نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۹

چگونگی بازسازی اداره پلیس راکون سیتی در Resident Evil 2 Remake

اداره پلیس راکون سیتی مکانی بی‌نهایت مهم و نمادین در سری رزیدنت ایول است که در این مطلب، نگاهی به فرایند بازسازی آن در Resident Evil 2 Remake خواهیم داشت. 

یکی از بازی‌های موفق سال ۲۰۱۹، بازسازی دومین نسخه از مجموعه رزیدنت ایول یا همان Resident Evil 2 Remake بود که توانست تا حد زیادی، تجربه‌ای مدرن اما وفادار به ریشه‌ها را از رزیدنت ایول 2 تقدیم علاقه‌مندان این سری کند. کپکام در نسخه بازسازی‌شده این اثر، توانست بسیاری از عناصر مشهور آن را از جمله محیط‌ها، به شکل قابل قبولی بازسازی کند که یکی از آن‌ها، اداره پلیس راکون سیتی است که نقشی فراتر از یک ساختمان و محیط ساده در بازی ایفا می‌کند. اداره پلیس راکون سیتی، محیطی است که در همان دقایق آغازین اثر وارد آن می‌شویم و بخش زیادی از روایت داستان، مبارزه‌ها و حتی قسمت‌های ترسناک بازی در آن رخ می‌دهند و به همین دلیل هم قدم زدن در دالان‌های باریک این محیط درحالی‌که لیکر‌های وحشتناکی در حال پرسه‌زدن در آن‌ها هستند، تبدیل به دقایقی مورمور‌کننده برای بازیکنان می‌شوند. اما کپکام برای بازسازی این محیط در نسخه بازسازی‌شده بازی، چه اقداماتی انجام داده است؟ مجله معتبر پی‌سی گیمر اخیرا مطلبی در این مورد منتشر کرده که در ادامه، نگاهی به آن خواهیم داشت. 

اگر از ساختمان اصلی کپکام در شهر اوساکا به سمت شمال بروید و مسافتی تقریبا ۲۰ دقیقه‌ای را درکنار رودخانه توسابوری پشت سر بگذارید، ساختمانی با آجر‌های قرمز رنگ را مشاهده خواهید کرد که سقفی گنبدی شکل دارد. این بنا، سالن عمومی شهر اوساکا است که مردم این منطقه، علاقه زیادی به آن دارند و فعالیت‌های فرهنگی مختلفی هم در آن صورت می‌گیرند. اما دلیل صحبت از این بنا، این است که کپکام در ساخت اداره پلیس راکون سیتی از این ساختمان الهام گرفته است. سالن مرکزی اوساکا، در سال ۱۹۱۸ ساخته شده است و پس از ورود به آن، کاشی‌های براق کف زمین، ستون‌هایی با معماری خاص، جزییات ریز پر زرق و برق و سقف بزرگ کلیسا‌مانند آن از نکاتی که جلب توجه می‌کنند و خب پس از ورود به اداره پلیس راکون سیتی هم تقریبا چنین جزییاتی را می‌توان در معماری داخلی آن مشاهده کرد و تنها تفاوت بین دو بنا، به حضور زامبی‌ها و اجساد در نسخه رزیدنت ایولی آن مربوط می‌شود!

Resident Evil 2 Remake

کپکام جدا از اینکه تلاش زیادی برای بازسازی درست کلیت Resident Evil 2 کرده، اما اقدام آن‌ها در طراحی اداره پلیس راکون سیتی حتی بیشتر از سایر بخش‌های بازی قابل‌توجه است؛ چرا که سازندگان اولا موفق شده‌اند همان حسی را که هنگام ورود به این مکان در نسخه اصلی داشتیم بازسازی کنند و هم، کاری کرده‌اند تا اداره پلیس بیش‌ازپیش فضایی تأثیرگذار و اتمسفریک داشته باشد. کاوزونوری کادویی، کارگردان بازی، در این مورد می‌گوید:

هدف ما، حفظ حس کلی این ساختمان در نسخه اصلی بازی بود و در عین حال سعی کردیم تا آن را در مقیاسی بزرگ‌تر از قبل و به شکلی واقع‌گرایانه‌تر به‌تصویر بکشیم. من پیش از انتشار بازی به کاری که کرده بودیم ایمان داشتم و می‌دانستم که بازیکنان هم واکنش خوبی به مدل بازسازی‌شده این بنا خواهند داشت. 

سازندگان برای القای حس ترس و تعلیق در نسخه ریمیک، اقدام به تاریک‌تر کردن محیط و استفاده هوشمندانه از نورپردازی‌ها کرده‌اند

اداره پلیس راکون سیتی، در نسخه اصلی بازی در اصل یک تصویر ثابت و از پیش رندر‌شده بود اما در نسخه بازسازی، ما شاهد محیطی هستیم که به شکل سه‌بعدی واقعی رندر شده است اما وجه اشتراک این دو، در داشتن حس و حالی مرموز و حتی ترسناک است که باعث می‌شود بازیکنان، حس کنند این بنا برخلاف آنچه که در ابتدا به‌نظر می‌رسد خیلی هم امن و عاری از تهدید نیست. به‌گفته کادوری، معماری این بنا چه در نسخه اصلی و چه در نسخه ریمیک، از سبک معماری «احیای گاتیک» الهام گرفته است؛ سبکی در اوایل قرن ۱۸ در غرب به محبوبیت رسید و هدف آن، احیای معماری‌های گاتیک استفاده‌شده در قرون وسطا بود. این سبک معماری مخصوصا در بنا‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل هم سالن اصلی اداره پلیس راکون سیتی تا حدی حس و حالی شبیه به یک کلیسا دارد و فقط کافی بود چند ردیف صندلی در آن قرار بگیرد تا رسما شبیه به یک کلیسا باشد. 

Resident Evil 2 Remake

اما یکی دیگر از مواردی که باعث شده اداره پلیس راکون سیتی حس و حالی خاص داشته باشد، طراحی آن توسط تیمی متشکل از بازیساز‌های ژاپنی بوده است. چرا که در رزیدنت ایول 2، در اصل یک شهر آمریکایی به اسم راکون سیتی توسط طراحان ژاپنی خلق شده و اداره پلیس هم از این قاعده مستثنی نیست و همین تفاوت فرهنگی، نقش زیادی در خاص بودن معماری این بنا داشته است؛ به طوریکه اگر شما همین الان هم نگاهی به طراحی اداره‌های پلیس واقع در آمریکا داشته باشید، در هیچ‌یک از آن‌ها محیطی مثل اداره پلیس راکون سیتی مشاهده نخواهید کرد و حداقل، قطعا خبری از مجمسه یک الهه در مرکز اداره پلیس نخواهد بود؛ مجسمه‌ای که در نسخه بازسازی، ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با نسخه اصلی دارد و تابش نور مهتاب از سقف شیشه‌ای اداره هم آن را تبدیل به جسم مهمی در این محیط کرده است. کادویی در مورد اهمیت حضور این مجسمه و همینطور حیوانات تاکسیدرمی‌شده در اداره پلیس می‌گوید:

من قصد داشتم تا حتما مجسمه الهه و حیوانات تاکسیدرمی‌شده را در نسخه بازسازی هم قرار بدهم اما در عین حال، تغییراتی هم اعمال کردیم که تاثیر مثبتی روی گیم‌پلی داشتند و اداره را به محیطی باوپذیر تبدیل می‌کردند. 

به‌گفته کارگردان بازی، به‌لطف بهبود جلوه‌های گرافیکی در بازی‌ها و پیرو آن بالا‌تر رفتن انتظارات بازیکنان، بازیساز‌ها باید سعی کنند همه‌چیز در بازی‌ها باورپذیر‌تر از قبل باشد. برای مثال خیلی از ما زمانی‌که نسخه اصلی بازی را در سن کم بازی کردیم، هرگز این سؤال را در ذهن نداشتیم که چرا باید یک اداره پلیس در ساختمانی قدیمی بنا شده باشد اما به‌گفته کادویی، نسل فعلی گیمر‌ها چنین سوالی را قطعا خواهند پرسید و به همین دلیل هم تیم توسعه بازی باید بتواند پیشینه داستانی خوب و باورپذیری برای پاسخ به این سؤال در بازی قرار بدهد. به همین دلیل هم سازندگان در قالب یک نوشته که در اتاق انتظار می‌توانید آن را پیدا کنید، پیشینه داستانی این بنا را به این شکل شرح می‌دهند:

این بنا، همیشه یک اداره پلیس نبوده است. درواقع، ساختمان ابتدا به‌عنوان یک موزه آثار هنری استفاده می‌شود و برج ساعت مشهور و همینطور مجسمه الهه هم بقایای همان موزه هستند. جدا از این در قسمت‌های مختلف بنا می‌توان مجسمه‌های قدیمی، نقاشی‌های رنگ روغن و اشیا قدیمی دیگری را هم پیدا کرد که البته خیلی از آن‌ها صرفا در انبار‌ها قرار دارند اما خب اطلاعات خوبی در مورد پیشینه ساختمان به ما می‌دهند. 

Resident Evil 2 Remake

کادویی یکی دیگر از چالش‌های طراحی اداره پلیس در نسخه بازسازی را ناشی از تغییر زاویه دوربین می‌داند؛ جایی که سازندگان باید در دوربین جدید روی شانه بازی، همان حس تعلیقی را بازسازی می‌کردند که در نسخه اصلی وجود داشت. کارگردان بازی در مورد راه‌حل غلبه بر این چالش گفت:

دوربین ثابت نسخه اصلی بازی، باعث می‌شود تا بتوان ترس و تعلیق ناشی از ورود به محیطی را که از قبل دیده نمی‌شود، در مخاطب ایجاد کرد چرا که بازیکنان همیشه دید خوبی نسبت به آن چه پیش روی آن‌ها بود، نداشتند. اما خب در نسخه بازسازی‌شده به‌دلیل تغییر زاویه دوربین دیگر امکان استفاده از این ویژگی را نداشتیم و در عوض، تصمیم گرفتیم تا با استفاده از تاریکی و همین‌طور قرار دادن گوشه‌هایی که طرف دیگر آن‌ها مشخص نبود، چنین حسی را بازسازی کنیم. البته صداگذاری هم نقش مهمی در این بین ایفا می‌کند و ترس و تعلیق ناشی از شنیدن صدای چیزی که قادر به دیدن آن نیستیم، نقش پررنگی در بازی دارد. 

یکی از تفاوت‌های اداره پلیس در نسخه بازسازی و نسخه اصلی، به متفاوت بودن چگونگی استفاده از نور در آن مربوط می‌شود؛ جایی که در نسخه اصلی تقریبا اکثر محیط‌های این بنا نور کافی داشتند اما در نسخه بازسازی با محیط‌ها و مخصوصا راهرو‌های باریک تاریک‌تری طرف هستیم. این تغییر باعث شده تا حرکت کردن در این محیط ترسناک‌تر از قبل باشد. کادویی در این مورد توضیح می‌دهد:

ما قصد داشتیم حس بودن یک «موجود» یا تهدید وحشتناک در تاریکی را بازسازی کنیم. این باعث می‌شود تا بازیکنان همواره ترس رو‌به‌رو شدن با چیزی در تاریکی را حس کنند؛ چه وقتی که در حال حرکت در راهرویی هستند که شاهد چکه کردن آب در آن هستیم و چه زمانی‌که نور چراغ‌قوه آن‌ها به مقدار زیادی خون روی زمین می‌افتد. این سبک از نورپردازی همچنین قدرت بالای موتور RE Engine کپکام در خلق نورپردازی‌های واقع‌گرایانه را نشان می‌دهد. 

Resident Evil 2 Remake

البته در حین تجربه بازی، این حس به سراغ بازیکن خواهد آمد که انگار اداره پلیس راکون سیتی، بیشتر از آنکه شبیه به یک بنای واقعی باشد صرفا با هدف ترسناک بودن و برای یک بازی ترسناک طراحی شده است و وجود راهرو‌های بسیار باریک یا المان‌های دیگر گواهی بر این ادعا است اما سازندگان با پذیرش این ادعا، بر این باور هستند که هنوز هم این بنا در ارائه یک حس و حال خاص و منحصر‌به‌فرد موفق ظاهر می‌شود و استفاده سینمایی از نورپردازی و سایه‌زنی هم نقش بسیار پررنگی در ارائه این حس دارد. 

به‌گفته کارگردان بازی، ترس اصلی حاضر در اداره پلیس راکون سیتی تبدیل شدن پلیس‌هایی به زامبی است که قرار بود محافظ مردم منطقه باشند

نکته دیگری که سازندگان در طراحی اداره پلیس به آن توجه داشتند، منتقل کردن این واقعیت بود که داستان بازی در دهه ۹۰ میلادی جریان دارد. البته نشانه‌هایی مثل مدل موی متعلق به آن دوره شخصیت لیان خود گواهی بر این موضوع هستند اما در خود سبک طراحی اداره پلیس هم می‌توان نشانه‌هایی مربوط‌به این موضوع پیدا کرد. به‌گفته کادویی، مهم‌ترین نشانه جریان داشتن بازی در دهه ۹۰ کامپیوتر‌های موجود در اداره پلیس هستند که قدیمی بودن آن‌ها کاملا واضح است. 

به هر حال اداره پلیس راکون سیتی مخصوصا در رزیدنت ایول 2 یکی از بنا‌های فراموش‌نشدنی مربوط‌به سری رزیدنت ایول است که سبک خاص معماری، حس ترس ناشی از قدم زدن در محیط‌های مختلف آن، همینطور ظاهر شدن ناگهانی زامبی‌ها از قسمت‌هایی که انتظارش را نمی‌کشیم و صد البته حضور یک تایرنت وحشتناک در آن از مواردی هستند که به این زودی‌ها از خاطر بازیکنان بازی پاک نخواهند شد. اما به‌عنوان صحبت پایانی، کادویی دلیل اصلی خاطره‌انگیز بودن این بنا در سری رزیدنت ایول را نه به‌دلیل طراحی خاص آن که به‌دلیل موردی ویژه می‌داند:

با اینکه این روز‌ها شاهد استفاده بیشتر از بنا‌هایی چون اداره پلیس در بازی‌ها و فیلم‌ها هستیم، اما در زمان انتشار نسخه اصلی رزیدنت ایول 2 چنین چیزی خیلی رایج نبود و به همین دلیل هم استفاده از چنین بنایی در آن زمان خیلی مورد توجه قرار گرفت. اما به نظر من دلیل اصلی تبدیل شدن اداره پلیس راکون سیتی به محیطی خاطره‌انگیز و ترسناک در بازی، در اصل تبدیل شدن پلیس‌هایی به زامبی است که انتظار می‌رود در چنین مواقعی از مدافع مردم عادی دربرابر تهدید‌ها باشند اما حال، خود یک تهدید بزرگ به حساب می‌آیند! اگر کمی دقیق‌تر فکر کنیم چنین اتفاقی معنی عمیق و استعاری خاصی دارد. 

در پایان نظر شما در مورد این بنا در بازی چیست؟ به نظر شما اداره پلیس راکون سیتی در نسخه اصلی بازی حس و حال بهتری داشت یا در نسخه ریمیک؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید. 


منبع PCGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده