نویسنده: یونس بهرامی
// شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱

ساخت نسخه بعدی بازی Child of Light بعید است

Child of Light، بازی نقش‌آفرینی تحسین‌شده‌ی استودیوی یوبی‌سافت مونترال، برخلاف صحبت‌های قبلی کارگردانش، بعید به نظر می‌رسد که ادامه‌ای برایش ساخته شود. 

پاتریک پلورد (Patrick Plourde)، کارگردان خلاق بازی Child of Light که پیش‌تر روی بازی‌هایی مانند Assassin's Creed: Brotherhood و Far Cry 3 کار کرده بود، در گفت‌وگو با وب‌سایت Video Games Chronicle درباره‌ی بازی Child of Light صحبت کرده است و برای طرفدارهای این بازی خبر بدی دارد: برخلاف اشاره‌ی قبلی او به ساخت ادامه‌ی این بازی، حالا وی شک دارد که اصلاً ادامه‌ی آن عرضه شود. 

بازی Child of Light که سال ۲۰۱۴ عرضه شده بود، ابتدا یک بازی دیجیتالی با بودجه کم بود که توانست نظر یوبی‌سافت (Ubisoft) را به خود جلب کند؛ آن هم شرکتی که بیشتر برای بازی‌های تراز اول و پرخرج مثل سری Assassin's Creed و Watch Dogs شناخته می‌شود. 

این بازی نقش‌آفرینی دو بعدی، روایت‌گر ماجراجویی‌های یک دختر بچه در جهانی فانتزی بود. سال پیش این بازی برای کنسول نینتندو سوییچ پورت شد و طولی نکشید که پلورد تصویری از بازی Child of Light روی این کنسول نشان داد که پشت آن کاغذی با عنوان Child of Light II دیده می‌شد که تقریباً ساخت ادامه‌ی این بازی را تأیید می‌کرد، اما امروز پلورد بابت آن اشاره پشیمان است. 

پلورد در گفت‌وگو با Video Games Chronicle می‌گوید که آن کاغذ، یک سند «چهار یا پنج صفحه‌ای» بود که خلاصه‌ای از داستان پیش‌درآمد بازی Child of Light را شرح می‌داد. این پیش‌درآمد، روی دوستی‌های دوران کودکی تمرکز داشت که کم‌کم افرادش با یکدیگر بزرگ می‌شدند. پلورد در این مورد می‌گوید: 

بخش‌های مهم و ضربان‌هایش، مکان‌ها و چند شخصیتی بودن داستان را می‌دانستم. ما شاهد دو شخصیت بودیم که بر اساس انگیزه‌هایشان دو راه گوناگون را در زندگی انتخاب می‌کردند و بابت دوستی‌شان به یکدیگر مرتبط می‌شدند. 

این نسخه از باله‌ای الهام گرفته بود که هنوز به‌عنوان یکی از مشهورترین باله‌های جهان شناخته می‌شود: «دریاچه‌ی قو» (Swan Lake) که پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگ‌ساز روسی، آن را در سال ۱۸۷۶ نوشت. داستان بازی به‌دنبال بررسی ذات عشق و دوستی بود و این‌که چگونه انسان‌ها همزمان با بزرگ شدن، تغییر می‌کنند. مضمون دوستی، تا حدودی ریشه در خود تیم سازندگان دارد که روزگاری با یکدیگر دوست بودند و برای ساخت یک بازی همکاری کردند، اما بعد از عرضه‌ی بازی، بیشترشان از شرکت جدا شدند و به راه‌های گوناگون رفتند. 

بااین‌حال، کارگردان این بازی می‌گوید تا آنجایی که یادش هست، این بازی در یوبی‌سافت در دست ساخت نیست و شک دارد که اصلاً ساخته شود. پلورد می‌گوید: 

نمی‌دانم که Child of Light 2 در حال ساخته شدن هست یا نه. یوبی‌سافت شرکت بزرگی است. من روی بازی کار نمی‌کنم. در حال حاضر، فکر نمی‌کنم که اصلاً Child of Light 2ای در دست ساخت باشد... به‌هرحال، من نفسم را نگه نداشته‌ام [منتظر چیزی نیستم]. 

دسامبر سال گذشته بود که یوبی‌سافت به‌طور رسمی ساخت سریالی از بازی Child of Light را تأیید کرد. پلورد واکنش خود را نسبت به این خبر این‌گونه توصیف کرد: 

اگر این اتفاق رخ دهد، پس شاید بعدها شانسی برای ادامه‌ی بازی وجود داشته باشد؛ چون شما به دنبال کسب سود هستید. 

بااین‌حال، او تکرار می‌کند که نسبت به ادامه دادن این بازی شک دارد. حداقل در آینده‌ی نزدیک که بعید است یوبی‌سافت دست به چنین کاری بزند. او اضافه می‌کند: 

فکر نمی‌کنم این جزو آن دسته از بازی‌هایی باشد که یوبی‌سافت نسبت به ساختش علاقه داشته باشد... این شرکت تازه‌کارها نیست، شرکت بزرگ‌سال‌ها است. موارد دیگری هم مثل مسائل مالی باید در نظر گرفته شوند. ما این بازی را روی نینتندو سوییچ پورت کردیم و هنوز هم مقداری از بازی به فروش می‌رود، اما در حال حاضر، بازی‌ها به چشم یک سرویس دیده می‌شوند. می‌توانیم اینجا از این بازی‌ها سود کسب کنیم، اما جاهای دیگری هست که سود بیشتری دارند. وقتی استودیوی شما مستقل نباشد، این هم مشکلی است که با آن روبه‌رو می‌شوید. 

Child of Light

«در حال حاضر، بازی‌ها به چشم یک سرویس دیده می‌شوند. می‌توانیم اینجا از این بازی‌ها سود کسب کنیم، اما جاهای دیگری هست که سود بیشتری دارند»

پروژه‌ی Child of Light که با پیش‌قدمی یوبی‌سافت مونترال (Ubisoft Montreal) توانست عملی شود، باعث شد تا اعضای کلیدی تیم سازنده میان مجموعه‌ای از بازی‌های تراز اول و پرخرج، شجاعت ایده‌پردازی برای بازی‌های کوچک‌تر را پیدا کنند. اما همان‌طور که پلورد هم اذعان کرد، شرایط ساخت چنین بازی‌هایی در جایی که مجموعه‌های بزرگی مثل Far Cry، Assassin's Creed و Rainbow Six وجود دارند، دشوار است. این شرایط، پیش‌تر هم برای شعبه‌ی Ubisoft Montpellier زمان ساخت بازی Valiant Hearts و بازی Far Cry 3: Blood Dragon پیش آمده بود.

اما با همه‌ی این شرایط، پلورد برای Child of Light شور و شوق فراوانی داشت و حتی بسیاری از کارهای مربوط به تبلیغات، تورهای رسانه‌ای و صحبت در مراسم GDC را خودش انجام می‌داد. بنابراین جای تعجب نیست که می‌بینیم او هنوز هم علاقه‌ی فراوانی به این بازی دارد. 

کارگردان بازی، کمی بیشتر درباره‌ی ایده‌هایش درباره‌ی پیش‌درآمد این بازی می‌گوید: این‌که بازی همچنان جلوه‌های بصری خاصش را که شبیه نقاشی با آب رنگ بود حفظ می‌کرد، اما گیم‌پلی آن قرار بود «مقداری بزرگ‌سالانه‌تر» باشد. 

در پایان، پلورد می‌گوید که همچنان علاقه دارد تا روزی پیش‌درآمد بازی Child of Light را بسازد و هنوز هم اینترنت را برای دیدن بازخوردهای بازیکن‌ها بررسی می‌کند: 

هنوز هم اسم Child of Light را در توییتر جست‌وجو می‌کنم. یک نوع پناه‌گاه [برای من] است. بعضی وقت‌ها توییتر شبیه یک چاه است و برخوردهای تهاجمی در آن دیده می‌شود که نمی‌دانستم وجود دارند، اما هنوز هم اسم Child of Light را تایپ می‌کنم و از طرفدارها عشق و علاقه‌ی زیادی را می‌بینم. 

این بازی را از الآن می‌توانید روی پلتفرم‌های پلی‌ استیشن 3، پلی‌ استیشن 4، ایکس‌ باکس 360، ایکس‌ باکس وان، نینتندو سوییچ، Wii U، پلی‌ استیشن ویتا و پی‌ سی تجربه کنید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده