نویسنده: حسین صدری
// شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۳

استفاده ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5 از SSD در بازی‌های جهان باز تاثیری شگفت‌انگیز دارد

به گفته‌ی سازنده‌ی بازی Exception، استفاده از SSD در کنسول‌های نسل نهم به‌جز کاهش دادن صفحات لودینگ، در بازی‌های جهان باز تاثیر عمده‌ای خواهد گذاشت.

مدتی است که تب‌وتاب نسل بعدی کنسول‌های بازی در میان گیمرها پراکنده شده و عده‌ی زیادی انتظار معرفی کامل کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت و سونی را می‌کشند. پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت (هرچند که می‌دانیم این نام‌ها صرفا به‌صورت موقتی برای اشاره به این دو کنسول درنظر گرفته شده و ممکن است نام نهایی آن‌ها چیز دیگری باشد) تاکنون به‌صورت کلی معرفی شده‌اند و برخی ویژگی‌های سخت‌افزاری آن‌ها برای طرفداران فاش شده. اما برای اینکه این جزییات سخت‌افزاری دقیق‌تر شوند و معلوم شود چه چیزهایی قرار است از درون این جعبه‌های جادویی بیرون بیاید، طرفداران هنوز هم باید مدتی صبر کنند.

یکی از ویژگی‌های سخت‌افزاری مشترکی که تاکنون هم سونی و هم مایکروسافت وجود آن را در کنسول‌هایشان تایید کرده‌اند، استفاده از درایوهای SSD است. طبق نمایش‌ها و اطلاعاتی که از کنسول‌های نسل بعدی در دست داریم، می‌دانیم که این قابلیت در آن‌ها باعث شده صفحات لودینگ مدت زمان بسیار کمتری در بازی نمایش داده شوند و بازی‌ای همچون Marvel’s Spider-Man زمانی که روی کنسول نسل نهم سونی اجرا شد، در کمتر از یک ثانیه با همه‌ی جزئیاتش بارگذاری و آماده‌ی بازی شد. این درایوها قرار است کاری کنند که صفحات لودینگ در بازی‌های آینده وجود نداشته باشند (یا اینکه بسیار مختصر و سریع باشند). این مسئله چیزی است که بدون شک تاثیر فراوانی بر گیم‌دیزاین بازی‌ها خواهد گذاشت. گیم‌دیزاین اصطلاحی است که در فرایند ساخت بازی به طراحی کلی بدنه‌ی بازی اشاره دارد. طراحی گیم‌پلی، طراحی مکانیک‌ها و سیستم‌ها، طراحی مراحل و... همگی زیرمجموعه‌ای از گیم‌دیزاین به‌حساب می‌آیند.

The Witcher

درایوهای SSD بزرگ‌ترین تاثیر را روی بازی‌های جهان باز خواهند گذاشت؛ بازی‌هایی که ناچارند دائما و به‌صورت لحظه‌ای، Assetهای بازی همچون تکسچرها را درون یک صحنه بارگذاری کنند

همانند گیمرها که از قابلیت‌های نسل جدید کنسول‌های بازی هیجان‌زده‌اند، بازی‌سازان و توسعه‌دهندگان نیز از اینکه چنین قابلیت‌هایی قرار است کار آن‌ها را ساده‌تر کند خوشحالند. این ویژگی همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا روی ویژگی‌های جدیدی کار کنند که تاکنون امکان انجام آن‌ها روی کنسول‌های نسل حاضر فراهم نبود. ویل ترکسلر، سازنده‌ی بازی Exception در گفت‌وگویی با وبسایت Gaming Bolt درباره‌ی کنسول‌های نسل بعد چیزهای جالبی گفته است. بازی Exception اثری اکشن مبارزه‌ای و پلتفرمر است که به صورت دو و نیم بعدی ساخته شده.

در گفت‌وگو با وبسایت گیمینگ بولت از او درباره‌ی کنسول‌های ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5 و نظر او درباره‌ی قابلیت‌هایی که این کنسول‌ها در اختیار بازی‌سازان قرار می‌دهند سوال شد. به‌گفته‌ی او، بازی‌هایی امثال Exception که خودش روی آن کار می‌کند، با وجود هارد SSD، قرار نیست تفاوت چندانی با گذشته داشته باشند؛ چراکه این بازی‌ها مراحلی خطی دارند و همه‌ی Assetهای بازی به‌صورت یک‌جا بارگذاری می‌شوند. اما ترکسلر معتقد است SSDهای نسل بعدی بیش از هر چیز به کمک بازی‌های جهان باز خواهد آمد.

به عقیده‌ی من، خواهیم دید که درایوهای SSD بزرگ‌ترین تاثیر را روی بازی‌های جهان باز خواهند گذاشت؛ بازی‌هایی که ناچارند دائما و به‌صورت لحظه‌ای، Assetهای بازی همچون تکسچرها را درون یک صحنه بارگذاری کنند. بازی‌های مرحله‌محور همانند Exception قرار نیست تاثیر خاصی از SSDها بگیرند؛ چراکه در این نوع از بازی‌ها بیشتر Assetها از همان ابتدای کار و در نخستین بارگذاری در صفحه‌ی بازی ظاهر می‌شوند و نیازی به بارگذاری لحظه‌ای آن‌ها نیست. البته صفحات لودینگ به‌شکل مطلوبی خلاصه می‌شوند. من مطمئنم زمانی که استفاده از SSDها در کنسول‌های بازی رایج شود، بازی‌سازان می‌توانند کارهای زیادی با آن‌ها بکنند. من دوست دارم ببینم در آینده چه چیزهای جدیدی انتظارمان را می‌کشند.

در گذشته بازی‌سازان برای کاهش دادن مدت زمان صفحات لودینگ دست به دامان روش‌ها و ترفندهای بسیار زیادی می‌شدند. یکی از این روش‌ها این بود که منطقه‌ی کلی بازی را به چند بخش مجزا تقسیم کنیم و اجازه دهیم ابتدا آن‌هایی بارگذاری شوند که بازیکن در آن‌ها حضور دارد یا به آن نزدیک است. بازی‌سازان در گذشته استفاده‌های بسیاری از اینگونه روش‌ها کرده‌اند. حال می‌توانیم تصور کنیم وقتی هاردهای SSD نیز به کنسول‌های نسل نهمی اضافه شوند، چه چیزهای شگفت‌انگیزی را می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

بازی Exception که توسط استودیو Traxmaster Software تولید می‌شود، قرار است در سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های پی سی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و نینتندو سویچ در دسترس قرار بگیرد.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی ویژگی‌های شگفت‌انگیز کنسول‌های نسل بعدی چیست؟ به‌نظر شما بازی‌سازان چه چیزهایی از درون این جعبه‌های خارق‌العاده بیرون می‌کشند؟  اگر گیمر کامپیوتری هستید و به دنبال خرید SSD هستید توصیه می‌کنیم راهنمای خرید SSD و هارددیسک زومیت را مطالعه کنید؛ از طریق بخش محصولات زومیت و با مقایسه قیمت SSD ای دیتا، SSD وسترن، SSD سامسونگ و دیگر برندهای معتبر با یکدیگر می‌توانید به راحتی ارزان‌ترین فروشنده‌ی معتبر محصول موردنظر خود را یافته و از آن خرید کنید. 


منبع Gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده