// یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۱

چه انتظاراتی از رویداد افتتاحیه نمایشگاه گیمزکام 2019 داریم؟

دوشنبه ۲۸ مردادماه، چهار رویداد در دنیای بازی‌های ویدیویی برگزار می‌شوند که کنفرانس شب افتتاحیه‌ی نمایشگاه گیمزکام 2019 با اجرای جف کیلی و تعداد قابل توجهی از تریلرهای مورد انتظار، از نظر اهمیت در صدر آن‌ها قرار می‌گیرد.

بسیاری از ما مخاطبانِ دنیای هنر هشتم، هم‌اندازه با روزشماری برای فرا رسیدن تاریخ عرضه‌ی بازی‌های خارق‌العاده، انتظار ساعاتی این‌چنین را می‌کشیم. ساعاتی که در طول آن‌ها مقابل نمایشگر هر دستگاه هوشمندِ دردسترس بنشینیم و استریم تعداد قابل توجهی از رویدادهای مطبوعاتی جذاب را تماشا کنیم. به همین خاطر هم همان‌قدر که تاریخ انتشار بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را حفظ هستیم، به روز و ساعت برگزاری کنفرانس‌های شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، یوبی‌سافت و سونی در E3 یا هر رویداد دیگر هم اهمیت می‌دهیم و هر سال تمام تلاش‌مان را برای تماشای زنده‌ی جدیدترین دوره از مراسم سالانه‌ی The Game Awards به خرج داده‌ایم. اما به نظر می‌رسد که پس از سال‌های سال، بالاخره قرار است مجددا شلوغ‌ترین نمایشگاه ویدیوگیمی جهان یعنی گیمزکام (Gamescom) نیز رویدادهای مطبوعاتی زنده و جذابی داشته باشد. رویدادهایی که با یک استریم بیست دقیقه‌ای به اسم Nintendo IndieWorld آغاز می‌شوند، با قسمت‌های ویژه‌ی برنامه‌های Inside Xbox و Stadia Connect ادامه می‌یابند و با کنفرانس دو ساعته‌ی ONL یا همان Gamescom Opening Night Live 2019 که جف کیلی (خالق و برگزارکننده‌ی رویدادهایی همچون The Game Awards و E3 Coliseum) تهیه‌کنندگی و اجرای آن را برعهده داشته است، به اوج می‌رسند. ساعات آغاز برگزاری این چهار رویداد مهیاشده برای اجرا در تاریخ دوشنبه، بیست‌وهشتم مُردادماه سال شمسی جاری به وقت ایران به شرح زیر است:

  • Nintendo IndieWorld؛ ساعت ۱۷:۳۰ (مدت‌زمان اعلام‌شده؛ ۲۰ دقیقه)
  • Inside Xbox GC2019؛ ساعت ۱۹:۳۰ (مدت‌زمان احتمالی؛ ۴۰ الی ۱۲۰ دقیقه)
  • Stadia Connect GC2019؛ ساعت ۲۱:۳۰ (مدت‌زمان احتمالی؛ ۱۵ الی ۴۰ دقیقه)
  • Gamescom Opening Night Live 2019؛ ساعت ۲۲:۳۰ (مدت‌زمان اعلام‌شده؛ ۱۲۰ دقیقه)

مانند همیشه در زومجی پوشش کامل خبری و پخش تریلرها را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما خواهیم داشت. امشب از ساعت ۱۷:۳۰ با زومجی همراه باشید.

Gears 5

در این بین باید پذیرفت که نمی‌توان انتظار خاصی از برنامه‌های از پیش‌ساخته‌شده برای معرفی محصولات جدید نینتندو سوئیچ و Google Stadia داشت. برنامه‌هایی که از قضا کوتاه‌ترین زمان‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و کم‌وببیش فقط می‌خواهند بازی‌های مولتی‌پلتفرم و انحصاری تازه‌ای را برای دو پلتفرم نام‌برده تایید کنند. با این تفاوت که گوگل احتمالا در برنامه‌ی خود روی بازی‌هایی بزرگ و شناخته‌شده و تایید عرضه‌ی آن‌ها برای Stadia تاکید خواهد داشت و نینتندو به شکلی واضح روی بازی‌های مستقل و کوچکی که در راه عرضه شدن برای Switch هستند، وقت خواهد گذاشت. هرچند که ممکن است محتوای آماده‌شده توسط گوگل برخلاف نینتندو مواردی بیشتر از نمایش و معرفی صرفِ چند بازی را شامل شود و باتوجه‌به سوالات مفصل و پاسخ داده‌نشده‌ی مخاطبان درباره‌ی Stadia، اطلاعاتی تازه را نیز در اختیار مخاطبان خود بگذارد.

Destiny 2: Shadowkeep

آن‌طرف ماجرا اما برند ایکس‌باکس را داریم که نه‌تنها محتوایی طولانی‌تر و نه‌چندان بی‌شباهت به یک کنفرانس مطبوعاتی را به‌صورت کاملا زنده در اختیار مخاطبان می‌گذارد، بلکه نمایشی مفصل برای رونمایی کامل از حالت Horde بازی Gears 5 و نزدیک به دوازده تریلر کاملا جدید از بازی‌هایی متفاوت را نیز تقدیم‌مان خواهد کرد. ردموندی‌ها رسما اعلام کرده‌اند Inside Xbox در گیمزکام 2019 پرشده از اخبار مهم است و نمایش‌هایی تازه از بازی‌هایی همچون Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint و Wasteland 3 را ارائه خواهد کرد. البته بسته‌ی الحاقی Shadowkeep برای بازی Destiny 2، بسته‌های الحاقی بازی Metro Exodus و تریلرهای جدید آثار مورد انتظاری همچون Empire of Sin و Greedfall نیز مهمان رویداد مورد بحث هستند. رویدادی که علاوه‌بر تمامی موارد گفته‌شده و ارائه‌ی اطلاعات و تصاویری دیده‌نشده از بازی‌های The Surge 2 ،Vigor و Blair Witch، به عادت همیشگی مایکروسافت بازی‌های جدید و هیجان‌انگیزی را معرفی خواهد کرد که به‌زودی به سرویس Xbox Game Pass افزوده می‌شوند. هرچند که احتمالا تمام اخبار و نمایش‌های رویداد مورد بحث هم نرم‌افزاری نیستند و داده‌هایی تازه درباره‌ی سخت‌افزارهای جانبی جدید برای کنسول ایکس‌باکس وان هم به هر شکل ممکن، راه خود را به Inside Xbox GC2019 پیدا می‌کنند.

Call of Duty: Modern Warfare 2019

با اینکه اصلا بعید نیست همین حالا که شما مشغول خواندن مقاله‌ی پیش‌رو شده‌اید، جف کیلی فهرست رسمی بازی‌ها و ناشرانِ حاضر در ONL را به‌روز کرده باشد، ولی تا لحظه‌ی نگارش مقاله هم آثار تاییدشده برای حضور در این افتتاحیه‌ی کنفرانسِ مطبوعاتی‌مانند، فوق‌العاده به نظر می‌رسند. فهرستی که مواردی همچون «رونمایی از تریلر سینمایی و جدید Destiny 2: Shadowkeep توسط بانجی» و «پخش تریلر گیم‌پلی بازی مولتی‌پلیر و احتمالا انحصاریِ کنسولیِ Predator: Hunting Grounds از سوی پلی‌استیشن» در آن به چشم می‌خورند و البته مواردی درخشان‌تر و مورد انتظارتر را نیز در خود جای داده است. این وسط نباید فراموش کنیم که Need For Speed Heat به‌عنوان نسخه‌ی جدید، بزرگ‌سالانه (مناسب برای گروه سنی بالاتر از هفده سال در آمریکا) و مورد انتظار یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های ویدیوگیمی دنیا هم در ONL حضور خواهد داشت؛ اثری که با تریلر نخست خود توجه اکثر مخاطبان بازی‌های ریسینگ را جلب کرد و حالا مشخص شده است که همگان می‌توانند نمایشی جذاب از گیم‌پلی آن را در ONL به تماشا بنشینند.

دانلود ویدیو از آپارات

اما گل سرسبد آثار تاییدشده برای نمایش در ONL، بزرگ‌ترین انحصاری‌های کنسولیِ نزدیک به عرضه‌ی هر دو شرکت سونی و مایکروسافت هستند. Death Stranding و Gears 5 را می‌گویم که اولی کمتر از هشتاد روز و دومی کمتر از یک ماه تا انتشار فاصله دارند. این بازی‌ها باتوجه‌به سخت‌گیری‌های جدی مخاطبان و نحوه‌ی برخورد تند برخی رسانه‌ها با گیم‌پلی‌های ارائه‌شده از نسخه‌های آلفا یا بتای بازی‌ها طی سال‌های اخیر، به‌شدت در نشان دادن گیم‌پلی خود به مخاطبان سخت‌گیر بوده‌اند و احتمالا بالاخره می‌خواهند در افتتاحیه‌ی گیمزکام ۲۰۱۹ با نمایش بخش‌هایی دوست‌داشتنی از گیم‌پلی، نظر حجم بیشتری از بازیکنان و اصحاب رسانه را جلب کنند. از یک طرف سازندگان Gears 5 رسما تایید کرده‌اند که قطعا در ONL گیم‌پلی بخش اصلی یعنی کمپین داستانی بازی را به‌صورت مفصل نمایش می‌دهد و از طرف دیگر سران گیمزکام و خود کیلی را داریم که بارها و بارها روی کلیدی، مهم و بزرگ بودن نمایش‌های آماده‌شده از Death Stranding برای درخشش در این مراسم می‌گویند.

پدر سبک مخفی‌کاری و داستان‌گویی‌های ثقیل در مدیوم بازی‌های ویدیویی امسال پس از چهار دوره غیبت، مجددا به گیمزکام رفته است. درحالی‌که هنوز کسی فراموش نکرده است که او نه‌تنها طی آخرین حضور خود در این رویداد در سال ۲۰۱۴ میلادی بهترین و مهم‌ترین تریلر Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را نمایش داد، بلکه یک شاهکار ناشناخته به اسم P.T را هم به دست طرفداران رساند. پس از آن‌جایی که آخرین حضور او در گیمزکام حضوری فراموش‌ناشدنی شد و Death Stranding نیز اکنون احتمالا فاصله‌ی بسیار کمی تا تکمیل شدن دارد،‌ تقریبا همگان مطمئن هستند که گیم‌پلی بازی به تفصیل در این رویداد نشان داده می‌شود. مخصوصا به این خاطر که به‌گفته‌ی جف کیلی، شخص هیدئو کوجیما برای ارائه‌ی این نمایش جدید به مخاطبان خود قدم روی صحنه‌ی برگزاری ONL می‌گذارد. هرچند که گفته می‌شود راد فرگوسن (بازی‌ساز شناخته‌شده و خالق اصلی Gears 5) و کوجیما تنها فعالان شناخته‌شده‌ی دنیای هنر هشتم نیستند که در ONL حضور به هم می‌رسانند.

Death Stranding

علاوه‌بر تمامی موارد گفته‌شده، گیمرهای علاقه‌مند به به شوترهای علمی‌تخیلی عجیب‌وغریب نیز دلیل بزرگی برای تماشای ONL دارند. چرا که جف کیلی تایید کرد که بازی Disintegration پس از بیشتر از پنج سال در دست ساخت بودن، بالاخره آماده‌ی نمایش تریلر سینمایی و حتی گیم‌پلی خود در افتتاحیه‌ی گیمزکام شده است. اثری ساخته‌شده توسط تیمی ۳۰نفره و شامل خالقان نخستین و برخی از بهترین نسخه‌های مجموعه‌ی HALO و شخصیت مسترچیف (Master Chief) که برخی رسانه‌ها معتقدند دنیای شوترهای علمی‌تخیلی را تغییر می‌دهد! هرچند که Disintegration تنها شوتر مهم حاضر در ONL نیست و سازندگان بازی Call of Duty: Modern Warfare محصول سال ۲۰۱۹ نیز قول داده‌اند که با اطلاعات و فوتیج‌هایی کاملا تازه از این ساخته‌ی مورد انتظار، به افتتاحیه‌ی گیمزکام 2019 بیایند. راستی مطابق صحبت‌هایی هیجان‌آور و کم‌وبیش تاییدشده، Sega هم امسال پس از مدت‌ها یک بازی AAA تمام‌عیار را در گیمزکام معرفی خواهد کرد.

Borderlands 3

مطابق گفته‌های جف کیلی، بیش از پانزده ناشر شناخته‌شده در جهان هنر هشتم، در افتتاحیه‌ی گیمزکام ۲۰۱۹ مشغول معرفی آثاری کاملا جدید یا نمایش تریلری تازه از یکی از بازی‌های پیش‌تر معرفی‌شده‌ی خود می‌شوند. اما در عین آن که بازی‌های نام‌برده تا به این جای کار، چرایی حضور برندهایی همچون گوگل استدیا، الکترونیک آرتز، اکتیویژن، سگا، Private Division ،Koch Media/Deep Silver و حتی Sony Interactive Entertainment و Xbox Game Studios و Ubisoft در گیمزکام را توجیه می‌کنند، باز هم مشخص نیست که چرا برخی ناشران دیگر باید در رویداد امسال حضور داشته باشند. از طرفی شاید بتوان با اطمینان نسبی حدس زد که Epic Games و 2K با آثاری بیشتر از Fortnite و NBA 2K20 و Borderlands 3 به گیمزکام نخواهند آمد و Square Enix هم نهایتا می‌خواهد تریلری از قسمت جدید بازی اپیزودیک Life Is Strange 2 را نشان مخاطبان دهد. اما حتی اگر همه‌ی این حرف‌ها هم درست باشند و شرکت‌های مورد اشاره به شکلی قابل انتظار، بدون بهره‌برداری از هیچ‌گونه سورپرایز (ناتی‌داگ و سونی، با شما و The Last of Us Part II هستم!) و مطلقا بی‌توجه به حرف‌هایی مانند شایعه‌ی نزدیکی معرفی نسخه‌ی جدید سری Saints Row در این مراسم حاضر شوند، باز هم باید پرسید که BANDAI NAMCO Entertainment و Capcom دقیقا به خاطر نمایش کدام بازی‌ها در فهرست پخش‌شده توسط جف کیلی قرار دارند؟ تازه در فرض آن که واقعا همه‌ی برندهای مهم حاضر در ONL را بتوان درون فهرست مورد نظر دید و خودِ حضور یک ناشر خاص در مراسم امسال، تبدیل به سورپرایزی قابل‌توجه نشود.

Resident evil 2 remake

موقع صحبت درباره‌ی باندای نامکو البته همه‌چیز کمی واضح‌تر به نظر می‌رسد. چون بالاخره آن‌ها بازی‌های معرفی‌شده و عرضه‌نشده‌ی زیادی همچون Tales of Arise و The Dark Pictures: Man of Medan دارند که نمایش تریلری تازه و عالی از آن‌ها جامعه‌ی مخاطبان‌شان را خوشحال خواهد کرد. از طرفی اگر سران باندای به فکر منفجر کردن قابل‌توجه‌تر سالن باشند، می‌توانند سراغ Code Vein یا Twin Mirror بروند و اگر هم برنامه‌ی آن‌ها برای حضور در گیمزکام ۲۰۱۹ چیزی کمتر از دیوانه‌بازی نیست، بازی Elden Ring یقینا کارشان را راه می‌اندازد. کپکام اما در وضعیت پیچیده‌تری قرار می‌گیرد. آن‌ها اکنون هیچ بازی از پیش معرفی‌شده‌ای ندارند که همه با اطمینان روی آن دست بگذارند و انتظار نمایش تیزر یا تریلر جدیدش را بکشند. پس ژاپنی‌ها یا بسته‌های الحاقی جدیدی برای Monster Hunter World و شاید هم Devil May Cry 5 (کمتر کسی را می‌توان یافت که انتظار تجربه‌ی آن خط داستانی روایت‌نشده با محوریت هیولاکُشی‌های لیدی و تریش در قالب یک DLC نه‌چندان بلند اما شدیدا جذب‌کننده را نکشد) معرفی خواهند کرد یا همان‌گونه که اکثریت قریب به اتفاقِ عاشقان بازی‌های ژانر Survival horror می‌خواهند، سراغ رونمایی از یک Resident Evil دیگر می‌روند؛ حالا چه این «رزیدنت ایول» نسخه‌ی کاملا بازسازی‌شده‌ی Resident Evil 3: Nemesis باشد و چه Resident Evil 8!

شرکت‌های ژاپنی و محبوب کپکام و باندای نامکو، هر دو به ترتیب با نمایش بازی‌هایی همچون Elden Ring و یک نسخه‌ی جدید از Resident Evil می‌توانند در گروه اصلی‌ترین ستاره‌های رویداد افتتاحیه‌ی نمایشگاه گیمزکام امسال طبقه‌بندی شوند

Death Stranding

جف کیلی اعتقاد دارد که باتوجه‌به تبدیل شدن E3 2019 به خلوت‌ترین و احتمالا ضعیف‌ترین E3 سال‌های اخیر، اکنون مدیوم بازی‌های ویدیویی در شرایطی قرار گرفته است که برای اتحاد دوباره و انجام کاری بزرگ و جذاب برای جلب توجه بازیکنان به رویدادی همچون ONL احتیاج دارد. رویدادی که اگر کمی فکر کنیم و ذاتِ TGA را که بر پایه‌ی اهدای جوایز به بازی‌های برتر سال بنا شده است بشناسیم، متوجه می‌شویم که ما در سال‌های اخیر تقریبا نسخه‌ی مشابه آن را هم ندیده‌ایم؛ رویدادی که در آن ناشرهای گوناگون برای پلتفرم‌های گوناگون بازی‌هایی متفاوت، کوچک و بزرگ را نمایش می‌دهند و احتمالا تمامی مخاطبان می‌توانند حداقل یک اثرِ مطابق با سلیقه‌ی خود را در دل دقایق و ثانیه‌های آن پیدا کنند. راستی اگر راس ساعت ۲۲:۳۰ روز دوشنبه، ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۸ شمسی به وقت ایران قصد تماشای ONL را داشتید، می‌توانید سراغ صفحات پخش زنده‌ی رسمی و رایگان مراسم در یوتیوب، توئیچ، توئیتر، فیسبوک یا میکسر بروید.

نظر شما چیست؟ حضور کدام یک از بازی‌ها یا ناشران حاضر در افتتاحیه‌ی گیمزکام 2019 درون این رویداد ویدیوگیمی را دوست‌داشتنی‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌دانید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده