نگاهی به بازی‌های حاضر در تالار مشاهیر بازی‌های ویدیویی

نگاهی به بازی‌های حاضر در تالار مشاهیر بازی‌های ویدیویی

سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۱

از تتریس تا توم‌ریدر، بازی‌های زیادی تاکنون افتخار راه‌یابی به تالار مشاهیر بازی‌های ویدیویی را از آن خود کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم بیست و چهار عضو این مجموعه را به شما معرفی کنیم.

مگر بازی‌های ویدیویی هم تالار مشاهیر داشتند و ما خبر نداشتیم؟ بله انگار که دارند و خوبش را هم دارند. تالار مشاهیر بازی‌های ویدیویی، یک تالار بین‌المللی است که به تاریخ چهارم ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز به کار کرده است. این تالار جایی در «موزه‌ی ملی بازی» در شهر نیویورک امریکا واقع شده و تحت نظارت «مرکز بین‌المللی بازی‌های الکترونیکی» (International Center for the History of Electronic Games) فعالیت می‌کند. پدید آورنده‌ی این تالار مشاهیر اما کسی نیست جز جان پال سی. دیسون (Jon-Paul C. Dyson)، معاون رئیس انستیتو The Strong در بخش تحقیقات و توسعه و نیز رئیس مرکز بین‌المللی تاریخ بازی‌های الکترونیکی.

Hall of Fame

اما معیار و ملاک انتخاب بازی‌های برای راه‌یابی به این تالار چیست؟ بازی‌های ویدویی برای راه‌یابی به این تالار باید چهار ویژگی نه‌چندان پیچیده، اما سخت‌الوصول را دارا باشند:

شناخته‌شده بودن: بازی باید در سطح گسترده‌ای شناخته شده باشد.

ماندگاری: بازی باید چیزی بیشتر از یک تجربه گذرا را تقدیم مخاطب کرده باشد و در طول زمان نیز محبوبیت خود را از دست نداده باشد.

دسترسی جغرافیایی: بازی باید معیارهای فوق را در مقیاس جهانی داشته باشد.

تاثیر و نفوذ: این بازی باید در طراحی و توسعه سایر بازی‌ها، قالب‌های دیگر سرگرمی، فرهنگ عامه و به‌طور کلی در جامعه تاثیر قابل‌توجهی از خود برجای گذاشته باشد.

شاید در لحظه اول فکر کنید با این ملاک و معیار خیلی از بازی‌ها را می‌توان به این تالار راه داد، البته که اشتباه می‌کنید. تا به این لحظه و از میان خیل عظیم بازی‌های ویدیویی، تنها ۲۴ عنوان بازی توانسته‌اند جایگاه سفت و محکمی در این نمایشگاه برای خود دست و پا کنند. در زیر هر یک از بازی‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

Doom

Doom- ۱۹۹۳

بازی Doom که مسلماً نزد خوانندگان ما نیازی به هیچ‌گونه معرفی ندارد، یکی از پایه‌گذاران اصلی سبک شوتر- اول‌شخص است. این بازی به‌تنهایی آن قدری به صنعت گیم، علی‌الخصوص بازی‌های سبک تیراندازی کمک کرده و آن قدری مرز در این ژانر از بازی جا‌به‌جا کرده است که می‌توان کتاب‌ها در وصفش نوشت. علاوه‌بر جذابیت‌های گیم‌پلی‌ای، محیط بازی Doom نیز طراحی بسیار جالبی داشت؛ محیطی تودرتو و خوفناک که از هر سوراخ‌سمبه‌اش صد مدل هیولا و جک و جانور عجیب و غریب ظاهر می‌شد. تمام این عوامل باعث شد بازی‌کنان هیچ‌گاه تجربه خود از این بازی را از یاد نبرند و در نتیجه این نسخه از بازی به سرعت به اثری کالت در میان طرفداران تبدیل شد. در همین راستا، سازندگان بازی Doom یعنی استودیو id Software تمام متریال لازم برای ساخت این بازی را در اختیار طرافداران قرار می‌دهند تا هرکس که دلش خواست بتواند نسخه Doom منحصر‌به‌فرد خودش را بسازد.

همان‌طور که اطلاع دارید، در سال ۲۰۱۶ نسخه ریبوتی از این بازی روانه بازار شد که استقبال گرمی هم از آن صورت گرفت و حتماً هم می‌دانید که دنباله‌ای این بازی با نام DOOM Eternal قرار است در سال جاری میلادی روانه بازار شود.

pacman

Pac-Man- ۱۹۸۰

در سال‌های دهه هشتاد میلادی، بازی پک‌من محصول شرکت نامکو (Namco) سمبلی از میزان محبوبیت بازی‌های آرکید در میان مردم بود. این بازی توانست در مدت زمان کوتاهی به چنان محبوبیت بالایی دست پیدا کند که دیگر می‌شد رد و پایش را در هر مدل رسانه‌ و سایر محصولات دیگر نیز پیدا کرد. در سال ۱۹۸۲ قطعه موسیقی‌ای با نام «Pac-Man Fever» با الهام از همین بازی ساخته شد که توانست به رتبه‌ی نهم فهرست صدتایی بهترین موزیک‌های آن سال دست پیدا کند. طی سالیان چندین و چند دنباله از این بازی نیز ساخته شده است.

Pong

Pong- ۱۹۷۲

این بازی که درواقع نسخه دیجیتالی پینگ‌پنگ محسوب می‌شد، یکی از اولین بازی‌های ویدیویی بود که توانست به یک پدیده‌ی فرهنگی تبدیل شود. این بازی از چنان محبوبیت و جذابیت بالایی برخوردار بود که بسیاری از خانواده‌ها را به خرید کنسول برای تجربه چندین و چندباره‌ی این بازی در خانه ترغیب کرد.

supermario

Super Mario Bros- ۱۹۸۵

بدون هیچ چک و چانه‌ای، نسخه‌ی اولیه از مجموعه بازی‌های سوپر ماریو با نام Super Mario Bros لقب پرافتخارترین بازی تاریخ را از آن خود می‌کند. غیر از معرفی ماندگارترین شخصیت تمامی دوران یعنی ماریو، این بازی نوآوری‌های بسیار دیگری در زمینه گیم‌پلی و طراحی مراحل نیز با خود به همراه داشت. از کنترل‌هاس سفت و سختش گرفته تا مراحل شاد و سرزنده‌اش، موسیقی فراموش‌نشدنی بازی و موارد بیشمار دیگر این بازی را به شاهکار بی‌بدیل دنیای بازی های ویدیویی تبدیل کرده است. شاید باورتان نشوند اما هنوز هستند کسانی که روز و شب، زمان خود را صرف حرفه‌ای شدن در همین نسخه‌ی کلاسیک از بازی می‌کنند. مجموعه بازی‌های «سوپر ماریو» از زمان انتشارش به سال ۱۹۸۵ تا به این لحظه توانسته به فروشی بیش از ۳۳۰ میلیون نسخه دست پیدا کند.

tetris

Tetris- ۱۹۸۴

بازی تتریس، که لقب خوره‌کننده‌ترین بازی تاریخ بدون شک برازنده‌اش است را برنامه‌نویسی روسی با نام Alexey Pajitnov ساخته است. این بازی به‌قدری محبوبیت داشت که شرکت نینتندو، که اعضایش مو را هم از ماست بیرون می‌کشند، تصمیم گرفتند کنسول گیم‌بوی خود را به همراه این بازی عرضه کنند. همین امر هم درنهایت به محبوبیت کنسول دستی نینتندو منجر می‌شود.

Tetris

گیم‌پلی سریع و اعتیادآور تتریس درکنار قابلیت حمل آسان کنسول گیم‌بوی نینتندو باعث محبوبیت و فروش بالای این بازی شد و جیب‌های نینتندو را هم حسابی پر از پول کرد. این موفقیت تا جایی ادامه پیدا کرد که امروزه تتریس، لقب «پرفروش‌ترین بازی تاریخ» تا به این لحظه را با خود یدک می‌کشد. 

WoW

World of Warcraft- ۲۰۰۴

کاری که بازی ورلد آو وارکرفت با دنیا کرد دقیقاً این بود: این بازیِ MMORPG توانست ده‌ها میلیون بازیکن از سرتاسر جهان را به یک دنیای فانتزی مشترک بکشاند؛ جایی که بازیکنان می‌توانستند برای مدتی طولانی با یکدیگر در ارتباط باشند.

وارکرفت این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌داد که شخصیت منحصر‌به‌فرد خود را بسازند و تجربه‌ای ناب و مخصوص به خود از بازی داشته باشند. پانزده سال است که بازی وارکرفت به فعالیت خودش ادامه می‌دهد و هنوز هم که هنوز است، ماهانه میلیون‌ها نفر در این بازی شرکت می‌کنند.

GTAIII

Grand Theft Auto III- ۲۰۰۱

در بازی Grand Theft Auto III، معروف‌ترین و محبوب‌ترین نسخه از مجموعه بازی‌های GTA، ما نقش یک خلافکار دون‌پایه را بر عهده داشتیم. در این بازی ما بودیم و یک شهر که می‌توانستیم در آن هر کاری که دل‌مان می‌خواهد، از دزدی ماشین گرفته تا انجام اعمال خلاف در اشکال مختلف، آن هم بدون هیچ محدودیتی انجام دهیم.

جهانِ بازِ بازی Grand Theft Auto III الهام بخش بسیاری از بازی‌های هم سبکش شد و قسمت آخر از این مجموعه، یعنی GTA V توانست با فروشی بیش از صد میلیون نسخه، به یکی از سه بازی پرفروش تاریخ تبدیل شود.

Sonic

Sonic the Hedgehog- ۱۹۹۱

بازی Sonic the Hedgehog که با انتشارش در دهه نود میلادی رنگ و بوی تازه‌ای به دنیای گیمینگ بخشیده بود، توانست به سرعت به گلِ سرسبد بازی‌های کنسول سگا جنسیس تبدیل شود. سبک جدیدِ طراحی کاراکتر Sonic، نظر طرفداران در سرتاسر دنیا را به خود جلب کرده بود و همین امر هم باعث موفقیت و محبوبیت بالای این بازی شد. محبوبیت سونیک به‌زودی به خارج از دنیای گیم هم سرایت کرد و سریال‌های انیمیشنی زیادی با محوریت این کاراکتر ساخته شد. همان‌طور که اطلاع دارید، به‌تازگی فیلمی با نام Sonic the Hedgehog هم در حال ساخت است که در نوامبر سال جاری میلادی اکران خواهد شد.

نسخه اصلی بازی Sonic the Hedgehog با فروشی بیش از پانزده میلیون نسخه، لقب پرفروش‌ترین بازی کنسول سگا جنسیس را از آن خود کرده است.

spaceinvaders

Space Invaders- ۱۹۷۸

در دهه هشتاد میلادی، بازی Space Invaders را می‌توانستید روی تمامی دستگاه‌های آرکید پیدا کنید. البته که این تنها افتخار این بازی نیست. بازی Space Invaders مرزهای زیادی را در صنعت گیم جا‌به‌جا کرده و نقش چشم‌گیری در پیشرفت تکنولوژی بازی‌سازی در آن سال‌ها داشته است.

نسخه آرکید این بازی، اولین بازی‌ ژاپنی‌ای بود که در ساختش از ریزپردازنده‌ها استفاده شده بود و نسخه اصلی این بازی نیز توانست به پرفروش‌ترین بازی کنسول آتاری 2600 تبدیل شود.

Zelda

The Legend of Zelda- ۱۹۸۶

بدون شک بازی The Legend of Zelda محبوب‌ترین مجموعه از بازی‌های شرکت نینتندو است. این بازی با آن روح ماجراجویی‌اش، طی سالیان توانسته نسل‌های مختلفی را مجذوب دنیای اسرارآمیز خود کند.

در بازی‌های اصلی این مجموعه، بازیکنان عازم سرزمین افسانه‌ای پهناوری با نام هایرول (Hyrule) می‌شوند، با هیولاهایی ریز و درشت مبارزه می‌کنند و در مسیر خود به پازل‌های زیادی نیز برخورد خواهند کرد. علاوه‌بر این بازیکنان می‌توانند هشت هزارتوی این بازی را به هر ترتیبی که دل‌شان می‌خواهد حل کرده و پشت سر بگذارند.

مجموعه بازی‌های افسانه‌ی زلدا، تاکنون توانسته به فروشی بیش از هشتاد و هشت میلیون نسخه دست پیدا کند. به این ترتیب این مجموعه از بازی در فهرست محبوب‌ترین بازی‌های نینتندو، در مقام سوم و بعد از مجموعه‌ی سوپر ماریو و پوکمون قرار می‌گیرد.

Zelda

The Oregon Trail- ۱۹۷۱

بهترین نمونه‌های بازی‌های آموزشی آن دسته از بازی‌هایی هستند که حین تجربه آن، قصد و هدف اصلی ساخته شدنش را که همان آموزش است، فراموش خواهید کرد. بدون شک بازی The Oregon Trail یکی از همین بازی‌هاست. بازی The Oregon Trail توسط تعدادی از معلمان مدرسه‌ای در مینه‌سوتای امریکا و با هدف آموزش تاریخ ایالت اورگان و آشنایی دانش‌آموزان با اولین امریکایی‌هایی که قدم در این ایالت گذاشته بودند، ساخته شده بود.

این بازی تاکید شدیدی بر مدیریت منابع داشت. علاوه‌بر این، بازی مینی‌گیم‌های جالبی را هم در اختیار بازیکنان قرار می‌داد. به این ترتیب بازی The Oregon Trail با تجربه‌ی تعاملی موفقی که از خود بر جای گذاشت، توانست اهمیت استفاده از تکنولوژی در کلاس‌های درس را به معلمان یادآوری کند.

sims

The Sims- ۲۰۰۰

در بازی سیمز، بازیکنان می‌توانستند برای خود خانه و کاشانه‌ای پر از آدم‌های مجازی ترتیب دهند و با امکانات بیشماری که بازی در اختیار‌شان قرار می‌داد، این آدم‌های ساختگی را در طول زندگی مجازی‌شان همراهی کنند. دراین‌میان عده‌ای تصمیم می‌گرفتند که در دنیای سیمز آشوب برپا کنند و تمام نظم و ترتیب این دنیا را برهم بزنند. از آن طرف عده‌ای هم ترجیح می‌دادند سرشان بیشتر به کار و زندگی خودشان باشد و با مدیریت ریز به ریز تمامی جنبه‌های زندگی، در این دنیای مجازی سرگرم شوند.

به‌دلیل شخصیت منحصر‌به‌فرد هر کاراکتر و ماهیت بی‌انتها بودن بازی، این شبیه‌ساز زندگی توانست به محبوبیت بسیار زیادی میان طرفداران دست پیدا کند.

Donkey Kong

Donkey Kong- ۱۹۸۱

بازی Donkey Kong یکی از پرفروش‌ترین عناوین آرکید است که با موفقیت چشمگیر خود، توانست جایگاه نینتندو را در صنعت گیم مستحکم کند. علاوه‌بر این، دو کاراکتر از ماندگارین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی یعنی دانکی‌کونگ و ماریو نیز اولین‌بار در این بازی معرفی شدند.

دانکی‌کونگ یک پلتفرمر ساده، ولی در عین حال بسیار جذاب و اعتیادآور بود. بازیکنان ساعت‌های زیادی را برای کسب امتیاز بیشتر در این بازی و رقابت با سایر بازی‌کنان صرف می‌کردند. اگرچه شخصیت دانکی‌کونگ در اولین حضورش به‌عنوان یک شخصیت منفی ظاهر شده بود، اما کم‌کم و با گذشت زمان، این گوریل عظیم‌الجثه توانست به قهرمان مجموعه خود تبدیل شود و درنهایت هم فروشی بیش از ۶۱ میلیون نسخه را تقدیم شرکت نینتندو کند.

Halo

Halo: Combat Evolved- ۲۰۰۱

بازی Halo: Combat Evolved را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین بازی‌ها در سبک شوتر- اول شخص نامید. این بازی یکی از دلایل اصلی موفقیت کنسول تازه‌وارد مایکروسافت، یعنی Xbox نیز به حساب می‌آید.

اگرچه این بازی پیش از معرفی سیستم آنلاین کنسول مایکروسافت یعنی Xbox Live منتشر شده بود، اما کماکان Halo: Combat Evolved از بهترین نمونه‌های بازی‌های چندنفره‌ای است که تا به حال روی کنسول‌ها‌ عرضه شده است.

خط داستانی پر و پیمان این بازی بر داستان‌پردازی‌های بعد از خود تاثیر بسزایی گذاشت، تا جایی که مجموعه‌ کتاب‌ها، کمیک‌‌بوک‌ها و فیلم‌های کوتاه بسیاری با الهام از این بازی نوشته و ساخته شدند. محبوبیت بالای این بازی حتی باعث شد مایکروسافت، نام دستار شخصی هوشمند خود را نیز با الهام از یکی از کاراکترهای این بازی، کورتانا نام‌گذاری کند.

Pokemon

Pokémon Red and Green- ۱۹۹۶

بازی Pokémon: Red and Green پایه‌گذار پدیده‌ای فرهنگی است که امروزه با نام پوکمون شناخته می‌شود. به‌لطف مجموعه‌ای انیمیشنی که با الهام از این بازی ساخته شد، تمامی ۱۵۱ پوکمون دو بازی اصلی امروزه شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای به حساب می‌آیند.

با وجود اینکه به‌لطف این مجموعه تا به حال هشتصد مدل مختلف پوکمون معرفی شده است، اما کماکان این‌طور به نظر می‌رسد که محبوبیت این مجموعه با گذشت زمان نه‌تنها کمتر نشده، بلکه روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود. فیلم Pokémon Detective Pikachu که با الهام از این مجموعه ساخته شده، تنها در اولین آخر هفته اکرانش توانست به فروشی معادل شصت میلیون دلار دست پیدا کند که خبر از محبوبیت بالای این کاراکتر نزد مردم دارد.

SFII

Street Fighter II- ۱۹۹۱

برای خیلی‌ها، بازی Street Fighter II بهترین و کامل‌ترین نمونه از یک بازی مبارزه‌ای است. این بازی با کنترل‌های بی‌مانند و کاراکترهای رنگ‌و‌وارنگش، توانست در سال ۱۹۹۱ میلادی به پرطرفدارترین بازی دستگاه‌های آرکید تبدیل شود. امکان مبارزات تن به تنی که بازی Street Fighter II در اختیار بازیکنان قرار می‌داد، حس رقابتی میان طرفداران ایجاد می‌کرد که پیش از این در کمترین بازی‌ای دیده شده بود. همین امر هم باعث شد که در آینده بازی‌های مبارزه‌ای بسیاری با الهام از این مجموعه بازی ساخته شود.

street fighter II

در آن سال‌ها شرکت کپکام موفق می‌شود چیزی بیش از دویست هزار دستگاه آرکید از این بازی را به فروش برساند. به این ترتیب سر و کله‌ی استریت فایتر دو را می‌توانستید در تمامی امکان عمومی، از رستوران‌ها گرفته تا انوع و اقسام فروشگاه‌ها پیدا کنید. درنهایت این بازی به چنان محبوبیتی دست پیدا کرد که در دهه نود میلادی یک فیلم و نیز سریالی تلویزیونی با الهام از آن ساخته شد. استریت فایتر، کماکان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های مبارزه‌ای در میان گیمرهای حرفه‌ای به حساب می‌آید.

FFVII

Final Fantasy VII- ۱۹۹۷

بازی Final Fantasy VII تعریف سبک نقش‌آفرینی است. علاوه‌بر این این بازی، یکی از پرافتخارترین بازی‌های کنسول پلی‌استیشن در تمامی تاریخ نیز به حساب می‌آید. این بازی در زمان عرضه خود، یکی از بهترین نمونه‌های نمایش گرافیک سه‌بعدی به حساب می‌آمد. داستان‌پردازی مفصل و پر جزئیات این بازی که فضایی معادل سه لوح‌فشرده را اشغال بود، چیزی بیش از پنجاه ساعت گیم‌پلی را در اختیار بازیکنان قرار می داد.

طی دو دهه اخیر، فیلم‌ها، کتاب‌ها و مجموعه‌های فرعی زیادی با حضور کاراکترهای شناخته‌شده‌ی این مجموعه بازی ساخته و نوشته شده‌اند. شرکت اسکوئر انیکس به‌تازگی نسخه‌ی بازسازی شده‌ای از این بازی، با گرافیکی بالاتر و گیم‌پلی‌ای روان‌تر را روانه بازار کرده است.

madden

John Madden Football- ۱۹۸۸

بازی John Madden Football انقلابی در بازی‌های ورزشی ایجاد کرده است. زاویه‌های دوربین متحرک، سیستم رتبه‌بندی بازیکنان براساس مهارت‌ها و ایجاد حس یک بازی ورزشی واقعی، این بازی را به یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ تبدیدل کرده است.

طی سالیان که شرکت EA به تولید و توسعه این بازی ادامه می‌داد، این بازی کم‌کم این به یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین نمونه‌های مجازی این ورزش محبوب تبدیل شد. تا جایی که حتی شبکه‌های تلویزیونی نیز برای قراردادن مکان دوربین‌های خود برای پخش بازی‌ها، از این بازی الهام می‌گرفتند.

بازی Madden در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی که زمان اوج محبوبیت این مجموعه از بازی محسوب می‌شود، توانست عنوان پرفروش‌ترین مجموعه بازی‌ آن دوران را از آن خود کند.

spacewar

Spacewar!- ۱۹۶۲

بازی Spacewar یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های است که به دست بشر ساخته شده است. این بازی توسط یکی از دانش‌آموزان انستیتو فناوری ماساچوست به نام استیو راسل ساخته شده است. راسل برای ساخت این بازی از مینی‌کامپیوترهایی که سازمان به‌تازگی خریداری کرده بود استفاده کرد. در این بازی ساده، دو بازیکن باید با هواپیماهای خود به سمت یکدیگر موشک پرتاب می‌کردند، البته که باید این‌کار را قبل از بلعیده شدن توسط ستاره‌ای که در مرکز صفحه واقع بود انجام دهند.

اگرچه بازی Spacewar امروزه بسیار ساده و کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد، اما در آن سال‌های دور، این بازیِ خلاقانه یکی از سرگرمی‌های اصلی اهالی تکنولوژی محسوب می‌شد و این واقعیت را به آن‌ها یادآوری می‌کرد که تکنولوژی می‌تواند به چه ابزار فوق‌العاده‌ای برای سرگرمی‌های تعاملی تبدیل شود.

spacewar

Tomb Raider- ۱۹۹۶

شاید بتوان موفقیت چشمگیر نسخه اول از مجموعه بازی‌های توم ریدر را مدیون این حقیقت دانست که این بازی توانست قدرت واقعی دو کنسول پلی‌استیشن و سگا سترن را که تنها یک سال پیش از عرضه این بازی معرفی شده بودند، به زیبایی هرچه تمام‌تر به نمایش بگذارد.

در این نسخه از بازی، لارا کرافت و تمامی محیط اطرافش طراحی سه‌بعدی داشتند و همین امر هم باعث می‌شد این بازی اتمسفری را در اختیار بازی‌کنان قرار دهد که با تکنولوژی پیش از آن، امکان‌پذیر نبود.

Colossal Cave Adventure

Colossal Cave Adventure- ۱۹۷۶

بازی Colossal Cave Adventure را شاید طبق استانداردهای خیلی‌ها نتوان حتی یک بازی ویدیویی به حساب آورد، اما بد نیست که بدانید این بازی به‌تنهایی توانسته سبک جدیدی را در دنیای سرگرمی ایجاد کند. بازی Colossal Cave Adventure هیچ طراحی گرافیکی خاصی ندارد، اما به‌جای آن قصه‌ای طولانی و دنباله‌دار را تعریف می‌کند که بازیکنان با تایپ کردن تصمیمات خود، سرنوشت آن را رقم می‌‌زنند.

بازی Colossal Cave Adventure در کمال سادگی‌اش، به بازی‌سازان در ایجاد تجربه‌های تعاملی در بازی کمک‌ بسیاری کرده است. 

solitair

Microsoft Solitaire- ۱۹۹۰

بازی Microsoft Solitaire سال‌ها پس از عرضه ویندوز توسط شرکت مایکروسافت به این سیستم‌عامل اضافه شد. به‌لطف غلبه‌ای که این محصول شرکت مایکروسافت بر بازار کامپیوترهای شخصی پیدا کرده بود، این بازی توانست تاثیر بسزایی در معرفی این بازی کارتی به مخاطبان داشته باشد. اگرچه نسخه اصلی بازی Solitaire سال‌ها پیش از پیدایش صنعت ویدیو گیم وجود داشته است، اما اضافه شدن این بازی به سیستم‌عامل ویندوز، باعث می‌شد هرکس که به کامپیوتر شخصی دسترسی دارد بتواند این بازی را راحت‌تر و سریع‌تر تجربه کند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، مایکروسافت به مناسبت بیست و پنج سالگی این بازی، نسخه‌ای به نام Microsoft Solitaire Collection را در اختیار کاربران قرار داده است.

mortal

Mortal Kombat- ۱۹۹۲

بازی مبارزه‌ای مورتال کامبت، اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ میلادی و برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد. در این بازی از تکنولوژی موشن کپچر برای شبیه‌سازی انواع و اقسام حرکات خشن کاراکترها استفاده شده بود و همین امر هم درنهایت شهرت نه‌چندان خوش‌نامی برای این بازی به همراه آورد.

Mortal

با وجود خشونت بالای مجموعه‌ی مورتال کامبت که حتی پای این بازی را به جلسات کنگره پیرامون رتبه‌بندی محتوای بازی‌های ویدویی هم باز کرده است، برای این بازی تا به حال چندین و چند دنباله و مجموعه فرعی ساخته شده و حتی فیلم‌های زیادی نیز با الهام از بازی‌های این مجموعه ساخته شده‌اند.

نسخه آخر این بازی یعنی بازی مورتال کامبت 11 چندی پیش عرضه شد. این در حالی بود که رد پای خشونت آشنای این مجموعه بازی در این نسخه بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد.

mariokart

Super Mario Kart- ۱۹۹۲

اگرچه همه شرکت نینتندو را برای ساخت مجموعه‌های سوپر ماریو، پوکمون و افسانه‌ی زلدا می‌شناسند، اما بد نیست که بدانید سوپر ماریو کارت درواقع پرفروش‌ترین مجموعه بازی این شرکت بوده است.

بازی Super Mario Kart درواقع یکی از اولین بازی‌های مسابقات ماشینی است که امکان تجربه همزمان دو کاربر را با تقسیم صفحه به دو قسمت فراهم می‌کرد. علاوه‌بر این طراحی گرافیکی این بازی چنان تجربه‌ای از محیط دو بعدی ارائه می‌کرد که بازیکنان احساس می‌کردند در یک محیط سه‌بعدی در حال مسابقه هستند. در آن سال‌ها، چنین تحولاتی در دنیای بازی‌ها بسیار چشم‌گیر و قابل‌توجه بود.

این هم از فهرست بیست‌و چهارتاییِ بازی‌های فرهیخته‌ی تاریخ! حالا اگر شما بودید، چه بازی دیگری را به این فهرست اضافه می‌کردند یا به نظر شما چه عنوان دیگری است که جایش دراین‌میان حسابی خالی احساس می‌شود؟

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده