نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

سود ۲.۳ میلیارد دلاری استارباکس بابت اشتباه سازندگان Game of Thrones

تحلیل‌گران از سود نجومی استارباکس به خاطر تبلیغ ناخواسته در Game of Thrones می‌گویند.

سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، برگرفته از آثار جرج آر آر مارتین آخرین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد و درکنار حرف و حدیث‌های زیادی که در مورد اتفاقات قسمت‌های اخیر آن به‌وجود آمده است، حواشی بزرگی هم بابت یک اشتباه ناخواسته در جدیدترین قسمت سریال ایجاد شد؛ اشتباهی که باعث شد سازندگان سریال فراموش کنند یک لیوان با شکل و شمایل مدرن و امروزی را از جلوی شخصیت دنریس تارگرین با بازی امیلیا کلارک بردارند. همین موضوع هم درکنار طنزهایی که در فضای مجازی ایجاد کرد، باعث شده است شرکت استارباکس (Starbucks) به سود سرشاری دست یابد.

همه‌چیز از جایی شروع شد که در یکی از صحنه‌های قسمت چهارم فصل آخر سریال، یک لیوان چای روی میز به چشم می‌خورد؛ لیوانی که شباهت زیادی به لیوان‌های قهوه معروف استارباکس داشت و بینندگان تیزبین بازی تاج و تخت هم لحظاتی بعد از پخش این قسمت، فضای مجازی را پُر از تصاویر و کنایه‌های مختلف در این زمینه کردند. دراین‌میان نام استارباکس در حالی مطرح شد که این لیوان حتی متعلق به این شرکت هم نبود.

استیسی جونز، مدیرعامل مؤسسه بازاریابی Hollywood Branded هیاهوی پیش‌آمده به‌خاطر این ماجرا را در حدی عظیم می‌داند که سودی در حدود ۲.۳ میلیارد دلار نصیب استارباکس خواهد کرد. جونز در گفت‌وگو با Critical Mention به این موضوع اشاره می‌کند که تا امروز بیش از ۱۰ هزار بار در رسانه‌های اینترنتی، تلویزیون و رادیو به نام استارباکس به خاطر بازی تاج و تخت اشاره شده است:

چنین ماجرایی از آن دست اتفاقاتی است که شاید تنها یک بار در طول عمر شرکتی چون استارباکس رخ دهد. البته این فقط بخش اندکی از ماجرا است و بخش بزرگ‌تر به شبکه‌های اجتماعی و صحبت‌های مردم در مورد استارباکس مربوط می‌شود.

از طرف دیگر مؤسسه Talkwalker که متخصص ارزیابی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی است، از رقم حیرت‌انگیز ۱۹۳ هزار بار اشاره به ترکیب نام‌های استارباکس و بازی تاج و تخت و هشتگ‌های آن‌ها در عرض ۴۸ ساعت در شبکه‌هایی چون توییتر می‌گوید.

بازی تاج و تخت | Game of Thrones

دن هیل، مدیرعامل شرکت Hill Impact هم در این مورد می‌گوید:

تعیین رقم دقیقی از سود به‌دست آمده توسط استارباکس بابت این تبلیغ رایگان غیرممکن است. چنین موضوعی به شکل ناخواسته رخ داده است و برای همین مطمئناً استارباکس بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، سودی بیشتر از حالت طبیعی به‌دست آورده است.

مردم برای خود رقم‌هایی در این زمینه ارائه داده‌اند، مثل یک میلیون دلار. ولی در حال حاضر همه اعداد و ارقام در این زمینه بی‌معنی هستند، چرا که این موضوع بدون قصد قبلی صورت گرفته است. مهم‌ترین چیز دراین‌میان به شکل و شمایل این تبلیغ ناخواسته مربوط می‌شود که آن را تبدیل به یک شوخی اینترنتی کرده است و همین قضیه باعث می‌شود تا مدت‌ها شاهد ادامه یافتن آن باشیم.

شارل استار، مسئول بخش محتوا و نوآوری مؤسسه بازاریابی Essence یکی دیگر از افرادی است که در این زمینه نظراتی ارائه داده است:

معروفیت استارباکس این روزها در حدی است که می‌توان آن را مترادف با عبارت قهوه دانست. به همین دلیل هم بود که بینندگان در نگاه اول فکر کردند لیوان مورد نظر به این شرکت تعلق دارد.

البته دن هیل فکر می‌کند ماجرای پیش‌آمده بیشتر از اینکه به معروفیت استارباکس مربوط باشد، به تعجب مردم از اشتباه عوامل سازنده سریالی در حد و اندازه‌های بازی تاج و تخت و عطش آن‌ها برای بحث در این مورد ارتباط دارد:

این واکنش عمومی بیشتر به خاطر فرهنگ حاکم بر کشور ما است که دوست داریم نسبت به همه‌چیز واکنش سریعی نشان دهیم و بگوییم: «ما این را فهمیدیم».

نوا مالین، رئیس بخش محتوای مؤسسه رسانه‌ای Wavemaker هم هیاهوی ایجاد شده را بیشتر به خاطر تضاد بالای بین حال و هوای سریال بازی تاج و تخت و مدرن بودن لیوان مورد نظر می‌داند. در شرایط معمولی، برای تبلیغ یک جنس خاص سعی می‌شود آن را به‌گونه‌ای در فیلم یا سریال قرار دهند که طبیعی جلوه کند، ولی در اینجا شرایط به شکلی بود که حالتی کاملاً مصنوعی داشت و به همین دلیل خیلی زود توسط طرفداران به موضوعی جنجالی تبدیل شد. البته شرکت اچ بی او (HBO) بابت این موضوع پولی دریافت نکرده و همه‌چیز به خاطر کوتاهی عوامل سازنده سریال بوده است، ولی مالین تخمین می‌زند که اگر چنین چیزی قرار بود به شکل یک تبلیغ رسمی صورت گیرد، هزینه‌ای شش رقمی (بالای یک میلیون دلار) روی دست استارباکس می‌گذاشت و این تبلیغ رایگان برای آن‌ها چیزی بود که شاید دیگر شاهد تکرار آن در این ابعاد و در اپیزودی با ۱۱.۸ میلیون بیننده نباشیم.

البته در حال حاضر این لیوان معروف توسط شرکت اچ‌بی‌او از صحنه مورد نظر حذف شده است، ولی مطمئناً چنین چیزی تا مدت‌ها از ذهن هواداران بازی تاج و تخت پاک نخواهد شد و شوخی‌های زیادی هم با آن صورت گرفته است. از جمله ارتباط دادن تصویر زیر با این اتفاق و اینکه شخصیت سانسا به علت خصومت خود با دنریس، لیوان را روی میزش قرار داده بود تا باعث رسوایی او شود!

بازی تاج و تخت | Game of Thrones

نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟ آیا آن را تنها یک اشتباه ناخواسته می‌دانید یا مثل بخشی از بینندگان سریال تصور می‌کنید همه‌چیز به یک تبلیغ پنهانی مربوط می‌شود؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع CNBC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده