نویسنده: تیم کجارو
// سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۵

20 عبارت پرکاربرد ارمنی که قبل از سفر به ارمنستان باید بدانید

برای راحتی سفر خود به ارمنستان و ایجاد ارتباط با مردمان آن، نیازمند یادگیری برخی از اصطلاحات پرکاربردی ارمنی هستید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و صرفا در زومجی بازنشر شده است.

وقتی به کشور جدیدی سفر می‌کنید، به‌ویژه کشوری که زبان آن‌ها را بلد نیستید، دانستن چند جمله به زبان محلی همیشه ایده‌ی خوبی است. علاوه‌بر این، وقتی تلاش کنید به زبان محلی صحبت کنید، با واکنشی خوشحال و صمیمی از جانب محلی‌ها روبه‌رو خواهید شد. این موضوع در ارمنستان هم صدق می‌کند.

برای انتخاب انواع تور ایروان و تور ارمنستان، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و مقایسه کنید؛ در کجارو این امکان فراهم شده است تا به‌راحتی و به‌سرعت، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

فهرستی از جملات و اصطلاحات ضروری که در سفر به ارمنستان و ایروان باید بدانید تهیه شده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

احوال‌پرسی و اصطلاحات ضروری

احوال پرسی ارمنی

Barev dzez (ba-rev d-zez)

سلام

در ارمنستان مرسوم و مودبانه است که زمان واردشدن به فروشگاه، موزه یا رستوران با همه سلام و احوالپرسی کرد. Barev dzez، بیان رسمی «سلام» به زبان ارمنی است؛ بنابراین، اگر با یکی از دوستان یا افراد محلی برخورد می‌کنید، می‌توانید تنها بگویید barev.

Shnorrhakalutsjun (shno-rha-kal-ut-syun)

متشکرم

به‌احتمال زیاد، عبارت «متشکرم» به زبان محلی، مهم‌ترین عبارت پس از «سلام» است که دانستن آن هنگام سفر به مقاصد جدید ضروری است.

در ارمنستان، تلفظ این کلمه کمی دشوار است؛ اما به‌راحتی می‌توان به آن عادت کرد. این عبارت هم کمی رسمی است و در شرایطی که باید خیلی مودب بود، استفاده می‌شود.

محلی‌ها از اصطلاحات محاوره‌ای‌تری هم استفاده می‌کنند که به گوش شما هم آشنا است؛ آن‌ها از معادل فرانسوی آن، یعنی «مرسی»، استفاده می‌کنند.

Ajo / votsh (ajo / votch)

بله / خیر

گاهی‌اوقات، ضرورت ایجاب می‌کند به محلی بروید که ساکنانش انگلیسی صحبت نمی‌کنند؛ بنابراین دانستن معادل کلمات «بله» و «خیر» به زبان ارمنی می‌تواند مفید باشد. تلفظ این کلمات هم بسیار ساده است و هیچ مشکلی برای شما درست نخواهند کرد.

Neerhorutsun (ne-rha-hut-sun)

ببخشید

اگر می‌خواهید از کسی چیزی درخواست کنید، یا اینکه صرفا از آن‌ها بخواهید راه را برای عبور کردن شما باز کنند، باید این کلمه را بلد باشید. کاربرد دیگر این کلمه، صدا زدن پیشخدمت در رستوران‌ها و کافه‌ها است. همچنین، نوع غیررسمی‌تر آن هم وجود دارد: knerek. تلفظ آن به این شکل است: k-ne-re-q.

تور زمینی ارمنستان

Tsavum em (tsa-vum em)

متاسفم

از این کلمه زمانی استفاده می‌شود که فردی بخواهد به‌خاطر موضوعی عذرخواهی کند؛ مثلا زمانی‌که ناخواسته پا روی پای کسی می‌گذارند یا هنگام راه رفتن در خیابان با کسی برخورد می‌کنند.

Khntromem (kh-n-tro-mem)

لطفا!

در سفر به ارمنستان، دانستن برخی کلمات ارمنی خیلی مفید است؛ به‌ویژه اگر از فردی آدرس می‌پرسید که انگلیسی نمی‌داند

هنگام سفارش غذا، خرید یا زمانی‌که از کسی آدرس می‌پرسید، دانستن کلمه‌ی «لطفا» خیلی به کارتان می‌آید. این کلمه، راهی برای نشان دادن ادب شما و احترام گذاشتن به مخاطب است.

Sa es chem haskanum (sa es chem has-ka-hum)

نمی‌فهمم

اگر کسی خواست با شما به زبان ارمنی صحبت کند، می‌توانید پاسخ بدهید: «sa es kim haskanum». گفتن این جمله به آن‌ها می‌فهماند که شما به زبان آن‌ها صحبت نمی‌کنید.

Tstesutsyun! (ts-teess-uts-yun)

خداحافظ!

زمانی‌که می‌خواهید فروشگاه یا محلی را که در آن غذا خورده‌اید ترک کنید، خداحافظی کردن با افراد داخل آن‌جا کار مودبانه‌ای است. در گفت‌وگوهای غیررسمی می‌توانید خیلی راحت بگویید: «tsae».

در رستوران یا کافه

رستوران های ارمنستان

Menyun kbereq? (men-yun kber-eq)

می‌توانم منو را ببینم؟

وقتی وارد رستورانی می‌شوید، ابتدا سلام کنید؛ سپس، پشت یک میز بنشینید و درخواست منو کنید. این کار را با گفتن این جمله انجام بدهید: «menyun kbereq؟». اگر می‌خواهید منوی دسرها را ببینید، این جمله را بگویید: «Deserti menyun kbereq».

Jhur (jhur)

آب

فرق نمی‌کند که کجا باشید؛ چه مشغول صرف غذا باشید و چه زمانی‌که در یک کافه نشسته‌اید، دانستن کلمه‌ی «آب» یکی از موارد خیلی ضروری است. علاوه‌بر این، به خاطر سپردن این کلمه هم آسان است.

Hashiveh kbereq? (ha-shiv-ek kbe-req)

صورت حساب را بیاورید

اگر در محلی هستید که کسی آن‌جا انگلیسی صحبت نمی‌کند، پس از خوردن یک وعده غذای خوشمزه یا یک نوشیدنی در یک کافه و زمانی‌که آماده‌ی پرداخت مبلغ و ترک آن‌جا شدید، فقط بگویید: «hashiveh kbereq».

پرسیدن آدرس

آدرس پرسیدن در ارمنستان

Vortegh eh zoqaraneh? (vort-egh eh zoo-qa-ra-neh)

سرویس بهداشتی کجا است؟

این جمله زمانی به کار شما خواهد آمد که نتوانید یک سرویس بهداشتی عمومی در هیچ‌کجای شهر پیدا کنید؛ یا اینکه رستورانی که در آن شام خوردید علائم کافی برای هدایت مهمانان به سمت سرویس بهداشتی ندارد.

Indz koqneq? (indz koq-neq)

ارمنی‌ها به‌شدت از آشنایی با افراد جدید استقبال می‌کنند؛ به‌ویژه اگر بدانند چند جمله به زبان محلی می‌دانید

می‌توانید به من کمک کنید؟

اگر می‌خواهید از رهگذری آدرس یا هر سؤال دیگری بپرسید، بهتر است که مکالمه را با این جمله‌ی مودبانه آغاز کنید.

Arch, dzakh (atch, dzakh)

به راست بپیچید / به چپ بپیچید

برای گشتن در شهرهای ارمنستان و مناطق مختلف آن، دانستن برخی کلمات خیلی مفید هستند؛ به‌ویژه زمانی‌که می‌خواهید از فردی آدرس بپرسید که انگلیسی نمی‌داند و می‌خواهد شما را به زبان محلی راهنمایی کند.

Vortegh eh kangareh? (vort-egh eh kan-ga-reh)

ایستگاه اتوبوس کجا است؟

این جمله زمانی اهمیت می‌یابد که می‌خواهید از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید و از مهمان‌خانه‌دار یا رهگذری در خیابان می‌خواهید شما را به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس هدایت کند.

در بازار

بازارهای ارمنستان

Inchqan eh? (inch-qan eh)

قیمت آن چقدر است؟

در زمان خرید میوه یا سوغاتی در یک بازار محلی، باید این جمله را به زبان ارمنی بلد باشید. این امکان وجود دارد که فروشنده انگلیسی بلد نباشد و متوجه سؤال شما نشود.

اعداد

  • Tsrho: ۰
  • Mek: ۱
  • Yerku: ۲
  • Yereq: ۳
  • Chors: ۴
  • Hingue: ۵
  • Vets: ۶
  • Yot: ۷
  • Oot: ۸
  • Inneh: ۹
  • Tas: ۱۰

باز کردن سر صحبت با دیگران

آداب و رسوم ارمنستان

Inchpes ek? (inchpes ek)

حال شما چطور است؟

اگر حرف کسی را نفهمیدید، به او بگویید: «sa es kim haskanum»

اگر دوست داشته باشید با ارمنی‌ها شروع به صحبت کنید و محلی‌ها را سر ذوق بیاورید، باید چند جمله بلد باشید. «حال شما چطور است؟» این جمله‌ی ارمنی درست مانند کلمه‌ی «سلام»، شکل رسمی و غیررسمی دارد. این جمله زمانی استفاده می‌شود که با یک فرد مسن یا فردی صحبت می‌کنید که تازه با او آشنا شده‌اید. وقتی هم که مکالمه‌ای غیررسمی را آغاز می‌کنید، بگویید: «vonts es».

Lav (lav)

خوبم

پس از آنکه پرسیدن حال افراد را یاد گرفتید، حالا باید یاد بگیرید که اگر کسی متقابلا حال شما را پرسید، چگونه جواب بدهید. این کلمه، یکی از آسان‌ترین گزینه‌ها در فهرستی است که برای پاسخ دادن به این سؤال وجود دارد.

Im anunae… (im anu-nae)

اسم من ... است

ارمنی‌ها به‌شدت از آشنایی با افراد جدید استقبال می‌کنند؛ به‌ویژه اگر بدانند که شما چند کلمه هم به زبان محلی بلد هستید. بنابراین، وقتی از شما می‌پرسند که نام‌تان چیست، حتی به انگلیسی، می‌توانید به ارمنی پاسخ بدهید.

Es… (eess…)

من اهل ... هستم

وقتی کسی اسم شما را می‌پرسد، سؤال بعدی این خواهد بود که از کدام کشور آمده‌اید. آن‌ها را شگفت‌زده کنید و این پاسخ را هم به زبان ارمنی بدهید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده