نویسنده: مهرداد داودی
// سه شنبه, ۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱

نشست مطبوعاتی نوزدهمین جشن حافظ برگزار شد

نشست مطبوعاتی نوزدهمین دوره جشن حافظ(دنیای تصویر) به دبیری امید معلم برگزار شد. همراه گزارش زومجی از این جشن باشید.

جشن حافظ تنها جشن مستقلِ شناخته‌شده‌ی ایران در حوزه سینما و تلویزیون است. این جشن حالا به نوزدهمین سال برگزاری‌اش رسیده است. به‌تازگی و بنابر اخبار سینمای ایران؛ نشست مطبوعاتی نوزدهمین جشن حافظ به دبیری امید معلم برگزار شد. امید معلم تصمیم گرفت در نشست امسال از توضیح تفاوت‌های جشن و جشنواره عبور کند تا وقت جلسه با سخنان تکراری پر نشود. البته وی در بخشی از صحبت‌هایش تاکیید کرد که رسانه‌ها نباید به اشتباه از عبارت «جشنواره حافظ» استفاده کنند، چرا که این رویداد یک «جشن سینمایی» است. معلم در این نشست تاریخ هجدهمین جشن حافظ را مشخص کرد. نوزدهمین جشن سینمایی تلویزیونی حافظ(دنیای تصویر) در تاریخ ۲۰ تیرماه برگزار خواهد شد. این جشن با هدف بررسی اکران سالانه محصولات سینمایی و تلویزیونی ایران را در بازه زمانی نوروز ۹۷ تا نوروز ۹۸ برگزار خواهد شد. به‌طور دقیق‌تر یعنی تنها آن دسته از محصولات سینمایی و تلویزیونی که از نوروز ۹۷ تا نوروز ۹۸ اکران یا پخش شده‌اند مورد بررسی داوران جشن حافظ قرار خواهند گرفت. امید معلم در ادامه از دسته‌بندی‌ها و جوایز گفت. جشن امسال مانند دیگر جشن‌های حافظ فاقد جایزه بهترین بازیگر مکمل خواهد بود و فقط به «بهترین بازیگر مرد» و «بهترین بازیگر زن» تندیس حافظ تعلق خواهد گرفت. علی معلم معتقد بود که سینمای ایران پتانسیل جایزه‌هایی مانند بازیگر مکمل زن یا مرد را ندارد.

امید معلم آذر معماریان

امید معلم در ادامه از این گفت که بخش دستاورد فنی به‌صورت کلی ارزیابی شده است. به این معنی که تندیسی برای صرفا «بهترین گریم» یا «بهترین جلوه‌های ویژه» اهدا نخواهد شد، بلکه تمام این موارد در دسته کلی «دستاورد فنی» در نظر گرفته شده‌اند. بخش دستاورد فنی ۱۰ تا ۱۲ نامزد خواهد داشت. بخش بهترین فیلم سال که شاید مهم‌ترین جایزه جشنواره محسوب شود نیز ۸ تا ۱۰ نامزد خواهد داشت. امید معلم سپس در مورد تندیس حافظ «علی معلم» گفت، این تندیس در جشن نوزدهم به پاس یک عمر فعالیت هنری به خانم گلاب آدینه اهدا خواهد شد. دبیر جشن حافظ در ادامه از تغییری جایزه عباس کیارستمی سخن گفت. این جایزه از سال گشته به فیلم‌های تجربی اختصاص یافت. البته تنها فیلم‌های تجربی که کارگردان‌های‌شان فیلم اولی بودند. از جشن نوزدهم فیلتر «فیلم اولی» بودن از این جایزه برداشته شده است و فیلم‌های تجربی همه کارگردان‌ها برای جایزه کیارستمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از سال گذشته بود که بخش «بهترین چهره تلویزیونی» سال دستخوش تغییراتی شد. از جشن هجدهم انتخاب فردِ برگزیده این شاخه برعهده مردم قرار گرفت. امید معلم استقبال مردم از این اتفاق را با اشاره به مستقل بودن جشن حافظ و نداشتن مواردی مانند تبلیغ در رسانه ملی خوش‌آیند شمرد. امسال نیز بخش «بهترین چهره تلویزیونی سال» توسط آرای مردمی انتخاب خواهد شد. در روزهای آتی سازوکار این انتخابات مشخص خواهد شد. امید معلم در ادامه نامزدهای بخش مستند جشن حافظ را معرفی کرد. شما در ادامه می‌توانید فهرست این نامزدها را مطالعه کنید.

 نامزدهای بخش مستند هجدهمین جشن حافظ

  • «تالان» به کارگردانی محمد صادق دهقانی
  • «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمد حسین مهدویان
  • «چاووش از درآمد تا فرود» به کارگردانی آرش رئیسیان و هانا کامکار
  • «در جستجوی فریده » ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی
  • «رزم آرا:یک دوسیه مسکوت» به کارگردانی احسان عمادی
  • «فرشاد آقای گل» ساخته جعفر صادقی

نامزدهای دیگر بخش‌های نوزدهمین جشن حافظ(دنیای تصویر) در روزهای آتی اعلام خواهند شد. امید معلم در ادامه از حدف تندیس «فعالیت نوشتاری» خبر داد. دبیر جشن حافظ پس از پایان توضیحاتش از خبرنگاران خواست که اگر سوالی در مورد جشن دارند، مطرح کنند. اولین سوال درمورد دلیل حذف تندیس «فعالیت نوشتاری» بود. معلم در این‌باره به دو مورد اشاره کرد. اول اینکه برگزارکنندگان احساس می‌کنند از همه‌ی افرادی که می‌خواستند، قدردانی شده است. دوم اینکه تیم برگزارکننده جشن حافظ قصدِ پیداکردنِ سازوکار تازه‌ای برای این بخش است. در ادامه یکی از خبرنگاران انتقادی مبنی بر طولانی بودن زمان جشن وارد کرد. معلم در این‌باره گفت جشن سال گذشته ۹۰ دقیقه بوده است که این مدت زمان آن را به کوتاه‌ترین جشنِ حافظ تبدیل کرده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه جشن حافظ دو بخش سینما و تلویزیون دارد، ادعا کر باتوجه‌به این موضوع طولانی بودن جشن مسئله‌ای عادی است. معلم همچنین به اسکار اشاره کرد که برای نمونه وقتی در آن‌جا شخصی مانند گری اولدمن شروع به سخنرانی می‌کند، نمی‌توانید سخنان وی را به منظور کنترل زمان جشن قطع کنید. امید معلم در ادامه اشاره جدی‌تری به «گلدن گلوب» کرد و گفت جشن حافظ از نظر مقیاس بیش از آنکه به «اسکار» شبیه باشد، به «گلدن گلوب» شباهت دارد. چرا که در این جشن دو بخش سینما و تلویزیون بررسی می‌شوند. وی با بیان این شباهت زمان به نسبت طولانی جشن حافظ را منطقی خواند.

امید معلم

امید معلم در ادامه نکته‌ای جا مانده را به یاد آورد و گفت بلیط فروشی امسال مانند سال گذشته محدود خواهد بود، چرا که سالن مورد استفاده ظرفیتی محدود دارد. وی در انتها در پاسخ به تماشاچیان پخش زنده که در مورد تاریخ پخش ویدیویی هجدهمین «جشن حافظ» پرسیده بودند گفت آماده‌سازی نسخه ویدیویی جشن از نظر فنی طول کشید اما اکنون تقریبا آماده است و به‌زودی منتشر خواهد شد. وی در پایان اعلام کرد تیم تولید ویدیوی دنیای تصویر و جشن حافظ تمام تلاش‌شان را خواهند کرد تا نسخه ویدیویی نوزدهمین جشن حافظ بدون بدقولی و در موعد مقرر منتشر شود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده