نویسنده: تیم کجارو
// یکشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵

تفریحاتی که حتما باید در سفر به جمهوری آذربایجان امتحان کنید

برای داشتن سفر برنامه‌ریزی شده به جمهوری آذربایجان و باکو، پیشنهاد می‌کنیم حتما این موارد را در سفر خود در نظر داشته باشید.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و بخشی از آن در زومجی بازنشر شده است.

جمهوری آذربایجان سرزمین کوه‌ها و گل‌فشان‌ها، چندگانگی فرهنگی و موسیقی موغام است. این کشور میان شرق و غرب قرار دارد و مناظر طبیعی برجسته آن با مردمانی خونگرم و فرهنگی که نشان‌دهنده جذابیت موقعیت جمهوری آذربایجان (جایی که ایران، ترکیه و روسیه را به هم مرتبط می‌سازد) است، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

در چند دهه اخیر، گردشگران همسایه جمهوری آذربایجان، یعنی گرجستان را به‌عنوان جنوبی‌ترین کشور منطقه قفقاز تلقی می‌کردند و این یعنی این کشور عمدتا از فهرست سفر این مسافران حذف شده است. اما با تسهیلاتی که دولت جمهوری آذربایجان برای گرفتن آسان ویزا در نظر گرفته است، همچنین قیمت‌های معقول (البته برای کشورهای غربی که ارزش پول‌شان نسبت به پول جمهوری آذربایجان بالا است) و مهمان‌نوازی مردم این خطه، گردشگران ترغیب شده‌اند از «سرزمین آتش» دیدن کنند.

در ادامه می‌خواهیم فهرستی از کارها و تفریحاتی را که می‌توانید در  سفر به آذربایجان تجربه کنید به شما معرفی کنیم. اگر قصد سفر به سرزمین آتش را دارید، برای مشاهده و مقایسه انواع تور باکو و تور جمهوری آذربایجان می‌توانید به وب‌سایت کجارو سر بزنید؛ به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

در بخش قدیمی شهر باکو در زمان سفر کنید

ایچری شهر باکو

منبع عکس: وب‌سایت https://icho2015.msu.az

بعد از رونق گرفتن سریع صنعت نفت، باکو به نیروگاه صنعتی امپراطوری روسیه تبدیل شد، شهر توسعه یافت و دروازه‌های شهر از دیواره‌های شهر قدیمی فراتر رفت؛ اما هنوز هم که هنوز است، شهر قدیمی قلب باکو است. داخل شهر خیابان‌های سنگ‌فرش، کارگاه‌های هنرمندان، کافه‌ها و موزه‌های متعددی وجود دارد. اینجا می‌توانید با کمک راهنما به بازدید برج و قلعه دختر، کاخ شیروان‌شاهان، مساجد قدیمی و حمام‌ها بروید؛ البته یادتان نرود که در یکی از رستوران‌های سنتی طعم غذاهای اصیل و خوشمزه آذری را بچشید. رستوران سحیرلی تندیر (Sehirli Tendir) یکی از پرطرفدارترین رستوران‌های این منطقه است که مخصوصا به‌خاطر صبحانه‌های سنتی آذری‌اش شهرت دارد؛ این رستوران صبحانه را با نان داغی که همان جا در تنور می‌پزند، سرو می‌کند.

توصیه ما: تورهای رایگان پیاده‌روی در شهر قدیمی باکو تورهای متنوعی با تم‌های مختلف برگزار می‌کنند که به شما این فرصت را می‌دهد که شهر را از زوایای مختلفی مثل معماری، کشف و استخراج نفت، ادبیات و... کشف کنید.

از موزه‌های باکو دیدن کنید

مرکز فرهنگی حیدرعلی اف باکو

جمهوری آذربایجان غرق در فرهنگ و هنر است و اگرچه باکو به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین شهرهای دنیا با موزه‌های فوق‌العاده به حساب نمی‌آید، اما چند موزه دارد که قطعا ارزش بازدید دارند. نمای خارجی مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف با معماری دارای انحنا و خاص خود (طراحی این مرکز را معمار مشهور، زاها حدید بر عهده داشته است) خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود، اما داخل این سازه خارق‌العاده نیز میزبان نمایشگاه‌های بین‌المللی است و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر را به خود جذب می‌کند. 

جمهوری آذربایجان غرق در فرهنگ و هنر است

موزه فرش جمهوری آذربایجان نیز به اندازه این مرکز طراحی و معماری خیره‌کننده‌ای دارد. این موزه در بلوار باکو قرار دارد و در آن حدود ۶ هزار تخته فرش از ۷ مکتب فرشبافی آذربایجان به نمایش گذاشته شده است. فرش‌های این موزه نه تنها زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه نشانگر اعتقادات و سنت‌های بافندگان آن‌ها است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گذشته شگفت‌انگیز این کشور مثل کشف نفت، کمونیسم و منازعه قره باغ، ارزشش را دارد که چند ساعتی را برای بازدید از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان اختصاص دهید. این موزه در عمارت سابق قرن بیستمی یکی از فعالان بانفوذ صنعت نفت به نام زین‌العابدین تقی‌اف قرار دارد. 

در سواحل آبشرون به گشت و گذار بپردازید

آبشرون جمهوری آذربایجان

در تابستان هوای باکو بسیار گرم است؛ بنابراین در اواخر ماه مه ساکنان این شهر به خانه‌های روستایی در شبه جزیره آبشرون می‌روند؛ این منطقه شبیه منقار عقاب در دریای خزر واقع شده است.

در تابستان هوای باکو بسیار گرم است؛ بنابراین در اواخر ماه مه ساکنان این شهر به خانه‌های روستایی در شبه جزیره آبشرون می‌روند

گردشگران هم می‌توانند برای فرار از گرما با تاکسی، اتوبوس یا کرایه ماشین، خود را به سواحل آبشرون برسانند. فرهنگ ساحلی باکو یک پدیده منحصربه‌فرد است: ماشین‌های قدیمی دوران شوروی دقیقا لب ساحل پارک کرده‌اند، خانواده‌ها برای پیک نیک آمده‌اند و سماور و هندوانه آورده‌اند؛ درست شبیه پیک نیک رفتن ایرانی‌ها.

در برخی از سواحل ممکن است مردم محلی را ببینید که اسب آورده‌اند و با گرفتن کرایه، مردم را سوار اسب می‌کنند؛ در برخی سواحل هم مردم در دریا شنا می‌کنند. برای تجربه تفریحاتی که مردم محلی هم دارند، می‌توانید به سواحل عمومی در Mardakan یا Buzovna بروید؛ اما اگر عاشق تفریحات لوکس هستید، می‌توانید به تفرجگاه ساحلی آمبوران (Amburan Beach Resort)، هتل و تفرجگاه ساحلی کرسنت (Crescent Beach Hotel & Leisure Resort)، یا پارک آبی و تفرجگاه ساحلی دالغا (Dalgha Beach Aquapark Resort) بروید. 

میراث جاده ابریشم شکی را کشف کنید

شکی (Sheki) در جمهوری آذربایجان

شهر شکی در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشت

شهر شکی در کوهپایه‌های قفقاز در شمال غرب جمهوری آذربایجان، در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و هنوز هم مرکز تولید ابریشم و صنایع دستی این کشور باقی مانده است. گشت و گذار در خیابان میرزا فتح‌علی آخوندو (Mirza Fatali Akhundov) راه فوق‌العاده‌ای برای تماشای صنایع دستی منطقه مثل کلاه سنتی پاپاق، حلوا، نوعی شیرینی به شکل باقلوا، تکلدوزی‌ها و شبکه‌کاری سنتی است. شما می‌توانید در کارگاه شبکه کاری در قلعه خانان شکی (که فاصله کمی از خیابان آخوندو دارد) ببینید این هنر به چه شکل است و پنجره‌های چوبی شبکه‌کاری را مشاهده کنید که نور از پشت شیشه‌های رنگی‌شان با شکوه تمام می‌رقصد و شما را به کاخ‌های قرن هجدهمی می‌برد. 

توصیه ما: این شهر زیرساخت‌های توریستی مناسبی دارد؛ این بدان معنی است که اینجا رستوران‌های خوب متنوع، فروشگاه‌های سوغاتی و هتل‌های باکیفیت دارد. اگر دوست دارید در جایی سنتی اقامت کنید، می‌توانید به هتل کاروانسرای شکی بروید. 

در قسمت بعدی سایر تفریحات جذابی را که می‌توان در جمهوری آذربایجان تجربه کرد به شما معرفی می‌کنیم. علاوه بر این تفریحات و بناهایی که در این مقاله معرفی شد، این کشور جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار دیگری نیز دارد. اگر می‌خواهید روزی به این کشور سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی جمهوری آذربایجان را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده