نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Tolkien - تالکین

فیلم تالکین (Tolkien) که داستان آن حول محور جی آر آر تالکین می‌چرخد، مدتی است که به روی پرده سینماها رفته اما آنطور که باید و شاید، امتیازات خوبی دریافت نکرده است.

فیلم Tolkien یا در زبان فارسی «تالکین» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام و جنگی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که به‌دست دمه کاروکسکی، کارگردان فیلم Tom of Finland، فیلم The Grump (گرگ)، فیلم Heart of a Lion (قلب یک شیر)، فیلم Lapland Odyssey، فیلم Forbidden Fruit (میوه ممنوعه)، فیلم The Home of Dark Butterflies (خانه پروانه‌های سیاه) و فیلم Beauty and the Bastard ساخته شده است. در فیلم تالکین، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون نیکلاس هولت در نقش جی. آر. آر. تالکین، هری گیبلی در نقش بچگی‌های جی. آر. آر. تالکین، لیلی کالینز در نقش ادیث برت، میمی کین در نقش بچگی‌های ادیث برت، کالم مینی در نقش پدر فرانسیس مورگان، درک جیکوبی در نقش پروفسور جوزف رایت، آنتونی بویل در نقش جفری بچ اسمیت، پاتریک گیبسون در نقش رابرت کیو گیبسون، البی ماربر در نقش جوانی‌های رابرت کیو گیبسون، تام گلین کارنی در نقش کریستوفر وایزمن، تای تننت در نقش جوانی‌های کریستوفر وایزمن، کریگ رابرتز در نقش سرباز سم هاجز و پم فریس در نقش خانم فالکنر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تالکین در تاریخ ۳ مه سال جاری (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) در سینماهای کشور انگلیس به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۴۸ را از بین ۳۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۱۰ مه ۲۰۱۹ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. همانطور که از نام این فیلم هم مشخص است، داستان اثر حول محور دوران جوانی و ابتدایی زندگی جی. آر. آر. تالکین، پروفسور و نویسنده انگلیسی، است. کتاب‌های بسیار معروف و مشهوری مانند سری کتاب The Hobbit (هابیت) و همچنین سری کتاب The Lord of the Rings (ارباب حلقه ها) در رزومه کاری و در میان آثار فاخر بسیار زیاد او، به چشم می‌خورد.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Tolkien در کشور انگلستان و همچنین اکران عمومی آن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Tolkien از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم تالکین به بررسی داستان سال‌های بسیار مهم و دوران جوانی یک نویسنده انگلیسی یتیم می‌پردازد؛ نویسنده‌ای که در میان گروهی از دوستان خود که در مدرسه نادیده گرفته می‌شدند، دوستی، عشق و همچنین منبع الهام‌های هنری خود را پیدا کرد.

Tolkien

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Tolkien بیندازیم:

آلن نگ | Film Threat

۷۰ از ۱۰۰

در رابطه با داستان این اثر می‌توان گفت که در کل خط داستانی خوبی دارد اما به ندرت به آن سطح خاص الهام‌بخشی می‌رسد. طرفداران تالکین در این فیلم حس‌های بسیار خوب و لذت‌بخشی را تجربه می‌کنند اما در نهایت این حس به آنها دست می‌دهد که باید بیشتر از این در زندگی او غرق می‌شدند و ماجراهای بیشتری را تماشا می‌کردند.

روزی نایت | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

فیلم تالکین احتمالا طرفدارانی را که در این اثر به دنبال داستان ریشه‌ای مجموعه ارباب حلقه‌ها هستند، ناامید خواهد کرد اما آنهایی را که داستان‌هایی در رابطه با هنر، عشق و دوستی را دوست دارند، خوشحال می‌کند.

سامانتا اینکوروایا | آریزونا ریپابلیک

۶۰ از ۱۰۰

کارگردان این اثر یعنی دمه کاروکسکی براساس فیلمنامه‌ای انگلیسی که شوخی‌های خشن و خشکی داشت، به خوبی توانست هنرمندان را هدایت و راهنمایی کند. با این حال، این اثر در پایان اشتیاق خاصی را در مخاطب قرار می‌دهد؛ به طوری که او دوست دارد ماجراهای بیشتری را تماشا کند.

کارن گوردن | اورجینال سین

۵۸ از ۱۰۰

اگر شما می‌توانید سطح متوسط و اهداف معمولی فیلم تالکین را بپذیرید، به خوبی می‌توانید از این اثر سینمایی لذت ببرید.

Tolkien

میک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

یک سری آثار سینمایی تاریخی و انگلیسی وجود دارند (فیلم تالکین هم یکی از آنها محسوب می‌شود) که به نظر می‌رسد موضوع داستان، تقریبا اصلا هدف اصلی آن نیست و هدف، چیز دیگری است.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۴۰ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر عجیب و غریب سینمایی محسوب می‌شود؛ اثری که دارای اتمسفر و فضای بسیار غنی است اما آن جرقه خاصی را که می‌توانست این مرد افسانه‌ای و اسطوره‌ای را به طور کامل آشکار کند، کم داشت.

مایک اسکات | New Orleans Times-Picayune

۴۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم تالکین یک اثر عجیب غریب است که اصلا روی داستان‌هایی که جزو آثار بسیار مهم ادبی خود جی آر آر تالکین محسوب می‌شوند، تمرکز ندارد و آنطور که باید و شاید به آنها اهمیت نمی‌دهد.

مت سینگر | اسکرین کراش

۳۰ از ۱۰۰

هیچ کدام از ماجراهایی که ما در این فیلم در رابطه با جی. آر. آر. تالکین مشاهده می‌کنیم، آنطور که باید و شاید، به آثار هنری بسیار معروف و فاخر او نمی‌پردازد؛ فیلمنامه این اثر حتی یک داستان خوبِ به‌خصوص و قانع‌کننده هم تعریف نمی‌کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Tolkien نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بسیاری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن ناراضی خواهند بود؛ زیرا بخش زیادی از افرادی که به تماشای این اثر رفتند، برخلاف نظر منتقدان تقریبا اصلا تماشای این فیلم را دوست نداشتند و امتیاز پایین‌تری را نسبت به قشر منتقد ثبت کردند. به‌هرحال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Tolkien


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده