بازی Backfire با سبک شوت ام آپ منحصر به فردش توانسته است یک گیم پلی اعتیاد آور را خلق کند که درکنار سیستم ارتقا خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با بررسی Backfire همراه زومجی باشید.

از اولین و قدیمی‌ترین سبک‌های بازی‌های ویدیویی می‌توان به بازی‌های Shoot em Up اشاره کرد که گیمر‌های قدیمی این سبک را با بازی‌هایی همچون Asteroids می‌شناسند. در این بازی شما هدایت یک سفینه را برعهده می‌گرفتید و درحالی‌که شهاب‌ سنگ‌ها را جاخالی می‌دادید در آن سو با نابود کردن آن‌ها به جمع آوری امتیاز می‌پرداختید. تا به امروز آثار زیادی از این بازی الهام گرفته است و شاهد محصولات مختلفی در این سبک بودیم. یکی از جدیدترین بازی‌هایی که روی دستگاه‌های موبایل منتشر شده است و توانست توجه بسیاری از طرفداران این سبک را به خودش جلب کند بازی Backfire است. توسعه‌دهنده این بازی یعنی جوئل روچون (Joel Rochon) با اضافه کردن المان‌های مختلف توانست سبک این بازی را تا حدودی تغییر دهد و گیم پلی متفاوت و جذابی برا برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.

با ورود به Backfire همان‌طور که از نام آن پیداست، اولین موضوع که نظر شما را جلب می‌کند کنترلرها و مکانیزم‌های جالب گیم پلی این بازی است که رفته رفته شاهد تغییر آن خواهید بود. هواپیما شما که به‌طور خودکار هر چند فریم یک بار به سمت جلو حرکت می‌کند، با ضربات انگشتان شما سرعتش بیشتر می‌شود و درواقع شما توانایی ثابت نگه داشتن فضاپیما خود را ندارید. نحوه شلیک کردن و حمله به دشمنان نیز در این بازی با طراحی فوق‌العاده و خلاقی شکل گرفته است. به طوری که فضاپیمای شما درحالی‌که به سمت جلو یورش می‌برد به سمت پشت خود شلیک می‌کند. در این حین موجوداتی شما را دنبال می‌کنند که کاربران باید باتوجه‌به موقعیت آن‌ها، فضاپیما خود را در جهت‌های مختلف حرکت دهند.

بازی موبایل Backfire

 نکته بسیار جالبی که در طراحی مکانیزم گیم پلی بازی Backfire صورت گرفته است این است که دشمنانی که شما را دنبال می‌کنند در صورت برخورد با تیر‌های شما به عقب کشانده یا به اصطلاح Knock Back می‌شوند. سیستم Knock Back روند بازی را به طوری تغییر می‌دهد که شما به‌راحتی نتوانید دشمنان خود را نابود کنید و به‌راحتی در دو شلیک ممتد آن‌ها را از بین ببرید.گفتنی است این موضوع باتوجه‌به برد تیرها یا همان پروجکتایل‌های شما تنظیم شده است و سازندگان جزئيات کوچکی در آن پیاده کرده‌اند که هارمونی زیبایی به گیم پلی بازی می‌دهد.

سیستم Knock Back روند بازی را به طوری تغییر می‌دهد که شما به‌راحتی نتوانید دشمنان خود را نابود کنید و به‌راحتی در دو شلیک ممتد آن‌ها را از بین ببرید

گیم پلی بازی به‌طور «یک نوبت» یا همان One Sitting صورت می‌گیرد و کاربران می‌توانند در یک نوبت تا انتهای بازی بروند. گیم پلی بازی به‌طور کلی ساده طراحی شده است؛ به شکلی که شما دشمنان را شکست می‌دهید، مراحل را پشت سرمی‌گذارید و پس از باختن به ابتدا باز می‌گردید تا با استفاده از منابع جمع شده، فضاپیما خود را ارتقا دهید. سیستم جالبی که اینجا دیده می‌شود به طوری عمل می‌کند که بازیکنان در صورت شکست خوردن در حین بازی از ابتدا آغاز می‌کنند و یک حالت روگ لایک مانند را تجربه می‌کنند. سیستم پیشرفت و ارتقا این بازی در سبک جالب و خلاقانه‌ای ساخته شده است... بازیکنان در حین بازی با کشتن هیولاها با آیتم‌های آبی رنگی رو‌به‌رو می‌شوند که شباهت زیادی به سکه دارند. با جمع آوری کردن این سکه‌ها کاربران می‌توانند به‌طور کلی فضاپیما خود را ارتقا دهند و حتی برخی آیتم‌ها را در قالب یک نیروزا و یک بار مصرف خریداری کنند. با ارتقا دادن فضاپیمایتان دشمنان بازی نیز در مراحل اول تغییر پیدا می‌کنند. بگذارید همین‌جا اشاره کنیم که بک فایر یک بازی بسیار دشوار است و شما نمی‌توانید صرفا با ارتقا دادن فضاپیما بازی را برای خود آسان کنید. درحالی‌که هر بار شما بازی را از ابتدا آغاز می‌کنید، بازی برای دوری از آسان شدن گیم پلی‌ش در مراحل اول نیز شما را با دشمنان قوی‌تری رو‌به‌رو می‌کند.

گیم پلی بازی به‌طور کلی ساده طراحی شده است؛ به شکلی که شما دشمنان را شکست می‌دهید، مراحل را پشت سرمی‌گذارید و پس از باختن به ابتدا باز می‌گردید تا با استفاده از منابع جمع شده، فضاپیما خود را ارتقا دهید

مراحل بازی Backfire پس از کشتن امواجی از دشمنان پایان می‌یابد و در همان اتاق شاهد تغییر محیط هستیم؛ به طوری که بازی باتوجه‌به دشمنانش محیط خود را تغییر می‌دهد. محیط‌های این بازی باتوجه‌به حضور دشمنان تغییر پیدا می‌کند؛ به شکلی که دشمنان آرام‌تر در محیط‌های بسته به‌دنبال شما می‌آیند. در برخی از مراحل درحالی‌که دوربین تغییر می‌کند، شاهد بزرگ شدن محیط هستیم که در ادامه دشمنانی با سرعت بالا به‌دنبال شکار شما هستند. عوامل بیشتری با پیش رفتن بازی در محیط‌های بازی نمایان می‌شود که به‌طور کلی قصد دارد بازی را برای کاربران چالش برانگیز کند. درحالی‌که در مجموع شاهد یک بازی به نسبت ترسناک هستیم رفته رفته شاهد گرزهایی هستیم که با زنجیر‌های بلند در قسمت مرکزی محیط می‌چرخند و قصد دارند حواس شما را پرت کنند.

بازی موبایل Backfire

سازندگان در خلق دشمنان مختلف نیز در این بازی سنگ تمام گذاشته‌اند. دشمنان مختلفی در حین بازی با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شوید که هر یک عملکرد مختلف و غافل گیر کننده‌ای دارند. درحالی‌که برخی از دشمنان شما را صرفا دنبال می‌کنند، در آن سو شاهد دشمنانی هستیم که بدون حرکت در قسمتی از محیط بازی باقی می‌مانند و در صورت نزدیک شدن شما به آن‌ها با سرعت هرچه تمامتر شما را دنبال می‌کنند و اینجا است که هیجان بدن شما را فرا می‌گیرد و قصد دارید با ضربه زدن روی صفحه هرچه زودتر از آن‌ها دور شوید.

باس فایت‌هایی نیز پس از شکست دادن دشمنان به سراغ شما می‌آیند. درحالی‌که سازندگان در طراحی الگو‌های رفتاری و حمله‌ای باس‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند اما در آن سو صداگذاری آن‌ها در ضعیف‌ترین حالت ممکن انجام شده است. سازندگان درحالی‌که خواسته‌اند صداهای ترسناک روی دشمنان بگذارند اما در این راستا موفق ظاهر نشده‌اند و صدای برخی از باس‌ها به طرز طنزآمیزی به گوش شما می‌خورد. البته در آن سو الگوهای حمله‌ای آن‌ها با رفتارهای مختلف طراحی شده است که یک روند چالش برانگیز به همراه دارد. این الگوها یکی پس از دیگری با سرعت بالا عوض می‌شود و با شما کاری می‌کند که بهترین راه را برای مقابله با دشمنان یاد بگیرید.

درحالی‌که سازندگان در طراحی الگو‌های رفتاری و حمله‌ای باس‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند اما در آن سو صداگذاری آن‌ها در ضعیف‌ترین حالت ممکن انجام شده است

بازی Backfire از نظر گرافیکی در برخی از موارد به زیبایی طراحی شده است ولی در قسمت‌های دیگر شاهد طراحی ضعیفی از سوی سازندگان هستیم. انیمیشن‌های مختلفی پس از کشتن دشمنان به نمایش گذاشته می‌شود که رنگ جالبیبه بازی می‌بخشد. البته در آن سو طراحی هنری فضاپیما شما که درواقع یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های بازی را تشکیل می‌دهد، به شکلی زشت طراحی شده است و می‌توانست جلوه زیباتری و خلاقی داشته باشد. از موارد جالبی که در طراحی انیمیشن‌ها صورت گرفته است می‌توان به زمانی اشاره کرد که دشمنان به شما نزدیک شده‌اند و قصد دارند فضاپیما شما را نابود کنند. در این صحنه، دوربین بازی روی فضاپیما شما زوم می‌شود و صفحه شروع به لرزیدن می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود که یک حس تاریک و ترسناک در بازی به وجود بیاید که پس از نابود شدن فضاپیمایتان شاهد پخش شدن خون روی صفحه‌نمایش خواهید بود که به ترسناک بودن بازی کمک می‌کند.

بازی موبایل Backfire

موسیقی بازی با اینکه در سبک الکترونیک با تمپوی آرام تنظیم شده است اما در برخی قسمت‌های دیگر همانند دشمنان شما را غافل‌گیر می‌کند. در صحنه‌ای که در بالا نیز به آن اشاره شد، با نزدیک شدن دشمنان و در دام افتادن شما، موسیقی اوج می‌گیرد و صدای گیتار‌های الکتریک و درام‌ها یک صحنه ترسناک را رقم می‌زنند. درواقع سازندگان قصد داشته‌اند که یک موسیقی دینامیک برای این بازی تنظیم کنند که در بسیاری از صحنه‌ها موفق ظاهر شده‌اند.

در مجموع بک فایر با داشتن المان‌های جذاب در گیم پلیش توانسته است یک روند لذت بخش خلق کند. ایرادات جزئی در صداگذاری دشمنان در زیر محتویات زیادی همچون موزیک فوق‌العاده و مکانیزم‌های جذاب ارزش تکرار این بازی را بالا می‌برد. با اینکه طراحی فضاپیما اصلی می‌توانست بهتر از این انجام شود اما در آن سو وجود انیمیشن‌های جالب و موسیقی دینامیک با شما کاری می‌کند که مدت‌ها این بازی را از دستگاه موبایلتان پاک نکنید.

بازی Backfire روی پلتفرم اندروید بررسی شده است.


منبع زومجی

Backfire

Backfire یک بازی شوت ام آپ است که با المان‌های جدید همچون عدم توانایی متوقف کردن فضاپیما و شلیک به سمت پشت توانسته‌اند یک گیم پلی اعتیاد آور را در اختیار بازیکنان قرار دهند. این موضوع با سیستم پیشرفت و ارتقا دادن فضاپیما رنگ بیشتری به خود می‌گیرد و هر بار پس از تجربه بازی شاهد دشمنان دشوارتری خواهید بود که از ساده شدن روند بازی جلوگیری می‌کند. ایرادات جزئی در طراحی فضاپیما و صداگذاری باس‌ها و دشمنان در برخی موارد شاید به تجربه بازی ضربه وارد کند.
آراییس نظریان

8.5

نقاط قوت

  •  + گیم پلی چالش برانگیز و دشوار
  • + ارزش تکرار بالا
  • + باس فایت‌های هیجانی
  • + مکانیزم شوتر خلاق

نقاط ضعف

  • - طراحی فضاپیما اصلی می‌توانست بهتر باشد
  • - صداگذاری ضعیف برخی از دشمنان و باس‌ها 
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده