نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۷

واکنش منتقدان به فیلم Ready or Not - آماده باشی یا نه

مدت کمی است که فیلم آماده باشی یا نه (Ready or Not) با بازی سامارا ویوینگ به روی پرده سینماها رفته و منتقدان علاوه بر تحسین فیلمنامه، توانایی‌های ویوینگ را علت موفقیت دانستند.

فیلم Ready or Not یا در زبان فارسی «آماده باشی یا نه» یکی از جدیدترین آثار اسرارآمیز، دلهره‌آور، ترسناک و کمدی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که به‌دست مت بتینلی الفین و تایلر گیلت، نویسنده و ادیتور (الفین) و فیلمبردار و ادیتور (گیلت) فیلم Southbound (مرز جنوبی)، کارگردانان فیلم Devil's Due و فیلم V/H/S (وی/اچ/اس)، ساخته شده است. در فیلم آماده باشی یا نه، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی همچون سامارا ویوینگ در نقش گریس له دوماس، ادم برودی در نقش دنیل له دوماس، اتین کلیسی در نقش جوانی‌های دنیل له دوماس، مارک اوبرایان در نقش الکس له دوماس، چیس چرچیل در نقش جوانی‌های الکس له دوماس، هنری چرنی در نقش تونی له دوماس، اندی مک‌داول در نقش بکی له دوماس، کیت زیگلر در نقش جوانی‌های بکی له دوماس، نیکی گواداگنی در نقش هلن له دوماس، الانا دانکلمن در نقش جوانی‌های هلن له دوماس، ملانی اسکروفانو در نقش امیلی له دوماس، کریستین بران در نقش فیچ بردلی و جان رالستون در نقش استیونز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آماده باشی یا نه در تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۹ (۵ مرداد ۱۳۹۸) در جشنواره بین‌المللی فیلم فنتیژا، برای اولین بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۳ را از بین ۳۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده در تاریخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر فیلمی نقدها و امتیازات مختلفی از طرف منتقدان دریافت کرده که تعداد نظرات مثبت و خوب آن بیشتر بوده است. تریپ وینسون، جیمز وندربیلت، ویلم شراک و بردلی جی فیشر تهیه کنندگان این اثر ترسناک محسوب می‌شدند. از طرف دیگر هم گای بوسیک و ار. کریستوفر مورفی نگارش فیلمنامه این فیلم را برعهده داشتند.

از آنجا که مدتی است که از اکران عمومی فیلم Ready or Not می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Ready or Not از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک عروس جوان (با بازی سامارا ویوینگ) در یک سنت قدیمی و بسیار محترم به همسر خود (با بازی مارک اوبرایان) و خانواده ثروتمند و البته عجیب و غریب او (با بازی ادم برودی، هنری چنی و اندی مک‌داول) می‌پیوندد؛ سنتی که تبدیل به یک بازی کشنده می‌شود و در نهایت هر کسی که در این بازی حضور دارد، باید برای حفظ جان و بقای خود، با تمام وجود مبارزه کند.

Ready or Not

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Ready or Not بیندازیم:

مگان ناوارو | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

این فیلم علاوه‌بر داستان بسیار خوب و هوشمندانه و همچنین سرعت پیش‌روی و صحنه‌های لذت‌بخشی که دارد می‌تواند لحظات سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیزی را در روزهای پایانی تابستان برای شما بسازد.

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

۸۹ از ۱۰۰

فیلم آماده باشی یا نه، دقیقا همان اثری است که همه انتظارش را می‌کشیدند؛ یک اثر دلهره‌آور، خونین، خنده‌دار و فوق‌العاده سرگرم‌کننده.

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

خشونت موجود در این فیلم آنقدر زیاد است که کم کم تبدیل به یک اثر کمدی می‌شود. زمانی که شخصیت‌های خاصی به‌طور کاملا غیرمنتظره‌ای می‌میرند، باعث می‌شوند که شما از روی تعجب به خنده بیفتید. دوباره هم زمانی که آنها قصد دارند تا از شر جسد مردگان خلاص شوند، این اتفاق رخ می‌دهد. در نهایت هم هیچکس شما را برای پایان فوق‌العاده خنده‌دار و منفجر کننده‌ی فیلم آماده نمی‌کند.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۷۰ از ۱۰۰

فاکتور شوکه‌کننده و تعجب‌آور فیلم Ready or Not به‌گونه‌ای است که شما حتی در نقاطی هم که می‌توانید اتفاق بعدی را پیشبینی کنید، ناخودآگاه از جای خود می‌پرید.

Ready or Not

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

نمی‌توان گفت که فیلم آماده باشی یا نه، یک اثر ترسناک بسیار خوب است. اما با این حال، کارگردانان این اثر یعنی مت بتینلی الفین و تایلر گیلت به خوبی می‌دانستند که کجا از استعداد و توانایی‌های ویوینگ استفاده کنند که بیشترین سود را از آن ببرند.

الیسا ویلکینسون | وکس

۶۰ از ۱۰۰

فیلم Ready or Not نام خود را از روی یک بازی گرفته است؛ یک سرگرمی که مخصوص کودکان است. اما در داستان خود، چیزی برای گفتن دارد که بیشتر از هر چیزی نگرانی‌های افراد بزرگسال است. حال این اتفاق باعث شده تا این فیلم و بازی آن هم سرگرم‌کننده باشد و هم فوق‌العاده جدی و مرگبار.

بنجامین لی | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

به‌عنوان یک اثر کمدی اصلا خنده‌دار نیست و به‌عنوان یک فیلم ترسناک، بخش‌های مختلف آن هر کدام به تنهایی خوب هستند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند اصلا ترکیب خوبی را نمی‌سازند.

جی. آلن جانسون | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

مشکلی که در رابطه با فیلم Ready or Not وجود دارد، این است که کارگردانان آن یعنی مت بتینلی الفین و تایلر گیلت دقیقا نمی‌دانند که چه نوع فیلمی قصد دارند بسازند یا با قهرمان زن داستان خود، باید چه کار کنند. لحن و سبک این فیلم در طی مدت زمان خود به طور مداوم در حال تغییر کردن است. این اثر مانند فیلم Murder by Death (قتل با مرگ) که در یک عمارت گیر افتاده بودند، یک اثر کمدی است؟ اثر طعنه‌آمیزی نسبت به ثروتمندان است؟ یک فیلم با محوریت انتقام است؟

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Ready or Not نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و نسبتا سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Ready or Not


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده