نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱

تولید شوتر اول شخص StarCraft به‌خاطر کار روی Diablo 4 و Overwatch 2 متوقف شد

به گزارش منابع کوتاکو، تولید بازی شوتر اول شخص StarCraft بعد از گذشت دو سال به دلیل تمرکز بلیزارد روی سایر پروژه‌ها متوقف شد.

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر توقف تولید یکی از بازی‌های معرفی‌ نشده‌ی استودیو بلیزارد انترتینمنت (Blizzard Entertainment)؛ پروژه‌ای که به‌مدت دو سال در دست تولید بود و البته هرگز به‌شکل رسمی معرفی نشده بود. اکنون در جدیدترین اخبار بازی مطلع شدیم که این پروژه، نسخه شوتر اول شخص بازی استارکرفت (StarCraft) بوده است.

جیسون شرایر خبرنگار و نویسنده معتبر سایت کوتاکو، در این زمینه با سه تن از افرادی که با ماجراهای داخل استودیو آشنا هستند گفتگو کرده است که به دلایل امنیتی نامی از آن‌ها برده نشده است. پروژه استارکرفت اول شخص، با اسم رمز Ares شناخته می‌شده و قرار بوده است به‌نوعی یک «Battlefield در دنیای استارکرفت» باشد. در نمونه‌های اولیه‌ای که برای بازی تهیه شده بود، هدایت یک سرباز Terran برعهده بازیکن قرار می‌گرفت که به دل دشمنان خود از نژاد Zerg می‌زد و آن‌ها را از بین می‌برد. البته نمونه‌های اولیه‌ای هم در نظر گرفته شده بود که در آن‌ها بازیکن می‌توانست یکی از اعضای نژاد Zerg را هم کنترل کند.

یکی از افرادی که پروژه را از نزدیک دیده بود، روند تولید آن را کُند توصیف کرده است. ولی فرد دیگری به این قضیه اشاره کرده است که لغو شدن بازی توسط بلیزارد در هفته‌های گذشته باعث بهت و حیرت اعضای استودیو شده و آن‌ها را غافل‌گیر کرده است. نفر سوم هم از این می‌گوید که پروژه خیلی خوب به نظر می‌رسیده است.

طبق صحبت‌های اعضای بلیزارد، هیچ‌کدام از کارمندان استودیو بعد از متوقف شدن تولید پروژه اخراج نشده‌اند و بلیزارد بعد از لغو کردن این بازی (و یک بازی موبایلی معرفی‌نشده) سازندگان آن‌ها را به تیم‌های دیگر خود منتقل کرده است که در حال تولید نسخه‌های جدید دیابلو (Diablo) و اورواچ (Overwatch) هستند؛ بازی‌هایی که انتظار می‌رود در BlizzCon 2019 معرفی شوند.

هر دو بازی از اهمیت بسیار بالایی برای بلیزارد برخوردار هستند؛ هم دیابلو 4 که با اسم رمز Fenris شناخته می‌شود و پیش از این هم اطلاعاتی از آن منتشر شده بود، و هم اورواچ 2 (یا هر اسم دیگری که روی بازی گذاشته خواهد شد) که قرار است تمرکز زیادی روی PVE داشته باشد و بعضی از اعضای بلیزارد آن را با Left 4 Dead مقایسه کرده‌اند.

در مورد بازی اول شخص استارکرفت یا Ares، باید به این نکته اشاره کنیم که تولید این پروژه از سال ۲۰۰۷ شروع شد و سازندگان بازی قصد داشتند تجربه‌ی متفاوتی در زمینه استارکرفت و براساس موتور گرافیکی اورواچ تهیه کنند؛ موتوری که بلیزارد قصد داشته است با بهینه‌سازی و تولید ابزار مختلف برای آن، به جایی برسد که بتواند آثار متنوع خود را با سرعتی بیشتر از قبل برپایه‌ی یک موتور واحد تهیه کند. داستین برودر به‌عنوان یکی از کارگردان‌های کارکشته‌ی بلیزارد قرار بود پروژه Ares را به سرانجام برساند؛ کسی که پیش از این نقش پررنگی در تولید بازی‌های استارکرفت 2 و Heroes of the Storm داشت و قرار بود با بازی جدید، استارکرفت را وارد دوران تازه‌ای کند.

البته این اولین پروژه کنسل‌شده از دنیای استارکرفت نیست و سال‌ها قبل هم شاهد توقف تولید اثر دیگری از این مجموعه بودیم؛ بازی StarCraft: Ghost که خبر ساخت آن برای پلی استیشن 2 و ایکس باکس در سال ۲۰۰۲ منتشر و ویدیوهای مختلفی هم از گیم‌پلی بازی ارائه شد، ولی در نهایت در سال ۲۰۰۶ به پایان راه رسید. این بازی قرار بود روایت‌گر ماجراهای یک سرباز Terran از نوع Ghost با نام Nova باشد که در اثری سوم شخص با مایه‌های اکشن و مخفی‌کاری به جنگ دشمنان می‌رفت.

استارکرفت | StarCraft: Ghost

StarCraft: Ghost

استودیو بلیزارد بیانیه‌ای در مورد پروژه لغو شده‌ی خود منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.

ما معمولاً در مورد پروژه‌های معرفی‌نشده‌ی خود نظری نمی‌دهیم، ولی این توضیحات ما در مورد این قضیه است:

افراد مختلفی در بلیزارد مشغول کار روی پروژه‌های متنوع هستند، ولی این پروژه‌ها را به این دلیل تا قبل از زمان مورد نظر معرفی نمی‌کنیم که ممکن است هر اتفاقی در دوران ساخت آن‌ها رخ دهد. همان‌طور که پیش از این هم شاهد آن بوده‌ایم، ممکن است بلیزارد به دلایلی تصمیم به توقف تولید پروژه‌ای بگیرد و معرفی رسمی پروژه مورد نظر، قبل از اینکه از عرضه‌ی آن مطمئن شویم باعث ناراحتی و ناامیدی طرفداران بلیزارد و حتی خود ما خواهد شد و البته باعث ایجاد حواس‌پرتی و فشار بیشتر روی اعضای استودیو می‌شود.

ما جان و روح خود را روی این کار گذاشته‌ایم و وقتی خودمان را جای بازیکن‌ها قرار می‌دهیم هم متوجه می‌شویم که معرفی یک بازی جدید چقدر هیجان‌انگیز است. به‌همین دلیل می‌دانیم که متوقف شدن تولید یک بازی برای طرفداران آن تا چه حد ناراحت‌کننده خواهد بود. ما همیشه در حال تصمیم‌گیری در مورد این مسائل هستیم و طبق چیزی که فکر می‌کنیم برای بلیزارد بهتر خواهد بود و هواداران استودیو را هم بیشتر خوشحال خواهد کرد، تصمیم‌گیری می‌کنیم. تلاشی که برای تولید این پروژه‌ها می‌شود (چه عرضه شوند و چه لغو شوند) ارزش بسیار بالایی دارد و خیلی وقت‌ها حتی در صورت توقف تولید بازی هم آثار آن را می‌توان در سایر بخش‌های استودیو دید.

در حال حاضر هم به‌شدت منتظر فرا رسیدن زمان مناسب برای معرفی بازی‌هایی هستیم که روی آن‌ها کار می‌کنیم.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده