نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

انیمیشن Nezha در سینماهای چین رکوردشکنی کرد

انیمیشن چینی Nezha با فروش فوق‌العاده‌ی خود در سینماهای چین از فروش Zootopia در این کشور جلو زد.

هرچند تا امروز لقب پرفروش‌ترین انیمیشن در سینماهای چین به زوتوپیا (Zootopia) محصول والت دیزنی تعلق داشت که در سال ۲۰۱۶ به فروشی برابر ۲۳۶ میلیون دلار در این کشور رسیده بود، ولی در روزهای اخیر شاهد فروش خیره‌کننده‌ای از طرف یک انیمیشن چینی بوده‌ایم که به‌تازگی زوتوپیا را هم در این کشور پشت سر گذاشته است؛ انیمیشن نژا (Nezha) که توانسته است بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سینمای چین بفروشد.

نژا محصول شرکت Beijing Enlight Media که در روز اول اکران خود به فروشی معادل ۳۵.۲ میلیون دلار رسیده بود، اکنون بعد از گذشت ۱۳ روز به فروش ۴۲۵ میلیون دلار دست پیدا کرده و با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبای خود، به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ چین تبدیل شده است. این در حالی است که از زمان اکران نژا در تاریخ ۲۶ جولای (۴ مرداد)، این انیمیشن با دو رقیب بزرگ هم مواجه بوده است؛ فیلم The Bravest در ارتباط با یک آتش‌نشان قهرمان که هفت روز پیش اکران شده و تا امروز ۱۲۵ میلیون دلار فروخته است و همچنین فیلم اکشن Line Walker 2 که در روز اول اکران خود موفق به فروش ۲۵ میلیون دلاری شده است، ولی بااین‌حال همچنان نژا رتبه اول جدول فروش چین را در اختیار دارد.

این موفقیت نژا نه‌تنها باعث خوشحالی مسئولان Enlight Media شده، بلکه کارگردان انیمیشن را هم غافل‌گیر کرده است؛ یانگ یو که با این انیمیشن اولین پروژه‌ی بزرگ خود را تدارک دیده است. یانگ که لقب او Jiaozi است (به‌معنای دامپینگ یا نوعی غذای شرقی)، این روزها به قهرمان چینی‌ها تبدیل شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. او که در ۳۸ سالگی اولین اثر بزرگ خود را تولید کرده است، از والدینی با پیشینه‌ی پزشکی متولد شد و خودش هم در ابتدا برای تحصیل در رشته‌ی داروسازی وارد دانشگاه سیچوآن شده بود، ولی بعدها از دانشکده‌ی داروسازی بیرون آمد و به‌سراغ آرزوی قدیمی خود یعنی تولید انیمیشن رفت. یانگ در عرض سه سال و نیم در منزل مادری خود به فراگیری تکنیک‌های انیمیشن‌سازی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن پرداخت و اولین انیمیشن کوتاه خود را با عنوان See Through تولید کرد؛ انیمیشنی ۱۶ دقیقه‌ای که در سال ۲۰۰۹ با نقدهای مثبتی مواجه شد و افتخارات زیادی کسب کرد، از جمله دریافت جایزه ویژه‌ی هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین.

نژا | Nezha

او سپس به‌سراغ تأسیس شرکت انیمیشن‌سازی خود در شهر چنگدو رفت، ولی در طول ۶ سال بعدی مجبور بود زمان زیادی را صرف پیدا کردن بودجه و حامی بزرگی برای پروژه‌ی بزرگ خود کند؛ پروژه‌ای که درنهایت با همکاری Coloroom Pictures، زیرمجموعه‌ی انیمیشن‌سازی Enlight Media از سال ۲۰۱۵ در دست تولید قرار گرفت و امروز آن را تحت عنوان نژا می‌بینیم. یی کیائو، مدیرعامل Coloroom نقش مهمی در این ماجرا داشت و علت پشتیبانی از پروژه را استعداد و شوق دیوانه‌وار یانگ برای داستان‌گویی در قالب انیمیشن عنوان کرده است.

داستان انیمیشن نژا با الهام از اساطیر چین و کتاب Fengshen Yanyi (اعطای نشان خدایان) مربوط‌به دوران امپراتوری مینگ ساخته شده است و ماجراهای یکی از خدایان چینی به‌نام نژا را روایت می‌کند. البته این شخصیت در انیمیشن تفاوت‌های عمده‌ای با داستان اصلی دارد و برخلاف اکثر اقتباس‌های آن که با قهرمانی جوان و جذاب طرف هستیم، این‌بار با پسرکی شیطان و بامزه با بعضی ویژگی‌های اخلاقی نه‌چندان جالب مواجه می‌شویم که در جریان انیمیشن به‌تدریج از فردی بی‌نام و نشان به قهرمانی تبدیل می‌شود که گذشته‌ی تاریک خود را پشت سر گذاشته است. یانگ در گفت‌وگو با خبرگزاری شین‌هوآ می‌گوید:

برای انیماتورهای ما کار خیلی ساده‌ای است که شخصیتی با چهره‌ی جذاب طراحی کنند تا مخاطبان در همان نگاه اول عاشق او شوند. ولی ما به‌دنبال تغییر بزرگی بودیم و قصد داشتیم پیام خود را ازطریق شخصیتی متفاوت منتقل کنیم و نشان دهیم که هیچ‌گاه نباید فردی را تنها به خاطر ظاهر او قضاوت کرد، بلکه این شخصیت درونی هر فرد است که مشخص می‌کند با چه کسی طرف هستیم.

شکل و شمایل انیمیشن و نحوه‌ی داستان‌گویی آن که به کارهای پیکسار هم شباهت‌هایی دارد، باعث جذب مخاطبان چینی زیادی شده است و آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی امتیازهای بالایی به نژا داده‌اند، از جمله میانگین امتیاز ۹.۷/۱۰ در اپلیکیشن خرید بلیت Maoyan.

درکنار یانگ که توانسته است با این انیمیشن چینی قله‌های موفقیت را خیلی زود فتح کند، مسئولان Enlight Media هم به سود زیادی رسیده‌اند؛ شرکتی که یک ماه قبل پیش‌بینی کرده بود درآمدش در نیم‌سال اول ۲۰۱۹ نسبت به همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۵٪ کاهش خواهد داشت، چرا که در این مدت آثاری با بودجه‌های عظیم تهیه کرده بود و از طرف دیگر هم بعضی پروژه‌های آن با شکست مواجه شده بودند. از جمله فیلم The Shadow Play اثر لو ئی که تنها ۹.۶ میلیون دلار فروخت یا On the Balcony با حضور زو دونگیو که ۵۷۷ هزار دلار فروش داشت. ولی بعد از آن علاوه‌بر نژا که فروش فوق‌العاده‌ای داشته است، فیلم درام خانوادگی Looking Up هم از طرف این شرکت اکران شده است که ۱۲۴ میلیون دلار فروخته و سودآوری خوبی داشته و همین مسائل باعث بالا رفتن ارزش سهام شرکت در بازار شنژن به میزان ۱۶٪ نسبت به اواسط ماه جولای شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده