بازی موبایل Tesla vs Lovecraft سعی دارد نبردهای هیجان‌انگیزی را در دسترس مخاطب قرار دهد، اما وجود مشکلات فنی و افت فریم‌های متعدد، مانع از لذت بردن کامل مخاطب شده است.

به‌شخصه معتقد هستم که پلتفرم موبایل، مکانی است که سازنده‌ها نمی‌توانند از تمامی سبک‌های بازی‌های ویدیویی استفاده کنند؛ زیرا کاربران به‌دنبال آثاری هستند که بتوانند آن را ازطریق صفحه‌نمایش موبایل یا تبلت خودشان به‌راحتی تجربه کنند و سرگرم شوند. برای مثال بازی‌هایی که در سبک تیراندازی اول شخص طراحی می‌شوند و دارای دکمه‌های زیادی روی صفحه‌نمایش هستند، نمی‌توانند تاثیر گذار باشند. این‌درحالی است که بازی‌های ماجراجویی و داستان محور یا تیراندازی با دوربین ایزومتریک، می‌توانند سرگرم کننده‌تر ظاهر شوند. دراین‌میان استودیو 10tons با ساخت بازی اندروید و آیفون Tesla vs Lovecraft، سرگرمی را هدف قرار داده است و سعی داشته است یک بازی Shoot ‘em Up هیجان‌انگیز را خلق کند، اما سؤال اصلی اینجا است که بازی آیفون و اندروید Tesla vs Lovecraft تا چه اندازه موفق بوده است؟

Tesla vs Lovecraft

استودیو سازنده از یک روایت ابتدایی استفاده کرده است تا بازیکنان را وارد گیم‌پلی و مبارزات کند

در همین ابتدا بگویم که Tesla vs Lovecraft فاقد داستان عمیق و درگیر کننده است. Tesla vs Lovecraft روایت‌گر نبرد میان نیکولا تسلا و لاوکرفت، نویسنده معروف داستان‌های ترسناک است. در یکی از رونمایی‌های تسلا از اختراع جدیدش، لاوکرفت به او اعتراض می‌کند که توسط نیروهای امنیتی از اتاق رونمایی خارج و دستگیر می‌شود. در ادامه تسلا متوجه می‌شود که آزمایشگاهش توسط موجودات شیطانی و اهریمنی لاوکرفت آتش گرفته است. حال نیکولا تسلا، مأموریت بزرگی دارد و آن هم چیزی جز نابودی اهریمن‌ها و شکست دادن لاوکرفت نیست. استودیو سازنده از یک روایت ابتدایی استفاده کرده است تا بازیکنان را وارد گیم‌پلی و مبارزات کند، اما بازی موبایل Tesla vs Lovecraft به‌خوبی پتانسیل یک داستان‌سرایی خوب را داشت؛ قصه‌گویی‌ای که بتواند پیش‌زمینه بیشتری از اختلافات تسلا و لاوکرفت را در جهان بازی به‌تصویر بکشد.

همچنین وجود یک داستان خوب با روایتی در خور بازی‌های موبایل می‌توانست گیم‌پلی بازی را بهتر به‌نمایش بگذارد و بازیکنان انگیزه بیشتری برای تمام کردن مراحل بازی داشته باشند. بااین‌حال استودیو 10tons به‌خوبی توانسته است گیم‌پلی بازی Tesla vs Lovecraft را جذاب و سرگرم کننده نشان بدهد. Tesla vs Lovecraft یک بازی Shoot ‘em Up با دوربین ایزومتریک است. بازیکنان در نقش تسلا در مراحل بازی، باید موج‌های بی‌شماری از دشمنان را از بین ببرند. از نظر محتویات بازی Tesla vs Lovecraft تنها دارای یک حالت Horde محور است و تا انتها هم همین روند ادامه پیدا می‌کند، اما موردی که باعث شده است گیم‌پلی بازی جذاب و سرگرم کننده به‌نظر برسد، قابلیت‌هایی است که در اختیار کاربر قرار داده شده است. با شروع هر مرحله پورتال‌هایی را مشاهده می‌کنید که دشمنان از آن‌ها خارج می‌شوند و دیوانه‌وار به‌ سمت شما حمله می‌کنند. سلاح اولیه‌ای که به شما داده می‌شود یک Pistol بسیار ساده است، اما رفته رفته سلاح‌های دیگری نظیر تامپسون، شاتگان و Revolver هم در محیط قرار داده می‌شوند تا بازیکن از آن‌ها استفاده کند.

Tesla vs Lovecraft

البته ساختار قرار گرفتن سلاح‌ها در بازی به‌نحوی است که با برداشتن هر سلاح، اسلحه قبلی‌تان از بین می‌رود. همچنین بازیکنان یک نوار بالا رفتن سطح دارند. با افزایش سطح بازیکن در بازی و انتخاب گزینه‌ی مورد نظر، دو پرک روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود که تنها یکی از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. پرک‌های طراحی شده در بازی مواردی هستند که کاراکتر بازی را تقویت می‌کنند و باید باتوجه‌به شیوه‌ی بازی کردن‌تان آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال اگر تعداد بی‌شماری از دشمنان در مقابل شما قرار دارند و یکی از پرک‌ها افزایش سرعت حرکت است، می‌توانید آن را انتخاب کنید تا سرعت دویدن تسلا افزایش پیدا کند. ازطرفی زمانی‌که سلاح تامپسون را دارید و پرک افزایش سرعت شلیک را مشاهده می‌کنید می‌توانید آن را انتخاب کنید تا دشمنان با سرعت بیشتری از بین بروند. در حالت کلی ساختار پرک‌ها به‌نحوی است که بازیکنان ازطریق آن‌ها می‌توانند ساختار بازی کردن و جنگیدن‌شان را بسازند.

اینکه بدانید در شرایط مختلف چه عکس‌العملی را از خود به‌جای بگذارید، موردی است که گیم‌پلی و نبردهای بازی را هیجان‌انگیز کرده است

درکنار پرک‌ها استودیو 10tons از تعدادی قابلیت هم استفاده کرده است که بازیکن می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد. برای مثال در زمان‌هایی که دشمنان زیادی در محیط قرار گرفته‌اند اگر مهارت بمب اتم را مشاهده کردید سریعا آن را بردارید؛ زیرا تعداد بسیاری از اهریمن‌ها را از بین می‌برد. همچنین تسلا یک قابلیت به نام کوانتوم تلپورت دارد که ازطریق آن می‌تواند مسافت مشخصی را تلپورت کند و از میان دشمنان فرار کند. تمامی مهارت‌ها و پرک‌ها زمانی کاربردی هستند که بازیکن بتواند از آن‌ها استفاده درستی داشته باشد. کمی بالاتر گفته شد که استراتژی نبردها بر پایه پرک‌ها است. همچنین سازنده یک سیستم ارتباطی میان پرک‌ها و مهارت‌ها هم به‌وجود آورده است تا بازیکن به استفاده از آن‌ها تشویق شود. ازطرفی بعضی وقت‌ها استفاده از مهارت‌ها نظیر ربات جنگنده بازی، باعث کشته‌شدن‌تان می‌شود. اینکه بدانید در شرایط مختلف چه عکس‌العملی را از خود به‌جای بگذارید موردی است که گیم‌پلی و نبردهای بازی را هیجان‌انگیز کرده است.

Tesla vs Lovecraft

درجه سختی هوش مصنوعی به‌شکلی است که در بعضی از مراحل، حسابی شما را به‌چالش می‌کشد، اما در بعضی دیگر هیچ چالشی را برای شما به‌وجود نمی‌آورد

از نظر مدت زمان بازی و مراحل، بازی Tesla vs Lovecraft بیش از ۲۰ مرحله دارد که این مراحل اکثرا در محیط‌های مشابه جریان دارند. درواقع بزرگ‌ترین مشکل بازی اندروید و آیفون Tesla vs Lovecraft بخش فنی بازی است که باعث شده این بازی تیراندازی با دوربین ایزومتریک نتواند تجربه‌ی بی‌عیب‌ونقصی را ارائه دهد. اولین و اصلی‌ترین موردی که بازیکن را آزار می‌دهد افت فریم بیش از اندازه بازی است. با اینکه تنظیمات گرافیکی برای کاربران در نظر گرفته شده است، اما در طول نبردهای شلوغ و استفاده از تجهیزاتی مثل بمب اتم، افت فریم بالایی را تجربه خواهید کرد. بعضی وقت‌ها این افت فریم‌ها شما را اذیت نخواهند کرد، اما در بعضی دیگر از موقعیت‌ها امکان دارد باعث گرفتار شدن‌تان در میان زامبی‌ها و مردن‌تان شود. طراحی‌های داخل بازی به‌گونه‌ای است که تیم سازنده در بعضی از قسمت‌ها خوب عمل کرده است و در بعضی دیگر ناکام مانده است. نیکولا تسلا شخصی است که در طراحی دستگاه و سیستم‌های الکترونیکی معروف است و سازنده درکنار سلاح‌های واقعی از سلاح‌های مغناطیسی و ساختگی هم استفاده کرده است. البته ساختار سلاح‌ها، پرک‌ها و مهارت‌ها به‌گونه‌ای است که بازیکنان باید مراحل بازی را پشت سر بگذارند تا آن‌ها را آزاد کنند. همچنین مهارت‌‌های بازی درکنار پرک‌ها هم تنوع خوبی دارند.

مهارت‌ها ساختارشان به‌شکلی است که بعضی از آن‌ها را در طول مراحل می‌توانید به دست بیاورید، اما اگر می‌خواهید در همان ابتدای مرحله آن‌ها را داشته باشید و استفاده کنید باید از کریستال‌های بنفش‌رنگ استفاده کنید. کریستال‌های بنفش‌رنگ آیتم‌هایی هستند که با پشت سر گذاشتن مراحل کسب می‌شوند. البته این کریستال‌ها در درجه سختی عادی بازی به‌ندرت به دست می‌آیند. استودیو 10tons از این کریستال‌ها به‌عنوان اهرم فشار استفاده کرده است تا بازیکن دو درجه سختی دیگر را هم تجربه کند؛ زیرا در آن‌جا کریستال‌های بنفش‌رنگ پس از هر مرحله به‌عنوان پاداش به شما داده می‌شوند. اولین مشکل بخش طراحی مربوط‌به همین درجه سختی می‌شود؛ البته درجه سختی هوش مصنوعی. در حالت کلی زمانی‌که در بازی پیش می‌روید دشمنان باید چالشی‌تر بشوند و دیرتر بمیرند؛ به‌عبارتی قوی‌تر شوند. این‌درحالی است که در بازی Tesla vs Lovecraft درجه سختی هوش مصنوعی به‌شکلی است که در بعضی از مراحل ابتدایی حسابی شما را به‌چالش می‌کشد، اما با پیشروی و بعضی از مراحل دیگر هیچ چالشی را برای شما به‌وجود نمی‌آورد. همچنین طراحی یکنواخت محیط‌ها و دشمنان هم باعث شده است تا بازیکنان مراحل متعددی را با ظاهری یکسان تجربه کنند. ازنظر بصری هم بازی موبایل Tesla vs Lovecraft در جایگاه مناسبی قرار دارد و طراحی انیمیشن‌های حاصل از انفجارها و افکت‌های نوری شلیک سلاح‌ها، به‌خوبی انجام شده است.

Tesla vs Lovecraft

موسیقی و صداگذاری بازی هم در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. صدای اهریمن‌ها و صدای سلاح‌ها به‌خوبی کار شده و از همه مهم‌تر، در طول هر مرحله موسیقی‌ای پخش می‌شود که به هیجان‌انگیز بودن نبردها کمک می‌کند. در انتها بازی آیفون Tesla vs Lovecraft با قیمت ۸.۹۹ دلار آنطور که باید و شاید محتویات کافی را در اختیار خریداران قرار نمی‌دهد، اما می‌تواند کاربران خود را به‌واسطه‌ی نبردهای هیجان‌انگیزش سرگرم کند. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های تیراندازی با دوربین ایزومتریک هستید، Tesla vs Lovecraft را به شما پیشنهاد می‌کنم. ضمنا زومجی در کنار مقالات بررسی بازی موبایل، به‌طور هفتگی و ماهانه به معرفی بهترین بازی های اندروید می‌پردازد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازی‌های این پلتفرم جالب باشد.


منبع زومجی

Tesla vs Lovecraft

Tesla vs Lovecraft به‌واسطه قدرت‌ها، مهارت‌ها و سلاح‌هایی که دارد، نبردهای هیجان‌انگیزی را در دسترس مخاطب قرار می‌دهد. در این میان وجود مشکلاتی نظیر افت فریم‌های متعدد و تنوع پایین محیط‌های مراحل بازی، سبب شده است تا Tesla vs Lovecraft نتواند به یک تجربه‌ی بی‌عیب و نقص تبدیل شود.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + استفاده مناسب از قدرت‌ها و پرک‌ها برای خلق نبردهای سرعتی
  • + موسیقی گوش‌نواز
  • + طراحی متنوع قدرت‌ها، سلاح‌ها و پرک‌های بازی
  • + طراحی بصری خوب

نقاط ضعف

  • - نبود بخش داستانی درست و حسابی
  • - محتویات کم در مقابل قیمت بازی
  • - افت فریم‌های متعدد
  • - طراحی یکنواخت محیط‌های بازی
  • - عدم تعادل در درجه سختی هوش مصنوعی دشمنان با پیشرفت در بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده