بازی Zombicide تجربه‌ای جالب و منحصربه‌فرد است که از دنیای بازی‌های رومیزی الهام گرفته است و همزمان‌ تفاوت‌های خاص خودش را دارد. با زومجی و بررسی بازی همراه شوید.

بازی موبایل Zombicide در سبک استراتژیک عرضه شده است و استودیو Asmodee Digital این اثر نام‌آشنای رومیزی را با تغییرات خوبی به دنیای دیجیتال آورده است. با تجربه این بازی اندروید قرار است که یک اکشن و RPG ناب داشته باشید و کمپین طولانی و سرگرم‌کننده آن انتظار‌تان را می‌کشد. کنترل ساده و روان یکی از بهترین ویژگی‌های بازی است اما ایراداتی دارد که از تبدیل شدن آن به یک شاهکار جلوگیری می‌کند.

بازی آیفون Zombicide از جمله آثاری است که از جعبه جادویی آثار رومیزی به دنیای دیجیتال راه یافته است و مخاطبینش می‌توانند ماجراجویی در دنیایش را به‌ بهترین شکل ممکن تجربه کنند. این تجربه گاهی همان حس و حال فیزیکی را ندارد، اما اگر سازندگان در الهام گرفتن و ایجاد تغییر در بخش‌های مختلف آن عملکرد خوبی داشته باشند، با یک شاهکار بی‌بدیل روبه‌رو خواهیم بود. Zombicide نشان می‌دهد که خیلی از فاکتورهای لازم را دارد و بازیکن هیچ‌گاه از وقتی که برای آن گذاشته است پشیمان نمی‌شود. با یک اثر اکشن تمام عیار روبه‌رو هستیم که المان‌های RPG به‌خوبی در بطن بازی وارد شده است و بازی به‌اندازه کافی طولانی است تا شما با تمام شخصیت‌ها و سلاح‌ها آشنا شوید و شخصی‌سازی‌های دلخواه‌تان را انجام دهید. بازی از ۸ منطقه تشکیل شده است که هرکدام دارای ۵ سناریو هستند. این سناریو‌ها نمایانگر یک دور بازی در نقشه‌ای متفاوت هستند و چالشی متفاوت را برای‌تان خواهند داشت. سازندگان نشان داده‌‌اند که برای طراحی این سناریوها وقت زیادی صرف کرده‌اند و صرفا با یک تغییر نقشه و جاده‌های واصل بین آن‌ها روبه‌رو نیستیم. برخی از این سناریو‌ها اکشن خشونت‌باری دارند و برخی هم تفکر خلاقانه و استراتژیک شما را می‌طلبند. چنین روندی باعث می‌شود که برای هر سناریو هیجان‌زده باشیم و خستگی در تجربه آن‌ها معنایی نخواهد داشت.

دشمنان اصلی شما زامبی‌ها هستند و در تعداد مختلف مقابل شما ظاهر می‌شوند. سبک بازی نوبتی است و باید بهترین حرکت خود را در هر نوبت انجام دهید. به تعداد شخصیت‌هایی که در هر سناریو در اختیار دارید، می‌توانید حرکت کنید و ماموریت خود را روبه‌جلو پیش ببرید. این شخصیت‌ها مهم هستند و روش استراتژیک شما در انتخاب‌شان تاثیر دارد. تفاوت در مناطق مختلف دیده می‌شود و همین انتخاب شخصیت‌ها می‌تواند از عوامل مهم پیروزی شما باشد. با یکی از بهترین بازی های اندروید روبه‌رو هستیم و اگر به دنبال اثری عالی هستید که ترکیبی از سبک‌های مختلف را در خودش جای داده باشد، حتما باید Zombicide: Tactics & Shotguns را تجربه کنید.

Zombicide

هر سناریو بازی Zombicide بین ده الی سی دقیقه زمان‌بر خواهد بود و با توجه به ماموریتی که به شما سپرده شده است، متفاوت است. طولانی بودن جاده‌های واصل و اتاق‌هایی که در هر سناریو دیده می‌شود و همچنین تعدد زامبی‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، تاثیر مستقیمی بر این مدت زمان دارد. کار شما این است که در هر نوبت شخصیت‌های خود را حرکت دهید و به‌دنبال غارت زامبی‌ها و جستجو کردن اتاق‌های مختلف باشید. هر کدام از شخصیت‌های شما معمولا سه عمل حرکت، حمله به‌ زامبی‌ها و جمع‌آوری آیتم‌های موردنظر را می‌تواند انجام دهد. هرکدام از این اکشن‌ها یک نوبت محسوب می‌شوند و پس از گشتن دور بین تمام شخصیت‌های شما، نوبت به حمله‌ زامبی‌ها می‌رسد. نقشه بازی از بلوک‌هایی تشکیل شده است که بخشی از جاده و اتاق‌ها را دربر می‌گیرد. هر بار تنها یک بلوک می‌توانید جابه‌جا شوید و زامبی‌ها هم چنین حالتی دارند. این قانون ساده این امکان را به شما می‌دهد که استراتژی خود را بچینید و به‌سمت هدف حرکت کنید. این استراتژی از دو حالت خارج نیست؛ یا می‌توانید سریع به سمت اهداف سناریو‌ها حرکت کنید یا اینکه حوصله به‌خرج دهید و با فریب‌کاری همه زامبی‌ها را نابود کنید.

مبارزات و بخش ارتقا ستون‌های اصلی بازی Zombicide هستند و سازندگان عملکردی عالی در این بخش داشته‌اند

هر سناریو از بازی Zombicide تنها در حالتی به پایان می‌رسد که یا تمام اهداف بازی را محقق کنید یا تمام شخصیت‌های‌تان توسط زامبی‌ها کشته شوند. به نوبت‌های خود توجه کنید و اگر با زامبی‌ها در یک بلوک‌ قرار دارید، حتما به آن‌ها حمله کنید. بلوک‌های خاصی در نقشه دیده می‌شود که پس از تعداد نوبت‌های مختلف زامبی‌ از آن‌ها تولید می‌شود و راه‌شان را به‌سمت شما پیش می‌گیرند. در این حالت کشتن تمام زامبی‌ها معنی ندارد و تنها باید بیش‌ترین کیل را از آن‌ها بگیرید و موادغذایی لازم را برای ارتقا جمع‌آوری کنید. این ماده که توسط یک قوطی قرمز رنگ دیده می‌شود، اصلی‌ترین جایزه بازی برای تمام کردن سناریوها و تعداد کیل‌ها در هر سناریو است. شما می‌توانید با عملکرد عالی خود در یک سناریو و کشتن تعداد زامبی‌های بیش‌تر، تعداد بیش‌تری ماده غذایی به‌دست آورید و شخصیت‌ها و سلاح‌های خود را ارتقا دهید. مبارزات و بخش ارتقا دو اصل اساسی این بازی هستند و باید توجه زیادی به آن‌ها داشته باشید.

Zombicide

سیستم ارتقا گسترده بازی Zombicide شامل شخصیت‌ها و سلاح‌ها می‌شود و تاثیر خودش را در میزان تاثیرات ضربات و شانس هدف‌گیری درست روی زامبی‌ها نشان می‌دهد. با توجه به تعدد زامبی‌ها، شما تا انتهای بازی با این بخش سر و کار دارید و المان‌های جذابش می‌تواند انگیزه زیادی را در شما ایجاد کند. هر مبارزه‌ای که در سناریو‌ها شکل می‌گیرد به توانایی و سلاح مورداستفاده کاراکتر بستگی دارد. معمولا هدف‌گیری و شلیک به زامبی‌ها در این اثر ۶۷ درصد شانس موفقیت دارد و این عدم قطعیت در حرکت می‌تواند جذابیت لازم را به بازی تزریق کند. کنترل بازی در این بخش ساده است و تنها با انتخاب بلوک می‌توانید شخصیت‌های خود را جابه‌جا کنید. شلیک در بازی کمی متفاوت است و باید پس از هدف‌گیری روی دشمن صفحه را به راست بکشید. این روند کمی تعجب‌آور است و مشخص نیست که چرا از کلیک ساده برای این منظور استفاده نشده است. هدف‌گیری در بازی هنگامی که چند زامبی‌ در نزدیک‌ترین حالت نسبت به‌هم قرار دارند، مشکل است و تغییر ناگهانی در این بخش باعث بروز خطا و کشته شدن شخصیت شما می‌شود.

بازی به‌اندازه کافی از نسخه رومیزی خودش الهام گرفته است و تغییرات صورت گرفته در راستای جذابیت این بازی دیجیتالی بوده‌اند

روند بازی Zombicide طوری است که تصمیمات عاقلانه از بازیکنان تاثیر بسیار بهتری نسبت به ارتقاها و شخصی‌سازی شخصیت‌ها دارد و در سناریو‌های سخت شخصیت‌هایی با سلاح و توانایی قوی‌تر فرق چندانی در روند پیروزی شما ایجاد نمی‌کنند. در این سناریوها تنها باید باهوش باشید و با حرکت دادن درست شخصیت‌ها، از زامبی‌ها دور شوید یا اینکه کم کم آن‌ها را بکشید. یکی از نکات منفی که در برخی سناریوها دیده می‌شود افتادن روند بازی در یک چرخه تکرار زامبی‌کشی است. باتوجه به اینکه اتاق‌ها تنها ظرفیت محدودی برای زامبی‌ها دارند، شما با یک ترفند ساده می‌توانید به این اتاق‌ها بروید و زامبی‌هایی را که در تعداد کم وارد اتاق می‌شوند نابود کنید. خب این روش مناسبی برای کسب موادغذایی برای ارتقای کاراکترها است، اما در سناریوهایی که بیش از ۲۰ دقیقه طول می‌کشند، این موضوع بسیار خسته‌کننده است.

Zombicide

بازی از نظر گرافیکی صحنه‌های روشن و پر جنب و جوشی را به‌شما نشان می‌دهد و چیزی کم و کسر ندارد. موزیک بازی و صداگذاری شخصیت‌ها و زامبی‌ها هم عالی است و به‌خوبی نشان‌دهنده اتمسفر بیمارگونه و انتشار ذرات هسته‌ای در منطقه است. انیمیشن‌های بازی در زمینه حملات و کشته شدن زامبی‌ها هم عالی و واقع‌گرایانه است. سبک هنری منوها و مخصوصا تصاویری که قبل و بعد از هر سناریو نمایش داده می‌شود شباهت زیادی به کمیک‌ها دارد و ایرادی نمی‌توان بر آن وارد کرد. بازی پتانسیل بالایی برای درخشیدن در بخش مولتی‌پلیر دارد و با وجود یک حالت کوآپ سازندگان می‌توانستند کنترل هرکدام از شخصیت‌ها را به بازیکنان مختلف بدهند و اصرار آن‌ها به سوییچ بین کاراکترها تنها توسط یک بازیکن غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. آزمون و خطا در بازی اهمیت بسیاری دارد و سناریوهای سختی که سازندگان طراحی کرده‌اند این روند را عادی جلوه می‌دهد. همیشه حرکت سریع به‌سمت اهداف جوابگو نیست و شما باید از فریب زامبی‌ها و کشتن آن‌ها در یک اتاق خاص استفاده کنید. این حقیقت در سناریوهای پایانی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

Zombicide به‌هیچ عنوان یک شاهکار نیست و ایراداتی در زمینه کنترل و عدم ذخیره پیشرفت بازیکنان به تجربه آن لطمه می‌زند

خنثی‌سازی عملیات در بازی Zombicide جایی ندارد و اگر موقعی از انجام حرکت خود پشیمان شدید یا احساس کردید که جوایزی را در بخشی دریافت نکرده‌اید، به‌هیچ عنوان نمی‌توانید اکشن خود را Undo کنید. این روند کمی آزاردهنده است و باعث تکرار بالای یک سناریو می‌شود. این مشکل را باید در کنار عدم وجود چک‌پوینت گذاشت که ضربه بسیار بزرگی به بازی در سناریوهای طولانی می‌زند. تصور کنید که مدت زمان زیادی را با ترفندها و استراتژی‌های مختلف سپری کرده‌اید و در انتهای یک سناریوی سخت قرار دارید؛ ناگهان براثر یک اشتباه تاکتیکی یا نشانه‌گیری ناصحیح شخصیت‌های شما شکست می‌خورند و شما ناچارید که راه پیموده‌شده را دوباره از اول انجام دهید. در این حالت سعی کنید که سریع از سناریو خارج شوید تا حداقل موادغذایی کسب شده‌تان ذخیره شود و با قدرت بیش‌تری وارد سناریو تکراری شوید. این روند در سناریوهای کوتاه به چشم‌ نمی‌خورد اما در روندهای سی دقیقه‌ای شدیدا روی اعصاب است. بازی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای خرید گروهی از کاراکترها بهره می‌برد، اما نباید این بخش را جدی بگیرید و شخصیت‌های این بخش ضرورتی برای حضور در بین کاراکترهای اصلی ندارند.

Zombicide

در حالت کلی می‌توان بازی موبایل Zombicide را اثری دانست که از بازی رومیزی جذاب خودش الهام گرفته است و سازندگان تفاوت‌های آشکار و خوبی را در آن ایجاد کرده‌اند. کنترل‌های بازی ساده و موثر هستند و مناطق و سناریوها از محتوای کافی برای سرگرم‌کردن بازیکنان برخوردار است. آن‌دسته از بازیکنانی که توجه زیادی به گرافیک بصری و جلوه‌های انیمیشنی نشان می‌دهند قطعا یکی از بهترین‌های این پلتفرم را تجربه خواهند کرد. این تجربه می‌تواند در کنار مبارزات و بخش ارتقا کامل بازی قرار بگیرد و از Zombicide اثری به‌یادماندنی و نه یک شاهکار تمام‌ عیار بسازد؛ یک اثر دیجیتالی که از نمونه‌ی فیزیکی‌اش الهام گرفته است قطعا می‌تواند عملکرد خوبی از دیدگاه RPG داشته باشد و تفاوت‌های زیادی که سازندگان ایجاد کرده‌اند از دلایل موفقیت این بازی است. این بازی را می‌توانید از پلی‌استور و اپ‌استور برای سیستم‌عامل اندروید و iOS دریافت کنید.

دانلود بازی Zombicide: Tactics & Shotguns


منبع زومجی

Zombicide: Tactics & Shotguns

Zombicide اثری منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده با الهام از بازی رومیزی خودش است و همزمان تفاوت‌هایی دارد که باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود. پایه و اساس بازی مبارزات و بخش ارتقا آن است و سازندگان عملکردی درخشان به‌مانند گرافیک و انیمیشن‌های زنده آن داشته‌اند. وجود ایراداتی همچون عدم ذخیره مراحل پیشرفت بازیکنان و ناملایمات کنترل بازی به تجربه بی‌نقص آن ضربه می‌زند اما حداقل می‌توان از Zombicide به‌عنوان یک بازی دیجیتالی خوب و جذاب از نسخه فیزیکی‌اش به نیکی یاد کرد.
بهنام میرزائی

8.5

نقاط قوت

  • + سناریوهای مختلف و متنوع بازی
  • + قابلیت‌ها و سلاح منحصربه‌فرد هر شخصیت
  • + سبک هنری و کمیک محور گرافیک بازی و انیمیشن‌های زنده
  • + اکشن سریع و پرجنب و جوش
  • + تغییرات مثبت در مقایسه با نسخه رومیزی
  • + ویژگی‌های نقش آفرینی جذاب

نقاط ضعف

  • - عدم ذخیره‌سازی پیشرفت بازیکنان و تاثیر آن در سناریوهای طولانی
  • - تغییر ناگهانی سیستم نشانه‌گیری در برخی مبارزات
  • - خسته‌کننده بودن کشتار زامبی‌ها در اتاق‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده