// یکشنبه, ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۱

بازی Sea Hero Quest در تشخیص بیماری آلزایمر به پزشکان کمک می‌کند

به‌تازگی یک بازی به نام Sea Hero Quest توسعه داده شده که با هدف تشخیص بیماری آلزایمر بوده و تاکنون نیز توانسته نتایج خوبی را در این زمینه حاصل کند.

براساس جدیدترین اخبار بازی موبایل، در قالب همکاری یکی از شرکت‌های مخابراتی کشور آلمان به نام Deutsche Telekom، استودیوی بازی‌سازی گلیچرز و تعدادی از دانشگاه‌های اروپایی، یک بازی ویدیویی به نام Sea Hero Quest ساخته‌اند که با آن بتوانند علائم بیماری آلزایمر را تشخیص دهند.

اغلب کسانی که اسم بیماری آلزایمر را می‌شنوند، به فکر یک بیماری می‌افتند که حافظه‌ی شخص را تخریب می‌کند. اما حقیقت این است که اگرچه مشکلات مربوط‌به حافظه در این بیماری بسیار زیاد و هسته‌ی اصلی آن است، اما این‌ها تنها در مراحل پایانی بیماری خودشان را نشان می‌دهند و در مراحل ابتدایی کار هیچ‌یک از این علائم در شخص بیمار دیده نمی‌شود. هدفی که تقریبا تمامی پزشکان به‌دنبال آن هستند، کشف زودهنگام بیماری در زمانی است که هنوز به شکل حاد نمایان نشده و ضربه‌های اصلی خود را به حافظه‌ی بیمار وارد نکرده است؛ تا به این واسطه در آینده بتوانند شانس تشخیص و بهبود افراد مستعد را بالا ببرند.

Sea Hero Quest

بازی Sea Hero Quest با این هدف توسعه داده شده که با انجام یک‌سری تست‌ها و مراحل منحصر‌به‌فرد، افرادی که شانس ابتلا به این بیماری را دارند یا اینکه در مراحل ابتدایی آن هستند و هنوز به‌صورت جدی مغز آن‌ها درگیر نشده، شناسایی کند. حالا جالب است که بدانید براساس تحقیقاتی که در ژورنال علمی PNAS منتشر کرده، مشخص شده که ظاهرا این بازی توانسته در هدف خود موفق ظاهر شود. در این بازی که توسط استودیو Glitchers توسعه داده شده، شما با تجهیزات هدست‌های واقعیت مجازی باید یک قایق را کنترل کنید. در مراحل ابتدایی شما باید در نقشه‌ای که برای شما فراهم شده، از یک‌سری نقاط از پیش تعیین شده یا همان Checkpoint عبور کنید تا به مقصد برسید. پس از گذشت زمانی خاص، دیگر نقشه‌ی بازی برای شما قابل رویت نیست و شما باید از روی مسیری که از پیش حفظ کرده‌اید، به نقاط برسید و درنهایت قایق را به مقصد برسانید.

براساس تحقیقاتی که روی این بازی جالب انجام گرفته مشخص شده که هر دو دقیقه بازی کردن در آن، برابر است با پنج ساعت تحقیقات در محیط آزمایشگاهی. باتوجه‌به گذشت مدت چند سال از انتشار بازی و دانلود شدن و اجرای آن توسط بیش از سه میلیون نفر در سراسر دنیا، تیم تحقیقاتی مربوطه موفق شده‌اند باتوجه‌به میزان قابل مقایسه‌ای که پیش‌تر گفته شد، نزدیک به ۱۷۰۰ سال اطلاعات تحقیقی در مورد بیماری آلزایمر ثبت و ضبط کنند. محققینی که با این پروژه‌ی مفید سر و کار دارند، افرادی را که دارای ژن موسوم به APOE4 (ژنی که در شخص حامل، نشان‌دهنده‌ی احتمال زوال عقل او در آینده است) هستند، در حین اجرای این بازی مقایسه کرده‌اند با افراد دیگری که این بازی را اجرا می‌کنند، اما این ژن در بدن آن‌ها وجود ندارد. بخش‌هایی از صحبت‌های پروفسور مایکل هورن‌ برگر، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، را در زیر مشاهده می‌کنید:

به واسطه‌ی تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که افرادی که دارای ژن APOE4 هستند و این بازی را تجربه می‌کنند، عملکرد بدتری نسبت به کسانی که این ژن در بدن آن‌ها نیست، دارند. افراد حامل ژن در مسیریابی‌های داخل بازی به مشکل برمی‌خورند؛ به نحوی که برای رسیدن به نقاط مورد نظر، از مسیرهای طولانی‌تر و سخت‌تر عبور می‌کنند.

Sea Hero Quest

باتوجه‌به اطلاعاتی که این تیم تحقیق توانسته از هزاران نفری که این بازی را دانلود و تجربه کرده‌اند، به‌دست آورد، آن‌ها اکنون می‌توانند یک معیار مناسب داشته باشند تا نتایج کنونی و پیشین خود را به واسطه‌ی آن به یک نتیجه‌گیری کلی برسانند. یکی دیگر از مواردی که امید می‌رود به واسطه‌ی این بازی بتوان به آن دست پیدا کرد، این است که در آینده بتوانند افرادی را که نیاز به مداوا دارند، پیش از آن‌که به مرحله‌ی زوال عقل و آلزایمر برسند، درمان کنند. این بازی در حال حاضر تنها برای پلتفرم اندروید منتشر شده است.

نظر شما در رابطه با این بازی جالب و مفید چیست؟


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده