نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

بررسی بازی Rage 2 از دید سایت‌های معتبر دنیا

Rage 2، جدید‌ترین بازی بتسدا که توسط استودیو‌های اید سافت‌ور و آوالانچ توسعه داده شده، نمره‌های نسبتا خوبی دریافت کرده که در ادامه نگاهی به آن‌ها داریم. 

زمانی‌که نسخه اول بازی Rage در سال ۲۰۱۱ و به‌عنوان جدید‌ترین ساخته سازندگان آثاری چون Doom یعنی اید سافت‌ور منتشر شد، خیلی‌ها انتظار یک بازی شوتر فوق‌العاده با حال و هوای آخرالزمانی را داشتند. بااین‌حال بازی با‌وجود داشتن پتانسیل بسیار بالا برای موفقیت، درنهایت نتوانست به آن تجربه بی‌نقصی که انتظار می‌رفت تبدیل شود و به همین دلیل هم نمره‌های نهایتا خوبی دریافت کرد. اما این پایان کار سری Rage نبود و بتسدا دقیقا سال گذشته در همین روز، نسخه جدیدی از این مجموعه را پس از شایعه‌های مختلف پیرامون آن با یک تریلر بی‌نهایت هیجان‌انگیز معرفی کرد. Rage 2 قرار بود با همکاری اید سافت‌ور و استودیو آوالانچ ساخته شود؛ استودیویی که با تجربه کار روی بازی Mad Max به تیم توسعه Rage 2 اضافه شده بود تا بتوانند جنبه‌های جهان‌باز بازی را بهبود ببخشند. حال امروز Rage 2 برای پی‌سی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر می‌شود و بررسی بازی Rage 2 توسط سایت‌های مختلف منتشر شده است که در این مطلب نگاهی به آن‌ها داریم اما قبل از آن، بد نیست کمی بیشتر با بازی آشنا شویم. 

Rage 2 یک بازی شوتر جهان‌باز است که در تریلر‌های منتشر‌شده از آن هم شاهد نبرد‌های سریع و خشنی با انواع و اقسام دشمنان کوچک و بزرگ بودیم و خب این، دقیقا همان‌چیزی است که از استودیویی مثل اید سافت‌ور انتظار می‌رود. از طرف دیگر بازی دنیای بزرگی دارد که بازیکنان می‌توانند با آزادی‌عمل در آن گشت‌و‌گذار کنند و کار‌های مختلفی را انجام بدهند. داستان بازی در رابطه با رویارویی شخصیت اصلی با گروهی به اسم The Authority است. این گروه شهر محل تولد کاراکتر بازی را ویران کرده است و رهبر آن‌ها شخصی به اسم General Cross است که موجودی فناناپذیر به‌حساب می‌آید و به همین دلیل سلاح‌های عادی تاثیری روی وی ندارند. در نتیجه کاراکتر بازی که یک سرباز ویژه است، قصد دارد با بازسازی یک سلاح بیولوژیکی، راهی برای کشتن این شخصیت پیدا کند و دنیای بازی را از دست وی نجات بدهد. وقایع بازی ۳۰ سال پس از نسخه اول رخ می‌دهند و در آن شاهد شخصیت‌های جدید و همینطور برخی کاراکتر‌های قدیمی از نسخه اول خواهیم بود. با دانستن این اطلاعات، بهتر است به سراغ نمره های بازی Rage 2 برویم و نگاه نسبتا مفصلی به چند نقد مهم آن داشته باشیم:

Rage 2

  • سازنده: اید سافت‌ور
  • ناشر: بتسدا
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، ویندوز
  • تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت

Rage 2

آی‌جی‌ان: ۸ از ۱۰

دن استپلتون، منتقد سایت آی‌جی‌ان که تا حدود زیادی از کیفیت بازی Rage 2 راضی است، آن را یک اثر جهان‌باز هیجان‌انگیز و خیلی خوب توصیف می‌کند. وی حتی بر این باور است که پس از تجربه بازی Doom در سال ۲۰۱۶، دیگر هیچ اثر شوتری نتوانسته تا این حد مملو از انرژی و هیجان ظاهر شود و کاملا مشخص است که سازندگان با الهام از بازی Doom، تمام عناصر مثبت آن را در این اثر هم استفاده کرده‌اند. یکی از نقاط قوت بازی در این زمینه به اعتقاد استپلتون، ترغیب بازیکن توسط بازی به خارج شدن از سنگر و زدن به دل دشمنان است. به‌لطف Feltrite که پس از کشتن دشمنان از آن‌ها به‌جا می‌ماند و برای ارتقای جنبه‌های مختلف ضروری است، مدام در بازی تشویق خواهید شد تا با دشمنان موجود درگیر شوید و تا آخرین نفر به کشت‌و‌کشتار آن‌ها ادامه بدهید! همچنین وجود تنوع خوب در زمینه سلاح‌ها و قابلیت‌های ویژه هم عنصر دیگری برای بخشیدن هیجان بیشتر به این جنبه‌های اثر است. البته منتقد آی‌جی‌ان در این بین اشاره‌ای هم به خرید‌های درون برنامه‌ای بازی داشته؛ با اینکه ریج ۲ یک بازی تک‌نفره و فاقد حالت‌های Co-Op یا چندنفره رقابتی است، اما هنوز هم بتسدا یک فروشگاه در بازی قرار داده که می‌توان از آن برای سلاح‌ها ظاهر جدید خریداری کرد؛ ظاهری که البته با بازی کردن بازی و کسب پول درون بازی هم قابل دسترسی است و با‌اینکه هنوز قیمت آیتم‌ها به پول واقعی مشخص نشده، اما در صورت گران بودن این موارد وجود آن‌ها یک ایراد از دید منتقد آی‌جی‌ان است. 

استپلتون همچنین از داستان بازی هم رضایت نسبی دارد؛ با اینکه خیلی از شخصیت‌های اثر عملا فاقد شخصیت‌پردازی خاصی هستند یا خبری از روایت پیچیده و پرجزییات در بازی نیست، اما ریج ۲ به‌خوبی داستان نسخه قبل را ادامه می‌دهد و با یک مقدمه‌چینی خیلی کوتاه در ابتدای بازی، کاری می‌کند تا هم بازیکنان جدید و هم بازیکنان قدیمی مشکلی برای تجربه و فهم داستان نداشته باشند. البته این را هم باید در نظر داشت که در ریج ۲ خبری از داستان خیلی پیچیده نیست و همه‌چیز صرفا به همان تقابل خیر و شر در دنیایی آخرالزمانی می‌شود. اما خب با وجود همه تعریف‌هایی که منتقد آی‌جی‌ان از بازی کرده، به این نکته هم اشاره داشته که سازندگان با وجود خلق دنیایی بزرگ که شباهت زیادی به دنیای سری فیلم‌های مد مکس دارد، در درک این موضوع که چه عناصری می‌توانند یک دنیای جهان‌باز را پویا و زنده کنند، دچار مشکل بوده‌اند و این ایرادی است که در بازی دیده می‌شود و همینطور تکراری شدن مأموریت‌ها هم مورد دیگری است که آی‌جی‌ان به آن اشاره کرده است. 

Rage 2

گیم اینفورمر: ۷ از ۱۰

دنیل تاک، منتقد سایت معروف گیم اینفورمر، جنبه‌های اکشن بازی Rage 2 را به یک حمام خون تشبیه کرده است. به طوریکه با داشتن انواع و اقسام سلاح‌ها، قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد و همینطور امکان ارتقای تمام این موارد قادر خواهید بود دشمنان را به‌معنی واقعی کلمه تکه‌پاره کنید و حتی همزمان به نبرد با تعداد زیادی از آن‌ها بروید و با کشتن‌شان به انواع و اقسام روش‌ها، از تجربه بازی لذت ببرید؛ لذتی که البته به‌دلیل وجود مشکلات دیگر، آن مزه و طعم دوست‌داشتنی را برای‌تان به ارمغان نخواهد آورد. مشکلات بازی از دید گیم‌اینفورمر، شامل موارد مختلفی می‌شوند؛ از ضعف در زمینه شخصیت‌پردازی گرفته تا مأموریت‌های ساده و خسته‌کننده و همینطور تکراری شدن دشمنان پس از گذشت مدتی از بازی و همینطور گرافیکی که برای یک بازی آخرالزمانی قابل قبول نیست. 

برای مثال، یکی از ضعف‌های بازی این است که همه عناصر موجود در آن می‌توانند در کوتاه‌مدت فراموش شوند. مثلا بازیکن شخصیت‌های مختلفی را در بازی مشاهده خواهد کرد اما هیچ‌کدام از آن‌ها تبدیل به کاراکتری تأثیرگذار و فراموش‌نشدنی نمی‌شوند. این مورد در رابطه با دنیای بازی هم صدق می‌کند و مناطق زیادی در بازی هستند که برای انجام مأموریت‌ها به آن‌ها سفر خواهید کرد اما هیچ‌یک آنقدر خوب کار نشده‌اند که تحسین مخاطب را در پی داشته باشند. حتی مأموریت‌های فرعی بازی هم خیلی زود تکراری خواهند شد و نهایتا انجام چند مورد اول از هر نوع مأموریت فرعی می‌تواند جذاب باشد و پس از آن همه‌چیز رنگ و بوی تکراری‌شدن می‌گیرد. همه این‌ها باعث می‌شوند تا بازیکن پس از مدتی اشتیاقش برای تجربه ریج ۲ را از دست بدهد. به طوریکه مأموریت اصلی بازی نهایتا بین ۸ تا ۱۰ ساعت زمان می‌برد اما پس از آن بازهم محتویات زیادی در دنیای اثر وجود دارند اما خب بازیکن دیگر اشتیاقی به تجربه کردن آن‌ها و دنبال کردن‌شان ندارد. 

rage 2 v2

گیم اسپات: ۶ از ۱۰

مایکل هیگام، نویسنده و منتقد سایت گیم‌اسپات، با درنظرگرفتن نمره ۶ برای بازی Rage 2 آن را ترکیبی از تناقض‌ها می‌داند. به طوریکه Rage 2 از حیث مبارزات و صحنه‌های اکشن یک اثر عالی و جذاب توصیف شده اما در زمینه‌های دیگر مثل خلق یک دنیای مناسب یا حتی ارائه مأموریت‌های فراموش‌نشدنی و موارد دیگر در این حد کیفی ظاهر نمی‌شود. به‌گفته هیگام، سازندگان کارشان را در خلق صحنه‌های اکشن به‌خوبی انجام داده‌اند؛ به طوریکه قابلیت‌های ویژه‌ای با اسم Nanotrites در بازی وجود دارند که به مرور باز کردن و استفاده از آن‌ها، منجر به درگیری‌هایی می‌شود که به این زودی‌ها فراموش‌شان نخواهیم کرد. منتقد گیم‌اسپات از این نظر بازی را با آثاری چون Wolfenstein یا حتی نسخه ریبوت Doom مقایسه کرد و حتی بر این باور است که Rage 2 در زمینه دادن آزادی‌عمل و خلاقیت به بازیکن برای استفاده از قابلیت‌هایش، از این بازی‌ها هم بهتر عمل می‌کند. 

اما خب با وجود داشتن چنین اکشن‌های جذابی، مشکل Rage 2 چیست که مانع از تبدیل شدن آن به اثری عالی می‌شود؟ هیگان در پاسخ به این سؤال، از عدم استفاده درست سازندگان از پتانسیل‌های بازی اسم برده است. برای مثال خط داستانی اصلی بازی که شامل انجام مأموریت‌هایی برای سه گروه مختلف می‌شود، هرگز نمی‌تواند از پتانسیل‌های خوب بازی در جنبه‌های اکشن برای خلق مراحلی فوق‌العاده استفاده کند و تعداد مأموریت‌های واقعا دوست‌داشتنی بازی شاید به اندازه انگشتان دست هم نرسد. در عوض مأموریت‌های کوتاهی که تا به ریتم آن‌ها عادت می‌کنید تمام می‌شوند و همینطور مراحل پیش‌پا افتاده تا بخواهید در بازی به‌وفور پیدا می‌شوند. برای مثال در یکی از مراحل بازی باید با یک تانک وارد ساختمانی شوید و موجودی عظیم‌جثه را در آن از بین ببرید؛ با اینکه سکانس‌های مربوط‌به تانک‌سواری جذاب هستند، اما درنهایت دشمنان شما همان‌هایی هستند که بارها دیده‌اید و موجود مذکور هم بدون خلق چالشی نهایتا با شلیک چند تیر کشته می‌شود که نتیجه همه این‌ها، تبدیل شدن ماموریتی پتانسیل‌دار به موردی عاری از هیجان است. همچنین Rage 2 با وجود داشتن دنیایی بزرگ و حتی متنوع، استفاده‌ای از آن نمی‌کند؛ به طوریکه در طول مأموریت‌های اصلی نهایتا یک بار باید به مناطق جنگلی و صحرای بزرگ بازی سر بزنید و تنها کاربرد منطقه شهری هم این است که از NPC‌هایش در مورد مأموریت‌های فرعی سؤال کنید؛ سؤال‌هایی که حتی اجباری هم نیستند و خودتان هم می‌توانید از روی نقشه به‌سراغ مأموریت‌های فرعی بروید!

موارد دیگری چون مکث‌های متعدد در بازی که مانعی برای لذت بردن از گیم‌پلی سریع آن هستند، نداشتن کاریزمایی که از یک بازی آخرالزمانی انتظار می‌رود و مشکلات دیگر هم در ریج ۲ دیده می‌شوند که باعث شده‌اند مثل نسخه اول، بازی نتواند در حد و اندازه‌های پتانسیلش به اثری بزرگ تبدیل شود. 

اما پس از نگاهی به خلاصه مفصل بررسی سه سایت معتبر با نمره‌های متفاوت از هم، در ادامه هم نگاهی کوتاه به نقد چند سایت دیگر خواهیم داشت:

Rage 2

یو‌اس گیمر: ۸ از ۱۰

Rage 2 در مجموعه تجربه‌ای سریع است. بازی را می‌توان ترکیبی از Doom سال ۲۰۱۶ استودیو اید سافت‌ور و همینطور بازی مد مکس استودیو آوالانچ دانست که از هرکدام ویژگی‌های مثبتی در این اثر دیده می‌شود. زمانی‌که در نقش شخصیت بازی و به‌صورت پیاده در حال تجربه بازی هستید، همه‌چیز عالی و هیجان‌انگیز است و وجود سلاح‌ها و قابلیت‌های ویژه هم به بهبود بیشتر این بخش کمک می‌کند. بخش‌های مربوط‌به رانندگی می‌توانستند بهتر باشند اما در کل Rage 2 اثری جذاب است که اوقات خوبی برای‌تان رقم می‌زند. 

دیستراکتوید: ۸ از ۱۰

Rage 2 آنقدر شوتر جذاب و با‌کیفیتی است که به شخصه از تجربه آن شگفت‌زده شدم. 

پی‌سی گیمز اِن: ۷ از ۱۰

مبارزات سریع و صحنه‌های اکشن بازی Rage 2 تحت تاثیر مشکلاتی چون دنیای عاری از جذابیت و همینطور ضعف داستانی قرار می‌گیرند. اما خب این مشکلات مواردی هستند که در لابه‌لای اکشن‌های سریع و خشن بازی شاید خیلی به‌چشم نیایند. 

گیمزرادار: ۶ از ۱۰

Rage 2 هسته گیم‌پلی جالبی دارد اما تمام عناصر دیگر آن بی‌نهایت سطحی و ساده خلق شده‌اند. 

نمره های Rage 2

نمره های Rage 2

در پایان نظرات خود را در مورد نمره‌ها و بررسی‌های این بازی با زومجی به‌اشتراک بگذارید. همچنین بررسی اختصاصی Rage 2 هم به‌زودی آماده و منتشر خواهد شد. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده