// چهار شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار؛ افزایش محبوبیت بازی‌های امتیازی و کاهش نصب بازی‌های حدس کلمه

گزارش فصل بهار کافه بازار با تمرکز بر دسته‌های مختلف بازی‌ها، دیدی کلی را از شرایط صنعت بازی‌های موبایل در طول فصل بهار ۱۳۹۸ می‌دهد.

مانند فصل‌های گذشته کافه‌بازار گزارش کاملی را از داده‌های مختلف کافه بازار در طول فصل بهار منتشر کرده است. گزارش فصلی کافه بازار با عنوان «گزارش فصلی توسعه‌دهندگان بازی» در روزهای گذشته منتشر شده است و مانند گزارش‌های پیشین در بخش‌های مختلف از جمله درصد کاربران فعال نسخه‌های کافه‌بازار، میانگین نصب فعال برنامه‌های پرطرفدار هر دسته و بیشترین تمایل به نصب برنامه‌های هر دسته در بین استان‌های کشور، آمار متنوعی را نسبت به فصل‌های گذشته ارائه می‌دهد.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

درصد کاربران هر برند

مانند فصل‌های گذشته گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و هواوی همچنان بیشترین سهم را در کافه بازار به خود اختصاص داده‌اند. طبق اعلام کافه بازار اکنون ۶۲.۶۸ درصد (در حدود ۲۴ میلیون نفر)‌ از کاربران این پلتفرم اندرویدی از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنند درحالی‌که گوشی‌های هواوی نیز سهمی ۲۲.۳۶ درصدی (در حدود ۸ میلیون نفر) را در اختیار دارند. گزارش فصل بهار همچنین به استفاده ۰.۲۵ درصدی کاربران کافه‌بازار از گوشی های برند GLX اشاره دارد.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

توزیع خرید کاربران برنامه و بازی در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز

آمار توزیع خرید برنامه و بازی در ساعات مختلف تغییر چندانی را نسبت به فصل‌های گذشته نشان نمی‌دهد. مانند گذشته همچنان تمایل کاربران به خرید برنامه از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ در بیشترین حد خود قرار دارد. این در حالی است که شب‌زنده‌داری بازیکنان آمار خرید بازی از ساعت ۲۰ الی یک بامداد را افزایش داده است.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

مقایسه‌ی مجموع خرید کاربران هر برند از بازی‌های و برنامه‌ها

در مقایسه با فصل پاییز ۱۳۹۷، همچنان صاحبان گوشی‌‌های برند لنوو تمایل بیشتری نسبت به خرید بازی‌ اندروید دارند. این در حالی است که دارندگان گوشی‌هایی با برند سامسونگ، هواوی، سونی و اچ‌تی‌سی بیشتر اقدام به خرید برنامه از این پلتفرم اندرویدی می‌کنند.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

درصد تغییرات نصب فعال برنامه‌های هر دسته نسبت به فصل قبل

آمار مرتبط با «تغییرات نصب فعال برنامه‌ها در هر دسته» همواره بیشترین تغییرات را نسبت به سایر داده‌های کافه‌بازار دارد. دلیل این موضوع نیز انتشار بازی و برنامه‌های مختلف در دوره‌های متفاوت است که تاثیرات مستقیمی روی نصب بازی یا برنامه از دسته‌های مختلف می‌گذارد. مانند ماه‌های گذشته همچنان شاهد کاهش محبوبیت بازی‌های دسته «کلمات و دانستنی‌ها» در مقایسه با دوران اوج هستیم، هرچند باید گفت همچنان بازی‌های حدس کلمه بین بازیکنان کژوال محبوبیت دارند. اما درحالی‌که نصب بازی‌های امتیازی در فصل پاییز ۹۷ با کاهش روبه‌رو شده بود، در فصل بهار ۹۸ شاهد رشد ۸.۹ درصدی نصب بازی‌های این دسته نسبت به گذشته هستیم. خوشبختانه با ورود به فصل بهار علاقه بازیکنان به نصب بازی‌های اندروید نیز افزایش پیدا کرده است، در نتیجه شاهد رشد دسته‌های مرتبط با بازی‌ها نسبت به برنامه‌ها هستیم.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

درصد افزایش تعداد کاربران خریدکننده ی هر دسته نسبت به فصل قبل

گزارش جدید کافه‌بازار این‌بار شامل آمار مربوط‌به درصد افزایش تعداد کاربران خرید‌کننده‌ی هر دسته نسبت به فصل گذشته نیز می‌شود. درحالی که در دسته کلمات و دانستی‌ها شاهد کاهش نصب هستیم اما این دسته با افزایش ۸ درصدی درآمد همراه بوده است.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

سهم درآمد برنامه‌های برتر هر دسته از خریداران جدید و قدیمی

کافه‌بازار همچنین آماری را از سهم درآمد برنامه‌های برتر هر دسته از خریداران جدید و قدیمی منتشر کرده است. این نمودار براساس فروش ۲۰ بازی و برنامه برتر هر دسته تنظیم شده است. منظور از کاربران خریدار جدید، کاربرانی هستند که اولین خرید خود را از برنامه‌های هر دسته در این فصل انجام داده‌اند و منظور از کاربران خریدار قدیمی نیز، کاربرانی‌اند که در فصل‌های گذشته از برنامه‌های دسته مورد نظر خرید داشته‌اند. آمار فصل بهار کافه بازار تغییر قابل توجهی را در خرید قدیمی و جدید کاربران نسبت به فصل گذشته نشان نمی‌دهد. گزارش کامل را می‌توانید از کافه بازار دانلود کنید.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

بیشترین تمایل به نصب بازی‌های هر دسته در بین استان‌های کشور

گزارش فصلی کافه بازار در تابستان ۹۷ با دو بخش جدید همراه بود که ریزبینانه‌تر از گذشته با تفکیک استان‌ها، آماری از میزان تمایل کاربران هر استان‌ به برنامه‌ها و بازی‌های هر یک از دسته‌ها ارائه می‌کرد. آمار فصل بهار ۹۸ در مقایسه با فصل‌های گذشته تغییری چشم‌گیری را از تمایل کاربران ساکن در هر یک از استان‌ها نشان نمی‌دهد. مانند گذشته درحالی‌که دسته تفننی علاقمندان زیادی را در استان اردبیل دارد، یزدی‌ها بیشتر تمایل دارند تا به سراغ بازی‌های امتیازی و معمایی بروند.

گزارش فصل بهار ۱۳۹۸ کافه بازار

دلایل متداول عدم پذیرش برنامه‌ها

خوشبختانه کافه بازار تمرکز ویژه‌ای روی ارائه‌ آمار متفاوت از شرایط توسعه بازی و برنامه‌ها در استان‌های مختلف دارد و به همین دلیل نیز در گزارش فصل بهار شاهد بخشی برای توسعه‌دهندگانی هستیم که در استان خود توانسته‌اند بیشترین نصب را داشته باشند. به این‌تریتب بازی ادابازی ساخته کارونت توانسته در استان سمنان با پشت سر گذاشتن سایر هم استانی‌های خود، توجه بازیکنان را به خود جلب کند. در ادامه بازی جدال روی سرعت ۱.۸ ساخته استودیوی گونای در استان آذربایجان غربی، بازی ۴۱۱۴۸ ساخته مهدی فنائی در استان سیستان و بلوچستان و بازی کلمچین ساخته بازی‌سازی کاسپین از دیگر آثاری هستند که در فهرست بیشتر نصب استان‌ها جای گرفته‌اند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده