نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۵

دفاع و قدردانی رییس Paradox Interactive از فروشگاه بازی اپیک

رییس هیئت مدیره‌ی Paradox Interactive از فروشگاه بازی اپیک به‌خاطر دریافت سود عادلانه از فروش بازی‌ها قدردانی کرد.

شرکت اپیک گیمز (Epic Games) که تا مدتی قبل به‌لطف بازی فورتنایت (Fortnite) سر و صدای زیادی به‌پا کرده بود، این روزها به‌خاطر فروشگاه مجازی‌اش اخبار زیادی را به‌خود اختصاص داده است؛ فروشگاه بازی اپیک (Epic Games Store) که هر روز خبرهای جدیدی از آن می‌شنویم و مخالفان و موافقان زیادی دارد. در این میان رییس هیئت مدیره‌ی شرکت پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)، ناشر بازی‌هایی چون Cities: Skylines، یکی از کسانی است که از استراتژی‌های این فروشگاه در مورد دریافت سود بازی‌ها دفاع کرده است.

یکی از مسائلی که پیش از این هم شکایت‌ بعضی بازی‌سازها نسبت به استیم را به‌دنبال داشته است، به درصد بالای پولی مربوط می‌شود که این فروشگاه از فروش بازی‌ها کسب می‌کند؛ عددی که معادل ۳۰ درصد از درآمد بازی است و فروشگاه‌های پلتفرم‌های دیگر مثل پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و شرکت اپل هم درصدهای بالایی را به‌خود اختصاص می‌دهند. ولی فروشگاه بازی اپیک از این نظر عملکرد مناسب‌تری دارد و تنها ۱۲ درصد از سود فروش بازی‌ها را دریافت می‌کند؛ موضوعی که فردریک وستر در جریان صحبت‌های خود در همایش Gamelab در بارسلونا در مورد آن صحبت کرده است:

به نظر من نسبت ۷۰/۳۰ خیلی ظالمانه است و صاحبان پلتفرم‌های انتشار بازی واقعاً پول زیادی دریافت می‌کنند. امیدوارم همه رسانه‌ها این حرف من را منتشر کنند.

وستر در ادامه به‌این قضیه اشاره می‌کند که شاید در دورانی که تنها با بازی‌های فیزیکی سر و کار داشتیم، چنین نسبتی منطقی بود ولی در حال حاضر که بازی‌های دیجیتال روز به روز محبوبیت بیشتری به‌دست می‌آورند و مخصوصاً در بازار کامپیوتر به جایگاه خیلی بالایی رسیده‌اند، باید فکری به حال این موضوع کرد:

شرکت اپیک از این نظر خدمت بزرگی به صنعت بازی کرده است و این موضوع که شما می‌توانید به ۸۸ درصد پول خود در این فروشگاه برسید، واقعاً عالی است.

رییس هیئت مدیره‌ی پارادوکس اینتراکتیو چنین درصد مناسبی را بیش از هرچیز به‌نفع استودیوهای جدید و تازه‌کار می‌داند که می‌توانند با پول بیشتری که کسب می‌کنند، زودتر به جایگاه مناسب خود برسند. او ادامه می‌دهد:

باید محاسبه کرد و دید عرضه بازی‌های ویدیویی روی این فروشگاه‌ها چقدر هزینه دارد. اگر رقابت محدود باشد، پلتفرم عرضه‌کننده می‌تواند سهم بیشتری از فروش بازی‌ها کسب کند ولی وقتی رقبای دیگری از راه برسند، آن‌ها هم مجبور هستند سهم خود را کاهش دهند تا در این میدان باقی بمانند. بازارها معمولاً به‌همین شکل کار می‌کنند.

البته خیلی از گیمرها بابت اقدامات اپیک گیمز برای انحصاری کردن بازی‌های مختلف عصبانی هستند و نسبت به این موضوع نقدهای فراوانی وجود دارد؛ مخصوصاً وقتی که یک بازی پیش از این برای عرضه روی استیم معرفی شده است و در نهایت مشخص می‌شود که انحصاری فروشگاه بازی اپیک خواهد بود. ولی از طرف دیگر پول بیشتر مخصوصاً برای استودیوهای کوچک‌تر می‌تواند به آن‌ها در پیشرفت و توسعه‌شان کمک خوبی کند؛ موضوعی که دن داروشا، سازنده‌ی بازی Qube هم به‌تازگی به آن اشاره کرده و سهم ۸۸/۱۲ در این فروشگاه را کمک بزرگی به بازی‌سازها دانسته است.

در این میان سران اپیک گیمز از جمله تیم سویینی هم برای انحصاری کردن آثار مختلف توجیه خاص خود را دارند و این موضوع را اهرمی برای فشار به استیم می‌دانند تا این فروشگاه محبوب و قدیمی ولو (Valve) هم سهم دریافتی خود از بازی‌ها را کاهش دهد. نظر شما در این مورد چیست؟ مخالف این نوع رقابت و انحصاری کردن بازی‌ها هستید یا در صورتی که به نتایج خوبی منجر شود، از آن استقبال می‌کنید؟ نظرات خود را با زومجی درمیان بگذارید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده