نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

تیم ایده آل در سومین دوره سرمایه گذاری ایران تک لب در بازی سازان مستقل چه تیمی است؟

سومین دوره سرمایه‌گذاری آزمایشگاه تکنولوژی ایران فرصتی برای تیم‌های بازیسازی مستقل است تا سرمایه‌گذار مناسبی پیدا کنند. 

سال ۹۷ که آزمایشگاه تکنولوژی ایران را راه اندازی کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها آن هم در این شرایط اقتصادی کار عجیب و "اشتباه بزرگی" است و البته همین بازخورد ها بیشتر به ما اطمینان میداد که حتما باید این کار را همین امسال شروع کنیم. اصولا ایده‌های خوب در ابتدا بد یا حتی مسخره به نظر می‌آیند و ما این موضوع را از تجربه‌های قبلی آموخته بودیم و قرار نبود با بازخورد منفی دلسرد شویم.

با گرد هم آمدن تیمی که مد نظر داشتیم (مهم‌ترین قسمت راه اندازی یک استارت آپ!) و تجربه خوبی که با استارت آپ‌ها در سال گذشته داشتیم، تابستان امسال سومین دوره سرمایه‌گذاری آزمایشگاه تکنولوژی ایران را شروع کرد‌ه‌ایم و از تیم‌های بازیساز مستقل که به‌دنبال سرمایه گذار برای رشد استارت آپ و محصول خود هستند می‌خواهیم تا قبل از ساعت ۸ شب ۳۱ تیرماه ۹۸، فرم ثبت محصول را تکمیل کنند.

ما معتقدیم مهم‌ترین قسمت کارمان همفکری، مشاوره و کار تیمی همراه‌با شما است. حتی مهم‌تر از سرمایه ای که در اختیارتان قرار می‌دهیم یا شرکای تجاری که شما را به آن‌ها معرفی می‌کنیم. برای همین تصمیم گرفتیم در مورد خصوصیاتی که در تیم ها به‌دنبال آن هستیم، در این مقاله‌ی کوتاه بنویسیم و با شما به اشتراک بگذاریم:

۱- عزم و استقامت

از نظر ما، عزم و استقامت مهم‌ترین ویژگی یک بنیان‌گذار است

باید اعتراف کنیم که قبل از شروع به این کار، فکر می‌کردیم مهم‌ترین خصوصیت، هوش بنیان گذار باشد. اما تجربه‌ی سرمایه‌گذاری روی چند کسب‌و‌کار کوچک به ما ثابت کرد که اینطور نیست. قاعدتا هیچ کس نمی‌خواهد بنیان گذاران کم هوش باشند اما درواقع مهم‌ترین عامل تعیین کننده موفقیت یا شکست یک استارت آپ، میزان عزم و استقامت بنیان گذاران آن است. شما قرار است با مشکلات زیادی در مدت زمان کمی دست‌وپنجه نرم کنید و اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که به‌راحتی دلسرد می‌شوند، سرمایه‌گذاری روی شما خطرناک‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

تیم WENO مثال خوبی در این زمینه است. ما به تیم وینو کمک کردیم تا برای پلتفرم جدید خود با شرکت توسکا و اپلیکیشن روبیکا وارد مذاکره شوند. مذاکره با شرکت‌های بزرگ یعنی تلاش زیاد، صبر بی‌اندازه و نا امید نشدن از تغییرات مداوم معادلات در طول مذاکره. تیم وینو با وجود مذاکرات طولانی، نهایتا با اپلیکیشن روبیکا به نتیجه نرسید، اما آن‌ها هیچ وقت شبیه آدم‌های ناامید نبودند و هر بار با ایده و استراتژی جدید وارد مذاکرات می‌شدند. نهایتا هم با موفقیت قرارداد بهتری با یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ و به نام در حوزه توزیع اپلیکیش‌های موبایل (باتوجه‌به مفاد قرارداد نمی‌توانیم نام طرف قرارداد را ذکر کنیم) نهایی کردند.

اگر مصمم باشید، بالاخره یا راهی پیدا می‌کنید یا راهی می‌سازید و سرمایه‌گذاران به‌دنبال چنین افرادی می‌گردند.

۲- انعطاف پذیری

هر چند عزم راسخ و مصمم بودن جایگاه اول را دارند، اما نه تا جایی که بنیان گذاران توانایی تغییر ذهنیت، استراتژی یا حتی ایده‌های خود را نداشته باشند. دنیای استارت آپ‌ها انقدر پیچیده است که شما باید بتوانید رویاها و آرزوهایتان را در لحظه ویرایش کنید و خود را با شرایط جدید مطابقت دهید. انعطاف پذیری از نظر ما یعنی داشتن دیدی باز نسبت به مسیری که استارت آپ خود را در آن قرار داده‌اید. هیچ نسخه‌ی از قبل تعریف شده‌ای برای موفقیت استارت آپ شما وجود ندارد و دقیقا به همین دلیل می‌خواهیم روی بنیان گذارانی سرمایه‌گذاری کنیم که توانایی تغییر ذهنیت و نهایتا تغییر مسیر خود را (در صورت لزوم) داشته باشند.

۳- قدرت تخیل

البته که هوش مهم است اما هوشی که از آن صحبت می‌کنیم بیشتر در قالب قدرت تخیل است. حل مشکلات روزمره و بدیهی آنقدرها هم مشکل نیست و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات و شرایط پیش‌بینی نشده و خاص در طول مسیر اهمیت بیشتری از حل مشکلات روزمره پیدا می‌کند. در دنیای استارت آپ‌ها بیشتر ایده‌های خوب در ابتدا ایده‌های عجیبی به نظر می‌رسند. اگر خوب بودنشان واضح بود قبلا کسی آن را انجام داده بود. برای همین شما به آن نوع از هوش نیاز دارید که به شما قدرت تخیلی بدهد که بتوانید ایده‌ها و راه‌حل‌هایی تولید کنید که به اندازه کافی عجیب باشند، اما نه بیش از حد!

بنیان گذار شبکه اجتماعی پاتوق چنین خلاقیتی را به ما نشان داد. وقتی تصمیم گرفتیم با پاتوق قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری امضا کنیم، همه می‌گفتند با وجود رقبای خارجی، بازار جایی برای یک شبکه اجتماعی ایرانی ندارد. اما وقتی ایده‌ها و نگاه بنیان گذار پاتوق را دیدیم، سرمایه‌گذاری روی پاتوق چندان کار سختی هم نبود. درواقع، سرمایه‌گذاران بیشتر از اینکه روی محصول شما سرمایه‌گذاری کنند، روی شما به‌عنوان یک بنیان گذار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۴- رفاقت

تعداد استارت آپ‌های موفقی که تنها یک بنیان گذار دارند بسیار کم است. دلیل آن این است که راه اندازی یک استارت آپ موفق کاری بسیار دشوار و طاقت فرسا است و داشتن یک یا چند دوست به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار می‌تواند در طول مسیر فاکتور مهمی برای موفقیت باشد.

اگر دوستی شما و هم بنیان گذارانتان شکننده باشد، مطمئن باشید این دوستی‌ها در طول مسیر رشد استارت آپ تان خواهد شکست و این بدان معنی است که شاید ریسک سرمایه‌گذاری روی تیم شما بالاتر از حد قابل قبول برای اکثر سرمایه‌گذاران باشد.

البته ما روی استارت آپ‌هایی که یک بنیان گذار دارند هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما ترجیح می‌دهیم با تیمی از هم بنیانگذاران کار کنیم که سال‌ها است دوستی عمیقی با یکدیگر دارند چرا که وقتی همه چیز در حال فروپاشی است، استحکام دوستی‌های عمیق می‌تواند شرکت را نجات دهد.

 

اگر فکر می‌کنید این خصوصیات در تیم شما هم وجود دارد، این دوره سرمایه‌گذاری آزمایشگاه تکنولوژی ایران را از دست ندهید.

فرم های درخواست سرمایه‌گذاری (فرم ثبت محصول) براساس الویت تکمیل بررسی می‌شوند، پس پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر اقدام کنید.

سومین دوره سرمایه گذاری

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده