نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵

رونمایی AMD از پردازنده‌های رایزن 5 3400G و رایزن 3 3200G با واحد گرافیکی وگا

AMD اخیرا از پردازنده‌های رایزن 5 3400G و رایزن 3 3200G رونمایی کرده که مجهز به واحد گرافیکی وگا هستند. 

بی‌شک علاقه‌مندان دنیای سخت‌افزار‌های کامپیوتری، از درخشش AMD‌ طی سال‌های گذشته در عرضه‌ی محصولاتی جذاب و توانمند با قیمت مقرون‌به‌صرفه اطلاع دارند. غول دنیای تراشه‌ها در سال جاری بخش گسترده‌ای از محصولات خود را به‌روز‌ کرده است؛ از معرفی پردازنده‌های موبایل رایزن در CES 2019، تا رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های سرور اپیک و نسل سوم رایزن دسکتاپ، بخش گسترده‌ای از محصولات AMD بوده که تنها در ۶ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ معرفی شده است. 

در این بین، AMD در سکوت رسانه‌ای و به دور از معرفی رسمی در کنفرانس‌های بزرگ اختصاصی، اقدام به رونمایی نسل جدیدی از برخی انواع پردازنده‌های خود کرده است. رایزن 5 3400G و رایزن 3 3200G عضو جدید خانواده‌ی پردازنده‌های رایزن هستند که برخلاف برادران خود، از واحد گرافیکی یکپارچه‌ی وگا بهره می‌برند. نسل پیشین CPUهای بالا، به‌لطف توان بالای پردازشی به‌خصوص در بخش گرافیکی خود و قیمت اقتصادی، از بهترین نمونه‌های موجود برای استفاده از کامپیوتر‌های پایین‌رده و حتی انواع گیمینگ ارزان‌قیمت به شمار می‌رفتند.

پردازنده AMD رایزن

رایزن 5 3400G و رایزن 3 3200G بهبود‌های اندکی را تجربه کرده‌اند تا عدد ۳ اول کدنام آن‌ها، تنها وجه مشترک آن‌ها با سایر انواع نسل سوم رایزن باشد. افزایش فرکانس کاری درکنار استفاده از معماری +Zen با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری، اصلی‌ترین تغییرات رایزن 5 3400G و رایزن 3 3200G نسبت به نسل قبلی خود هستند. سال گذشته AMD نسل دوم پردازنده‌های رایزن دسکتاپ را با همین تغییرات به بازار عرضه کرده بود تا انواع مجهز به واحد گرافیکی، اکنون و با یک سال تأخیر از آن‌ها بهره ببرند.

رایزن 3 3200G مشابه نسل پیشین خود از چهار هسته‌ی پردازشی درکنار ۸ هسته‌ی گرافیکی وگا بهره می‌برد. اما این پردازنده اکنون با فرکانس کاری پایه‌ ۳.۶ گیگاهرتز و بوست ۴ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. حافظه‌ی کش ۶ مگابایتی درکنار فرکانس کاری ۱۲۵۰ مگاهرتز پردازنده‌ی گرافیکی، از دیگر بهبود‌های رایزن 3 3200G است.

پردازنده AMD رایزن

AMD با بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته در رایزن 5 3400G، واحد گرافیکی یکپارچه‌ی آن را توانمند‌ترین نمونه‌ی موجود در جهان معرفی کرد. این پردازنده به‌لطف تجهیز به فناوری SMT، از همان چینش چهار هسته (هشت ترد پردازشی) بهره می‌برد. افزایش فرکانس کاری از ۳.۷ به ۴.۲ گیگاهرتز و افزایش ظرفیت حافظه‌ی کش از ۴ به ۶ مگابایت، بزرگ‌ترین تغییرات این پردازنده به‌شمار می‌روند. در بخش واحد گرافیکی نیز پردازنده‌ی رادئون RX Vega 11 اکنون با فرکانس ۱۴۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند تا بهبود ۱۰ درصدی را تجربه کند. اما شاید جذاب‌ترین تغییر رایزن 5 3400G، کاهش قیمت آن به ۱۴۹ دلار است در‌حالی‌که نسل پیشین آن به قیمت ۱۷۰ دلار به فروش می‌رسید.

مشخصاتهسته/تردفرکانس پایهفرکانس بوستمیزان کلی کشواحد گرافیکیفرکانس کاری واحد گرافیکیTDPقیمت پردازنده
AMD Ryzen 5 3400G۴/۸‍۳.۷ گیگاهرتز۴.۲ گیگاهرتز‍۶ مگابایتRadeon RX Vega 11۱۴۰۰ مگاهرتز۶۵ وات۱۴۹ دلار
AMD Ryzen 5 2400G۴/۸‍۳.۶ گیگاهرتز۳.۹ گیگاهرتز۴ مگابایتRadeon RX Vega 11۱۲۵۰ مگاهرتز۶۵ وات۱۷۰ دلار
AMD Ryzen 3 3200G۴/۴‍۳.۶ گیگاهرتز۴.۰ گیگاهرتز‍۶ مگابایتRadeon RX Vega 8۱۲۵۰ مگاهرتز۶۵ وات۹۹ دلار
AMD Ryzen 3 2200G۴/۴‍۳.۵ گیگاهرتز۳.۷ گیگاهرتز۴ مگابایتRadeon RX Vega 8۱۱۰۵۰ مگاهرتز۶۵ وات۱۰۰ دلار

نظر شما در رابطه با پردازنده‌های جدید AMD با واحد گرافیکی یکپارچه چیست؟


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده