بررسی اسپیکر مخصوص بازی لاجیتک G560

بررسی اسپیکر مخصوص بازی لاجیتک G560

چهار شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۸

اسپیکر گیمینگ G560 لاجیتک، اسپیکری متفاوت با ویژگی‌های منحصر بفرد مخصوص پی‌سی گیمرهاست. با بررسی این اسپیکر خاص همراه زومجی باشید.

سال‌ها است که نام برند لاجیتک با وسایل جانبی رایانه‌های شخصی مانند ماوس، کیبورد و اسپیکر عجین شده است. دراین‌میان پی‌سی گیمرها به‌خصوص پی‌سی گیمرهای قدیمی با ماوس‌هایی مانند MX500 خاطرات فراموش نشدنی‌ای دارند. از همان زمان‌های قدیم لاجیتک توجه ویژه‌ای به محصولات گیمینگ داشت و محصولات خاطره‌انگیز و فوق‌العاده‌ای مانند ماوس MX500 گواه این ادعاست. از چندی پیش بود که با محبوبیت روز افزون محصولات گیمینگ، لاجیتک تصمیم گرفت محصولات سری G (سری مخصوص بازی) خود را با شکل و شمایلی مختلف به بازار عرضه کند تا به این ترتیب خریداران و مشتریان بدانند که محصول مورد نظر با در نظر داشتن بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. نتیجه این تصمیم ساخت و عرضه ماوس‌ها، کیبوردها و هدست‌های مخصوص بازی‌ای بود که پیش‌تر در زومجی به بررسی تعدادی از آن‌ها پرداخته بودیم. این محصولات به‌دلیل کیفیت بالا و عملکرد بسیار خوب همیشه در بررسی‌های زومجی نظر منتقد را جلب کرده بودند.

جدای از ماوس، کیبورد، هدست و دیگر وسایل جانبی مانند وب‌کم و تجهیزات ویدیو کنفرانس،‌ اسپیکر یکی از محصولاتی است که لاجیتک مدت‌ها است به تولید و عرضه آن مشغول است. از اسپیکرهای پایین‌رده با کیفیت خوب گرفته تا اسپیکرهای ۵.۱ کاناله که برای سینمای خانگی و تجربه‌های صدای فراگیر ساخته شده بودند، همگی در بین انتخاب‌های پرطرفدار کسانی قرار داشتند که قصد تهیه اسپیکر با هر بودجه‌ای را برای پی‌سی، کنسول و سینمای خانگی داشتند. با اینکه لاجیتک در ساخت هدست‌های مخصوص بازی یدی طولانی دارند،‌ اما این برند تا بحال دارای اسپیکری مخصوص بازی نبود. لاجیتک G560، اولین اسپیکر مخصوص بازی این شرکت است که به‌تازگی به بازار عرضه شده است. با بررسی این اسپیکر جذاب همراه زومجی باشید.

بررسی اسپیکر G560 لاجیتک

اسپیکر Logitech G560 توسط شرکت اسپیرو در اختیار زومجی قرار گرفته است. 

مشخصات اسپیکر

  • اسپیکر ۲.۱ کاناله 
  • فرکانس پاسخ‌دهی: ۴۰ هرتز - ۱۸ کیلوهرتز 
  • حساسیت: ۸۴ دسیبل
  • امپدانس: بیشتر از ۱۰ کیلو اهم
  • نوع اتصال: AUX / بلوتوث / USB
  • توان کلی (peak): دویست و چهل (۲۴۰) وات
  • توان کلی (RMS): صد و بیست (۱۲۰) وات
  • ورودی جک هدفون
  • نسخه بلوتوث ۴.۱
  • ۴ منطقه نوردهی (۲ منطقه در هر بلندگو)
  • پشتیبانی از صدای فراگیر مجازی DTS: X Ultra

اولین نکته‌ای که در رابطه با اسپیکر G560 مورد توجه قرار می‌گیرد، ظاهر جذاب و غیر متعارف بلندگوها است. اگر از دنبال کنندگان اخبار تکنولوژی باشید و محصولات لاجیتک را بشناسید، قطعا با اسپیکر MX Sound آشنایی دارید. اسپیکری که جدیدترین عضو از خانواده محصولات MX شرکت لاجیتک است. این برند در طراحی G560 سعی کرده به‌نوعی زبان طراحی MX Sound را تکرار کند. دو بلندگو دایره‌ای شکل که هر کدام بخشی درکنار خود دارند که هم باعث ایجاد تعادل در هنگام قرار گرفتن بلندگو روی میز می‌شود و هم برای مهم‌ترین ویژگی این اسپیکر یعنی نوردهی آن تعبیه شده است، باعث شده است که اسپیکرهای G560 ظاهری ساده و در عین حال فوق‌العاده جذاب داشته باشند.

بررسی اسپیکر G560 لاجیتک

درکنار دو بلندگوی G560، یک ساب‌ووفر نسبتا بزرگ نیز قرار دارد که علاوه‌بر تولید بیس، وظیفه اتصال بلندگوها به پی‌سی یا وسیله پخش موسیقی دیگری را بر عهده دارد. هرکدام از اسپیکرها به‌طور مجزا و با کابل مخصوص به ساب‌ووفر متصل می‌شوند. سپس ساب‌ووفر ازطریق درگاه USB به رایانه شخصی و از طرف دیگر به برق متصل می‌شود. نکته‌ای که پیش از ادامه مطلب باید به آن توجه کنید، این است که با اینکه G560 می‌تواند ازطریق درگاه AUX به وسایل مختلف متصل شود، اما زمانی می‌توانید از تمام امکانات و ویژگی‌های G560 به نحو احسن لذت ببرید که آن را ازطریق کابل USB به پی‌سی متصل کنید. هر دوی اسپیکرها نیز دارای کابلی نسبتا طویل هستند و مشکلی بابت متصل کردن آن‌ها به ساب‌ووفر به‌وجود نخواهد آمد. اما مهم‌ترین عضو این خانواده سه نفره، اسپیکر سمت راست آن است. جایی که دکمه روشن / خاموش، LED وضعیت اسپیکر، جک اتصال هدفون، دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدای اسپیکر، دکمه بلوتوث و یک دکمه G روی آن قرار دارند. دکمه‌های خاموش / روشن کردن و بلوتوث (که برای اتصال دستگاه پخش موسیقی یا موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد) در قسمت پشتی بلندگوی راست قرار گرفته‌اند. در قسمت فوقانی بلندگوی سمت راست نیز دو دکمه برای کم و زیاد کردن حجم صدا و یک دکمه G تعبیه شده است. دکمه G، دکمه‌ای است که ازطریق نرم‌افزار مخصوص لاجیتک قابل برنامه‌ریزی است اما به‌طور پیش‌فرض وظیفه تنظیم روشنایی نورهای اسپیکرها را بر عهده دارد. 

بررسی اسپیکر G560 لاجیتک

مانند بسیاری از محصولات مخصوص بازی که قابلیت نوردهی دارند، گیمر می‌تواند از میان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار رنگ مختلف، رنگ دلخواه خود را برای ساطع شدن از اسپیکر انتخاب کند. هر کدام از اسپیکرهای G560 دارای دو بخش نوردهی هستند. یکی در پشت بلندگوها تعبیه شده است و دیگری در قسمت کناری اسپیکر. نور بخش کناری در هنگام فعال بودن، نور را به سمت بخش کناری اسپیکر پخش می‌کند و نورهای پشتی نیز به سمت دیوار تابیده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در خرید G560 در نظر داشته باشید، همین محل قرارگیری آن‌ها است. برای اینکه بتوانید بیشترین لذت را از ویژگی نوردهی این اسپیکرها ببرید، باید میز کامپیوتر شما به سمت دیوار باشد به طوری که پشت اسپیکرها دیوار قرار گرفته باشد. اگر میز رایانه شخصی شما به نحوی قرار دارد که اسپیکرها پشت به دیوار نباشند، ویژگی‌ نوردهی G560 آنچنان به نظر نخواهد آمد.

باز هم مانند بسیاری از محصولات مخصوص بازی که از ویژگی نوردهی RGB بهره می‌برند، G560 نیز چندین حالت مختلف برای شخصی‌سازی دارد. جدای از حالات متعارف مانند نور ثابت، این اسپیکر دارای دو حالت فوق‌العاده جذاب به نام‌های Screen Sampling و Audio Visualizer است. در حالت Screen Sampling، کاربر می‌تواند ازطریق نرم‌افزار مخصوص لاجیتک، مناطق کناری صفحه نمایشگر خود را تعیین کند و در این صورت، چراغ‌های اسپیکر نسبت به محتوایی که در حال پخش در مانیتور است، به‌صورت خودکار رنگ خود را عوض می‌کنند. به‌طور مثال در هنگام فعال بودن این ویژگی هنگامی که در حال تجربه یک بازی فوتبال هستید، اسپیکرها به‌صورت خودکار از خود رنگ سبزی متناسب به رنگ چمن زمین فوتبال ساطع می‌کنند. این ویژگی، بسیار جذاب است و به کاربر تجربه‌ای فراگیر چه در هنگام بازی و چه در هنگام تماشای فیلم و سریال ارائه می‌کند. 

بررسی اسپیکر G560 لاجیتک

اما ویژگی دیگر G560، ویژگی‌ای است که باعث می‌شود نورهای اسپیکر به صدایی که از رایانه شخصی در حال پخش است، واکنش نشان دهد. این ویژگی‌ که Audio Visualizer نام دارد، به‌صورت خودکار و متناسب با شدت موسیقی یا صدایی که از رایانه شخصی در حال پخش است، نورها را خاموش و روشن می‌کند. ویژگی Audio Visualizer به‌ویژه در هنگام بازی‌ها می‌تواند تجربه جالبی را در اختیار کاربر قرار دهد. نرم‌افزار لاجیتک برای این ویژگی قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی را در اختیار کاربر قرار داده است. کاربر ازطریق این نرم‌افزار حتی می‌تواند بازه رنگی را که دوست دارد، تنظیم کند تا دیگر اسپیکر از میان ۱۶ میلیون ۸۰۰ هزار رنگ به‌صورت تصادفی، رنگ‌های مختلف را انتخاب نکند.

نرم‌افزار لاجیتک ویژگی‌های بسیاری را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد و به‌نوعی برای استفاده بهینه و بهره بردن از تمامی ویژگی‌های G560 به این برنامه نیاز دارید. علاوه‌بر تنظیمات نوردهی، یکی از ویژگی‌های بسیار جالب نرم‌افزار لاجیتک، قابلیت لایت‌سینک آن است. این ویژگی به این صورت عمل می‌کند که اگر ماوس و کیبورد شما نیز از برند لاجیتک باشد و از این ویژگی‌ پشتیبانی کند، شما می‌توانید نوردهی تمامی وسایل خود را یکسان کنید و به این ترتیب به ستاپ گیمینگ خود جلوه فوق‌العاده‌ای بدهید. از ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار، توانایی تنظیم اکولایزر اسپیکرها است. لاجیتک در این نرم‌افزار تمامی تنظیماتی را که شما نیاز دارید، در اختیار شما گذاشته است. چند پروفایل پیش‌فرض به همراه پروفایل‌هایی که می‌توانید آن‌ها را به‌طور کامل شخصی‌سازی کنید، کاری می‌کند تا شما بتوانید هر صدایی را که مورد نظرتان است از G560 دریافت کنید. این نرم‌افزار حتی قابلیت فعال‌سازی صدای مجازی ۷.۱ کاناله را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. هرچند که این ویژگی عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت و به شخصه ترجیح دادم که از صدای واقعی استریو G560 لذت ببرم.

بررسی اسپیکر G560 لاجیتک

یک اسپیکر، هر چقدر هم که ویژگی‌های جذابی داشته باشد، برای اینکه به یک محصول خوب تبدیل شود باید صدای خوبی از خود تولید کند. ۲۴۰ وات، توان بیشینه این اسپیکرها است که در یک کلام آن‌ها را به یک گزینه فوق‌العاده قدرتمند تبدیل می‌کند. این توان به قدری زیاد است که در هنگام آزمایش اسپیکرها، هرگز نتوانستم صدای آن‌ها را از ۵۰ درصد بالاتر ببرم. اما حجم صدای زیاد زمانی ارزشمند است که اسپیکر در تولید فرکانس‌های پایین، بالا و میانه بتواند عملکرد خوبی از خود بجا بگذارد. بعد از آزمایش G560 در بازی‌ها و فیلم‌های مختلف و گوش دادن به موسیقی، می‌توانم بگویم که G560، موفق شد از تمام آزمایش‌های ما سربلند و با نمره فوق‌العاده‌ای بیرون بیاید. درست است که افراد خوره صدا (Audiophile) ممکن است ایرادهایی به صدای تولید شده توسط این اسپیکر بگیرند اما برای یک کاربر حرفه‌ای پی‌سی و مخصوصا گیمرها، G560 موفق شد یکی از بهترین صداهای موجود در این بازه قیمتی را تولید کند. از طرف دیگر وجود یک ساب‌ووفر مجزا، باعث شده که فرکانس‌های پایین عملکرد بسیار خوبی از خود بجای بگذارند و در موسیقی، فیلم و هنگام بازی، این فرکانس‌ها با تمام وجود حس می‌شوند. به‌طور کلی از نظر صدا اسپیکر G560 نه‌تنها توانسته نیازهای گیمرها را برطرف سازد، بلکه پا را فراتر نهاده و موفق شده است صدای بسیار دلنشینی را تولید کند. 

باتوجه‌به اینکه اسپیکر G560 برای گیمرها طراحی شده است، لاجیتک با تعدادی از ناشران بازی‌های ویدیویی همکاری کرده است تا برخی از بازی‌های آن‌ها به‌صورت کامل از این اسپیکرها پشتیبانی کنند. بازی‌هایی مانند Fortnite، Battlefield 1، GTA V و تعدادی بازی‌های دیگر، در زمره این بازی‌ها قرار می‌گیرند. نحوه عملکرد این پشتیبانی نیز به این صورت است که به‌طور مثال اگر در بازی GTA V تحت تعقیب پلیس قرار بگیرید، اسپیکرها مانند آژیر پلیس شروع به چشمک زدن رنگ‌های آبی و قرمز می‌کنند یا در بازی Battlefield 1 در صورت خوردن تیر، نوردهی اسپیکرها به رنگ قرمز در می‌آید. با اینکه تعداد بازی‌هایی که به‌صورت کامل از اسپیکرهای G560 پشتیبانی می‌کنند، کم است، اما بااین‌حال تجربه آن‌ها سطح دیگری از یک تجربه فراگیر را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. هر چند که ویژگی‌ای مانند Screen Sampling که در تمام بازی‌ها و فیلم‌ها در اسپیکرها وجود دارد، می‌تواند کمبود سازگاری کامل با همه بازی‌ها را جبران کند.

 
 

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب اسپیکر G560، روش‌های مختلف برای اتصال همه دستگاه‌ها به آن‌ها است. به این ترتیب، شما دیگر نیازی ندارید که یک اسپیکر برای رایانه شخصی خود و یک اسپیکر بلوتوثی برای موبایل خود تهیه کنید. به‌لطف تکنولوژی بلوتوث، کاربر می‌تواند تمامی دستگاه‌های خود اعم از موبایل و تبلت را به G560 متصل کند. این اسپیکرها می‌توانند به‌طور همزمان تا ۴ دستگاه را پشتیبانی کنند و نکته بسیار جالب در رابطه با آن‌ها، این است که دیگر لازم نیست به‌صورت دستی منبع صدای ورودی را تنظیم کنید. به این صورت که فرض کنید در حال گوش دادن به موسیقی ازطریق موبایل خود هستید و می‌خواهید پشت پی‌سی بنشینید و ادامه فیلم خود را تماشا کنید. برای این کار تنها لازم است پخش موسیقی را از موبایل خود قطع کنید و ادامه فیلم خود را پخش کنید. G560 به‌صورت خودکار بین این دو منبع ورودی سوییچ می‌کند. این ویژگی بسیار جذاب مصرف‌کننده را از خرید اسپیکر دیگر بی‌نیاز می‌کند. ورودی AUX نیز همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، در G560 وجود دارد و کاربر می‌تواند ازطریق کابل یک به یک، دستگاه خود را به آن متصل کند.

لاجیتک با تولید و عرضه اسپیکر G560، موفق شده اولین قدم را در حوزه اسپیکرهای مخصوص بازی بسیار محکم بردارد. این شرکت مطرح سوییسی، نه‌تنها توانسته اسپیکری با صدای بسیار عالی برای گیمرها تولید کند، بلکه موفق شده به ویژگی نوردهی تجهیزات گیمینگ معنای تازه‌ای ببخشید. تجربه فراگیری که توسط این اسپیکرها برای کاربر فراهم می‌شود، تجربه‌ای منحصر بفرد است. این ویژگی‌ها را به ویژگی‌ اتصال همزمان چند دستگاه و شخصی‌سازی بسیار عالی اسپیکر اضافه کنید تا متوجه شوید برای این بازه قیمتی، G560 یک اسپیکر فوق‌العاده محسوب می‌شود.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده