نویسنده: علی گودرزی
// پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

نگاهی به اطلاعات و ویژگی‌های بازی Marvel's Avengers

اسکوئرانیکس، ایداس مونتریال و کریستال داینامیکس بعد از مدت‌ها بالاخره آن پروژه‌ی اسرارآمیز اونجرز را برایمان به‌نمایش گذاشتند و در این مطلب، اطلاعات منتشرشده از بازی را کنار هم می‌گذاریم تا بدانیم که تیم انتقام‌جویان چطور قرار است در هنر هشتم بازآفرینی شود.

شاید اگر ۲۰ سال پیش درمورد کاراکتری مثل کاپیتان آمریکا، کاپیتان مارول‌، ثور، آیرون من، آکوامن، انت من و بیشتر صحبت می‌کردیم، اطرافیان‌مان سرتاپای ما را به‌شکلی عاقل اندرسفیه‌گونه ورانداز می‌کردند و سریع بحث را عوض می‌کردند؛ زمانی‌که تازه شخصیت اسپایدرمن به‌عموم جامعه به‌لطف فیلم‌ سم ریمی معرفی شده بود و واژه‌ی «ابر قهرمان» یا همان «سوپرهیروی» خودمان تازه داشت به‌دایره‌المعارف و دیکشنری فرهنگ عموم راه پیدا می‌کرد، صحبت کردن از شخصیت‌های دنیاهای مارول یا دی‌سی یونیورس عجیب به‌نظر می‌آمد چون آن‌زمان‌ها واژه‌ی ابرقهرمان فقط با مردعنکبوتی تعریف می‌شد. اما این روزها و به‌لطف پدید آمدن دنیاهای سینمایی مارول و دی‌سی، می‌بینیم که لفظ «ابرقهرمان» دیگر وارد فرهنگ عامه‌ یا همان «پاپ کالچر» شده و دنبال نکردن، آشنا نبودن یا همران نشدن با آن به‌معنی دور شدن از جریان‌ها، ترندها و یک‌عالمه از اتفاقات جهان امروز است؛ به‌هرحال، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در این لحظه یک فیلم کامیک‌بوکی است و همین موضوع، نشان می‌دهد که چقدر این موضوعات، با فرهنگ مردم جهان پیوند برقرار کرده‌اند و جذابیت دارند.

حدود ۲۰ سال می‌شود که آثار کامیک‌بوکی ابرقهرمان‌محور توانسته‌اند مهم‌تر و پرحرارت‌تر از همیشه به‌رسانه‌های جمعی و تصویری (ویدیوگیم و سینما) راه پیدا کنند و مفهوم «ابرقهرمان» را بیشتر و بهتر، برای نسل‌های جدید و قشر بیشتر/بزرگ‌تری از جامعه ترسیم کنند. موضوعی که با سه‌گانه‌ی اسپایدرمن سم ریمی به‌شکلی جدی آغاز شد و بعدها، با سه‌گانه‌ی بتمن ادامه پیدا کرد و اولین قسمت از سری فیلم‌های Iron Man نیز نقطه‌ای بود بر شکل‌گیری یک دنیای سینمایی عظیم که توانست دنیاسازی‌های خاص کامیک‌بوکی را در هنر هفتم برپا کند و به‌شکل‌گیری یک دنیای شدیدا جذاب و پرطرفدار منتهی شد؛ دنیایی که در آن یک سری حماسی و بی‌نهایت جذاب با نام Avengers متولد شد؛ مجموعه‌ای ۴ قسمته، شدیدا جذاب و الهام‌بخش از دنیای سینمایی مارول که حالا حالاها قرار است ماجراهایش ادامه‌دار باشد و ما را به‌یاد جهان‌هایی می‌اندازد که در کتاب‌های کامیک شکل می‌گیرند.

اونجرز / Avengers

از بحث سینما که بگذریم، دنیای ویدیو گیم و هنر هشتم را داریم که آن هم مثل سینما طی چند سال گذشته، حضور ابرقهرمان‌ها را به‌خوبی حس کرده و آثاری شدیدا عالی را به‌دنبال‌کنندگان خود تقدیم کرده است. مارول که با مردعنکبوتی توانست سینمادوستان و عموم مردم را با موضوع ابرقهرمان آشنا کند، در دنیای بازی‌ها هم تلاش‌هایی کرد تا آن اثرگذاری را دوباره تکرار کند اما این شرکت دی‌سی بود که با سری Batman Arkham توانست صنعت بازی را با مقوله‌ی سوپرهیرو آشتی بدهد و یک سه‌گانه‌ی دیوانه‌وار را پیش‌روی خود ببیند؛ البته که تا قبل از سه‌گانه‌ی بتمن آرکام هم آثار ابرقهرمان‌محور باکیفیت از جمله برخی از اقتباس‌های مردعنکبوتی یا بتمن موجود بود اما خب آن بازی‌ها درمقابل اثرگذاری و قدم‌های روبه‌جلویی که سه‌گانه‌ی آرکام در صنعت بازی برداشت، حرفی برای گفتن نداشتند. مارول اما پس از دی‌سی، بیکار ننشست و تصمیم گرفت با بازی Marvel's Spider-Man قدم‌هایی جدی را در صنعت بازی بردارد. مرد عنکبوتی که مارول و اینسامنیاک در سال ۲۰۱۸ به‌گیمرها تقدیم کردند دقیقا مثل بتمن‌های استودیو راک‌استدی و شرکت دی‌سی، درعین پرسروصدا بودن توانست با ارائه‌ی یک اقتباس شدیدا باکیفیت و روبه‌جلو، در دنیای بازی‌ها هم مثل دنیای سینمایی خود عمکردی عالی را ثبت کند و حالا، مارول در راستای تکرار و ادامه‌ی موفقیت‌های دنیای سینمایی خود تصمیم دارد بازی Marvel's Avengers را حدودا ۲ سال پس از انتشار بازی Marvel's Spider-Man راهی بازار کند و در این مقاله،‌ به‌بهانه‌ی پرداختن مجله‌ی EDGE به‌جدیدترین ساخته‌ی استودیوهای ایداس مونتریال، کریستال داینامیکس و شرکت اسکوئرانیکس یعنی بازی Avengers، به‌تمامی اطلاعات منتشرشده از بازی نگاهی می‌اندازیم و آن‌ها را زیرذره‌بین می‌بریم.

Marvel

معرفی بازی Marvel's Avengers طی چند مرحله اتفاق افتاد. در اولین مرحله که سال‌ها پیش رخ داد، شرکت اسکوئرانیکس از ساخت یک بازی بامحوریت سری داستان‌های اونجرز خبر داد. بعدها مشخص شد که دو استودیو کریستال داینامیکس و ایداس مونتریال نیز از سازندگان بازی هستند. چند سال گذشت تا بالاخره و در جریان E3 2019، به‌صورت کاملا رسمی از بازی اونجرز رونمایی شد. رونمایی بازی با نمایش یک تریلر سینمایی به‌نسبت کوتاه شکل گرفت و نمایش گیم‌پلی اثر، پشت در‌های بسته برای اصحاب رسانه و منتقدان پخش شد. درجریان گیمزکام 2019 اما به‌طور رسمی، گیم‌پلی بازی نمایش داده شد و گیمرهای سراسر دنیا با کلیت بازی و سبک گیم‌پلی آن آشنایی پیدا کردند. ماجراهای بازی بعد از تشکیل شدن گروه اونجرز و درجریان روز A-Day (روز اونجرز) آغاز می‌شود؛ روزی که آیرون من (تونی استارک)، کاپیتان آمریکا (استیو راجرز)، هالک (بروس بنر)، بلک ویدو (ناتاشا رومانف) و ثور برای افتتاح یکی از ساختمان‌ها و سازه‌های ویژه‌ی اونجرز، به‌شرح سان‌فرانسیسکو می‌روند اما اتفاقات به‌خوبی پیش نمی‌رود و در یکی از همین سازه‌های اونجرز که یک هلی‌پاد باشد، انفجاری بزرگ رخ می‌دهد و به‌ناپدید شدن کاپیتان آمریکا منتهی می‌شود. در جریان این قضایا که تسک‌مستر (TaskMaster) هم در سروشکل‌گیری آن‌ها نقش دارد، مشخص می‌شود که یک گروه برای خراب کردن چهره‌ی انتقام‌جویان در میان مردم جهان، تصمیم به‌انجام این خراب‌کاری‌ها گرفته است؛ گروهی که در پایان عملیات خراب‌کارانه‌اش هم به‌نتیجه می‌رسد و وجهه‌ی اونجرها را برای مردم خراب می‌کند. حالا این اعضای سرخورده و شسکت‌خورده‌ی انتقام‌جویان هستند که باید بدون یکی دیگر از رهبران خود یعنی استیو راجرز، سفری طولانی را برای بازپس‌گیری اعتبار خدشه‌دارشده‌ی خود آغاز کنند.

Marvel

قسمت‌هایی بزرگ و مهم از بخش داستانی بازی به‌مراحل Hero Missions اختصاص دارد؛ مراحلی که روی روایت داستان تک تک اونجرها (با ضدقهرمان‌ها و ماجرهای به‌خصوص‌شان) متمرکز است و کنار پرداخت داستانی شخصیت‌ آن‌ها، در بحث گیم‌پلی هم موجب پیشرفت و قوی شدن کاراکترها خواهد شد

باتوجه‌به تریلر معرفی بازی و طبق صحبت‌های تیم سازنده‌ی آن، باید انتظار دخیل شدن داستان‌های شخصی کاراکترهای بازی در Marvel's Avengers باشیم. بازی با اینکه قرار نیست یک اثر Open World باشد اما به‌نظر می‌رسد که از مأموریت‌هایی پرتعداد و متنوع برخوردار است. برخی از مراحل بازی فقط داستان خودِ کاراکترها را جلو می‌برد و از مراحل تک‌نفره‌ی اثر است، برخی از مراحل بازی درمقابل داستان اصلی آن، حکم مأموریت‌های جانبی را ایفا می‌کنند و تلاش‌های تیم اونجرز برای امن نگه‌داشتن جهان را نشان می‌دهد (ارسال اونجرها به‌سایر نقاط جهان و انجام مأموریت‌های مختلف را در این مراحل داریم) و برخی از مراحل بازی هم داستان اصلی اثر را جلو می‌برند و در طی آن‌ها، تمامی اعضای اونجرز را کنار یکدیگر می‌بینیم. مراحلی که طی آن‌ها فقط داستان یک ابرقهرمان (مثلا ثور یا هالک یا آیرون من) روایت می‌شود و تمام تمرکز داستان روی یک روایت شخصی معطوف می‌شود، Hero Mission نام دارند. در این مراحل درکنار اینکه می‌توانید با آیتم‌هایی که پیدا کرده‌اید شخصیت‌ خود را پیشرفت و ارتقاء بدهید، شاهد شخصیت‌پردازی او هم خواهید بود و بیشتر از قبل با پیشینه‌ی داستانی کاراکتر (شاید نحوه‌ی اضافه شدن به تیم اونجرز) آشنا خواهید شد.

تمامی جزئیات مربوط‌به‌ظاهر و شکل اونجرها و تمامی ویژگی‌های درخت مهارت و Perkهای آن‌ها قابل شخصی‌سازی خواهد بود. آیتم‌های لوت بازی در دسته‌هایی همچون Rare ،Legendary و بیشتر طبقه‌بندی می‌شوند. بازی دارای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است

صحبت از سیستم آپگرید درمیان آمد، باید گفت که هریک از کاراکترهای حاضر در بازی از یک درخت مهارت به‌خصوص بهره می٬برند و درکنار آزاد کردن مهارت‌ها و حرکات ویژه برای آن‌ها، می‌توانید تمامی تجهیزات از جمله لباس‌ها و سلاح‌هایی که طی مراحل مختلف همراه خود می‌برند را هم تعیین و مأموریت خود را آغاز کنید. طبق گفته‌ی کریستال داینامیکس، تیم سازنده‌ی بازی وقت و انرژی فراوانی را صرف طراحی تمامی مراحل Hero Missions کرده و قرار است قسمت‌های فراوان و درگیرکننده‌ای از بازی را در این قسمت بگذرانیم. بازی از یک بخش چندنفره (Co-Op) نیز بهره می‌برد. مراحل بخش چندنفره‌ی بازی با عنوان Warzone missions در دسترس گیمرها قرار می‌گیرند. این مراحل به‌نسبت Hero Missionها از بار داستانی کمتری برخوردار هستند و طی آن‌ها، تیم اونجرز باید به‌نقاط مختلف دنیا سفر کند و با خطرهای مختلف و متنوع بجنگد. این مراحل را می‌توان هم به‌صورت تک‌نفره و هم‌به‌صورت چندنفره (تا ۴ نفر) تجربه کرد. لازم به‌ذکر است که این مراحل برخلاف دیگر مراحل داستانی بازی که ساختاری به‌نسب خطی‌تر دارند، دست گیمرها در انتخاب روش‌های دل‌خواه خود را باز می‌گذارد و کاری می‌کند تا از هر راهی که دوست دارند مراحل را به‌اتمام برسانند. از نکات جالب مراحل چندنفره‌ی بازی، استفاده‌ی آن‌ها از یک سیستم Spawn کردن هوشمند دشمنان است. باتوجه‌به‌صحبت‌های کیسی لینچ، کارگردان و طراح اصلی بازی، سیستم هوشمند مبارزات و اسپاون کردن دشمنان کاری می‌کند تا بسته به‌تیمی که به‌این مراحل می‌فرستید، باتوجه‌به‌نقاط ضعف و قوت اونجرزتان، دشمنان مختلفی سر راه شما قرار بگیرند و برای شما چالش ایجاد کنند.

Marvel

شاید شما نیز حین تماشای گیم‌پلی بازی و دیدن مبارزات ثور با دست‌ خالی یا پرتاب‌ کردن‌های میلیونیر و پس‌گرفتنش یا حتی هنگام دیدن مبارزات کاپیتان آمریکا و پرتاب کردن‌های سپر و پس‌گرفتنش، یاد صحنه‌هایی مشابه از بازی God of War افتادید؛ جایی که کریتوس می‌توانست تبر لوایثان را به‌هرجایی که می‌خواست پرتاب کند و در مسیر بازگشت تبرش، دشمنان مختلفی را لت‌وپار کند و در این حین او حتی می‌توانست با دست خالی هم از پس دشمنان بربیاید. در اینجا باید بدانیم که طراح گیم‌پلی بازی، وینس ناپولی (Vince Napoli) طراح گیم‌پلی و مکانیک‌های مبارزات همان بازی God of War معروف و معرکه است. طبق گفته‌های ناپولی و دیگر سازندگان بازی، آن‌ها تلاش و انرژی بسیار زیادی را معطوف به‌طراحی بخش مبارزات بازی کرده‌اند تا بتوانند کنار ارائه‌ی نبردهای درگیرکننده، ازطریق مبارزات هم بتوانند کاراکترهای بازی را از نظر داستانی بپردازند. ناپولی در گفته‌های خود هالک را مثال می‌زند و چنین می‌گوید:

مثلا هالک را درنظر بگیرید. اگر روزی بیاید که ببینم هالک یک نفر را زیر مشت و گلد خودش له نمی‌کند واقعا ناامید می‌شوم! هالک باید به‌این شکل طراحی شود حتی طراحی کردن و ساختنش سخت و پر از چالش باشد. آیا می‌توانید دو نفر را در دستان هالک قرار دهید و همراه‌با آن‌ها دور محیط بازی بدوید؟ بله و برای خلق چنین اثری باید یک‌عالمه کار بکنیم. چاره‌ای هم نیست چون هالک باید بدین شکل طراحی شود و باید چیزی که مخاطب انتظار دارد را تحویل بدیم.

Marvel

موضوع پردازش شخصیت کاراکترهای بازی در میدان‌های مبارزه با‌توجه به‌حرکت‌های آن‌ها فقط به‌هالک خلاصه نمی‌شود.

اینکه بازی Marvel's Avengers در جهان Marvel's Spider-Man جریان دارد یا خیر، فعلا مشخص نیست و سازندگان بازی نیز هنوز دراین‌باره، موردی را مطرح نکرده‌اند

ناتاشا رومانوف یا همان بلک ویدو با حرکات نرم، آکروباتیک و استفاده از ادوات جاسوسی خود مهارت‌های جاسوسی‌ خود را به‌رخ می‌کشد، تونی استارک که با تکیه بر پول، هوش و فناوری خود وارد این زندگی ابرقهرمانی شده، از نبردهای تن‌به‌تن و فیزیکی بیشتر اجتناب می‌کند و  با تکیه بر سلاح‌های پر انرژی خود مبارزه را ادامه می‌دهد؛ ثور هم که با آن چکش معروف میلیونیر ضربات سختی را به‌دشمنان وارد می‌کند و با استفاده از قدرت رعد نشان می‌دهد که دشمنان با ایزد رعد اسطوره‌شناسی نورس طرف شده‌اند و استیو راجرز با چابکی شدیدا بالای خود و توانایی عالی‌اش در استفاده از آن سپر جذاب و وایبرانیومی خودش مبارزاتی پرسرعت از جنس کتک‌کاری‌های Free Flow بازی Batman Arkham را برای گیمرها برپا می‌کند.بازی از نظر گرافیکی نیز واقعا زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد و می‌توانیم انتظار یک بازی واقعا دیدنی و چشم‌نواز را داشته باشیم. در بخش صداگذاری و موزیک نیز با وجود افرادی مثل تروی بیکر و نولان نورث می‌توانیم بگوییم که رسما یک تیم اونجرزگونه (!) قرار است صداگذاری‌های بازی را انجام دهد. تروی بیکر در نقش بروس بنر / هالک، نولان نورث در نقش تونی استارک / آیرون من، لورا بایلی در نقش ناتاشا رومانوف / بلک ویدو، تراویس ویلینگهام درنقش ثور و جف شین در نقش استیو راجرز / کاپیتان آمریکا به‌نقش‌آفرینی خواهند پرداخت که از این نظر هم می‌توانیم انتظار یک عمکلرد جذاب و قدرتمند را داشته باشیم.

Marvel  

درپایان و دراین لحظه، می‌توانیم بگوییم که اگر از هواداران بازی‌های اکشن/ماجرایی هستید یا اصلا اگر از هواداران ماجراهای ابرقهرمانی مخصوصا ماجراهای ابرقهرمانان مارول هستید، بازی Marvel's Avengers این لیاقت را دارد که دنبالش کنید و برای تجربه کردنش انتظار بکشید. اثری که اگرچه شاید نمایش گیم‌پلی‌ش آن‌چنان شدیدا هایپ‌کننده و هیجان‌انگیز نبود اما، باتوجه‌به‌همان نمایش ۱۸ دقیقه‌ای و اطلاعاتی که روزبه‌روز سازندگان بازی مشغول انتشارشان هستند‌، می‌توانیم انتظار مواجهه با یک بازی جذاب،‌ سرگرم‌کننده و استاندارد را داشت صدالبته که فعلا برای گفتن چنین حرف‌ها خیلی زود است و برای اینکه از بازی تصویر مفهوم‌تری را متصور شویم و انتظارهای خود از آن را تعیین کنیم، باید منتظر نمایش‌های بیشتر آن بمانیم. بازی Marvel's Avengers در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۰ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پی سی و استیدیا منتشر خواهد شد. 

این مقاله از شماره ماه اکتبر مجله Edge ترجمه شده است. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده