نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶

پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 از کارت گرافیک RTX 2070 Super قوی‌تر خواهد بود

با توجه به گزارش‌ها، پردازنده‌ای که AMD برای پلی استیشن 5 طراحی کرده قدرت بالاتری در مقایسه با کارت گرافیک RTX 2070 Super انویدیا خواهد داشت. 

پلی استیشن 5 به احتمال بالا سال آینده‌ی میلادی عرضه خواهد شد. اطلاعاتی که تاکنون از کنسول جدید ژاپنی‌ها منتشر شده است، کیفیت و کارایی گرافیکی آن را بسیار بالا نشان می‌دهد. حساب کاربری Komachi یکی از مشهورترین افشاکننده‌های اطلاعات سخت‌افزاری در دنیای اینترنت محسوب می‌شود. طبق گزارش HotHardware او در جدیدترین ادعا می‌گوید که نمونه‌های مهندسی پردازنده‌‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 5 تحت فرایند بررسی و آزمایش قرار دارند.

APU (واحد پردازشی یکپارچه شامل CPU و GPU) کنسول بعدی سونی Oberon نام دارد و ساخت AMD است. طبق ادعای Komachi نمونه‌هایی موسوم به Gen 1 ،Gen 0 و Gen 2 اکنون تحت بررسی قرار دارند. به‌روزترین نمونه به‌نام Gen 2 شناخته می‌شود و احتمالا فرکانس دو گیگاهرتز خواهد داشت. در مقام مقایسه بهتر است بدانید که پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 4 پرو فرکانس ۹۱۱ مگاهرتزی دارد.

پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو مجهز به معماری‌های AMD GCN در بخش پردازنده‌ی گرافیکی هستند. عضو بعدی خانواده‌ی کنسول‌های سونی با نسخه‌ی جدیدی از معماری عرضه می‌شود که به‌نام Radeon DNA یا RDNA شناخته می‌شود. کارشناسان اعتقاد دارند که اگر PS5 با پردازنده‌ی گرافیکی دو گیگاهرتزی عرضه شود، با استفاده از معماری RDNA توانایی عملکردی به میزان ۹.۲ ترافلاپس را خواهد داشت. در صورت پیاده‌سازی معماری GCN، رقم مذکور به ۱۴ ترافلاپس می‌رسد. برای مقایسه، توان پردازش گرافیکی پلی‌استیشن 4 به ۴.۲ و ایکس‌باکس وان ایکس به ۶ ترافلاپس می‌رسد.

PS5 قدم رو به جلوی بزرگی در دنیای کنسول‌ها خواهد بود. ازطرفی مقایسه‌ی آن با جدیدترین کارت‌های گرافیک صنعت کامپیوترهای شخصی هم خالی از لطف نیست. مقایسه‌ی کنسول سونی با جدیدترین کارت‌های GeForce RTX نشان‌دهنده‌ی موقعیت مناسب محصول ژاپنی خصوصا در بحث پردازش گرافیکی خواهد بود.

از جدیدترین محصولات انویدیا در بازار کارت‌های گرافیک می‌توان به GeForce RTX 2070 اشاره کرد که قدرت پردازشی ۷.۵ ترافلاپس دارد. قدرت پردازشی نسخه‌ی Super از این کارت نیز به ۹ ترافلاپس می‌رسد. تنها محصول قدرتمند، RTX 2080 است که قدرت پردازشی ۱۰.۱ ترافلاپس دارد. به بیان دیگر با توجه به اطلاعات افشاشده، می‌توان پلی‌استیشن 5 را در موقعیتی بین نسخه‌ی سوپر ۲۰۷۰ و ۲۰۸۰ دانست.

کارت گرافیک GeForce RTX 2070 Super برچسب قیمتی ۵۰۰ دلاری دارد. احتمال می‌رود سونی نیز کنسول بعدی خود را با قیمتی نزدیک به همین رقم عرضه کند. درنتیجه می‌توان ادعا کرد که ژاپنی‌ها با قیمتی برابر، به‌جای یک کارت گرافیک، دستگاهی کامل عرضه خواهند کرد که بازدهی گرافیکی بهتری هم خواهد داشت. به‌علاوه کنسول پلی‌استیشن 5 به‌عنوان یک دستگاه کاملا 4K شناخته می‌شود و شاید زمانی نسخه‌ی بالاتر پردازنده‌ی گرافیکی یعنی Gen3 را هم دریافت کند. در آن صورت شاید حتی بتوان انتظار برابری پلی‌استیشن با RTX 2080 را منطقی دانست.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده