// دوشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۶

ادگار رایت: Mad Max: Fury Road برترین فیلم اکشن تاریخ سینما است

ادگار رایت، کارگردان شناخته‌شده‌ی فیلم Baby Driver، در اظهار نظری که توجهات زیادی را به خود جلب کرد، «مکس دیوانه: جاده خشم» به کارگردانی جرج میلر را بهترین فیلم اکشن تمام ادوار خطاب کرد.

جرج میلر آن‌قدر در دنیای هنر هفتم، شخصیت و انسان بزرگی است که همواره منتقدان، تماشاگران و کارگردان‌هایی گوناگون، او و کارنامه‌ی کاری‌اش را ستایش کرده‌اند؛ فردی که با خلق سه‌گانه‌ی آغازین Mad Max در اواخر دهه‌ی هفتاد و اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی، برخی از ناب‌ترین فیلم‌های پسا-آخرالزمانی دوران را ساخت و بعد هم در سال ۲۰۱۴ و با بودجه‌ای سنگین، کلاس درسی برای اکشن‌سازی سینمایی را به شیوه‌ای که اثر حتی یک ثانیه هم از نفس نیفتد، برگزار کرد. اما به نظر می‌آید که ورای تمام وب‌سایت‌ها و مجلاتی که Fury Road را در رتبه‌های بالای فهرست‌های مرتبط با برترین فیلم‌های اکشن تاریخ قرار می‌دهند، ادگار رایت، کارگردان فیلم‌هایی همچون Shaun of the Dead و Hot Fuzz و Scott Pilgrim vs. the World که مجله‌ی امپایر او را پنجمین فیلم‌ساز تأثیرگذار سینمای معاصر به شمار می‌آورد، ستایش جدی و واکنش‌برانگیزی را تقدیم آن کرده است:

من باید یک پروژکتور خانگی جدید را با پخش یک فیلم منتشرشده روی Blu-ray امتحان می‌کردم و حالا می‌توانم نتایج این آزمایش را با همه در میان بگذارم: Mad Max Fury Road همچنان برترین فیلم اکشن همه‌ی ادوار است.

Edgar Wright

فیلم Mad Max: Fury Road که با بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری و با برخی از مثال‌زدنی‌ترین جلوه‌های ویژه‌ی میدانی دیده‌شده در بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین پروژه‌های سینمایی دهه‌ی اخیر ساخته شد، علاوه‌بر فروش ۳۷۹ میلیون دلاری، در کسب میانگین امتیازات ۹۷ و ۹۰ در وب‌سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک، ده نامزدی و شش جایزه‌ی اسکار و درخشش در دیگر مراسم فصل جوایز نیز موفق بود. به همین خاطر، کمتر کسی با ستایش این‌چنین آن مشکل به‌خصوصی دارد و بسیاری از افراد هم دقیقا مانند کارگردان Baby Driver، این اثر را یکی از برترین فیلم‌های اکشن یا مطلقا بهترین فیلم اکشن تاریخ به حساب می‌آورند.

ادگار رایت این‌روزها ساخت اثر بعدی‌اش به اسم فیلم Last Night in Soho را هم شروع کرده است؛ یک فیلم ترسناک روان‌شناختی که توماسین مک‌کنزی و مت اسمیت جزو بازیگرانش هستند و آنیا تیلور جوی هم وظیفه‌ی نقش‌آفرینی در جایگاه کاراکتر اصلی آن را برعهده دارد.

نظر شما درباره‌ی اظهارات ادگار رایت چیست؟ آیا «مکس دیوانه: جاده خشم» را فیلمی تا همین اندازه لایق ستایش می‌دانید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده