// شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۴

آیین نامه باشگاه های ورزش الکترونیک ایران به تصویب رسید

بعد از چندین ماه کشمکش اداری بالاخره تاسیس و راه‌اندازی باشگاه های ورزش های الکترونیک به تصویب نهایی کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان رسید.

ورزش الکترونیک در سال‌های اخیر با پیشرفت چشم‌گیری در سطح بین‌المللی همراه بوده است و کمپانی‌های فعال در این بخش هر روز در حال خرید و فروش تیم‌ها و بازیکنان حرفه‌ای در تمامی رشته‌های مطرح هستند تا در لیگ‌های مختلف رقابت کنند. ورزش الکترونیک در کشور ایران نیز طرفداران زیادی دارد و فعالان و بازیکنان حرفه‌ای کشورمان با توجه به عدم وجود حامی و فضاهای مناسب برای برگزار کردن مسابقات، سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند. با این حال در بازه‌های زمانی مختلف شاهد حضور بازیکنان مطرح کشورمان در میادین مختلف بین‌المللی بوده‌ایم. انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک کشور در ماه‌های اخیر فعالیت‌های مختلفی را در جهت بهبود وضعیت بخش گیمینگ حرفه‌ای کشور انجام داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعلیم داوران ورزش الکترونیک و برگزاری مسابقات کشوری در رشته‌های Dota 2 ،Counter Strike: Global Offensive و Tekken اشاره کرد. ولی قطعا این خبر که تاسیس و راه‌اندازی باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیک به تصویب نهایی کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان رسیده است، به عنوان مهم‌ترین اقدام این بخش یاد خواهد شد.

مهم‌ترین تفاوت بین گیم‌نت‌ها و باشگاه‌های ورزش الکترونیک، نوع نظارت بر آن‌ها خواهد بود. باشگاه‌ ورزش الکترونیک بایستی مجوز فعالیت خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت کند و زیر نظارت یک اداره رسمی و دولتی فعالیت خود را شروع می‌کند؛ در صورتی که گیم‌نت‌ها مجوز خود را از اتحادیه‌ها دریافت می‌کنند. در این بین مزایای قابل توجهی در اختیار موسسین باشگاه‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث به وجود آمدن مجموعه‌های گیمینگ قابل توجهی در آینده نه چندان دور شود.

esports league of legends

افرادی که قصد راه‌اندازی باشگاه ورزش الکترونیک را دارند، می‌توانند هزینه‌ای را که برای راه‌اندازی مجموعه صرف کرده‌اند به عنوان بخشودگی مالیاتی در بدهی‌های مالیاتی خود که مربوط به بنگاه‌های اقتصادی دیگر می‌شود مورد استفاده قرار دهند. در مرحله دوم با توجه به مصرف برق بالای باشگاه‌های eSports، دومین امتیازی که در اختیار موسسین قرار می‌گیرد تغییر تعرفه‌ی مصرفی برق مجموعه از تعرفه تجاری به تعرفه آموزشی است.

هدف اصلی از تاسیس باشگاه‌های eSports، تعلیم و تربیت بازیکنان حرفه‌ای ورزش الکترونیک در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی است

به گفته محمد کفاش یعقوبی، سرپرست انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک، قرار است آیین‌نامه باشگاه‌های ورزشی در حداقل زمان، به تمامی ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های سراسر کشور ابلاغ شود و کلیه علاقه‌مندان به تاسیس و راه‌اندازی باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیک می‌توانند با مراجعه به ادارات کل و هیات‌های استانی نسبت به شروع مراحل اخذ مجوز رسمی فعالیت و تاسیس باشگاه اقدام کنند.

در نهایت با روی کار آمدن باشگاه‌های ورزش الکترونیک بالاخره می‌توانیم شاهد راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای کشور در ورزش الکترونیک باشیم؛ موضوعی که در جریان «همایش ورزش های الکترونیک، هنر و رسانه» با حضور اصحاب رسانه، گیمرها و متولیان برگزاری رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک در هتل بین‌المللی لاله تهران برگزار شد و وعده داده شده بود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده