نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵

رییس صنف VOD‌ از وضعیت این حوزه می‌گوید؛ از سایت‌های غیرمجاز تا پخش سریال‌های خارجی

به تازگی رییس صنف «وی او دی» در مصاحبه‌ای درباره وضعیت این صنف، فروش فیلم در سایت‌های بدون مجوز و پخش سریال‌های غیرفارسی‌زبان صحبت کرده است.

صنعت «وی او دی» (VOD) یکی از صنعت‌های پرکاربر مورد استفاده در رابطه با سینمای ایران است. به تازگی و بنابر اخبار سینمای ایران، محمد صراف، رییس صنف‌های «وی او دی» و «آی پی تی وی» (IPTV) از وضعیت این صنف گفته است. وی در خلال این مصاحبه درباره پخش سریال‌های غیرفارسی‌زبان و سایت‌های فروش فیلم نیز صحبت کرده است. وی صحبت‌های خود را به شرح زیر آغاز کرد:

از حدود سه سال پیش نهادهای نظارتی مختلفی همچون مرکز فناوری رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، موسسه رسانه‌های تصویری، شورای عالی فضای مجازی، مرکز فضای مجازی قوه قضائیه، کمیته فیلترینگ، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، نمایندگان مجلس در کمیسیون‌هایی همچون کمیسیون فرهنگی، پلیس فتا بر روی فعالیت سامانه‌های وی او دی و آی پی تی وی نظارت می‌کنند و اگر تخلف آشکاری در فعالیت این سامانه‌ها دیده شود قطعا باید توسط یکی از این نهادها اعلام می‌شد.

وی در ادامه به سایت‌های فروش فیلم‌های ایرانی پرداخت:

اما بر خلاف این سامانه‌ها که مدیران آنها همگی به سختی مجوزهای خود را دریافت کرده‌اند ما شاهد هستیم که سایت‌های بدون مجوز تخلف‌های آشکاری را انجام می‌دهند و بدون دریافت هیچ گونه مجوزی به فروش آثار نمایش خانگی و همچنین فیلم‌های سینمایی اقدام می‌کنند و انتظار ما این است که جناب آقای شایسته و صنف تهیه کنندگان به این مساله بیشتر توجه کنند. این در حالی است که پیشنهادهای مختلفی از این انجمن در راستای ساماندهی به این این سایت‌ها در راستای فعالیت قانونی با مشارکت انجمن صنفی ارائه شده است که متاسفانه بی نتیجه بوده است. شایان ذکر است که هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ درصد سایت‌های عرضه کننده محتوای سینما و نمایش خانگی بدون مجوز و بدون کوچک‌ترین مشکلی و بدون هیچ نظارتی توسط نهادها و سازمان‌های مذکور در حال فعالیت هستند.

محمد صراف

تصویری از محمد صراف، رییس صنف‌های «وی او دی» و «آی پی تی وی»

صراف در ادامه از خرید سریال های خارجی برای پخش در این سرویس‌ها صحبت کرد:

بسیاری از آثار خارجی توسط شرکت‌های وی‌اودی از موسسات ویدیو رسانه خریداری شده است و بر اساس قراردادهایی که شرکت‌های ویدیو رسانه با شرکت‌های مالک آثار در خارج از کشور منعقد کرده‌اند این عرضه کاملا قانونی صورت گرفته است.

رییس صنف وی‌اودی در انتها اضافه کرد:

تا پیش از گسترش سامانه‌های وی‌اودی فیلم‌های سینمایی اکران می‌شدند و بعد از اکران در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شدند و بعد در تلویزیون به نمایش در می‌آمدند اما سامانه‌های وی‌اودی بازار جدیدی را خلق کردند که درآمد بسیار بیشتری نسبت به عرضه آثار در نمایش خانگی برای تهیه‌کنندگان به وجود آورد. برای نمایش برخی فیلم‌ها در سامانه وی‌اودی گاهی مبلغی حدود یک میلیارد تومان پرداخت می‌شود و حتی قراردادهایی وجود دارد که برای نمایش یک سریال در این سامانه‌ها مبلغی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان به صاحبان آن سریال پرداخت شده است.

تاکنون سریال‌هایی مانند «فرار از زندان» (Prison Break) و «لاست» (Lost) از طریق سرویس وی‌اودی پخش شده‌اند. شما کاربران زومجی می‌توانید نظرات خود را درباره صحبت‌های محمد صراف با ما به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده