// جمعه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵

غلط‌های مصطلح پروازی کدامند؟

در موارد بسیاری اصطلاحات پروازی درباره خرید بلیط هواپیما، مراحل بازرسی فرودگاه یا حتی نشست و برخاست هواپیما به‌صورت صحیح استفاده نمی‌شوند.

دوستداران سفرهای هوایی، بسیار روی لغات و اصطلاحات مربوط‌به پرواز حساس هستند، ولی برای دیگران، این اصطلاحات، تنها لغات معمولی هستند و از اینرو دقت چندانی در استفاده از آن‌ها ندارند. شاید اصطلاحاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم تا به حال به گوش شما نخورده باشد اما دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

۱. پروازهای مستقیم، در مقابل پروازهای بدون توقف

به باور تعدادی پروازهای مستقیم همان پروازهای بدون توقف هستند، اما این اشتباه است. پرواز مستقیم پروازی است که با یک شماره پرواز، یک یا چند بار بین مبدا و مقصد توقف می‌کند. مسافران یا در هواپیما می‌مانند، یا خارج می‌شوند یا هواپیمای خود را عوض می‌کنند. تا زمانی‌که با همان شماره پرواز سفر کنید، آن پرواز مستقیم است. چرا چنین پروازهایی وجود دارند؟ این سیستم، از چند دهه پیش به‌جای مانده است؛ یعنی زمانی‌که بلیط هواپیما ازطریق سیستم توزیع جهانی به وسیله آژانس‌های مسافرتی به فروش می‌رسید.

برای مثال، آمریکایی‌ها در سفر بین اورلندو تا دوبلین، (با یک شماره پرواز) پرواز مستقیم داشتند، اما همین پرواز در شارلوت توقف می‌کرد و مسافران باید هواپیمای خود را تغییر می‌دادند. هنوز هم این پروازهای آمریکایی در مقایسه با پروازهای بدون توقف طرفداران بیشتری دارد. بسیاری از هواپیمایی‌ها همین کار را در پیش می‌گیرند که برای مسافران قابل درک نیست. اگر بخواهید چند ساعت در سفر صرفه‌جویی کنید، بهترین کار رزرو بلیط هواپیمای بدون توقف است.

هواپیما

۲. مهماندار در مقابل پیشخدمت خانم

اصطلاح پیشخدمت زمان بسیاری است که دیگر استفاده نمی‌شود و حتی حس بدی در کارکنان ایجاد می‌کند. امروزه بهترین اصطلاح برای کادر پرواز، مهماندار است.

هواپیما

۳. فاینال دیسنت در مقابل فاینال اپروچ

این همان چیزی است که مهماندارها، به‌صورت غیرعمد، اشتباهی استفاده می‌کنند. فاینال اپروچ یا نزدیک شدن نهایی (final Approach) به آخرین مرحله پرواز هواپیما مربوط می‌شود که در فاصله چند متری باند فرودگاه سفرش را کامل می‌کند. کادر پرواز به اشتباه می‌گویند که هواپیما در فاینال اپروچ قرار دارد؛ درحالی‌که هنوز در ارتفاع ۳,۰۴۸ متری یا بیشتر از سطح زمین در حال پرواز است. باید نام این وضعبت را فاینال دیسنت یا فرود نهایی (Final descent) گذاشت. زمانی‌که هواپیما به حالت فاینال اپروچ می‌رسد، حتی خود مهمانداران هم باید سر جاهایشان محکم بنشینند؛ این از آن دست قوانینی است که ربطی به نوع هواپیما ندارد و همه باید رعایت کنند.

هواپیما

۴. حادثه در مقابل رویداد

این دو کلمه به‌خصوص در رسانه، به اشتباه به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، حادثه را اتفاقی می‌داند که منجر به جراحت‌های جدی یا کشنده مسافران یا خسارت به بدنه هواپیما می‌شود. رویداد شدت کمتری دارد و به بی‌نظمی‌هایی در روند معمول پرواز مربوط می‌شود. عبور هواپیما از روی باند فرودگاه با چند زخم سطحی، رویداد محسوب می‌شود نه حادثه.

هواپیما

۵. توقف یا استاپ اور در مقابل توقف اجباری یا لی اور

استاپ اور (Stopover) زمانی است که مسافران در سفر خود به شهرها و مقصدهای متفاوت، بیش از ۲۴ ساعت در شهر اقامت کنند. لی اور (Layover) مربوط‌به توقف‌های بین دو مقصد است که کمتر از ۲۴ ساعت به طول می‌انجامند. درواقع، برای یک شب ماندن در یک مقصد (که ۲۴ ساعت نمی‌شود) از لی اور استفاده می‌کنند. زمانی‌که هواپیمای خود را عوض می‌کنید و این روند یک تا دو ساعت طول می‌کشد، به آن کانکشن یا ارتباط می‌گویند.

هواپیما

۶. باند فرودگاه در مقابل تاکسی‌وی

زمانی‌که هواپیما پایین می‌آید، مسافران می‌توانند به هرکس که دوست دارند زنگ بزنند. ممکن است شخصی به‌طور ندانسته بگوید: «ما هنوز در باند فرودگاه هستیم.»، در صورتی که باند فرودگاه یک مسیر  باریک است که هواپیما در آن تیک آف می‌کند یا فرود می‌آید. هواپیماها از باند فرودگاه به تاکسی‌وی‌ها تغییر مسیر می‌دهند تا شما بتوانید به ساختمان ترمینال فرودگاه برسید.

درضمن، اگر جایی، بخصوص در رسانه، شنیدید که از اصطلاح آسفالت یا تارماک استفاده کردند، اشتباه است. از تارماک یا آسفالت اشتباهی به جایی تعبیر می‌کنند که هواپیماها را در آنجا پارک می‌کنند یا روی زمین به حرکت درمی‌آورند. صحیح این است: به جایی که هواپیماها را در آن پارک می‌کنند صحن فرودگاه گفته می‌شود.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده‌ معتبر خریداری کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده