نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

کامپیوترهای گیمینگ Aurora R9 و G5 5090 شرکت دل عرضه شدند

بخش Alienware شرکت Dell اخیرا دو کامپیوتر رومیزی قدرتمند با هدف اجرای بازی‌های روز با کیفیت بالا عرضه کرده است که در ادامه می‌توانید جزییات آن‌ها را بخوانید. 

امسال برای الین‌ور سال پرمشغله‌ای بود؛ اما هنوز هیچ نشانه‌ای از خستگی و کاستن از سرعت پیشرفت در این تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهای موردنیاز برای بازی‌های رایانه‌ای به‌شمار می‌آید، دیده نمی‌شود. همه‌چیز به رویداد CES در ژانویه‌ی گذشته برمی‌گردد که الین‌ور محصولی را رونمایی کرد که آن را قدرتمندترین لپ‌تاپ بازی جهان می‌نامیدند: Area-51m. این لپ‌تاپ، حاصل سال‌ها طراحی و کار مهندسی بود و ظاهر و باطن آن، به‌یک‌اندازه، تحت‌تأثیر روش طراحی صنعتی جدیدی قرار داشت که «Legend» نامیده می‌شود.

روندی که آن‌زمان با آن لپ‌تاپ آغاز شد، اکنون با کامپیوتر رومیزی نیمه‌ایستاده‌ی الین‌ور آئورورا آر ۹ (Alienware Aurora R9) ادامه یافته است. فروش این محصول جدید به‌همراه کامپیوتر دل جی ۵ (Dell G5) از چند روز پیش و با قیمت ۹۷۰ و ۶۳۰ دلار آغاز شده است. لوازم جانبی آن‌ها، ازجمله یک نمایشگر اولد ۵۵ اینچی نیز هم‌زمان روانه‌ی بازار شدند.

قلب یک کامپیوتر رومیزی همیشه و در همه حال، کیس آن است و الین‌ور (Alienware)، تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهای موردنیاز برای بازی‌های رایانه‌ای و یکی از شرکت‌های تابعه‌ی دل (Dell)، چند سال پیش جعبه‌های بسیار زیبایی برای کامپیوترهای Alienware Aurora و XPS Tower طراحی و تولید کرد. جعبه‌هایی که کاربر می‌تواند تنها با فشار یک کلید کل کیس، اعم‌از منبع تغذیه و همه‌چیز، را باز کنند و بدون هیچ دردسری، آن را ارتقا بدهند.

کامپیوتر گیمینگ Dell

شاید به‌همین خاطر باشد که برخی از اینکه Aurora R9، تنها یک محصول بازطراحی‌شده است، ابراز خوشحالی می‌کنند. این کامپیوتر بیشترین بهره را از اصول زیبایی‌شناختی جدید این شرکت برده و دقیقا هم از همان کیس داخلی بدون‌ابزار و اجزای داخلی برخوردار است؛ برای اجزای داخلی کیس هم حق انتخاب‌های زیادی وجود دارد: هفت پردازنده‌ی نسل نهم اینتل تا پردازنده‌ی Core i9-9900K؛ حداکثر حافظه‌ی رم ۶۴ گیگابایت Fury 3200MHz که محصول جدید HyperX است و می‌تواند با Optane اینتل ترکیب شود؛ حداکثر ۴ ترابایت فضای ذخیره‌سازی به‌صورت ترکیبی از دو ترابایت حافظه‌ی مغناطیسی 7200rpm و دو ترابایت حافظه‌ی حالت جامد NVMe M.2 PCIe؛ و ۱۴ حق انتخاب از میان کارت‌های گرافیک و حداکثر کارت‌های دوگانه‌ی انویدیا GeForce RTX 2080 یا یک کارت RTX 2080. این کامپیوتر با بهره‌گیری‌از طراحی جدید الین‌ور موسوم‌به «Legend»، اکنون می‌تواند پیش‌گام لپ‌تاپ‌های قدرتمند و ویژه‌ی بازی Area-51m باشد.

کامپیوتر گیمینگ Dell

محصول جدید آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که گویی یکی از نوت‌بوک‌های جدید الین‌ور سر خورده و به‌درون یک ایستگاه فضایی افتاده است؛ چیزی به‌سبک فیلم «۲۰۰۱: یک اودیسه‌ی فضایی». دل می‌گوید روش طراحی جدید باعث تقویت جریان هوا می‌شود و دمای دستگاه را در حین بازی به‌طور میانگین چهار درصد کاهش می‌دهد. محصول جدید دل که عرضه‌ی آن باقیمت پایه‌ی ۹۷۰ دلار همین هفته شروع شده است، پیکربندی متوسطی دارد: یک پردازنده‌ی Core i5 با ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، یک درایو سخت مغناطیسی با یک ترابایت ظرفیت و یک Nvidia GeForce GTX 1650 که در مقایسه‌با کارت‌های گرافیکی بازی از قیمت خوبی برخوردار است.

اگر در کامپیوتر خود نیاز به خنک‌کنندگی مایع، یک بازوی متحرک فانتزی و فضایی برای دو کارت گرافیک ندارید، می‌توانید از همان قطعات قبلی با همان ویژگی‌ها در یک کیس کوچک‌تر و ارزان‌تر استفاده کنید؛ یعنی مدل Dell G5 را بخرید. این کامپیوتر، محصولی با لبه‌های فشرده و نوارهای درخشان آبی‌رنگ است که در زیر عکس آن را مشاهده می‌کنید. کامپیوتر Dell G5، جانشین معنوی کامپیوترهای Dell's Inspiron Gaming است. این کیس‌ها با فضایی حدودا ۱۹ لیتری، به‌اندازه‌ای کوچک هستند که تنها می‌توان یک پردازنده‌ی i9-9900K، یک RTX 2080 به‌همراه ۶۴ گیگابایت رم و ۳ ترابایت فضای ذخیره‌سازی ترکیبی مغناطیسی (دو ترابایت 7200rpm HDD) و حالت جامد (یک ترابایت M.2 PCle SSD) را در آن گنجاند.

کامپیوتر گیمینگ Dell

فروش کامپیوترهای Dell G5 با قیمت پایه‌ی ۶۳۰ دلار از چند روز پیش آغاز شده است. اگر تمایل داشته باشید پیکربندی آن را به‌دلخواه تغییر بدهید و مثلا از پردازنده‌ی i5-9600K، یک RTX 2070 به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی NVMe SSD به‌علاوه‌ی یک ترابایت HDD و 460W PSU استفاده کنید، بنابه‌گفته‌ی دل، باید بهایی بیشتر از ۱۳۸۰ دلار بپردازید.

کیس آئورورای جدید در مقایسه با مدل قبلی از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی دارد. بخش جلویی این کامپیوتر گردتر است، ظاهری خلوت‌تر دارد و در دو مدل سفید و سیاه یا سیاه مات عرضه می‌شود. محصول جدید الین‌ور یک کیس نیمه‌ایستاده (mid-tower) است؛ اما مدرن‌تر از هر کامپیوتر رومیزی دیگری که تابه‌حال از این شرکت دیده‌اید، به‌نظر می‌رسد. زیبایی این محصول به آن است که شما می‌توانید آن را به‌هرصورتی که می‌خواهید بسازید و به‌راحتی اجزای آن را ارتقا ببخشید. می‌توانید آن را مجهز به پردازنده‌های نسل نهم دسکتاپ اینتل کنید، یا از جدیدترین کارت‌های گرافیکی AMD و انویدیا استفاده کنید.همان‌طور که در جدیدترین لپ‌تاپ‌های الین‌ور شاهد هستید، روش طراحی Legend این امکان را به آن‌ها بخشیده است که آئورورا را طوری فشرده‌تر کنند که هیچ آسیبی به عملکرد آن وارد نکند. منبع تغذیه‌ی ۴۶۰ یا ۸۵۰ واتی آن روی یک لولا در درون کیس قرار گرفته است و با چرخاندن آن می‌توان دسترسی کامل به تمامی قطعات کیس داشت. در کیس‌های جدید از لامپ‌های LED آبی و یک پنل جانبی اختیاری و روشن استفاده شده است و دل می‌گوید طراحی جریان هوای آن طوری است که می‌توان دستگاه را تنها با یک فن ۸۰ میلی‌متری کوچک خنک نگه داشت. اگر به‌دنبال تجربه‌ی بازی با کیفیت ۱۴۴۰ پیکسل هستید، این کامپیوتر برای شما جادو می‌کند.

کامپیوتر گیمینگ Dell

علاوه‌براین، الین‌ور مجموعه‌ای از صفحه‌کلیدها و ماوس‌های بازی نیز معرفی کرده است. این شرکت می‌گوید موفق شده است از یک باتری لیتیوم یونی در موس بازی بی‌سیم / باسیم AW610M خود استفاده کند که در صورت شارژ کامل تا ۳۵۰ ساعت دوام خواهد آورد. خبرنگار سایت The Verge معتقد است که این قابلیت را تاکنون تنها در میکروفون‌های بی‌سیمی مشاهده شده است که از یک جفت باتری AA استفاده می‌کنند (مخصوصا باید به این نکته اشاره کرد که لاجیتک به عمر ۵۰۰ ساعته‌ی G603 خود می‌بالد و رایزر هم می‌گوید کاربران می‌توانند ۳۵۰ ساعت از Razer Atheris استفاده کنند). حتی در صورت متصل‌نبودن، باز هم نرخ نمونه‌برداری (polling rate) این موس‌ها برابر با ۱۰۰۰ هرتز است؛ این معمولا به آن معنی است که موس‌های بی‌سیم به‌همان‌سرعت موس‌های باسیم کار خواهند کرد.

همچنین، هم AW610M و همزاد باسیم و مجهزبه لامپ RGB آن، یعنی AW510M، یک چرخ پیمایش دو-حالته دارند که در هر بار چرخیدن می‌توانند، بین ۱۲ تا ۲۴ زبانه جابه‌جا و به‌جلو منتقل بشوند. معمولا پیمایش دوحالته را در مواردی غیر از چرخ‌های دوحالته‌ با چرخش آزاد در محصولات لاجیتک مشاهده نمی‌کنید. ماوس مخصوص بازی که در زمان کار با اسناد هم بتواند به‌سرعت در میان صفحات سایت‌ها و اسناد حرکت کند، قطعا ماوس مفیدی خواهد بود. این ماوس‌ها از حسگر PixArt با قدرت ۱۶۰۰۰ DPI استفاده می‌کنند.

AW610M و AW510M، به‌ترتیب، با قیمت ۱۰۰ و ۷۵ دلار عرضه می‌شوند و ماوس AW310M که تنها به‌صورت بی‌سیم دردسترس است، با قیمت ۶۳ دلار در بازار موجود است. ادعا می‌شود این ماوس می‌تواند تنها با استفاده‌از یک باتری AA می‌تواند ۳۰۰ ساعت دوام بیاورد.

یک جفت صفحه‌کلید مکانیکی الین‌ور هم در اختیار مشتری قرار گرفته‌اند که در تصاویر مشاهده می‌کنید. صفحه‌کلید AW310K با قیمت ۱۰۰ دلار و صفحه‌کلید AW510K با قیمت ۱۶۰ دلار در بازار به‌فروش می‌رسند. محصول دوم، دارای لامپ RGB، سوئیچ‌ها و دکمه‌های کم‌مصرف Cherry MX Red است و همین موضوع، قیمت گران‌تر آن را توجیه می‌کند.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده