نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۷

رونمایی AMD از کارت‌های گرافیک رادئون RX 5700 و RX 5700 XT در E3 2019

شرکت AMD در جریان کنفرانس E3 2019 خود، رسما از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند خود مبتنی بر معماری Navi رونمایی کرد. 

پس از گمانی‌زنی‌های گسترده و مدت‌ها انتظار، درنهایت جدید‌ترین پردازنده‌های گرافیکی AMD مجهز به نسل جدید معماری این شرکت به‌صورت رسمی و در جریان رویداد E3 2019 معرفی شدند. رادئون RX 5700 و RX 5700 XT نام جدید‌ترین کارت‌های گرافیک AMD هستند که با ترکیب قیمت و توانایی فنی بسیار قدرتمند خود، کسب سهم بازار میان‌رده‌ی پردازنده‌های گرافیکی را هدف قرار داده‌اند. البته، شاید مشخصات فنی یا حتی قیمت پردازنده‌های جدید AMD برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده به‌نظر برسد؛ جایی که شاهد برتری درخورتوجه توان پردازشی یا قیمت به‌مراتب بهتر در‌مقایسه‌با رقبای انویدیا آن نیستیم. درحالی‌که AMD با همین فرمول و در دنیای پردازنده‌های کامپیوتری، اینتل را به‌طورجدی به رقابت طلبیده و موفق شده سهم گسترده‌ای از بازار را کسب کند.

کارت گرافیک AMD

به‌گفته‌ی AMD، معماری جدید Navi در تمامی جوانب درمقایسه‌با وگا (Vega) پیشرفت کرده تا آغازگر عصر جدیدی در خانواده‌ی کارت‌های گرافیک رادئون (Radeon) باشد. ۲۵ درصد بهبود عملکرد به‌ازای هر سیکل کاری و ۵۰ درصد افزایش عملکرد به ازای هر وات، بزرگ‌ترین نقاط برتری Navi درمقایسه‌با وگا هستند. همین آمار‌ها به‌خودی‌خود از معماری توانمندی خبر می‌دهد که قادر به پوشش ضعف‌های وگا و بازگرداندن AMD به گود رقابت با انویدیا است.

کارت گرافیک AMD

AMD دقایقی پیش و با معرفی دو کارت گرافیک جدید از خانواده‌ی Navi، دوران فعالیت این معماری جدید را آغاز کرد. رادئون RX 5700 XT نام نسخه‌ی توانمند‌تر است که از ۴۰ واحد پردازشی شامل ۲,۵۶۰ هسته‌ی پردازشی استریم درکنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه بهره می‌برد. این پردازنده‌ی گرافیکی فرکانس پایه‌ی ۱,۶۰۵ مگاهرتز دارد که در حداکثر شرایط کاری به ۱,۹۰۵ مگاهرتز می‌رسد. AMD همچنین فرکانس جدیدی با نام Game Clock را رونمایی کرد که در رادئون RX 5700 XT برابر با ۱,۷۵۵ مگاهرتز است. به‌گفته‌ی مدیران AMD، این مشخصه نشانگر حداقل فرکانس کاری کارت گرافیک مذکور حین بازی‌ها است. 

کارت گرافیک AMD

ترکیب گفته‌شده به توان پردازشی ۹.۷۵ ترافلاپسی رادئون RX 5700 XT منجر می‌شود. شاید در وهله‌ی اول این میزان از توان خام پردازشی ناامیدکننده به‌نظر برسد؛ اما در نظر داشته باشید در کارت‌های گرافیک همه‌چیز توان پردازشی نیست و به‌لطف بهبود ۲۴ درصدی IPC در معماری Navi، رادئون RX 5700 XT عملکرد بهتری درمقایسه‌با نمونه‌ی ۱۲ ترافلاپسی وگا ۶۴ دارد. البته در طرف دیگر نیز انویدیا همچنان با معماری تورینگ برتری خود در این بخش را به‌رخ می‌کشد تا فقط با ۷.۴ ترافلاپس، عملکردی نزدیک به رادئون RX 5700 XT ارائه دهد. به‌گفته‌ی AMD، کارت گرافیک مذکور بهترین گزینه‌ی موجود برای انجام بازی در رزولوشن 1440P است و در بازی‌های مختلف تا حداکثر ۲۲ درصد نرخ فریم بهتری درمقایسه‌با انویدیا RTX 2070 دارد. 

کارت گرافیک AMD

درحالی‌که انویدیا برچسب قیمت ۴۹۹ دلاری را برای کارت گرافیک RTX 2070 در نظر گرفته، AMD برای جلب نظر کاربران رادئون RX 5700 XT را با قیمت ۴۴۹ دلار روانه‌ی بازار خواهد کرد. باوجوداین، باید در نظر گرفت که با گذشت چندین ماه از عرضه‌ی RTX 2070، بسیاری از خرده‌فروشان در‌حال‌حاضر این کارت گرافیک را با قیمت حدودی ۴۵۰ دلار عرضه می‌کنند تا AMD در این بخش برتری قیمتی نداشته باشد.

کارت گرافیک AMD

عضو دیگر خانواده‌ی Navi رادئون RX 5700 است که با ۲,۳۰۴ هسته‌ی پردازشی استریم درکنار هشت گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، توان پردازشی ۷.۹۵ ترافلاپس را به‌همراه دارد. بدین‌ترتیب، این کارت گرافیک ۲۰ درصد از برادر خود ضعیف‌تر است که البته، TDP کمتر ۱۷۵ وات (دربرابر ۲۲۵ وات) را نیز به‌همراه دارد. بد نیست بدانید توان حرارتی RTX 2060 به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب RX 5700، برابر با ۱۶۰ وات است. 

AMD کارت گرافیک رادئون RX 5700 را گزینه‌ی ایده‌آلی برای انجام بازی در رزولوشن 1440P دانسته که به‌ادعای آن، در عموم بازی‌های مختلف ۲۱ درصد عملکرد بهتری درمقایسه‌با RTX 2060 از خود نشان خواهد داد. البته شاید بسیاری از کاربران وجود فناوری رهگیری پرتو در RTX 2060 را دلیلی بر برتری آن بدانند؛ ولی باید در نظر داشته باشید کارت گرافیک میان‌رده‌ی انویدیا حین فعال‌کردن قابلیت مذکور، افت فریم شدیدی تجربه خواهد کرد.

کارت گرافیک AMD

بزرگ‌ترین مشکل رادئون RX 5700 را می‌توان قیمت‌گذاری آن عنوان کرد؛ جایی که با برچسب ۳۴۹ دلار، شاید به‌طور اسمی ارزان‌تر از RTX 2060 باشد؛ اما در‌حال‌حاضر، قیمت پایه‌ی کارت گرافیک میان‌رده‌ی انویدیا در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها حدودا ۳۲۰ دلار است. درحالی‌که پیش‌تر شایعاتی مبنی‌بر قیمت‌گذاری بسیار ارزان کارت‌های گرافیکی Navi منتشر شده بود، AMD با عرضه‌ی رسمی آن‌ها، تمامی شایعات را تکذیب کرد. گفتنی است شایعات از عرضه‌ی محصولی توانمند برای رقابت با RTX 2060 با قیمت ۲۵۰ دلار خبر می‌دادند. AMD نمونه‌ی توانمندی از معماری Navi را معرفی نکرد تا همچنان رادئون ۷ به‌عنوان پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی این شرکت شناخته شود.

افزون‌براین، AMD درکنار رونمایی سخت‌افزار‌های جدید خود، چند قابلیت نرم‌افزاری جدید معماری Navi را نیز معرفی کرد. Radeon Image Sharpening به‌اختصار RIS اولین قابلیت جدید این کارت‌های گرافیک است که با درک میزان کنتراست سوژه‌ها، اقدام به بهینه‌سازی آن حین آپ‌اسکیل به رزولوشن 4K می‌کند که به‌گفته‌ی AMD، عملکرد به‌مراتب بهتری درمقایسه‌با فناوری DLSS انویدیا دارد و تأثیر منفی بر نرخ فریم بازی نخواهد گذاشت. فناوری RIS درکنار FidelityFX که ابزاری متن‌باز برای بهبود جلوه‌های بصری و کنتراست تصاویر است، قادر به بهبود درخورتوجه خروجی بدون پیچیدگی‌های فناوری‌هایی مانند DLSS است. 

کارت گرافیک AMD

کارت گرافیک AMD

Anti Lag دیگر فناوری جدید AMD است که زمان پاسخ بازی به دستور کاربر (فشار کلید) را به‌خصوص حین بار کاری شدید کارت گرافیک کاهش می‌دهد. این موضوع در برخی عناوین بازی و برای گیمر‌های حرفه‌ای تأثیرگذار خواهد بود. این فناوری در‌حال‌حاضر تنها برای بازی‌های دایرکت‌ایکس ۹ و ۱۱ دردسترس است و به‌زودی برای کاربران کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر AMD با معماری GCN نیز عرضه می‌شود.

کارت گرافیک AMD

رادئون RX 5700 و معماری RDNA قدم رو‌ به جلو تحسین‌برانگیزی برای AMD هستند. این کارت‌های گرافیک اولین نمونه‌های ۷ نانومتری (پس از رادئون ۷) و مجهز به نسل چهارم درگاه ارتباطی PCIe هستند. قیمت‌گذاری AMD شاید به جذابیت برچسب قیمت پردازنده‌های این شرکت و در‌مقایسه‌با رقبای اینتلی آن‌ها نباشد؛ اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را گران دانست و هنوز به‌لطف قیمتی تقریبا برابر با رقبای اصلی خود و عملکردی بهتر در بازی‌ها، ارزش خرید بسیار زیادی دارند. باوجوداین، باید در نظر گرفت که در بحث بهینه‌بودن معماری، Navi پیشرفت درخورتوجهی درمقایسه‌با وگا تجربه کرده است؛ جایی که اکنون نرخ فریم بیشتری در بازی‌ها با حدود ۶۰ درصد هسته‌های پردازشی و ۲۵ درصد TDP کمتر درمقایسه‌با نمونه‌ی مشابه در وگا به‌ارمغان آمده است. اگر AMD در آینده‌ای نزدیک پردازنده‌ای با ۶۰ واحد پردازشی (تقریبا ۴,۰۰۰ هسته‌ی استریم) و معماری Navi عرضه کند، روی کاغذ باید عملکردی نزدیک و حتی بهتر از RTX 2080 Ti را شاهد باشیم. 

بااین‌حال در بخش بهینه‌بودن معماری، در‌حال‌حاضر عملکرد Navi کمی بهتر از پردازنده‌های گرافیکی نسل قبل انویدیا (پاسکال) است و معماری تورینگ این شرکت همچنان دست بالاتر را در‌این‌زمینه دارد. همچنین، فراموش نکنید انویدیا وعده‌ی عرضه‌ی نسخه‌ی Super برخی از کارت‌های فعلی خانواده‌ی RTX را با توان پردازشی بیشتر داده است.

کارت‌های گرافیک رادئون RX 5700 XT  و RX 5700 از ۷ژوئیه (۱۶تیر) درکنار پردازنده‌های نسل سوم رایزن به بازار عرضه خواهند شد.

مشخصات/پردازندهRadeon VIIRadeon RX 5700 XTRadeon RX Vega 64Radeon RX 5700Radeon RX Vega 56Radeon RX 590
تعداد پردازنده‌ی استریم۳۸۴۰ (۶۰ واحد پردازشی)۲۵۶۰ (۴۰ واحد پردازشی)۴۰۹۶ (۶۴ واحد پردازشی)۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)۳۵۸۴ (۵۶ واحد پردازشی)۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)
فرکانس پایه-۱۶۰۵ مگاهرتز۱۲۴۷ مگاهرتز۱۴۶۵ مگاهرتز-۱۴۶۹ مگاهرتز
فرکانس بوست۱۸۰۰ مگاهرتز۱۹۰۵ مگاهرتز۱۵۴۶ مگاهرتز۱۷۲۵ مگاهرتز۱۴۷۴ مگاهرتز۱۵۴۵ مگاهرتز
نوع حافظهHBM2GDDR6HBM2GDDR6HBM2GDDR5
پهنای BUS حافظه۴۰۹۶ بیت۲۵۶ بیت۲۰۴۸ بیت۲۵۶ بیت۲۰۴۸ بیت۲۵۶ بیت
ظرفیت حافظه VRAM۱۶ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت
توان پردازشی ۱۳.۸ ترافلاپس۹.۷۵  ترافلاپس۱۲.۷ ترافلاپس۷.۹۵ ترافلاپس۱۰.۵۷ ترافلاپس۷.۱ ترافلاپس
TDP۳۰۰ وات (احتمالا)۲۲۵ وات۲۹۵ وات۱۷۵ وات۲۱۰ وات۲۲۵ وات
فرایند ساخت۷ نانومتری TSMC۷ نانومتری TSMC۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز۷ نانومتری TSMC۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز/سامسونگ
قیمت۶۹۹ دلار۴۴۹ دلار۵۹۹ دلار۳۴۹ دلار۲۹۹ دلار۲۷۹ دلار

دیدگاه شما درباره‌ی کارت‌های گرافیک جدید AMD چیست؟ آیا دربرابر محصولات انویدیا ارزش خرید بیشتری دارند؟


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده