پیش نمایش بازی Mortal Kombat 11

پیش نمایش بازی Mortal Kombat 11

جمعه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

Mortal Kombat 11 خشن‌تر، عمیق‌تر و پرجزییات‌تر از همیشه برگشته تا یک تجربه مبارزه‌ای فراموش‌نشدنی برای طرفدارانش رقم بزند. همراه بررسی بازی باشید. 

مجموعه قدیمی Mortal Kombat، حتی در بین بازی‌های سبک مبارزه‌ای هم اثری خاص و منحصر‌به‌فرد است. به بیان بهتر، Mortal Kombat از آن دست بازی‌هایی است که حتی اگر شاید طرفدار سبک مبارزه‌ای هم باشید، نتوانید آنطور که باید با آن ارتباط برقرار کنید. به همین دلیل هم در طی سالیان مختلف از عرضه نسخه‌های اولیه این سری گرفته تا همین نسخه‌های اخیر، همیشه انتقاد‌هایی به خشونت این مجموعه وارد شده و همین عنصر هم عاملی بوده تا برخی طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای نتوانند با این مجموعه ارتباط برقرار کنند. اما این ویژگی و کلا ساختار خاص سری مورتال کامبت، در طرف مقابل طرفدارانی را به این مجموعه جذب کرده که شاید به‌خودی خود علاقه‌ای به بازی‌های مبارزه‌ای نداشته باشند اما به‌سبب ویژگی‌هایی چون حس و حال واقع‌گرایانه بازی جذب آن شده‌اند و حتی از طرفداران پر‌و‌پا قرص و قدیمی آن هم به‌شمار می‌روند. خبر خوب برای این دسته از گیمر‌ها اینکه چند روز دیگر جدید‌ترین نسخه این مجموعه یعنی Mortal Kombat 11 روانه بازار می‌شود و مجددا در آن شاهد گردهمایی شخصیت‌های دوست‌داشتنی سری و انواع و اقسام حالت‌ها خواهیم بود. با پیش‌نمایش بازی همراه باشید تا نگاهی به جزییات اثر داشته باشیم. 

پیش نمایش Mortal Kombat 11

طرفداران سری مورتال کامبت، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول آن‌هایی که به‌عنوان یک تجربه تک‌نفره به سراغ آن می‌روند و بدون داشتن علاقه‌ای به تجربه حالت‌های آنلاین بازی، صرفا با حالت‌های تک‌نفره آن سرگرم می‌شوند و البته که گاهی نیم‌نگاهی هم به تجربه دونفره آفلاین و محلی بازی دارند. اگر از این دست طرفداران هستید، استودیو ندررلم در Mortal Kombat 11 برنامه‌های ویژه‌ای برای‌تان تدارک دیده است و طبق تجربه‌ای که چندی پیش نویسنده سایت گیم‌اسپات از بازی در رویدادی که برای رسانه‌ها در نظر گرفته شده بود داشته، این نسخه محتویات تک‌نفره جالبی در آستین دارد. بدون شک یکی از مهم‌ترینِ این محتویات حالت داستانی بازی است. به‌عنوان یک مجموعه قدیمی که نسخه‌های متعددی داشته، Mortal Kombat داستان کلی پیچیده‌ای دارد که شاید حتی برای طرفداران قدیمی‌اش هم سردرگم‌کننده باشد. اما سازندگان در Mortal Kombat 11، داستان نسخه قبلی را ادامه داده‌اند؛ پس از شکست خوردن شینوک، شخصیتی به نام کرونیکا ظاهر می‌شود و ادعا می‌کند که همه‌چیز طبق برنامه‌ای وی پیش می‌رود. در ادامه متوجه می‌شویم که کرونیکا قدرت دستکاری زمان را دارد و از این طریق شخصیت‌های مختلف مجموعه را وارد نبرد با یکدیگر می‌کند. به‌گفته اد بون، کارگردان بازی، ایده دستکاری زمان و برگرداندن شخصیت‌هایی از گذشته توسط نویسنده‌های بازی مطرح شده و پس از اینکه مورد استقبال سایرین هم قرار گرفته، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا از این ایده در روایت داستان بازی استفاده کنند. 

داستان بازی حول موضوع دستکاری زمان روایت می‌شود و سازندگان از این طریق شخصیت‌های مختلفی را به به بازی برگردانده‌اند

در بخش داستانی بازی، شاهد شخصیت‌های آشنای مختلفی خواهیم بود؛ از Raiden گرفته تا سونیا بلید، جانی کیج و کیسی کیج که اخیرا ارتقا رتبه هم داشته است و در بخش اول داستانی بازی، شاهد مبارزه آن‌ها با نیرو‌های نتررلم هستیم که در بین آن‌ها شخصیت لیو کانگ شیطانی هم دیده می‌شود. در تریلر‌های منتشر‌شده از بازی، مبارزات جالبی را شاهد بودیم که حتی شامل موردی مثل مبارزه دو جانی کیج از دو بازه زمانی مختلف با یکدیگر هم می‌شوند که این موارد به‌سبب همین ایده دستکاری زمان عملی شده‌اند. اما آنچه که شاید بیشتر از کلیت داستان بازی اهمیت داشته باشد، این است که در Mortal Kombat 11 سازنده‌ها با الهام گرفتن از روایت داستانی سینمایی‌تر بازی Injustice 2، چنین سبکی را در مورتال کامبت هم اجرا کرده‌اند که نویسنده سایت گیم‌اسپات هم در تجربه‌اش از بازی رضایت زیادی از این روایت تماما سینمایی و جذاب داشت و بر این باور بود که این مورد جدا از اینکه تجربه بخش داستانی را جذاب‌تر می‌کند، باعث می‌شود تا معرفی شخصیت‌ها هم به شکل بهتری صورت بگیرد. 

پیش نمایش Mortal Kombat 11

از بخش داستانی بازی صحبت کردیم اما خب واقعیت این است که بخش داستانی بازی‌های مورتال کامبت، به‌تنهایی عنصری نیست که بتواند طرفدارانش را به پرداخت ۶۰ دلار برای آن ترغیب کند؛ چرا که بخش داستانی این سری معمولا تجربه‌ای چند ساعته است و پس از تمام کردن آن باید محتویات دیگری هم باشند که بازیکن را به ادامه تجربه بازی تشویق کنند. خب ندررلم هم با تجربه بسیار زیادی که در ساخت بازی‌های این مجموعه دارد، با علم به این موضوع حالت‌های جدیدی برای بازی در نظر گرفته است که یکی از جذاب‌ترینِ آن‌ها حالت Towers of Time خواهد بود. این حالت حکم همان بخش چالش را در بازی‌های دیگر دارد و هدف در آن پشت سر گذاشتن مبارزاتی است که در شرایطی خاص برگزار می‌شوند و قصد دارند مهارت‌های بازیکن را به‌چالش بکشند. برای مثال در یکی از برج‌های این بخش به نام Kold Chill باید چهار مبارزه مختلف را برنده شوید. در این مبارزه‌ها شخصیت ساب‌زیرو به‌عنوان یک شخصیت همراه در دسترس شما خواهد بود که می‌توانید با استفاده از استیک راست وی را یک بار در هر مبارزه احضار کنید تا به دشمن‌تان ضربه وارد کند. یا در برجی دیگر با نام Test Your Might، بازیکن به آیتم‌های مصرفی دسترسی دارد که می‌تواند قابلیت‌هایی ویژه را ازطریق آن‌ها فعال کند اما در طرف مقابل باید دو راند نبرد‌ها را در حالتی برنده شوید که پس از راند اول سطح سلامتی شما افزایش پیدا نمی‌کند و هر میزان از آن که باقی مانده باشد باید با آن راند دوم را هم مبارزه کنید. جالب‌تر اینکه در این برج در صورتی که دشمن شما فقط یک راند را برنده شود شکست خواهید خورد. 

برج‌های زمان حالت جدیدی است که به مرور چالش‌های آن به‌روز می‌شوند

این برج‌ها با قرار دادن بازیکن در موقعیت‌های مختلف و رو‌به‌رو کردن وی با چالش‌های متنوع، تجربه‌ای متفاوت از حالت داستانی یا حالت‌های دیگر مبارزه با هوش مصنوعی ارائه می‌دهند اما آنچه که در مورد این برج‌ها اهمیت دارد، تغییر کردن آن‌ها به مرور زمان است. اد بون در صحبت‌های خود پیرامون این موضوع گفته که تیم سازنده برخی محتویات آنلاین را برای بازی در نظر گرفته که در اصل حالتی تک‌نفره دارند و یکی از این موارد همین برج‌های زمان هستند که به مرور زمان با چالش‌های جدید به‌روز می‌شوند و البته که بازیکنان می‌توانند با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها و کسب امتیاز در جدول رتبه‌بندی بازی هم پیشرفت کنند و حتی جوایز مختلفی به‌دست بیاورند. شاید از این نظر بتوان ساختار این بخش را با چیزی مثل چالش‌های بازی فورتنایت مقایسه کرد که به‌صورت هفتگی به‌روزرسانی می‌شوند و پاداش‌های مختلفی را هم می‌توان با کسب XP ازطریق آن‌ها به‌دست آورد. در مجموع استودیو ندررلم قصد دارد تا ازطریق این بخش و البته بخش‌های دیگری مثل Klassic Towers  یا کریپت و البته نبرد‌های معمولی که همیشه در این بازی‌ها موجود بودند به مدت زمان طولانی بازیکنان را با آن سرگرم نگه دارد و خب حتی اگر علاقه‌ای به محتویات آنلاین و نبرد‌های بازیکن دربرابر بازیکن هم نداشته باشید، همین محتویات تک‌نفره بازی برای تجربه طولانی‌مدت آن به‌حد کافی جذاب هستند و وجود حالت‌های مختلف رقابتی و آنلاین هم عوامل دیگری هستند که به جذابیت بازی اضافه کنند.

پیش نمایش Mortal Kombat 11

بااین‌حال ویژگی‌های جدید Mortal Kombat 11 فقط به مواردی که اشاره کردیم خلاصه نمی‌شوند و یکی دیگر از مواردی جذابی که در این نسخه شاهد آن خواهیم بود امکان شخصی‌سازی کاراکتر با جزییات بسیار بالا است. این ویژگی که بارها در تریلر‌های بازی هم به‌تصویر کشیده شده است به مرور زمان با باز کردن آیتم‌های ظاهری مختلف و همینطور قابلیت‌های ویژه برای هر شخصیت به‌تان اجازه می‌دهد تا کاراکتر خودتان را به شیوه‌ای که دوست دارید شخصی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید انواع و اقسام پوشش‌ها را برای شخصیتی چون اسکورپیون در نظر بگیرید یا مهارت‌های مبارزه‌ای وی را به شکل دلخواه‌تان تغییر بدهید و از حرکاتی که دوست دارید در بازی استفاده کنید. در تجربه‌ای که سایت Gamerevolution از بازی داشته، امکانات شخصی‌سازی بازی را مورد تحسین قرار داده و بر این باور بوده که این ویژگی‌ها بازی کردن با هریک از شخصیت‌ها را جذاب‌تر از همیشه می‌کنند. اما در طرف مقابل نویسنده این سایت یک نگرانی هم در رابطه با این ویژگی‌ها داشته که معقول به‌نظر می‌رسد؛ وی بر این باور است که اگر ندررلم تصمیم بگیرد چنین شخصی‌سازی‌هایی را در رقابت‌های آنلاین بازی غیرفعال کند، استفاده از آن‌ها بسیار محدود خواهد شد و در صورت در دسترس بودن آن‌ها در رقابت‌ها هم اولا زمان آماده شدن هر بازیکن و شخصی‌سازی شخصیتش پیش از نبرد ممکن است طولانی شود و هم اینکه اگر این قابلیت‌ها به مرور در بازی به‌دست بیایند، این مورد که در رقابت‌های آنلاین برخی بازیکنان قادر به استفاده از آن‌ها خواهند بود و برخی دیگر خیر، می‌تواند ضربه بدی به تعادل بازی بزند و حتی باعث شود تا بازیکنان قبل از اینکه بتوانند قابلیت‌های مختلف را به‌دست بیاورند علاقه‌ای به شرکت در نبرد‌های آنلاین که از قضا بخش مهمی از بازی هم هستند نشان ندهند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که ندررلم به چه شکل این مورد را مدیریت می‌کند اما در کل قابلیت شخصی‌سازی می‌تواند تجربه بازی را بیش‌ازپیش لذت‌بخش و عمیق کند و قطعا اتفاق مثبتی است. 

پیش نمایش Mortal Kombat 11

یکی دیگر از دلایل جذابیت سری بازی‌های مورتال کامبت، وجود شخصیت‌های مختلف در آن است. سازندگان برای نسخه جدید بازی هم از ترکیب شخصیت‌های قدیمی و دوست‌داشتنی با چند کاراکتر جدید استفاده کرده‌اند و بازی در هنگام انتشار، ۲۵ شخصیت قابل بازی خواهد داشت و در ادامه هم شخصیت‌های دیگری در قالب DLC‌ها مشابه آنچه که در برای نسخه قبلی اتفاق افتاد به بازی اضافه خواهند شد که از این شخصیت‌ها، اضافه شدن Shang Tsung تایید شده است. از شخصیت‌های قدیمی مهمی که در این نسخه برگشته‌اند می‌توان به نوب سایبات اشاره داشت که خبر معرفی وی برای طرفداران بسیار خوشحال‌کننده و جذاب بود. همینطور کاراکتر‌های دوست‌داشتنی مثل ساب-زیرو، اسکورپیون و لیو کانگ هم در بازی حضور خواهند داشت. اما از شخصیت‌های جدید بازی، می‌توان به کرونیکا اشاره داشت که یک شخصیت قابل‌بازی نیست اما اولین باس مونث مجموعه به‌شمار می‌رود. Geras دیگر شخصیت جدید بازی است که برای کرونیکا کار می‌کند و درست مثل وی قدرت دستکاری زمان و البته استفاده از شن را به‌عنوان سلاح دارد. ستریون (Cetrion)، شخصیت جدید دیگری است که خواهر شینوک به‌حساب می‌آید و درنهایت هم کلکتور را داریم که امپراطور Outworld است.

۲۵ شخصیت قابل‌بازی برای مورتال کامبت 11 در دسترس خواهند بود و در آینده ۶ شخصیت دیگر هم به آن اضافه می‌شوند

به‌عنوان آخرین نکته در مورد محتویات بازی، باید اشاره کنیم که باوجود عدم ارائه اطلاعات خیلی کامل و درست در رابطه با محیط‌های مبارزه‌ای که در دسترس خواهند بود، اگر نگاهی به تریلر‌های منتشر‌شده از بازی داشته باشیم خواهیم دید که محیط‌ها از نظر تنوع شرایط خوبی دارند و از آن مهم‌تر اینکه مثل نسخه قبلی، جزییات گرافیکی طراحی محیط‌ها دقیقا مثل جزییات به‌کار‌رفته در طراحی شخصیت‌های بازی و انیمیشن‌های آن بسیار عالی به‌نظر می‌رسد. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که مثل نسخه قبلی می‌توان در هر محیط با استفاده از آیتم‌های موجود در آن محیط، ضرباتی به دشمن وارد کرد و مثلا با برداشتن یک شی آن را به سمت وی پرتاب کرد. 

 

حال که به اکثر ویژگی‌های بازی اشاره کردیم، باید کمی هم در مورد گیم‌پلی آن صحبت کنیم. به هر حال حتی بهترین بازی‌های مبارزه‌ای از حیث محتوا هم اگر نتوانند گیم‌پلی خوبی ارائه بدهند، در جذب مخاطب مخصوصا در طولانی‌مدت شکست خواهند خورد. استودیو ندررلم به‌عنوان استودیویی که سابقه طولانی در توسعه بازی‌های مبارزه‌ای دارد، بهتر از هر کسی به این موضوع واقف است و خب شاید بتوان گفت که رویکرد آن‌ها در قالب مورتال کامبت ۱۱، نه لزوما تکرار همان گیم‌پلی دوست‌داشتنی همیشگی که ارائه تجربه‌ای جدید بوده است و خب آن‌ها آنقدر به این گیم‌پلی جدید و متعادل بودن آن هم اعتقاد دارند که حتی از الان برای مسابقات eSport بازی برنامه‌ریزی کرده‌اند. اد بون در یکی از صحبت‌هایش پیرامون بازی، اعلام کرده که گیم‌پلی مورتال کامبت ۱۱ نه قرار است شبیه به مورتال کامبت ایکس باشد و نه اینجاستیس ۲؛ بلکه یک تجربه جدید خواهد بود که در عین حال به ریشه‌های همیشگی مجموعه هم پایبند است. با اینکه پیش از تجربه نهایی بازی نمی‌توانیم با جزییات در رابطه با گیم‌پلی بازی صحبت کنیم اما خب اطلاعات نسبتا خوبی از آن توسط سایت‌ها ارائه شده است. 

پیش نمایش Mortal Kombat 11

برای این منظور باز سری به اطلاعات ارائه‌شده توسط نویسنده سایت Gamerevolution می‌زنیم. بر این اساس یکی از تغییرات مهم بازی، حذف تک نوار مربوط‌به حرکات ویژه و جایگزین کردن آن با دو نوار حرکات ویژه حمله و دفاع است که مستقل از هم پر می‌شوند. نوار حمله می‌تواند امتیازاتی برای شما در پی داشته باشد که قدرت هجومی‌تان را افزایش می‌دهند و نوار دفاع هم برای مواقعی کاربردی است که زیر حمله شدید حریف هستید و به‌دنبال راهی برای فرار از دست وی می‌گردید. نویسنده سایت مذکور اعلام کرده که عادت کردن به این نوار‌های جدید کمی زمان‌بر است و حتی باعث می‌شود تا روند یادگیری بازی در مقایسه با نسخه قبلی آن کمی سخت‌تر باشد. اما خب حرفه‌ای شدن در استفاده درست از آن‌ها تاثیرش را به‌خوبی روی گیم‌پلی بازی و مبارزات می‌گذارد و می‌تواند تعیین‌کننده باشد. تغییر دیگر در گیم‌پلی، اضافه شدن یک سری حرکات جدید است. یکی از این حرکات، Krushing Blows نام دارد و عملکرد آن بدین شکل است که اگر بتوانید دربرابر حمله دشمن با یک نوع خاص از ضربه واکنش نشان بدهید، دوربین بازی شکلی سینمایی به خودش می‌گیرد و خورد شدن استخوان‌های حریف در اثر این ضربه را به شکل XRay به‌نمایش می‌گذارد. برای مثال اگر با سونیا به دشمنی که قصد زدن ضربه پرشی به شما دارد یک آپرکات بزنید، خورد شدن دندان‌ها و فک وی در اثر این ضربه را به شکلی سینمایی مشاهده خواهید کرد و البته که این ضربات میزان زیادی از سلامت دشمن را هم کم می‌کنند. 

پیش نمایش Mortal Kombat 11

امکان شخصی‌سازی کاراکتر بسیار گسترده است و از ظاهر گرفته تا برخی حرکات شخصیت‌ها را می‌توانید تغییر بدهید

حرکت جدید دیگری که به بازی اضافه شده Perfect Blocks نام دارد و همان‌طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، به‌تان اجازه می‌دهد تا با اجرای یک بلاک دقیقا در حین برخورد ضربه دشمن به خودتان، ضربه وی را دفع کنید و البته که بتوانید خیلی سریع با ضربه‌ای متقابل به وی آسیب برسانید. به‌گفته افرادی که شانس تجربه زودهنگام بازی را داشته‌اند و حتی بازیکنان حرفه‌ای مورتال کامبت، اجرای این نوع بلاک تا حدود زیادی سخت است و به زمان‌بندی بسیار دقیقی نیاز دارد اما خب اجرای درست آن می‌تواند کمک زیادی به بازیکن بکند. درنهایت ضربات Fatal Blows را داریم که جایگزین X-Ray‌ها شده‌اند و فقط زمانی در دسترس قرار می‌گیرند که سطح سلامتی خود شما زیر ۳۰ درصد باشد. در این حالت می‌توانید با اجرای این ضربه آسیب زیادی به دشمن وارد کنید و صد البته که خورد شدن استخوان‌هایش را هم با جزییات کامل مشاهده کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که در هر مبارزه (نه در هر راند بلکه در کل مبارزه)، فقط یک بار می‌توان از این حرکت استفاده کرد پس تصمیم‌گیری برعهده شما خواهد بود که مثلا در همان راند اول اگر سطح سلامتی‌تان به زیر ۳۰ درصد رسید به سراغ Fatal Blows بروید یا اینکه نه آن را برای راند‌ یا راند‌های بعدی نگه دارید. تمام این تغییرات و ویژگی‌های جدید، با این هدف در بازی قرار گرفته‌اند تا مورتال کامبت ۱۱ نه فقط یک نسخه دیگر از سری با گیم‌پلی آشنا که بیشتر تجربه‌ای جدید برای آن باشد که البته قصد ندارد تغییراتش آنقدر هم زیاد باشند که طرفداران قدیمی را آزار دهند. همچنین Fatality‌ها و Brutality‌ها هم در بازی حضور خواهند داشت و می‌توانید به اشکال متنوع کار دشمنان‌تان را به پایان برسانید. 

پیش نمایش Mortal Kombat 11

به هر حال Mortal Kombat 11 چهار روز دیگر در تاریخ ۳ اردیبهشت منتشر خواهد شد و باید منتظر ماند و دید تا چه قادر خواهد بود ارزشمند و جذاب باشد. نسخه معمولی بازی ۶۰ دلار قیمت دارد اما درکنار آن یک نسخه ۱۰۰ دلاری هم عرضه خواهد شد که با خرید آن، جدا از بازی اصلی به ۶ شخصیتی که قرار است در قالب DLC به بازی اضافه شوند هم دسترسی خواهید داشت و البته که این شخصیت‌ها را یک هفته زودتر از سایر بازیکنان دریافت خواهید کرد. همچنین ۷ لباس و هفت وسیله قابل استفاده برای کاراکتر‌هایتان هم دریافت خواهید کرد. 

نظرات خود را در مورد بازی و پیش‌نمایش آن با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده