نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

بررسی بازی Days Gone از دید سایت‌های معتبر دنیا

Days Gone، جدید‌ترین بازی انحصاری پلی‌استیشن 4 دیروز منتشر شد و نمره‌های نسبتا خوبی هم دریافت کرده که در ادامه مروری بر آن‌ها داریم. 

سونی در سال‌های اخیر عملکرد خیلی خوبی در زمینه بازی‌های انحصاری داشته و پس از درخشش آثاری چون Uncharted 4، God of War یا حتی Marvel's Spider-Man انتظار‌ها از بازی‌های انحصاری این شرکت بسیار بالا رفته است. به همین دلیل هم خیلی‌ها منتظر بودیم تا Days Gone، جدید‌ترین انحصاری پلی‌استیشن 4 که توسط استودیو بِند ساخته شده هم به جمع این بازی‌ها اضافه شود و یک اثر آخرالزمانی فراموش‌نشدنی دیگر را در اختیارمان بگذارد. با اینکه استودیو Bend در سال‌های اخیر خیلی بازی‌های بزرگی نساخته، اما حضور آثاری چون Psyphon Filter در کارنامه کاری آن‌ها طرفداران را به Days Gone امیدوار کرده بود. با این حال پس از انتشار این بازی در روز گذشته و انتشار کامل نمره‌های آن، به‌نظر می‌رسد که Days Gone با اینکه شاید بازی بدی نباشد، اما از یک اثر فوق‌العاده هم فاصله زیادی دارد. 

Days Gone اثری با حس و حال آخرالزمانی است که داستان شخصیتی به اسم دیکن را روایت می‌کند. دیکن عضو یک گروه موتورسواری است و به همین دلیل هم موتور وی نقش پررنگی در بازی دارد. وقایع بازی دو سال پس از انتشار یک ویروس جریان دارند؛ ویروسی که باعث شده بخش زیادی از انسان‌های کره زمین کشته شوند و البته موجوداتی به اسم فریکرز در اقصی نقاط آن جولان بدهند که معمولا به شکل گروهی زندگی می‌کنند و بسیار هم سریع و ترسناک هستند. Days Gone در کل یک بازی جهان‌باز است و دیکن که علاقه‌ای به ماندن در کمپ‌ها ندارد، باید در دنیای بزرگ اثر ماموریت‌های مختلفی را انجام دهد و البته باید مواظب فریکر‌ها و همینطور حیواناتی باشد که در اثر آلودگی به ویروس خوی وحشی پیدا کرده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم نمره های بازی Days Gone خبر از اثری نسبتا خوب می‌دهند که در ادامه مروری بر آن‌ها و بررسی بازی Days Gone از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت:

Days Gone

Days Gone

  • سازنده: استودیو بند
  • ناشر: سونی
  • تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • سبک: اکشن ماجراجویی جهان‌باز

گیم رنت: ۸۰ از ۱۰۰

اشتباه نکنید، Days Gone هنوز هم یک بازی خوش‌ساخت است که البته المان‌های کلیشه‌ای زیادی از بازی‌های زامبی‌محور در آن دیده می‌شوند. کاربران پلی‌استیشن 4 به احتمال زیاد از کلیت بازی راضی خواهند بود و با آن سرگرم می‌شوند. فقط در نظر داشته باشید که Days Gone فاصله زیادی با آن تجربه فوق‌العاده‌ای دارد که برخی از انحصاری‌های قبلی سونی ارائه می‌کردند. 

هاردکور گیمر: ۸۰ از ۱۰۰

دقیقا مثل محیط‌های جهان بازی که همزمان زیبا و خطرناک هستند، Days Gone سفری است که احساسات مختلفی را در بازیکن برمی‌انگیزد. با اینکه بازی در مجموع الهام‌های زیادی از سایر آثار جهان‌باز گرفته است، اما در کل استودیو بند توانسته با ترکیب ویژگی‌های مختلف، یک تجربه کلی مناسب را در اختیار علاقه‌مندان بگذارد. 

گیم اینفورمر: ۷۸ از ۱۰۰

Days Gone هسته گیم‌پلی خوبی دارد. کمبود منابع و حضور همیشگی زامبی‌ها باعث می‌شود تا همیشه آن حس تنش در بازی وجود دارد. با این حال مشکلات بازی در زمینه داستان یا المان‌های جهان‌باز باعث می‌شوند تا بازی با محدودیت‌هایی همراه شود که ویژگی‌های مثبت آن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

آی‌جی‌ان: ۶۵ از ۱۰۰

Days Gone شبیه به فیلمی به‌نظر می‌رسد که یک ساعت بیش‌تر از آنچه که باید طول می‌کشد. بازی مشکلات متعددی دارد اما خب در عین حال یک سری نبرد‌های فراموش‌نشدنی با زامبی‌هایش هم برای‌مان به ارمغان می‌آورد. Days Gone می‌توانست بازی خوبی باشد اما داستان ضعیف، مراحل تکراری و کار‌های خسته‌کننده‌ای که بازی مخاطب را وادار به انجام دادن‌شان می‌کند، باعث می‌شوند تا اثر فاقد آن هویت خاص و منحصر‌به‌فرد خودش باشد. 

گاردین: ۶۰ از ۱۰۰

Days Gone اثری مشکل‌دار ولی جذاب است که در دنیایی بسیار زیبا جریان دارد. بازی با استفاده از هوش مصنوعی و شبیه‌سازی فیزیک دقیقا هیجان‌انگیزی خلق می‌کند اما داستان آن چیزی بیش‌تر از کلیشه تلاش مردم برای بازسازی جهانی ویران‌شده نیست و حتی تعاملات عاشقانه شخصیت‌هایش هم ضعف شدیدی از حیث روایت کلی دارند. همچنین شخصیت‌های بازی بیش‌تر از اینکه شخصیت‌پردازی درست و جالبی داشتند، مدام در حال ناسزا گفتن به یکدیگر هستند. همه این‌ها، باعث می‌شوند تا Days Gone اثری با دقایق جذاب باشد ولی در نهایت نتواند به تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی تبدیل شود. 

گیم اسپات: ۵۰ از ۱۰۰

من کار‌های زیادی در Days Gone انجام دادم؛ تک تک لانه‌های فریکر‌ها را سوزاندم، پایگاه‌های مختلف را پاک‌سازی کردم، موتور را تا حد نهایی آن ارتقا دادم و حتی یک سری کار‌های فرعی و اختیاری را هم انجام دادم؛ چرا که دقیقا مثل شخصیت‌های اصلی بازی، انتظار داشتم تا به مرور وضعیت بهتر شود و بازی پس از انجام این کار‌ها به سرانجام جذابی برسد اما واقعیت این است که در نهایت Days Gone چیزی بیش‌تر از یک بازی خسته‌کننده و ضعیف نبود. 

نمره های بازی Days Gone

نمره های بازی Days Gone


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده