نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

تقابل ای ام دی و انویدیا در E3 2019

چه عاملی موجب شده که E3 2019 برای AMD و انویدیا نسبت به سال‌های گذشته از اهمیتِ دوچندانی برخوردار باشد؟

حتما می‌دانید که تنها چند روز به برگزاری رخدادِ E3 2019 باقی مانده است و مثلِ همیشه قرار است بازیگرانِ بزرگِ صنعتِ بازی‌سازی در دنیا مثلِ سالیانِ گذشته جدیدترین و آخرین دستاوردهای خود را در این مراسم معرفی و به نمایش بگذارند. چند سالی است که به جز کنفرانس‌های اختصاصیِ شرکت‌های بزرگِ ناشرِ بازی، مراسمی اختصاصی برای پی‌سی گیمینگ هم به‌عنوانِ بخشی اصلی از E3 2019 در نظر گرفته شده که به جز معرفی بازی‌های مخصوصِ پی‌سی، معرفیِ دستاوردها و فناوری‌های جدید نیز برای آن به‌عنوان جزئی از مراسم رسمی و رونمایی‌های جانبی در نظر گرفته می‌شود.

ای‌ام‌دی و PC Gamer در سال ۲۰۱۵ اولین مراسمِ PC Gaming Show را با تمرکز روی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اختصاصیِ این پلتفرم برگزار کردند و حالا نیز قرار است در E3 2019 برای پنجمین بار شاهدِ برگزاری این رویداد در لوس آنجلس باشیم. ای‌ام‌دی به‌عنوان یکی از اسپانسرهای دائمیِ این مراسم قصد دارد جزئیاتِ بیشتری از محصولاتِ اختصاصیِ گیمینگِ خود فاش کند و به رونماییِ رسمی از کارت‌های گرافیکیِ مبتنی بر معماریِ Navi بپردازد.

ای‌ام‌دی و معرفی RX 5000

برخلافِ تمامِ شایعاتی که پیش از نمایشگاهِ Computex 2019 در اینترنت دست به دست می‌شد، ای‌ام‌دی سریِ جدیدِ کارت‌‌های گرافیکِ گیمینگِ خود را به‌جای RX 3800 با RX 5700 نام‌گذاری کرد و وعده‌ی اطلاعاتِ بیشتر و رونماییِ کامل از‌ آن را برای E3 2019 داد.

AMD Computex 2019 Keynote  RX 5000

اما حداقل تا اینجای کار مطمئن هستیم که کارت‌های سری RX 5700 از حافظه‌ی GDDR6 استفاده خواهند کرد که ارتقای قابل توجهی را در پهنای باند حافظه نسبت به کارت‌های همرده‌ی سری پولاریس موجب خواهد شد. همچنین تایید شده که تراشه‌های جدیدِ Navi طبقِ پیش‌بینی‌ها از PCI Express 4.0 هم پشتیبانی خواهند کرد. مخصوصا اینکه حالا ای‌ام‌دی تراشه مادربرد X570 با خنک‌کننده‌ی اکتیو را هم برای پشتیبانیِ کامل از این رابطِ پرسرعتِ جدید در مدل‌ها و برندهای مختلف آماده‌ی عرضه دارد.

مورد حائز اهمیت‌ بعدی در رابطه با Navi مصرفِ توان است. به‌لطف تلفیقِ بهبودهای صورت گرفته در معماریِ جدید و استفاده از پروسه‌ی ساخت ۷ نانومتریِ شرکت TSMC، ای‌ام‌دی انتظار دارد که افزایشِ ۵۰ درصدی را در معیارِ "راندمان به ازای هر وات" در Navi به‌دست آورد. بهره‌وریِ توان در محصولاتِ گذشته همواره پاشنه‌ی آشیلِ ای‌ام‌دی دربرابرِ انویدیا بوده است.

اولین سری از کارت‌های ویدیویی Navi تحتِ نام‌گذاریِ RX 5000 فروخته خواهند شد. پس از معرفی مدل‌های Vega و Radeon VII در گذشته، ای‌ام‌دی دوباره به شیوه‌ی نام‌گذاری عددیِ سال‌های دور برای محصولاتِ گرافیکیش باز می‌گردد. البته این تغییر رسما به بهانه‌ی بزرگداشتِ پنجاهمین سالگردِ تأسیسِ شرکت رخ داده و بنابراین نام‌گذاریِ مدل‌ها هم باید با عددِ ۵۰ شروع شود. اما احتمالا دلیلِ اصلی، بهره ‌گیری‌ِ دوباره از شهرتِ خوبی است که سری کارت‌های رادئون HD 5000 در زمانِ خود به‌دست آروده بودند. در هر حال اولین سری از این کارت‌ها که RX 5700 هستند قرار است در ماهِ ژوئیه (تیر - مرداد ۱۳۹۸) به بازار عرضه شوند و دموی ای‌ام‌دی در کامپیوتکس ۲۰۱۹، توانِ یکی از مدل‌های RX 5700 را به ظاهر دربرابرِ همرده‌‌اش RTX 2070 از انویدیا به نمایش گذاشته بود.

انویدیا و محصولِ جدیدِ RTX

در سوی دیگر تیزر مرموز و ۱۶ ثانیه‌ای انویدیا که قبل از کامپیوتکس 2019 منتشر شده بود، برخلافِ انتظارات به روزنمایی از محصولی مرتبط در این نمایشگاه منجر نشد و حالا همه منتظرِ روشن شدنِ سرنوشتِ این محصولِ مرموز در جریانِ برگزاری E3 2019 هستند. احتمالا انویدیا تصمیم گرفته تا برای موثر واقع شدنِ این رونمایی، زمان‌بندیِ این معرفی را با معرفیِ اصلِی ای‌ام‌دی در رابطه با RX 5700 هماهنگ کند تا بهترین بازخورد را دربرابرِ رقیبش به‌دست آورد.

دانلود ویدیو از آپارات |‌ تماشا در یوتیوب

شایعاتِ زیادی در موردِ این محصولِ انویدیا منتشر شده که برخی به رونمایی از نسخه‌های سریع‌تر از سری RTX براساسِ معماری تورینگِ فعلی اشاره می‌کنند. استفاده از حافظه‌های GDDR6 با سرعتِ ۱۶ گیگابیت بر ثانیه به‌جای تراشه‌های ۱۴ گیگابیت بر ثانیه‌ی فعلی یکی از راه‌های افزایشِ سرعت نسبت به مدل‌های فعلی است که انویدیا پیش‌ روی خود دارد. شایعاتِ دیگری هم هست که از معرفیِ تراشه‌های قدرتمندتر برای ساختِ مدل‌های قوی‌تر مانند‌ RTX 2070 Ti حکایت دارند.

مدل کارت گرافیک

تراشه‌‌ی گرافیکی

تعداد هسته‌ها

رابط حافظه

ظرفیت حافظه

کلاس راندمان

قیمت

RX 5700 

Navi XT

2560

256bit

8/16GB

همرده/سریع‌تر از

RTX 2070

۴۹۹ دلار

RTX 2070 Ti

TU104

2560

256bit

8GB

سریع‌تر از

RTX 2070

؟

RTX 2070

TU106

2304

256bit

8GB

-

۴۹۹ دلار

RTX 2080

TU104

2944

256bit

8GB

-

۶۹۹ دلار

اگر این مشخصات صحت داشته باشند، می‌توان برآورد کرد که RTX 2070 Ti حدودِ ۱۰ درصد راندمان بالاتری نسبت به RTX 2070 داشته باشد و در عینِ حال حدودِ ۱۵ درصد از RTX 2080 ضعیف‌تر عمل کند.

اما آنچه که بیش از همه‌ی گمانه‌زنی‌های فوق محتمل است، کاهش قیمتِ کارت‌های گرافیکِ موجود خواهد بود تا امکانِ رقابت با مدل‌های جدیدِ Navi را داشته باشند. یکی از انتقاداتِ اساسیِ وارد به انویدیا، قیمتِ بیش از حد بالای سری RTX بود که به خاطرِ نداشتنِ رقیبی از طرفِ ای‌ام‌دی بی‌پاسخ مانده بود و تاکنون نیز ادامه داشت. اما با ورودِ سری محصولاتِ جدیدِ Navi به بازار، انویدیا برای حفظِ قابلیتِ رقابتِ محصولاتش احتمالا راهکاری منطقی‌تر از کاهشِ قیمتِ مدل‌های فعلی نخواهد داشت.

دورخیز برای خریدِ کارت گرافیک گیمینگ

برای خرید کارتِ گرافیک تا بعد از  E3 2019 و عرضه‌ی سری کارت‌های Navi دست نگه دارید

با شرایطِ فعلی که هر دو شرکتِ بزرگِ سازنده‌ی کارت‌های گرافیکی رده گیمینگ، معرفیِ رسمی محصول یا محصولاتِ جدیدشان را به زمان برگزاری بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین رویدادِ صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دنیا موکول کرده‌اند، عاقلانه‌ترین کار این است که کاربرانِ نهایی تا پس از برگزاریِ رویدادهای این مراسمِ مهم منتظر بمانند تا تکلیفِ محصولاتِ پیش‌ِ رو و احتمالا قیمت‌‌ِ جدیدِ مدل‌های فعلی مشخص شود. ویژگی متمایزِ تابستانِ امسال، حضور فعالِ هر دو شرکت در بازارِ کارت‌های گرافیکیِ مخصوصِ بازی خواهد بود که همین عامل تنورِ رقابت را پیش از پیش داغ کرده و به کاهشِ احتمالیِ قیمت‌ها و انتخاب‌های بیشترِ گیمرها منجر خواهد شد. اما اینکه کدامیک در این رقابت پیروز خواهند شد به عواملِ زیادی بستگی دارد. اگر راندمانِ کارت‌های سری RX 5000 در مقایسه با نسلِ قبلی بهبودِ چشمگیری داشته باشد و در عینِ حال مشکلِ مصرفِ انرژیِ زیاد در مدل‌های جدید واقعا رفع شده باشد، برگ برنده‌ی جدیدی در دستانِ ای‌ام‌دی خواهد بود که بتواند سهمِ خود را از این بازار افزایش داده و انویدیا را در تنگنا قرار دهد. اما اگر بهبودهای صورت گرفته در معماریِ جدید که ای‌ام‌دی از آن با نامِ RDNA یاد می‌کند، آنچنان که باید و شاید چشمگیر نباشد، احتمالا تغییرِ ملموسی در چینشِ مهره‌های این رقابت در نبرد مقابلِ یکدیگر رخ نخواهد داد و انویدیا کماکان به یکه‌تازیِ خود در این عرصه ادامه خواهد داد. هر چند که در سوی دیگر ای‌ام‌دی توانسته انحصارِ تولیدِ پردازنده‌های یکپارچه‌ی کنسولیِ مایکروسافت و سونی را برای نسلِ آینده نیز کاملا تثبیت کند. اکنون می‌دانیم که هر دوی این کنسول‌ها از گرافیکِ قدرتمندی بر پایه‌ی همین معماریِ Navi بهره خواهند برد.

نظرِ شما در رابطه با رقابتِ ای‌ام‌دی و انویدیا و آینده‌ی کارت‌های گرافیکی چیست؟ 

آخرین اخبار و رویدادهای مرتبط با کنفرانس‌های مختلف را در پوششِ اختصاصی زومجی از E3 2019 دنبال کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده