بررسی ماوس گیمینگ Rapoo V16

بررسی ماوس گیمینگ Rapoo V16

چهار شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

ماوس V16 محصول Rapoo، یک ماوس گیمینگ اقتصادی است که می‌تواند نیازهای گیمرها را برطرف کند.

در اکثر بررسی‌های ماوس‌ مخصوص بازی، این نکته ذکر می‌شود که همیشه ماوس یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ادوات برای یک پی‌سی گیمر است. یک ماوس خوب وقتی درکنار یک صفحه کلید با کیفیت قرار بگیرد می‌تواند در رقم خوردن نتیجه یک نبرد نفس‌گیر آنلاین حرف نهایی را بزند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر شاهد تولید و عرضه انواع و اقسام تجهیزات مختلف مخصوص گیمینگ علی‌الخصوص ماوس بودیم. شرکت راپو نیز در راستای تقاضای بالا در بازار سخت‌افزار مخصوص گیمینگ، چند وقتی است که دست به ساخت و تولید ماوس، صفحه کلید و هدست‌های مخصوص بازی زده است که بارها در زومجی محصولات مختلف این برند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از محصولات خوش‌قیمت Rapoo که امکانات مناسبی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، ماوس V16 از سری Vpro این برند است که در این مطلب به بررسی آن پرداخته‌ایم.

ماوس رپو وی 16 را با گارانتی پانا از فروشگاه اگزو خریداری کنید

مشخصات فنی

  • ابعاد: ۱۲۵ در ۶۸ در ۳۹ میلی‌متر
  • وزن:‌ ۱۱۲ گرم 
  • نوع ارتباط:‌ با سیم
  • رزولوشن: ۷۵۰ - ۲۰۰۰ DPI
  • ۵ کلید
  • طول کابل ۱.۸ متری الیافی
  • توانایی تغییر DPI با فشار یک کلیک
  • نور نارنجی روی بدنه ماوس

Rapoo V16

 طراحان راپو با طراحی V16 نشان داده‌اند که یک محصول گیمینگ نیاز به طراحی خارج از عرف و عجیبی برای نشان دادن ماهیت گیمینگ خود ندارد

طراحان محصولات مخصوص بازی همیشه سعی داشته‌اند که زبان طراحی‌ای را در محصول خود بکار ببرند که با اولین نگاه به مصرف‌کننده نشان بدهد این محصول، یک محصول گیمینگ است. برای این کار هم بسیاری از طراحان یا از یک طراحی غیر متقارن در محصول خود استفاده می‌کنند یا با قرار دادن زوایای غیر متعارف، سعی در نشان دادن ذات گیمینگ محصول خود دارند. اما راپو در طراحی ماوس V16 روش دیگری را در پیش گرفته است. طراحان این شرکت با طراحی V16 نشان داده‌اند که یک محصول گیمینگ نیاز به طراحی خارج از عرف و عجیبی برای نشان دادن ماهیت گیمینگ خود ندارد. شاید تنها المان موجود در V16 که ذات گیمینگ آن را برای کاربر مشخص می‌کند، نور نارنجی قرار گرفته روی بدنه این ماوس باشد. با اتصال ماوس V16 به رایانه شخصی، یک نور نارنجی ملایم لوگوی VPro (نام برند بخش گیمینگ راپو) و  اطراف اسکرول ویل ماوس را روشن می‌کند. به‌صورت پیش‌فرض این نوردهی دارای یک افکت «تنفس کردن» است و در نتیجه چراغ‌های قرار گرفته روی این ماوس با یک فرکانس خیلی ملایمی روشن و خاموش می‌شوند. 

راپو V16 دارای بدنه‌ای کاملا مشکی و یک طراحی ارگونومیک و ساده است. این طراحی ارگونومیک در عین سادگی باعث شده است که در طولانی مدت دست کاربر احساس خستگی نکند. دو دکمه عقب و جلو در سمت چپ V16 قرار گرفته‌اند و یک دکمه تغییر دلخواه DPI دقیقا زیر اسکرول ویل ماوس تعبیه شده است تا کاربر بتواند به‌راحتی DPI ماوس را در هنگام بازی یا استفاده روزمره تغییر دهد. این دکمه به‌صورت پیش‌فرض DPI ماوس را بین ۷۵۰، ۱۳۵۰ و ۲۰۰۰ تغییر می‌دهد که بازه‌های مناسب و منطقی‌ای به نظر می‌رسد. همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، در طرفین اسکرول ویل ماوس چراغی تعبیه شده است که به V16 که دارای طراحی ساده‌ای است، جلوه‌ای زیبا و شکیل می‌دهد. از طرف دیگر وزن ۱۱۲ گرمی V16 این ماوس را به یک ماوس سبک تبدیل کرده است. وزن نسبتا کم ماوس یک نکته بسیار مثبت برای کسانی است که در بازی‌های شوتر اول شخص از تکنیک «فلیکینگ» (کشیدن سریع ماوس و زدن تیر) استفاده می‌کنند. 

ماوس V16 ازطریق یک کابل یک متر و ۸۰ سانتی‌متری و توسط درگاه USB به رایانه شخصی کاربر متصل می‌شود. روکشی از جنس الیاف سطح سیم را پوشانده است که باعث دوام بسیار زیاد کابل در طولانی مدت می‌شود. از طرف دیگر روکش درگاه یو‌اس‌بی V16 نیز از طلاست و باعث انتقال بهتر جریان می‌شود.

 ماوس گیمینگ Rapoo V16

در صفحه رسمی معرفی محصول V16 در وب‌سایت راپو، این سازنده مناسب بودن این ماوس برای افراد راست دست را متذکر شده است. بسیاری از ماوس‌های مخصوص بازی که طراحی غیر متقارنی دارند به‌صورت پیش‌فرض برای افراد راست دست طراحی شده‌اند. محل قرارگیری دکمه‌ها و طراحی این ماوس‌ها به نحوی صورت می‌گیرد تا افراد چپ‌دست به‌راحتی توانایی استفاده از آن‌ها را نداشته باشند. اما موضوع در V16 کمی متفاوت است. با اینکه حرف راپو در راستای «راست دست» بودن این ماوس به‌دلیل قرار گرفتن دکمه‌های عقب و جلو در بخش چپ ماوس درست است، اما ذات متقارن آن باعث شده است که افراد چپ‌‌دست هم بتوانند با کمی تمرین از آن استفاده کنند. 

راپو با ماوس V16 سعی کرده زیبایی و سادگی را ادغام کند و تا حد زیادی در انجام این امر موفق بوده است

راپو با ماوس V16 سعی کرده زیبایی و سادگی را ادغام کند و تا حد بسیار زیادی در انجام این امر موفق بوده است. شاید اگر بدنه این ماوس از مواد با کیفیت‌تری ساخته شده بود، جلوه زیباتری پیدا می‌کرد. اما راپو برای ساخت این ماوس سعی کرده تا یک محصول اقتصادی را روانه بازار کند و به همین دلیل استفاده از مواد ارزان‌تر کاملا قابل درک است. Rapoo V16 در دو رنگ سفید و مشکی به بازار عرضه شده است. ما در زومجی برای بررسی این ماوس رنگ مشکی را در اختیار داشتیم. ترکیب رنگ نارنجی با رنگ بدنه مشکی ماوس،‌ جلوه خاصی به آن بخشیده است که باعث شده رنگ مشکی آن را به سفید ترجیح دهیم. هر چند کسانی که یک ستاپ سفید روی میز کار خود دارند، می‌توانند رنگ دیگر آن را تهیه کنند.

اما عیار یک محصول گیمینگ فقط و فقط در بازی مشخص می‌شود. فرقی نمی‌کند که ماوس زیبا یا دارای ویژگی‌های بسیار زیادی باشد؛ اگر نتواند در بازی‌ها عملکرد خوبی از خود بجای بگذارد، نمی‌تواند به یک محصول موفق تبدیل شود. V16 در دسته ماوس‌هایی قرار می‌گیرند که نسبت به قیمت‌شان عملکرد بسیار خوبی دارند. در هنگام انجام بازی‌های شوتر اول شخص، به‌دلیل سبکی ماوس، هدف‌گیری بسیار راحت و روان انجام می‌شد و توانایی تغییر DPI با فشردن یک دکمه به گیمر اجازه می‌داد تا برای شلیک‌های دقیق، DPI ماوس را پایین بیاورد. در بازی‌های استراتژی نیز مانند Civilization، راپو V16 به‌دلیل طراحی بسیار راحت و متقارن خود، هیچ‌گونه احساس ناراحتی برای مچ ایجاد نکرد؛ هر چند که بیشینه DPI ۲۰۰۰ ممکن است برای گیمرهای هاردکور کمی آزار دهنده باشد.

 ماوس گیمینگ Rapoo V16

درست است که Rapoo V16 دارای DPI فوق‌العاده زیاد، قابلیت شخصی‌سازی از بین ۱۶ میلیون رنگ یا ویژگی‌های مختلف دیگر مانند حافظه داخلی برای تعریف کردن پروفایل‌ها نیست، اما به نسبت به قیمتی که این ماوس دارد، توانایی پاسخگویی به بسیاری از نیازهای گیمرها را دارد.

جمع‌بندی

ماوس V16 راپو، یک محصول برای کسانی است که از یک طرف بازی کردن را جدی می‌گیرند و از طرف دیگر دوست ندارند که تجهیزات آن‌ها ظاهری عجیب و غریب داشته باشند. این دسته از افراد دوست دارند تا از ماوس خود هم به‌صورت روزمره استفاده کنند و هم با آن به انجام بازی بپردازند. Rapoo V16 به‌دلیل قیمت مناسب، طراحی ساده و ارگونومیک، وزن سبک و عملکرد مناسبی که از خود در بازی‌ها به‌جای می‌گذارد، توانایی ان را دارد تا به یک انتخاب خوب برای این دسته از افراد تبدیل شود. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده