنترلر هم نمی‌زدند، باز هم سفینه‌ها تحت تاثیر نیروی جاذبه نیوتونی که در فضای بازی جریان داشت، حرکت می‌کردند. درنهایت یکی از سفینه‌ها به‌دست سفینه‌ی دیگر یا تیرهایی که توسط ستاره‌ی که در مرکز صفحه قرار داشت شلیک می‌شد، نابود می‌شدند و بازیکن باید بازی را باری دیگر آغاز می‌کرد.

دانلود از آپارات

یکی از قابلیت‌هایی این بازی این بود که بازیکنان می‌توانستد در لحظه، جای سفینه خود را عوض کرده و به اصطلاح سفینه خود را به نقطه‌ای دیگر از فضا تله‌پورت کنند. البته که با هر بار استفاده از این قابلیت، بازیکن باید ریسک بالایی را می‌پذیرفت، چرا که ممکن بود سفینه فضایی بعد از جا به جایی به نقطه دیگر صفحه به‌کلی نابود شود! بازی اِسپیس‌وار  ابتدا توسط دکمه‌های عجیب و غریب و سختِ خودِ دستگاه کنترل می‌شد، اما بعدها باب ساندرز (Bob Saunders) یکی از اولین‌نمونه‌های گیم‌پد در تاریخ را برای این بازی می‌سازد تا مشکلات کنترل اعصاب خرد کن بازی را رفع کرده باشد. در نسخه‌های اولیه‌ بازی، ستاره‌هایی که در پیش‌زمینه تصویر دیده می‌شوند، به‌صورت رندوم ظاهر می‌شدند. در نسخه‌های بعدی اما برنامه‌ی افلاک‌نمای گرانی به بازی اضافه می‌شود که براساس چارت واقعی ستاره‌ها کار می‌کرد.

امروزه تنها یک نسخه‌ی سالم از کامپیوتر PDP-1 موجود است که در موزه‌ی تاریخ کامپیوتر در ماونتِن‌ویو کالیفرنیا نگه‌داری می‌شود.

The Sword of Damocles

نام بازی: The Sword of Damocles

پلتفرم منتشر شده: head-mounted display and computer TX-2

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۶۶

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

نسخه‌ای از بازی موجود نیست.

  • اولین عینک واقعیت افزوده (AR)
  • اولین نمایشگری که روی سر قرار می‌گرفت
  • اولین بازی سه‌بعدی (wire-frame 3D)

در آزمایشگاه لینکلن اِم‌آی‌تی، ایوان سادرلند (Ivan Sutherland) به کمک همکارانش، موفق به ثبت اختراعی می‌شوند که به عقیده خیلی‌ها، اولین استفاده از نمایشگری است که روی سر سوار می‌شود. دستگاه ساندرلند، دستگاهی بسیار ابتدایی بود و این امکان را به کاربر می داد تا اشیا را در اطراف خود، طوری به‌صورت سه‌بعدی ببیند که احساس کند انگار با این اشیا در یک محیطِ یکسان قرار دارد. پس از برسر گذاشتن عینک، اولین تصویری که دربرابر چشمان کاربر به نمایش در می‌آمد، یک مربع سه‌بعدیِ معلق در هوا بود!

دانلود از آپارات

در راهنمای بازی آمده است: «ما اشیا را طوری برای کاربران به نمایش می‌گذاریم که هم احساس کنند بسیار به آن‌ها نزدیکند و هم احساس کنند تا بی‌نهایت با آن فاصله دارند! ما اشیا را درکنار کاربر یا پشت سر او به نمایش می‌گذاریم و او تنها کافی است روی خود را برگرداند تا شی مورد نظر را ببیند. علاوه‌بر این کاربر می‌تواند سرِ خود را به فاصله یک متر خارج از محور و به جهات مختلف حرکت دهد تا دید بهتری از اشیا به‌دست آورد. حتی می‌تواند روی خود را کاملاً برگرداند یا سر خود را به اندازه‌ی چهل درجه به بالا و پایین تکان دهد. اشیا در اطراف کاربر در فضا معلق هستند.»

PingPong

نام بازی: Ping-Pong

پلتفرم منتشر شده: Brown box (بعدها با نام Magnavox odyssey شناخته شد)

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۶۷

صامت- تک‌رنگ (مونوکروم)

  • اولین نمونه اولیه (پروتوتایپ) رسمی از یک کنسول خانگی!

اختراع دستگاه Brown box راه را برای ساخت بازی‌هایی ویدیویی امروزی بسیار هموار کرد. در سال ۱۹۶۷، رالف بائر (Ralph Baer) و همکارانش در Sanders Associates, Inc.، نسخه‌ی اولیه‌ای از اولین سیستم بازی ویدیویی چندنفره (multiplayer)‌ و چند برنامه‌ای (multiprogram) را راه‌اندازی می‌کنند. از آن‌جایی که شرکت ساندرز از همان ابتدا قصد تولید انبود این دستگاه و کسب سود مالی ازطریق فروش آن را داشته، بائر به این نتیحه می‌رسد که بازی ارائه شده روی این کنسول حتماً باید بازیِ «جذاب و سرگرم‌کننده‌ای» باشد، در غیر این‌صورت کاربران و سرمایه‌گذاران از این دستگاه استقبال نخواهند کرد.  

دانلود از آپارات

رالف بائر در مصاحبه‌ای که نسخه‌ای از آن در مرکز بایگانیِ موزه ملی تاریخ امریکا نگه‌داری می‌شود گفته است: « همان لحظه‌ای که بازی پینگ‌پونگ را برای اولین‌بار بازی کردیم، فهمیدیم این همان محصولی است که بدنبالش بودیم. تا قبل از آن لحظه، هنوز مطمئن نبودیم.»

کنسول براون‌باکس در ابتدا با نام TV Game Unit #7 شناخته می‌شد. سازندگان برای نمایش این نسخه اولیه از کنسول خود به سرمایه‌گذاران، صفحه نازک چوبی‌ قهوه‌ای رنگی را روی کنسول چسبانده بودند و به همین دلیل هم نام کنسول خود را براون‌باکس یا جعبه قهوه‌ای گذاشتند. کنسول براون‌باکس که تنها یک نسخه اولیه از کنسول خانگی به حساب می‌آمد، تقریباً ویژگی‌های پایه‌ایی را که کنسول‌های خانگی امروزی نیز دارند، با خود به همراه داشت: دو کنترلر و یک سیستم با قابلیت اجرای چندین بازی مختلف!

Brown Box



برای تجربه بازی‌های مختلف، تنها کافی بود ترتیب دکمه‌های جلویی دستگاه را عوض کنید تا کنسول بازی متفاوتی را اجرا کند. برای دانستن ترتیب سوئیچ‌های هر بازی، از کارت‌های برنامه (Program cards) استفاده می‌شد. (به تصاویر کنسول دقت کنید، آن نقطه‌هایی که روی کاغد می‌بینید، ترتیب دکمه‌هایی بود که باید تغییر می‌کرد). کنسول براون‌باکس شامل بازی‌های پینگ‌پونگ، چکرز، چند بازی ورزشی مختلف و نیز تیراندازی به‌وسیله‌ی یک لایت‌گان (تفنگ‌نوری) می‌شد که هر کدام کارت و ترتیب دکمه‌های مخصوص به خود را داشتند. علاوه‌بر این‌ها کنسولِ براون باکس یک بازی گلف هم داشت که برای اجرای آن نیاز به یک قطعه اضافی مخصوص داشتید.

درنهایت شرکت ساندرز حق امتیاز کنسول خود را به شرکت مگناووکس (Magnavox) واگذار می‌کند و این شرکت هم نسخه نهایی دستگاه را در سال ۱۹۷۲ میلادی و با نام مگناووکس آدیسی (Magnavox Odyssey) روانه بازار می‌کند.  

Missile

نام بازی: Missile

پلتفرم منتشر شده: دستگاه آرکید (Sega Mechanical)

تاریخ ثبت بازی: ۱۹۶۹

صامت- حلقه فیلم

  • اولین بازی که از حلقه‌ی فیلم استفاده کرد (بازی Missile از یک حلقه فیلم که پشت سرهم تکرار می‌شد برای نمایش هواپیماها روی صفحه استفاده می‌کرد.)
  • اولین بازی ویدیویی آرکید
  • اولین بازی ویدیویی که بچه‌ها نیز امکان تجربه آن را داشتند
  • اولین بازی ویدیویی تجاری
  • اولین بازی که برای آن پوستر طراحی شد!

 بازی Missile یک بازی آرکید الکترو- مکانیکی است که در سال ۱۹۶۹ توسط شرکت سگا (Sega) منتشر شده است. در این بازی تیراندازی، بازیکنان برای پرتاب موشک باید از یک جوی‌استیک استفاده می‌کردند. پروسه ساخت و توسعه بازی توسط فردی به نام هیساشی سوزوکی (Hisashi Suzuki)، یکی از اعضای بخش تولید و مهندسی شرکت سگا هدایت می‌شد.

Missile

اولین پوستر طراحی شده برای یک بازی ویدیویی

تا آن زمان اکثر بازی‌ها برای دانش‌آموزان طراحی می‌شد، اما از آن‌جایی که بازی Missile روی دستگاه آرکید منتشر شده بود، کودکان نیز می‌توانستند این بازی را تجربه کنند. بازیِ شوتر Missile، از صداگذاری الکترونیکی و نوار فیلمی متحرک استفاده می‌کرد تا اهدافِ تیراندازی را روی صفحه به نمایش بگذارد. زمانی‌که موشک های بازیکن درست به هدف برخورد می‌کرد، انیمیشنی از متلاشی شدن هواپیما روی صفحه نقش می‌بست که صدای الکترونیکیِ انفجاری هم آن را همراهی می‌کرد. جوی‌استیک این بازی اولین جوی‌استیکی بود که از یک دکمه اختصاصی برای شلیک استفاده می‌کرد. به این ترتیب که دو دکمه در دو طرف این جوی‌استیک به حرکت وسیله‌ی جنگی بازیکن اختصاص داشت و دسته‌ای که به دو طرف حرکت می‌کرد، برای پرتاب و هدایت موشک‌های شلیک شده به سمت هواپیماها استفاده می‌شد. این سبک از طراحی برای سیستم کنترل بازی، خود به‌تنهایی تاثیر زیادی در ساخت کنترلرهای بعد از خود داشت.

دانلود از آپارات

بازی Missile درکنار بازی‌هایی همچون Duck Hunt محصول سگا و بازی Indy 500 محصول شرکت ژاپنی Kasco جزو اولین بازی‌هایی آرکیدی به حساب می‌آیند که از ویدئو پروجکشن برای نمایش تصاویر استفاده می‌کردند. علاوه‌بر این، کنترلر پیشرفته‌ی! این بازی که یک دکمه اختصاصی برای شلیک داشت، خود به‌تنهایی تاثیر زیادی در طراحی بازی‌های ویدیویی و آرکید در دهه هفتاد و هشتاد میلادی داشته است.

بعد از اینکه بازی در ژاپن به موفقیتی نسبی دست پیدا می‌کند، سازندگان، بازی خود را در همان سال در امریکای شمالی نیز به نمایش درمی‌آورند که خوش‌بختانه این نمایش اولیه با استقبال گرمی هم روبه‌رو می‌شود. به‌دنبال این موفقیت، شرکت سگا فعالیت‌های خود را در سال ۱۹۷۰ و با ساخت بازیِ بلندپروازانه‌ی Jet Rocket که یک بازی اول‌شخص شبیه‌ساز پرواز بود ادامه می‌دهد.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده