نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰

نگاهی به بهبود‌های Age of Empires 2: Definitive Edition در مقایسه با نسخه اصلی

Age of Empires 2: Definitive Edition بهبود‌های مختلفی در مقایسه با نسخه اصلی بازی داشته که در این مطلب، نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت. 

در سال ۱۹۹۹، استودیو انسمبل تجربه‌ای استراتژی روانه بازار کرد که هنوز هم از آن به‌عنوان یکی از بهترین‌های این سبک یاد می‌شود؛ بله منظورم Age of Empires 2 است که در کشور خودمان هم طرفداران زیادی داشت و مخصوصا به‌دلیل حضور تمدن ایران باستان و صحبت‌های فارسی نیرو‌ها در زمان کنترل این تمدن، با استقبال خیلی خوبی در کشورمان رو‌به‌رو شد. البته نقاط قوت Age of Empires 2 در زمان خودش آنقدر زیاد بودند که باعث شدند از این اثر، همواره به‌عنوان یکی از بهترین تجربه‌های استراتژی همزمان یاد شود و هنوز هم پس از گذشت ۲۰ سال از انتشار، بازی طرفداران زیادی دارد و مخصوصا به‌لطف در دسترس بودن نسخه HD بازی، هنوز هم کاربرانی مشغول ساخت حکومتی قدرتمند در بازی و شکست دادن دشمنان‌شان در آن هستند. اما یکی از بهترین خبر‌های ممکن برای طرفداران این بازی، تایید ساخته شدن نسخه ریمستر آن بود؛ خبری که اولین‌بار در E3 سال گذشته به شکل ضمنی به آن اشاره شد و در E3 2019 هم شاهد نمایش ویدیویی از گیم پلی بازی و اعلام تاریخ انتشار آن بودیم. Age of Empires 2: Definitive Edition در حالی در پاییز امسال منتشر خواهد شد که سازندگانش، سعی دارند در جنبه‌های مختلف آن را بهتر کنند و در این مطلب، نگاهی به برخی توضیحات سازندگان در این مورد و همچنین اطلاعات موجود از بازی خواهیم داشت. 

Age of Empires 2: Definitive Edition

به‌قول نویسنده یوروگیمر، رقیب اصلی Age of Empires 2: Definitive Edition بدون شک نسخه اصلی این بازی است؛ نسخه‌ای که به‌عنوان یک تجربه استراتژی بی‌نهایت دوست‌داشتنی در ذهن بازیکنانش ثبت شده و همین هم کار تیم توسعه نسخه ریمستر را برای خلق تجربه‌ای بهتر یا حتی مشابه سخت می‌کند. به بیان دیگر، باید این مورد را بررسی کنیم که Age of Empires 2: Definitive Edition، در مقایسه با نسخه اصلی چه ویژگی مهمی دارد که به آن ارزش خرید بدهد. آدام ایسگرین، کارگردان بازی، در این مورد توضیح می‌دهد:

ما پیش از این بسته‌های الحاقی جدیدی برای Age of Empires 2 منتشر کردیم که قیمت آن‌ها، معمولا ۱۰ دلار است. حال نسخه Definitive دارای یک بسته الحاقی کاملا جدید است که سه کمپین داستانی با مراحل جدید و همینطور تمدن‌های جدیدی را به بازی اضافه می‌کند و خب ارزش همین محتویات، حدود همان ۱۰ دلار بسته‌های الحاقی قبلی بازی است. علاوه‌بر این، اگر پیش‌تر نسخه HD بازی را خریداری کرده باشید، ۵ دلار هم تخفیف برای خرید نسخه Definitive خواهید داشت و با درنظرگرفتن این‌ها، عملا بازیکنان با پرداخت ۵ دلار دیگر نسخه‌ای را خریداری می‌کنند که هوش مصنوعی بهبودیافته، تجربه چندنفره جدید با سیستم ضدتقلب کاملا کاربردی، ویژگی‌های اجتماعی جدید و همینطور جامعه‌ای متحد از بازیکنان را دارد و همین‌ها ارزش خرید بازی را بالاتر می‌برند. 

یکی از موارد جالبی که ایسگرین در توضیحاتش به آن اشاره می‌کند، هوش مصنوعی بهبودیافته بازی است. اما منظور از این بهبود هوش مصنوعی، دقیقا چیست؟ سازندگان در این مورد گفتند:

هوش مصنوعی قبلی بازی، به‌نوعی در حال تقلب کردن در بازی بود و خب هوش مصنوعی جدید، دیگر این کار را انجام نمی‌دهد! به طوریکه اگر شما صرفا یک حکومت کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی جدید را دربرابر هفت حکومت کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی قدیمی قرار بدهید، شاهد خواهید بود که هوش مصنوعی جدید بازی همه آن‌ها را شکست می‌دهد؛ چرا که هوش مصنوعی جدید به شکلی طراحی شده که بازی را به شکل کاملا اصولی و رقابتی بازی کند و حتی تماشای ویدیو‌های آن، می‌تواند به‌عنوان یک آموزش برای چکونه بهتر بازی کردن بازی استفاده شود. درواقع ما از تجربه رقابتی بازی در طی ۲۰ سال گذشته درس‌های زیادی برای طراحی هوش مصنوعی خوب برای بازی گرفتیم. 

Age of Empires 2: Definitive Edition

یکی دیگر از بهبود‌های هوش مصنوعی، به نحوه تعامل بازیکنان با آن مربوط می‌شود. برای مثال اگر در نسخه اصلی شما صرفا قادر بودید از هوش مصنوعی تقاضای مقداری طلا یا موارد اینچنینی را داشته باشید و دادن دستور حمله به آن‌ها هم شکل ساده‌ای داشت، در نسخه Definitive این امکان را خواهید داشت که از متحدتان که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود، بخواهید در زمان خاص و با شکل خاصی از نیرو‌ها، مثلا شوالیه‌ها، به یکی از دشمنان حمله کند و آن هم به شکل بی‌نقصی این دستورها را اجرا خواهد کرد. 

بهبود هوش مصنوعی بازی به شکلی است که تماشای نحوه بازی کردن آن، می‌تواند آموزش خوبی برای یاد گرفتن بازی خواهد بود

به‌گفته ایسگرین و همینطور برت بیکمن، هم‌بنیان‌گذار استودیو فرگاتن امپایرز، در بازخورد‌های دریافتی از بازیکنان حرفه‌ای بازی، یکی از درخواست‌های آن‌ها تغییر ندادن هسته کلی گیم‌پلی بازی بوده است و سازندگان هم در پی همین درخواست سعی کرده‌اند تغییرات اعمال‌شده در بازی، تغییری در هسته گیم پلی اعمال نکنند و آن را از حالت استاندارد فعلی خارج نکنند. به همین دلیل تغییرات اعمال‌شده،‌ بیشتر در راستای مدرن‌سازی بازی هستند و شامل مواردی مثل اضافه شدن ویژگی زوم کردن در بازی می‌شوند. تغییر دیگر، راحت‌تر شدن مدیریت تکنولوژی‌هایی است که در بازی ارتقا می‌دهید. به‌گفته ایسگرین، بازیکنان حرفه‌ای بازی در اکثر مواقع تجربه نسخه اصلی یا HD، مدام در حال کلیک کردن روی ساختمان‌ها برای پیدا کردن مواردی بودند که باید ارتقا داده می‌شدند و خب به‌لطف سیستم جدید و راحت‌تر انجام این کار در نسخه Definitive، دیگر نیاز نیست که تمام وقت‌تان را صرف کلیک روی ساختمان‌ها کنید و به شکل ساده‌تری می‌توانید ارتقا‌ها را اجرا کنید؛ ایسگرین بر این باور است که این ویژگی، باعث خواهد شد تا بازیکنان بیشتر از قبل وقت‌شان را صرف بازی کنند و دیگر همیشه درگیر مدیریت ارتقا‌ها نباشند. 

سیستم انتخاب نیرو‌ها، در نسخه Definitive بهتر از قبل شده است؛ به این شکل که اگر شما در حال انتخاب گروه بزرگی از نیرو‌های نظامی خودتان باشید و در بین آن‌ها چندتا کارگر هم وجود داشته باشند، بازی تشخیص خواهد داد که هدف شما صرفا انتخاب نیرو‌های نظامی‌تان است و به همین دلیل کارگر‌ها در این حالت دیگر انتخاب نخواهند شد. حتی مواردی مثل سیستم Attack Move هم در این نسخه جدید هستند. به بیان بهتر، سازندگان سعی کرده‌اند در نسخه Definitive، برخی از المان‌های رایج در بازی‌های استراتژی مدرن را به بازی اضافه کنند بدون آنکه تغییری در هسته اصلی گیم‌پلی بازی اعمال شود؛ این مسئله، باعث خواهد شد تا بازی ضمن حفظ اصالت همیشگی گیم‌پلیش، شامل ویژگی‌هایی هم باشد که تجربه آن را امروزی‌تر و راحت‌تر از قبل می‌کنند. 

Age of Empires 2: Definitive Edition

علاوه‌بر این، Age of Empires 2: Definitive Edition از حیث محتوا هم بسیار غنی به نظر می‌رسد، برای مثال این نسخه دارای ۲۷ کمپین داستانی است که این تعداد در نسخه اولیه بازی پنج عدد بود. در نسخه اصلی، شاهد ۱۳ تمدن مختلف بودیم که این تعداد در نسخه ریمستر به ۳۵ رسیده است. جدا از این به‌گفته سازندگان، اگر شخصی تمام کمپین‌های بازی را تجربه کند، بازی ۲۰۰ ساعت گیم‌پلی خواهد داشت که برای اثری با قیمت ۲۰ دلار عالی است و خب این، فقط محتویات تک‌نفره اثر به‌شمار می‌رود و جدا از آن بخش چندنفره که اصلی‌ترین حالت رقابتی است، می‌تواند ساعت‌ها بازیکنان را با گیم‌پلی اصیل Age of Empires 2 و تغییرات جدید بازی که سبب مدرن‌تر شدن آن شده‌اند، سرگرم کند. همچنین با اینکه بازی هم ازطریق استیم و هم ازطریق فروشگاه ویندوز قابل خرید خواهد بود، اما این به‌معنی تفکیک کاربران بازی نیست و درنهایت همه دارندگان قادر خواهند بود در جامعه‌ای مشترک، Age of Empires 2: Definitive Edition را درکنار هم تجربه کنند. 

بهبود‌های بازی صرفا در راستای مدرن‌تر کردن آن هستند و سازندگان سعی کرده‌اند تغییری در هسته گیم‌پلی بازی اعمال نکنند

به هر حال در دورانی که دیگر خیلی خبری از بازی‌های استراتژی باکیفیت نیست و حتی می‌توان گفت ساختار این سبک هم در مقایسه با آثار کلاسیک تغییرات زیادی داشته، انتشار ریمستر یکی از بهترین بازی‌های استراتژی تاریخ و حتی به‌اعتقاد خیلی از کاربران بهترین نسخه از سری Age of Empires، می‌تواند بهترین خبر برای طرفداران این سبک از بازی‌ها و علاقه‌مندان این مجموعه باشد؛ مخصوصا که حداقل باتوجه‌به توضیحات سازندگان، به‌نظر می‌رسد که با یک بازی بسیار کامل و پرمحتوا طرف هستیم که چه طرفداران تجربه تک‌نفره و چه طرفداران حالت‌های چندنفره رقابتی را می‌تواند برای مدت طولانی سرگرم نگه دارد. بااین‌حال هنوز هم برای نتیجه‌گیری در مورد کیفیت نهایی این ریمستر زود است و باید تا پاییز ۲۰۱۹ و انتشار رسمی بازی، منتظر بمانیم. 

نظرات خود را در مورد تغییرات بازی و همینطور ویژگی‌های کلی آن با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده