بازی Cultist Simulator اثری کارتی است که با روش‌هایی جذاب و سرگرم‌کننده، سبک بازی‌های کارتی را با ژانر روگ‌لایک ترکیب و کاری می‌کند تا داستان زندگی کاراکترتان را به‌شیوه‌ای که دوست دارید، رقم بزنید. با بررسی زومجی همراه باشید.

درکنار ژانرهایی همچون شوتر، نقش‌آفرینی، وحشت/بقا، ورزشی، استراتژی و یک عالمه سبک جذاب و پرطرفدار که قالب محصولات فراوانی از هنر هشتم را شکل داده و می‌دهند، سبک «شبیه‌ساز» را داریم که طرفداران خاص خودش را دارد و به‌روش‌های ویژه‌ی خود، آن‌ها را سرگرم می‌کند. بازی‌های ویدیویی یک بستر عجیب و عظیم را برای ما فراهم می‌کنند تا طعم تجربه‌هایی را بچشیم که شاید در دنیای واقعی فرصتش را هرگز پیدا نکنیم یا اصلا امکانش وجود نداشته باشد و اینجا است که بازی‌های شبیه‌ساز وارد میدان می‌شوند و با ارائه‌ی تجربیات متنوع، گیمرها را همراه خود می‌کنند تا جایی که امروزه، هوادران پرتعداد سبک مذکور کاری کرده‌اند تا بازی‌های بسیار زیادی با چاشنی واقع‌گرایی ساخته شوند که مثال بارزش، بازی Red Dead Redemption 2 بود که سال گذشته منتشر شد و رسما یک شبیه‌ساز زندگی در غرب وحشی بود!

بازی‌های کارتی نیز از آثار پرطرفدار صنعت بازی هستند که روزبه‌روز به‌تعدادشان افزوده می‌شود و شاهد آثاری باکیفیت درمیان آن‌ها بوده و هستیم. امروز اما سراغ یک بازی کارتی رفته‌ایم که در مکانیزم‌های گیم‌پلی خود، سبک شبیه‌ساز و روگ‌لایک را با یکدیگر ادغام کرده و یک تجربه‌ی کاملا جدید و به‌خصوص را تقدیم بازیکنان می‌کند که خب حقیقتا پیش‌تر مثلش را کمتر دیده بودیم. در این بازی در نقش یک شهروند کاملا عادی را ظاهر می‌شوید که نامش را هم خودتان مشخص می‌کنید و با کنترل کردن اعمال روزانه‌اش، او را به یک رهبر یک برای فرقه‌ای که تشکیل می‌دهد، تبدیل خواهید کرد و هر لحظه از بازی اگر دست از پا خطا کنید و حواس‌تان جمع نباشد، شاهد مرگ او خواهید بود. در ادامه، با زومجی همراه باشید تا این بازی را زیر ذره‌بین ببریم و با تجزیه کردن تک تک جنبه‌هایش، ببینیم چطور بازی‌ای است.

بازی کارتی Cultist Simulator نحوه‌ی روایت شدن داستان کاراکترهایش را کاملا در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و با ساختار روگ‌لایک مکانیک‌های گیم‌پلیش، آن‌ را سر و شکل می‌دهد و برای بازیکن چالش ایجاد می‌کند

با اینکه Cultist Simulator یک بازی موبایل است (البته که برای ویندوز و مکینتاش هم عرضه شده) و شاید به‌نظر برسد که قرار نیست یک ماجرای جدی را تعریف کند اما، این بازی ماجراهای مختلفی برای روایت دارد و با نقل کردن یک ماجرای اولیه برای مخاطب، او را در مسیر تعیین سرنوشت کاراکترش قرار می‌دهد؛ مسیری که با گیم‌پلی و مکانیک‌هایش، پیوندی قدرتمند برقرار می‌کند و به سرگرم شدن مخاطب می‌انجامد. بازی پس از یک بخش اولیه که تا مرگ کاراکتر داستان پیش می‌رود، سه شخصیت مختلف را پیش روی بازیکنان قرار می‌دهد که می‌توانند ماجرای زندگی آن‌ها را تجربه کنند و با انتخاب‌هایشان، آن‌ها را به‌سرانجام برسانند؛ یک کاراگاه، یک کارمند، یک فیزیکدان و یک نوجوان از کاراکترهایی هستند که در دسترس بازیکن قرار می‌گیرند و به‌احتمال بسیار زیاد در آینده شاهد عرضه شدن بسته‌های الحاقی با کاراکترها و ماجراهایی تازه خواهیم بود. شما می‌توانید سبک زندگی کاراکترهای بازی را با انتخاب‌هایی که طی مدت‌ زمان تجربه‌ی اثر لحاظ می‌کنید، تعیین کنید و در پایان سرنوشت‌شان را ببینید که امکان دارد مرگ آن‌ها باشد. هر شخصیت از بازی، در ابتدا یک زندگی عادی را می‌گذراند و پس از مدتی، از این زندگی تکراری خسته می‌شود و به‌دنبال کسب تجربه‌ای نو یک فرقه یا کالت (Cult) را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که پیشروی این اثر با سبک و سیاق بازی‌های روگ‌لایک جلو می‌رود، شما مدت زمان خیلی زیادی را مشغول رد کردن و مدیریت کردن چالش‌های بازی خواهید بود که البته هر پنج دقیقه یک بار هم شاهد ذخیره شدن بازی هستیم.

Cultist Simulator

همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، گیم‌پلی بازی با داستانش رابطه‌ای تنگاتنگ دارد و چیزی مثل درهم تنیدگی چرخ‌دهنده‌های یک ساعت، ارتباط‌شان سبب پیشرفت مراحل و روند اثر می‌شود. شما تقریبا می‌توانید به‌تمامی اعمالی که قهرمان داستان‌تان در طی روز انجام می‌دهد آگاهی داشته باشید و نحوه‌ی انجام شدن‌شان را تعیین کنید. مواردی مثل فعلایت در محل کار، میزان خواب، رویاپردازی، پیاده‌روی، مطالعه، پول خرج کردن، گشت‌و‌گذار، جست و جو و تحقیق کردن، میزان ارتباط با افراد فرقه، مدیریت کردن آن‌ها و تعیین اعمالی که باید انجام بدهند، ورزش کردن، گرفتن بورسیه‌ی تحصیلی و موارد خیلی زیاد دیگر را می‌توانید با انتخاب کارت‌هایی که در اختیار دارید، تعیین کنید و ماجراهای بازی را جلو ببرید.

بازی با ترکیب کردن عناصر سبک روگ‌لایک با مکانیک‌های بازی‌های کارتی، تجربه‌ای نوین و جذاب را پدید می‌آورد که مثلش را کمتر دیده‌ایم؛ چیزی که هم برای هواداران بازی‌های کارتی و هم برای تازه‌کارهای این آثار، جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود

تمامی این موارد/اعمال/رفتار با جایگذاری یک سری کارت ویژه که روی هرکدام یک فعل/اسم نمایش داده شده است، انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال با جایگذاری کارت «سلامتی» در قسمت «مطالعه»، قهرمان داستان پیرامون این موضوع مطالعه می‌کند و عملکرد بهتری در حفظ سلامتی‌اش خواهد داشت. اگر همین کارت «سلامتی» را در قسمت «گشت‌و‌گذار» قرار بدهید، قهرمان داستان که نامش را هم خودتان انتخاب می‌کنید، برای اینکه سلامتی‌اش را برگرداند، به خیابان‌ها و بازارها می‌رود و به‌پیاده‌روی می‌پردازد. شایان ذکر است که تمامی این جزئیات و موارد داستانی، به‌صورت متنی با جلوه‌های ویژه و زیبای گرافیکی بازی نمایش داده می‌شوند و گیمر را در جریان قرار می‌دهند.

متاسفانه Cultist Simulator بدون هیچ راهنمایی، بازیکنش را وسط تمامی این موارد رها می‌کند و البته که در همان ابتدا متذکر می‌شود برای یادگیری این بازی، باید آن را تجربه کنید و با آزمون و خطا مکانیزم‌هایش را بیاموزید اما، این موضوع می‌تواند تعداد بسیار زیادی از بازیکنان اثر را از آن زده بکند که خب یک نکته‌ی منفی است.

Cultist Simulator

در میان تمامی این موارد اگر نتوانید یک تعادل مناسب برقرار بکنید، پیشرفت در بازی با مشکل مواجه می‌شود و درواقع، یکی از چالش‌های اصلی بازی نیز همین برقراری تعادل میان تمامی کارهایی است که قهرمان داستان‌تان انجام‌شان می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، اگر خیلی به‌کارهای مختلف مشغول شوید و سر کار نروید، با مشکلات مختلف با مافوق‌تان مواجه می‌شوید و برای حفظ کردن شغل‌تان باید چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. درکنار ایجاد تعادل، باید حواس‌تان به گذر زمان هم باشد. هر یک از افعالی که کارت‌شان را انتخاب می‌کنید، حدود یک یا یک و نیم دقیقه طول می‌کشد تا به‌نتیجه برسند و در ادامه‌ی بازی، با زیاد شدن انتخاب‌ها، کارت‌ها و جایگاه‌های قرار دادن کارت‌ها، مدیریت زمان اهمیت بالایی پیدا می‌کند کارتان حسابی سخت خواهد شد چرا که این یک بازی کارتی روگ‌لایک است و مدت زمانی طولانی را برای به‌اتمام رساندنش باید بگذرانید و در این مدت، نباید هیچ کدام از چالش‌های بازی را از دست بدهید؛ البته شما می‌توانید زمان را در هر لحظه‌ که دل‌تان بخواهد، نگه‌دارید و راحت‌تر آن را مدیریت کنید. در مواقع لزوم می‌توانید سرعت گذر زمان را بیشتر هم بکنید.

Cultist Simulator

بیشتر از این صحبت کردن از گیم‌پلی بازی واقعا سخت است چرا که Cultist Simulator یک تجربه‌ی جدید در بازی‌های کارتی داستان‌محور حساب می‌شود که با اضافه کردن مکانیک‌های روگ‌لایک، خودش را از دیگر آثار هم‌سبک جدا می‌کند؛ روند بازی با داستانش رابطه‌ی محکمی دارد و با دسترسی‌هایی که به شخص گیمر می‌دهد، او را تا مدت‌ها سرگرم‌ خواهد کرد که در نتیجه‌ی آن، اعتیادآور بودن و بالا بودن ارزش تکرار بازی را شاهد هستیم که تنها نکته‌ی منفی‌اش، رها کردن بازیکن بدون هیچ آموزش و موارد این‌چنینی است که قطعا برای همه‌ی مخاطبان و بازیکنان اثر، جذاب و دلنشین نخواهد بود و سردرگمی‌شان را به‌همراه خواهد داشت.

بازی از نظر جلوه‌های صوتی/دیداری هم استانداردها را رعایت و عملکردی کاملا مثبت و مورد قبول را ثبت می‌کند. استودیو Weather Factory با بهره‌گیری از موتور گرافیکی یونیتی، توانسته تصاویر جذاب، دلنشین و صدالبته، اتمسفریک را خلق کند که با تنوع در رنگ‌بندی، صفحه‌آرایی جذاب درکنار نمایش تصاویر مختلفی که هر از چند گاهی باتوجه‌به انتخاب‌های بازیکن در پس‌زمینه‌ی بازی نقش می‌بندد، اجازه‌ نمی‌دهند تا خستگی به‌چشمان بازیکن وارد شود و عرض اندام بکند. صداگذاری و موسیقی بازی هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و از افکت‌های صوتی باکیفیت گرفته تا موزیک‌های ملایم و شنیدنی، همه و همه اتمسفر بازی را برای کاربرش ترسیم و او را بیش از قبل، با اثر درگیر می‌کنند.

Cultist Simulator

در پایان باید گفت که ساخته‌ی جدید استودیو Weather Factory یعنی بازی اندروید و آیفون Cultist Simulator، یک بازی کارتی جذاب با داستان‌گویی و گیم‌پلی نوآورانه‌ است که به‌خوبی و زیرکی از المان‌های روگ‌لایک در سبک کارت‌بازی بهره برده و تجربه‌ای اعتیادآور و جذاب را برای کاربرانش به‌ارمغان می‌آورد که نه‌تنها برای هواداران بازی‌های کارتی، بلکه برای کسانی که بازی‌های این سبکی را تجربه‌ نکرده‌اند هم جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود. Cultist Simulator را می‌توانید روی پلتفرم‌های اندروید، iOS، ویندوز و مکینتاش تجربه کنید.

این بازی روی پلتفرم اندروید بررسی شده است


منبع زومجی

بررسی بازی موبایل Cultist Simulator

برای کسانی که به بازی‌های کارتی علاقه‌مند هستند و کسانی که به‌صورت جدی سراغ این آثار نرفته‌اند، Cultist Simulator یک تجربه‌ی مفرح، سرگرم‌کننده و اعتیادآور خواهد بود که با بهره‌گیری از مکانیک‌های سبک روگ‌لایک در کنار روایت یک داستان شناور، مخاطبش را ساعت‌ها با خود همراه و سرگرم خواهد کرد.
علی گودرزی

9

نقاط قوت

  • + روایت داستان جذاب
  • + ارزش تکرار شدیدا بالا
  • + صداگذاری و موسیقی باکیفیت
  • + جلوه‌های تصویری، رنگ‌آمیزی و صفحه‌آرایی چشم‌نواز
  • + گیم‌پلی چالش برانگیز و نوآورانه در سبک بازی‌های کارتی

نقاط ضعف

  • - عدم وجود حالت آموزشی برای برخی از کاربران ناخوش‌آیند خواهد بود
  • - تعداد بسیار زیاد کارت‌ها در بخش‌های پایانی بازی ممکن است کاربران گوشی‌هایی با صفحه‌ی کوچک را اذیت بکند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده