// جمعه, ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵

کدام صداها در طول پرواز نگران‌کننده هستند؟

پرواز با هواپیما حتی اگر به آن عادت هم کرده باشید، باز هم استرس‌زا است و صداهای عجیب بدنه هواپیما در طول پرواز آن را دوچندان می‌کند.

آیا تابه‌حال پیش خود گفته‌اید که منشأ صداهای عجیب که در طول پرواز می‌شنوید، چیست؟

در این مقاله، به شرح تعدادی از این سر و صداها و توضیح علت معقول فنی آن‌ها توسط مایک لیری (Mike Leary) و مارک لِوی (Marc Levy)، دو تن از مهندسان سابق بوئینگ در حیطه‌ مهندسی مکانیک حمل‌و‌نقل هوایی و فضا می‌پردازیم تا دفعه بعد که بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را خریداری کردید و در هواپیما نشستید، موارد مشابه باعث ایجاد نگرانی و اضطراب‌تان نشود.

هواپیما

۱. صدای وزوزی که هنگام سوار شدن شنیده می‌شود

این صدای واحد نیروی کمکی (APU) است. مایک توضیح می‌دهد که:

موتورها برق کل هواپیما را تأمین می‌کنند و وقتی هواپیما روی زمین است، نیاز به منبع نیروی جایگزینی برای برق‌رسانی است که واحد نیروی کمکی (APU) در این مرحله به کار گرفته می‌شود.

هواپیما

۲. وقتی هواپیما به‌ آرامی روی زمین حرکت می‌کرد، صدای زیر پارس یک سگ از قسمت بار به گوشم خورد؟

مایک جواب می‌دهد:

خیر! در اکثر هواپیماهای ایرباس‌، قطعه‎ ذخیره‌ سوختی به نام واحد انتقال نیرو (PTU) وجود دارد که وظیفه‌ی آن متعادل کردن فشار هیدرولیکی در زمان استفاده از تنها یک موتور برای طی مسافت‌های کوتاه در درون فرودگاه (Taxiing) است. همه به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند و این هم راهی است... البته یک کم پر سروصدا و اعصاب خردکن است؛ چون به‌دلیل نوسانات فشار، مدام قطع و وصل می‌شود و صدایش هم مثل سگی است که با صدای خیلی زیر، در قسمت حمل بار، واق واق می‌کند.

هواپیما

۳. صدای غژغژی که هنگام اقدام به بلند شدن هواپیما شنیده می‌شود

این صدای باز شدن فلپ‌ها است؛ در بیشتر هواپیماها فلپ‌ها به میزان ۱۰ یا ۲۰ درجه به منظور کاهش طول باند خزش مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، در مواقعی که باند پروازی کوتاه است و هواپیما باید هرچه سریع‌تر از زمین جدا شود یا به‌دلیل کوتاه بودن باند باید با سرعت کمتری فرود آید، فلپ‌‌ها نقش موثری دارند. 

۴. صدای گوروپ گوروپی که هنگام بلند شدن هواپیما به گوش می‌رسد

مایک لیری:

وقتی این صدا را می‌شنوید که چرخ هواپیما بالانس و تراز نباشد و این امر سبب می‌شود شیارهای روی لاستیک با افزایش سرعت گردش چرخ ضربه بزنند و لرزش و صدا ایجاد کنند.

هواپیما

۵. صدای جیرجیر و زوزه و تکان‌هایی در حین پرواز می‌شنوید

به‌گفته‌ی مارک لوی، بدنه‌ی هواپیما بسیار شبیه به یک بالون است. به هنگام پرواز در ارتفاع ۱۲ هزار متری، فشار داخل اتاق هواپیما به‌طور پیوسته در حال کم و زیاد شدن و انبساط و انقباض است. وسایل داخل هواپیما مانند محفظه‌ بار بالای سرمان، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها‌ی هواپیما هم آن‌طور که همه انتظار دارند «پیچ و بست» نشده است و به واسطه‌ تعدادی میل مهار (Tie Rod) که میله‌هایی بلبرینگ‌دار هستند، در جای‌شان نصب و مستقرند.

هواپیما

مارک می‌گوید:

وقتی به هواپیما تکان یا ضربه وارد شود، یا بدنه برای مدت کوتاهی منبسط شود، تمام وسایلی که داخل هواپیما هست متعاقبا شروع به جابه‌جا شدن و برخورد با چیزهای دیگر می‌کنند. پس، در هنگام نشستن هواپیما و در صورتی که فرود کمی جست و خیزدار باشد، از شنیدن صداهای جیرجیر و ترق تروق و گروپ گروپ متحیر نشوید. دلیلش فقط حرکت همان وسایلی است که گفته شد.

۶. صدای موتور در خلال پرواز عوض شد

 احتمالا دیگر وقت فرود است. هواپیما در حال کم کردن سرعت است و در نتیجه، صدای موتور نیز کم می‌شود.

هواپیما

۷. صدای بوم بزرگی شنیدم

دلیلش باز شدن چرخ‌های هواپیما و بیرون آمدن آن‌ها از درون محفظه‌ قسمت تحتانی هواپیما است. در این مقطع از پرواز، یک عالمه صدای وزش باد هم به گوشتان خواهد خورد.

۸. آن سگ در قسمت بار، دوباره برگشته!

اگر سوار یک ایرباس باشید، به محض نشستن، واحد انتقال نیرو (PTU) مجددا به حالت متعادل‌سازی می‌رود.

هواپیما

۹. صدای تشویق

مسافران از یک فرود موفق خوشحالند!

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده