نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

فیلم هایی با درجه سنی PG-13 که می‌توانستند رتبه بندی سنی بزرگسال را دریافت کنند

در این مقاله به فیلم‌هایی با درجه سنی PG-13 خواهیم پرداخت که می‌توانستند با درجه سنی بزرگسال به روی پرده‌های سینما بروند.

در سال ۱۹۸۴، دو فیلم Indiana Jones and the Temple of Doom (ایندیانا جونز و معبد مرگ) و فیلم Gremlins (گرملینز) به روی پرده‌های سینما رفتند. هر ۲ فیلم با درجه سنی PG تولید و اکران شده بودند، اما محتوای این دو فیلم و خشونتی که در مقایسه با فیلم‌های مشابه دیگر در این فیلم‌ها وجود داشت، باعث انتقاد منتقدان و دریافت نقدهای منفی شد. همین موضوع باعث شد که انجمن سینمایی آمریکا (Motion Picture Association of America) که با نام MPAA نیز شناخته می‌شود، رتبه بندی سنی جدیدی با نام PG-13 را ایجاد کند که در بین دو رتبه بندی PG و R (بزرگسال) قرار دارد. طبق این رتبه بندی سنی، افراد بالای ۱۳ سال با اجازه والدین می‌توانند به تماشای این فیلم‌ها بپردازند و در توصیف فیلم به والدین در مورد محتوای آن هشدار داده می‌شود. بااین‌حال، از زمانی‌که درجه سنی PG-13 به درجه بندی سنی فیلم‌ها اضافه شد، همواره مورد انتقاد منتقدان و والدین قرار گرفته است و بسیاری اعتقاد دارند که سازمان MPAA به‌راحتی و تنها با دادن چند اخطار و حذف خون در بسیاری از صحنه‌ها، این درجه سنی را به بسیاری از فیلم‌های امروز می‌دهد. حال در این مقاله به برخی از این فیلم‌ها می‌پردازدیم که درجه سنی PG-13 را دارند، اما برای برخی از صحنه‌ها تا مرز دریافت درجه سنی بزرگسال رفته‌اند و حتی با انتقاد بسیاری از والدین و منتقدان در مورد محتوای این فیلم و اینکه چرا رتبه بندی بالاتری دریافت نکرده‌اند، مواجه شده‌اند. 

ادامه این مطلب ممکن است بخش‌های مهمی از داستان و اتفاقات این فیلم‌ها را فاش کند.

Avengers: Infinity War

فیلم Avengers: Infinity War

یکی از چالش‌های مارول استودیو در طول یک دهه فعالیت دنیای سینمایی مارول، حفظ رتبه بندی سنی PG-13 بوده است. در صحنه مرگ ایجنت کولسن در فیلم Avengers (اونجرز)، این فیلم تا آستانه دریافت رتبه بندی سنی بزرگسال رفت، اما درنهایت مارول صحنه را تغییر داد و بیشتر خونی که قرار بود در این صحنه از بدن کولسن خارج شود، از فیلم حذف شد تا رتبه بندی سنی فیلم تغییری نکند. این تنها یکی از چند مثالی است که در فیلم‌های مختلف این مجموعه مارول استودیو با آن مواجه بوده، اما بزرگ‌ترین چالش این شرکت فیلمسازی در فیلم Avengers: Infinity War (اونجرز: جنگ بی نهایت) بوده است. شاید مارول با دیگر با حذف خون در بسیاری از صحنه باعث حفظ رتبه بندی سنی PG-13 فیلم شده بود، اما صحنه مرگ لوکی که در ابتدای فیلم رخ داد، این فیلم را تا مرز دریافت درجه سنی بزرگسال پیش برد.

فیلم Avengers: Infinity War از بسیاری از جهات فیلمی با داستان جدی و تاریک بود و مرگ‌های بسیار زیادی را از جمله نیمی دنیای هستی شاهد بودیم

فیلم Avengers: Infinity War از بسیاری از جهات فیلمی با داستان جدی و تاریک بود و مرگ‌های بسیار زیادی از جمله نیمی از دنیای هستی را شاهد بودیم، اما در صحنه مرگ لوکی، تانوس شروع به فشردن گلوی او کرد و این صحنه به‌صورت کامل پخش شد که همین موضوع باعث شوکه شدن خانواده‌ها و حتی برخی از منتقدان سازمان MPAA نیز شده بود. مارول نمی‌توانست بار دیگر با حذف خون از صحنه تقلب کند و درنهایت نیز سازمان MPAA با چشم پوشی از این صحنه باعث شد تا رتبه بندی سنی PG-13 فیلم Avengers: Infinity War حفظ شود و مارول نیز این صحنه را دوباره فیلم‌برداری نکند، اما شاید بهتر است بدانید که در سال ۲۰۱۸ بسیاری از خانواده‌ها در اینترنت در مورد رتبه بندی سنی این فیلم جست‌وجو و تحقیق کرده بودند و یکی از سوالات محبوب در سال ۲۰۱۸ نیز بوده است.

فیلم ابرقهرمانی Batman Returns

فیلم Batman Returns

محتوای فیلم Batman Returns باعث انتقاد از تیم برتون و سازمان MPAA شده بود

فیلم Batman (بتمن) که در سال ۱۹۸۹ اکران شد و فیلم Batman Returns (بازگشت بتمن) که در سال ۱۹۹۲ به روی پرده‌های سینما رفت، یکی از پر بحث‌ترین فیلم‌ها در این رابطه بوده‌اند. اگر فیلم Batman برای چند صحنه باعث ایجاد بحث شده بود، اما تا به امروز معمای دریافت درجه سنی PG-13 توسط فیلم Batman Returns مشخص نشده است. در آن زمان منتقدان به انتقاد بسیار شدید از محتوای فیلم پرداختند و به انتقاد از تیم برتون برای این موضوع پرداختند و حتی شرکت برادران وارنر را متهم به دادن رشوه به سازمان MPAA کردند. همچنین خانواده‌ها نیز از محتوای فیلم کاملا شوکه شده بودند و حتی امروز نیز بسیاری از اینکه چرا این فیلم رتبه بندی سنی بالاتری را دریافت نکرده بود، هنوز متعجب هستند. مرگ‌های بیشمار و نمایش صحنه مرگ کامل برخی از شخصیت‌ها مثل کت وومن (حتی با اینکه درنهایت متوجه شدیم زنده است!) باعث شد تا این سؤال مطرح شود که سازمان MPAA تا چه میزان روی محتوای فیلم‌ها نظارت دقیق و واقعی دارد. پس از این جنجال بزرگ، سازمان MPAA قوانین سختگیرانه‌تری را وضع کرد تا حوادث مشابه دیگر رخ ندهد، اما این قوانین باز هم مانع بسیاری از غول‌های سینما نشده است.

Man of Steel

فیلم Man of Steel

فیلم‌های ابرقهرمانی زک اسنایدر مملو از صحنه‌های تاریک و خشن است و یکی از این صحنه‌ها در فیلم Man of Steel (مرد پولادین) قرار داشت که صحنه‌ای تکان دهنده بود. در این صحنه سوپرمن مجبور شد تا برای کشتن ژنرال زاد یک خانواده بی گناه را قربانی کند تا به تنها کریپتونی باقی مانده زنده تبدیل شود و زمین را از یک تهدید بزرگ نجات دهد. اگرچه اقدام سوپرمن در این صحنه توجیه شده بود، اما این صحنه برای یک فیلم ابرقهرمانی با درجه سنی PG-13 بسیار خشن به حساب می‌آید.

 Daredevil

فیلم Daredevil

با اینکه فیلم Daredevil (دردویل) به یکی از ناامید کننده‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما تبدیل شد، اما یک صحنه مرگ بسیار خشن در فیلم باعث شد این فیلم تا مرز دریافت رتبه بندی سنی بالاتر برود. در طول فیلم شاهد یک مبارزه بین شخصیت بولز آی با الکترا هستیم که پس از یک مبارزه نسبتا کوتاه بولز آی به بدترین شکل ممکن الکترا را به قتل می‌رساند. با اینکه این صحنه به‌نوعی برگرفته از دنیای کامیک است، اما برای یک فیلم مرسوم با رتبه بندی سنی PG-13 صحنه خشنی است که تنها به علت نمایش داده نشدن سلاح رد شده الکترا و حذف خون فیلم Daredevil توانست درجه سنی خود را حفظ کند.

The dark knight

فیلم The Dark Knight

کریستوفر نولان توانست با ادیت و کات ماهرانه مانع افزایش درجه سنی فیلم The Dark Knight شود

فیلم The Dark Knight (شواله تاریکی) یکی دیگر از فیلم‌های بتمن در این فهرست است که شاید مثل فیلم Batman Returns حاشیه ساز نبوده باشد، اما در مجموع صحنه‌های بحث بر انگیزی داشت. در یک صحنه جوکر در حال صحبت با گروه‌های خلافکاری است و با مداد شعبده بازی می‌کند و پس از کبوندن سر یکی از این اعضا به میز مداد دیگر روی میز نیست! درواقع جوکر سر این شخص را به مداد کوبیده بود، اما کریستوفر نولان با ادیت و یک کات توانست به خوبی درجه سنی را حفظ کند. بااین‌حال، صحنه‌های بحث بر انگیز بیشتری مثل حمل یک بمب توسط زندانی یا سوخته شدن بخشی از صورت هاروی دنت نیز در فیلم The Dark Knight وجود داشت و با اینکه نولان به خوبی از تکنیک ادیت و کات به موقع توانست این صحنه‌ها را برای سازمان MPAA توجیه کند، اما این صحنه‌ها شاید کمی برای یک فیلم با درجه سنی PG-13 زیاده روی و خشن باشد. علاوه‌بر این، صحنه بازداشتگاه نیز که بتمن قرار بود از جوکر بازجویی کند نیز در ابتدا قرار بود متفاوت و بسیار خشن‌تر باشد که در نسخه نهایی فیلم این صحنه بسیار تغییر کرد تا شاهد از خرد شدن شیشه در صورت جوکر و صدمه شدید او نباشیم.

Fire In the Sky

فیلم Fire In the Sky

رتبه بندی سنی PG-13 از سال ۱۹۸۴ اضافه شد

بدون شک فیلم Fire In the Sky یکی از کمتر دیده شده‌ترین فیلم‌های بیگانه فضایی و ترسناک است که در سال ۱۹۹۳ به روی پرده‌های سینما رفت. بخش زیادی از اتفاقات فیلم مانند یک سریال تلویزیونی پر رمز و راز کلاسیک است که شاید سوالی پیش بیاد که این فیلم چه دلیلی دارد که درجه سنی بالاتری نسبت به PG-13 دریافت کند؟ جواب سؤال در بخش سوم فیلم است که فضای فیلم کاملا تغییر می‌کند. دی بی سویینی که نقش قهرمان اصلی فیلم که تراویس والتون را بر عهده دارد، وارد سفینه یک بیگانه فضایی می‌شود و در ادامه شاهد صحنه‌های بسیار منزجر کننده بسیاری هستیم که حتی ممکن است باعث شود تا شما در طول این صحنه‌ها، به خودتان کمی استراحت دهید و در ادامه این صحنه‌هایی که می‌تواند باعث خرد شدن اعصاب شما نیز شود، را تماشا کنید و قطعا بخش سوم فیلم مناسب هیچ فرد با سن پایینی نیست و مشخص نیست که با چه معیاری فیلم Fire In the Sky درنهایت توانست درجه سنی PG-13 را از سازمان MPAA دریافت کند.

Taken

فیلم Taken

فیلم Taken (تیکن) یکی از بهترین فیلم‌های اکشن قرن جدید است که حداقل قسمت اول آن توانست نظر تماشاگران را در سال ۲۰۰۸ جلب کند. بااین‌حال، این فیلم اکشن به خوبی با استفاده از تقلب حذف خون در صحنه‌ها توانست درجه سنی PG-13 را حفظ کند. این فیلم صحنه‌های اکشن و خشن بسیاری داشت که در این صحنه‌ها، شخصیت لیام نیسون از هر وسیله‌ای مثل تفنگ تا چاقو برای مبارزه و کشتن دشمنان خود استفاده می‌کرد، اما هیچ خونی از آن‌ها نمی‌ریخت تا درجه سنی PG-13 حفظ شود. به عقیده منتقدان حذف خون یکی از راه‌های فرار از قوانین ساده و پیش پا افتاده سازمان MPAA است که سازندگان فیلم به‌راحتی با استفاده از آن درجه سنی فیلم را حفظ می‌کنند؛ حتی اگر این صحنه‌ها اصلا برای افراد با سن پایین مناسب نباشد. بااین‌حال، افراد کم سن و سال نیز همواره به صحنه‌های خشن بیشتر علاقه نشان داده‌اند و فروش این فیلم‌ها باعث می‌شود تا سازندگان فیلم بیشتر از این تکنیک‌ها استفاده کنند.

Tremors

فیلم Tremors

سازندگان فیلم Tremors از نمایش خون و اجزای بدن ابایی نداشتند، اما درنهایت این فیلم درجه سنی PG-13 را دریافت کرد

 فیلم Tremors (لرزش) یک فیلم هیولایی و وسترن است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. اتفاقات این فیلم در ایالت نوادا و در نزدیکی یک معدن که به یک شهر کوچیک نزدیک بود، جریان داشت که در یک روز، یک هیولا که سه سر از دهنش بیرون می‌آمد، از زیر زمین به بیرون آمد و به شکار مردم می‌پرداخت و دوباره به داخل زمین بازمیگشت. بااین‌حال، این فیلم حاوی صحنه‌های خشن کمی نیست و سازندگان از پخش خون و حتی دل و روده نیز ابایی نداشتند، اما درنهایت فیلم درجه سنی PG-13 را دریافت کرد که شاید توجیه MPAA این باشد که بیشتر این خون و اجزای بدن به هیولای فیلم تعلق داشت. بااین‌حال، این فیلم در روزهای اولیه درجه سنی PG-13 منتشر شد که برخی اعتقاد دارند هنوز تصور درستی از مناسب بودن چه میزان خشونت در یک فیلم در این درجه سنی وجود نداشت و شاید اگر این فیلم امروز اکران شود، بدون هیچ شکی رتبه بندی سنی R را دریافت کند.

Jurassic World

فیلم Jurassic World

فیلم Jurassic World راه متفاوتی را نسبت به سه‌گانه اصلی برای جذب مخاطبان در پیش گرفت

شاید از دیدن نام فیلم Jurassic World (دنیای ژوراسیک) محصول سال ۲۰۱۵ در این مقاله تعجب کنید، اما این فیلم حاوی صحنه‌های بحث برانگیزی بود. از زمان اکران فیلم Jurassic Park (پارک ژوراسیک) در سال ۱۹۹۲، تمرکز استیون اسپیلبرگ در این فیلم‌ها بیشتر روی یک گروه و خانواده بوده و بیشتر روی بخش ماجراجویی داستان تمرکز داشته است و همین موضوع باعث شده تا در طول فیلم کمتر شاهد صحنه‌های خشن و دلخراشی که باعث شود درجه سنی بزرگسال لازم داشته باشد، باشیم. بااین‌حال، کالین ترورو در فیلم Jurassic World که چهارمین فیلم مجموعه پارک ژوراسیک نیز بود، کمی این فرمول را تغییر داد. او یک دایناسور هیبریدی را خلق کرد که یک ماشین کشتار و بسیار بی رحم بود و همین موضوع باعث شد تا شاهد صحنه‌های خشن بسیاری از کشتار این دایناسور باشیم. علاوه‌بر این، حمله دایناسورهای پرنده به بازدید کنندگان را نیز اضافه کنید که با اینکه به هیجان فیلم افزوده بود، اما صحنه‌های نسبتا خشنی برای یک فیلم با ریت PG-13 به حساب می‌آیند به‌خصوص در یک صحنه که زنی گرفتار گروهی از این دایناسورهای پرنده در دریاچه مصنوعی پارک بود و درنهایت توسط دایناسور درون آب بلعیده شد! همین موضوع باعث انتقاد منتقدان و والدین نیز شده بود، اما درنهایت فیلم درجه سنی PG-13 را داشت و فروش فیلم قطعا برای سازندگان فیلم اهمیت بیشتری دارد و برگ برنده آن‌ها است.

World War Z

فیلم World War Z

پارامونت بخش‌هایی از فیلم World War Z را برای حفظ درجه سنی آن دوباره فیلم‌برداری کرد تا از خشونت بالای فیلم کاسته شود

در فیلم World War Z (جنگ جهانی زد) شاهد دنیای آخر الزمانی بودیم که زامبی‌های بسیار سریع و جهنده در حال انقراض نسل بشریت هستند که به نظر می‌رسد مکس بروکس با بازی برد پیت، آخرین امید بشریت است. بااین‌حال، این فیلم با مشکلات زیادی در زمان تولید مواجه شد و حتی بخش‌های زیادی از این فیلم دوباره فیلم‌برداری شده، اما بخشی از فیلم‌برداری دوباره این فیلم برای کاهش خشونت آن بوده است و شاید از این موضوع خبر نداشته باشید. درواقع هدف شرکت پارامونت پیکچرز حفظ درجه سنی PG-13 بوده و برخی از صحنه‌های فیلم نیز باعث اخطار سازمان MPAA شده بود و به همین منظور برد پیت و مارک فورستر، کارگردان فیلم World War Z وظیفه داشتند تا این صحنه‌های خشن را دوباره فیلم‌برداری کنند تا درجه سنی فیلم به بزرگسال تغییر نکند. با اینکه منبع اصلی کتابی ترسناک بود، اما درنهایت شاهد مرگ‌های وحشتاک و خشنی در فیلم World War Z بودیم که درنهایت با چند تکنیک سینمایی پارامونت توانست به هدف خود دست پیدا کند و تنها به والدین اخطار داده شد که در فیلم صحنه‌های خشنی وجود دارد که شاید مناسب فرزندان شما نباشد! بااین‌حال، فیلم World War Z موفقیت بزرگی را در گیشه کسب کرد و حال دنباله این فیلم اکشن زامبی محور در دست ساخت است.

Red Dawn

فیلم Red Dawn

اتفاقات فیلم Red Dawn (سپیده‌دم سرخ) در دهه ۸۰ میلادی جریان دارد که کمونسیت‌ها و شوروی از زمین، هوا و دریا به آمریکا حمله می‌کنند و تمرکز اصلی داستان روی گروهی از نوجوانان است که چتربازان شوروی به مدرسه آن‌ها حمله کرده و دانش آموزان و معلمان مدرسه را قتل عام کردند. شاید اتفاقات فیلم کمی غیر منطقی و غیر واقع گرایانه باشد، اما جان میلیوس روی جنبه تاریک و علاقه جوانان به مبارزه با سلاح تمرکز داشت و به خوبی توانست از این علاقه برای ساخت فیلم استفاده کند. فیلم حاوی تصاویر بسیار خشن و دلخراشی است که شاید صحنه مدرسه را بتوان یکی از خشن‌ترین سکانس‌های این فیلم دانست که با وجود این صحنه‌های بسایر خشن و دلخراش، فیلم Red Dawn به طرز عجیبی توانست رتبه بندی سنی PG-13 را دریافت کند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که این فیلم توانسته بود از ضعف سیستم آن زمان برای این موضوع استفاده کند، اما نمایش صحنه‌های خشن و خونین و نبردهای بی‌رحمانه به‌تنهایی می‌تواند باعث شود تا این فیلم درجه سنی بزرگسال را به خود اختصاص دهد.

Drag Me To Hell

فیلم Drag Me To Hell

فیلم Drag Me To Hell بازگشت جنجالی سام ریمی به ژانر ترسناک بود

بالاخره سام ریمی پس از ساخت سه‌گانه فیلم Spider-Man (اسپایدرمن) به ژانر ترسناک بازگشت و او فیلم Drag Me To Hell (مرا به دوزخ بکش) را کارگردانی کرد که یکی از بهترین مثال‌هایی هست که هیچکس نفهمید چگونه به این فیلم رتبه بندی سنی PG-13 داده شد! کریستین براون یک کارمند بانک بود که روزی او خانه پیرزنی را به نفع بانک مصادره می‌کند، اما این کار او باعث می‌شود تا این پیرزن مرموز و البته خطرناک را عصبانی کند و در ادامه این پیرزن این زن را برای سه روز نفرین می‌کند. داستان فیلم شاید ساده، کلیشه‌ای و سر راست باشد، اما تا دلتان بخواهد فیلم پر از صحنه‌های خشن، ترسناک و منزجر کننده، است. از غرق شدن شخصیت اصلی داستان در مواد مذاب تا خارج شدن کرم از گوش و چشم و دهان شخصیت اصلی و حتی فرو کردن دست پیرزن در دهان کریستین براون، تنها چند نمونه از این صحنه‌ها است. این فیلم تمام عناصر و دلایل کافی برای دریافت درجه سنی بزرگسال را داشت، اما درنهایت فیلم Drag Me To Hell درجه سنی PG-13 را دریافت کرد تا نشان دهد با کمی حذف برخی از صحنه‌های خشن و ریزه کاری می‌توان رتبه بندی سنی یک فیلم را حفظ کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده