نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۹

نگاهی به بازی‌های ساخته شده بر اساس مجموعه Game of Thrones

در فاصله کم باقی‌مانده تا آغاز پخش هشتمین فصل از سریال پرطرفدار Game of Thrones، نگاهی خواهیم داشت به بازی‌های ویدیویی ساخته‌شده براساس این مجموعه. با زومجی همراه باشید.

بدون شک یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که این روز‌ها طرفداران فیلم و سریال انتظارش را می‌کشند، آغاز پخش هشتمین فصل از سریال Game of Thrones / بازی تاج و تخت است. ما هم به نوبه خود در زومجی از مدت‌ها پیش به استقبال فصل هشتم این سریال رفته‌ایم و با مقالات مختلفی اطلاعات متنوعی را در رابطه با آن به اشتراک گذاشتیم که می‌توانید با مراجعه به مطلب هشت مقاله از زومجی برای رفتن به استقبال هشتمین و آخرین فصل از Game of Thrones، آن‌ها را بخوانید و البته پیشنهاد می‌کنیم مقاله چه کسی تخت آهنین را تصاحب خواهد کرد؟ را هم از دست ندهید. بااین‌حال در این مطلب، سراغ مدیوم متقاوتی رفته‌ایم که مجموعه Game of Thrones در آن هم حضور نسبتا پررنگی داشته است؛ بله منظورم حوزه بازی‌های ویدیویی است که در آن هم آثاری با محوریت کتاب‌ها یا سریال بازی تاج و تخت ساخته شده است و با اینکه شاید برخی بازی‌های ساخته‌شده براساس این مجموعه خیلی آثار خوبی نباشند، اما تجربه‌ای خوبی هم در این بین دیده می‌شود. پس بدون مقدمه بیشتر در ادامه به معرفی بازی‌های ساخته‌شده براساس Game of Thrones می‌پردازیم که می‌توانید در مدت زمان منتظر ماندن برای پخش قسمت‌های جدید از فصل هشتم، نیم‌نگاهی هم به آن‌ها داشته باشید:

بازی‌های فهرست براساس معیار خاصی رتبه‌بندی نشده‌اند

A Game of Thrones: Genesis

A Game of Thrones: Genesis

بازی A Game of Thrones: Genesis در سال ۲۰۱۱ روانه بازار شد و در انحصار پی‌سی بود. این بازی توسط استودیو سیانید ساخته‌شده و با اینکه مدتی پس از آغاز پخش سریال منتشر شد، اما درواقع براساس کتاب‌های مجموعه گیم آف ترونز ساخته شده است. A Game of Thrones: Genesis با اینکه نقد‌های متوسطی دریافت کرد و خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، اما هنوز هم طرفداران بازی‌های استراتژی می‌توانند برای مدت کوتاهی هم که شده با آن سرگرم شوند. در این بازی می‌توانید از بین جناح‌های مختلف یکی را انتخاب کنید و هدف، رسیدن به تخت آهنین است که این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. بازی تاریخی تقریبا هزار ساله را در وستروس به‌تصویر می‌کشد و در آن همان‌قدر که باید به جنبه‌های نظامی اهمیت بدهید، باید حواس‌تان به مواردی چون اقتصاد هم باشد. A Game of Thrones: Genesis شامل حالت‌های Versus و Campaign می‌شود و با اینکه جزو بهترین بازی‌های ساخته‌شده براساس این مجموعه نیست، اما هنوز هم می‌توان برای مدتی با آن سرگرم شد. 

Game of Thrones: The Roleplaying Game

Game of Thrones: The Roleplaying Game

با اینکه A Game of Thrones: Genesis آنطور که باید تجربه موفقی نبود، اما استودیو سیانید کماکان به مجموعه کتاب‌های گیم آف ترونز علاقه داشت و در دومین تلاشش در سال ۲۰۱۲ سراغ ساخت اثری دیگر در سبک نقش‌آفرینی رفت که با نام Game of Thrones: The Roleplaying Game شناخته می‌شود و تنها تجربه‌ای از این مجموعه پتانسیل‌دار در سبک نقش آفرینی است. (البته اگر بازی‌های رومیزی ساخته‌شده در این سبک را نادیده بگیریم). البته Game of Thrones: The Roleplaying Game برخلاف نسخه قبلی، وابستگی بیش‌تری به سریال گیم آف ترونز هم داشت و چه از نظر داستانی و چه از حیث مواردی چون موسیقی استفاده‌شده در بازی، از سریال الهام گرفته بود. همچنین کنلت هیل، بازیگر نقش Varys در سریال و همینطور جیمز کازمو، بازیگر نقش Jeor Mormont هم در این بازی حضور داشتند و در همان نقش خودشان در سریال، ایفای نقش می‌کردند. با اینکه Game of Thrones: The Roleplaying Game داستان نسبتا خوبی برای روایت کردن داشت، اما در طرف دیگر مکانیزم‌های مبارزاتی آن و همینطور مواردی چون گرافیک بازی حتی در زمان خودشان هم آنطور که باید جذاب و با‌کیفیت نبودند و به همین دلیل مخصوصا پس از گذشت ۷ سال از انتشار، خیلی نمی‌توان از این جنبه‌های بازی تعریف کرد. بااین‌حال اگر به‌دنبال اثری با حس و حال گیم آف ترونز در سبک نقش آفرینی هستید، Game of Thrones: The Roleplaying Game تنها گزینه پیش‌رو است و می‌توانید همزمان با دنبال کردن فصل هشتم سریال، وقایع آن را هم پیش ببرید. 

Game of Thrones The Telltale Series

Game of Thrones: The Telltale Series

با اینکه استودیو تل‌تیل گیمز این روز‌ها یک استودیو تعطیل‌شده به‌حساب می‌آید، اما نمی‌توان منکر تاثیری شد که این استودیو و بازی‌هایش در سال‌های اخیر در صنعت بازی‌های ویدیویی داشتند. خوشبختانه تل‌تیل گیمز در بخشی از کارنامه درخشانش به‌سراغ مجموعه Game of Thrones هم رفته و از قضا یکی از بهترین بازی‌های ساخته‌شده براساس این مجموعه را هم خلق کرده است. اثری که مثل دیگر ساخته‌های این استودیو، یک بازی چند قسمتی به‌حساب می‌آید که اپیزود اول آن در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و در نوامبر ۲۰۱۵ هم شاهد اپیزود شِشُم و پایانی بودیم. در این بازی با خاندان فارستر‌ها همراه می‌شویم که همین متفاوت بودن آن‌ها باعث می‌شود تا Game of Thrones: The Telltale Series با‌وجود وابسته بودن به کتاب‌ها و سریال، اتفاقات متفاوتی را هم به‌تصویر بکشد. مثل سایر بازی‌های تل‌تیل گیمز، در این اثر هم تصمیماتی که در بازی می‌گیرید تاثیر بسیار زیادی در ادامه آن دارند و می‌توانند منجر به نتایج متنوعی شوند. همچنین تل‌تیل گیمز در این بازی هم از حضور شخصیت‌های آشنای سریال بهره برده و حتی صداپیشه‌های آن‌ها را هم درست براساس نقشی که در سریال ایفا کرده‌اند استفاده کرده است تا جذابیت‌های اثر برای طرفداران سریال بیش‌ازپیش شود. قطعا Game of Thrones: The Telltale Series یکی از بهترین بازی‌هایی است که می‌توانید با محوریت این مجموعه تجربه کنید. برای این اثر قرار بود فصل دومی هم ساخته شود که در سال ۲۰۱۷ ادامه توسعه آن متوقف شد و پس از تعطیل‌شدن تل‌تیل گیمز هم به‌کلی این پروژه لغو شد. 

game of thrones winter is coming

Game of Thrones: Winter is Coming

یکی از بازی‌های مجموعه گیم آف ترونز که شاید تبلیغات آن را در سایت‌های مختلف یا حتی یوتیوب دیده باشید، Game of Thrones: Winter is Coming است که در اصل اثری مبتنی بر مرورگر به‌حساب می‌آید و به همین دلیل دسترسی راحت هم آن را در فهرست قرار دادیم. Game of Thrones: Winter is Coming خیلی بازی فوق‌العاده‌ای نیست و شاید خرید‌های درون برنامه‌ای هم حضور پررنگی در آن داشته باشند اما اگر پس از دیدن قسمت‌های جدید سریال در فصل هشتیم دوست داشتید تا بلافاصله یک بازی ویدیویی در سبک استراتژی هم با محوریت آن تجربه کنید، Game of Thrones: Winter is Coming خیلی راحت و ساده در دسترس است و با ورود به سایت بازی و ساخت یک اکانت، می‌توانید تجربه بازی را آغاز کنید. مثل اکثر بازی‌های استراتژی مناسب، در این اثر هم باید به مرور زمان نیرو‌های نظامی خودتان را تربیت کنید و با چینش درست آن‌ها، پیروز میادین نبرد با دشمنان باشید. به‌عنوان یک اثر مبتنی بر مرورگر، Game of Thrones: Winter is Coming بازی خوبی است و  می‌تواند چند ساعت هم که شده مخاطب را سرگرم نگه دارد. 

Game of Thrones: Conquest

Game of Thrones: Conquest

این روز‌ها پلتفرم موبایل به یکی از پلتفرم‌های اصلی برای تجربه بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است و به همین دلیل نباید بازی اندروید و آیفون Game of Thrones: Conquest را هم در این فهرست از قلم بیندازیم. اثری که مثل چند مورد دیگر از بازی‌های معرفی‌شده، در سبک استراتژی است و توسط شرکت برادران وارنر منتشر شده است. داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که دنریس تارگرین، شما را برای نبرد با وایت واکر‌ها به شمال می‌فرستد و پس از موفقیت شما در این کار، قلعه‌ای به‌تان داده می‌شود تا بتوانید به مرور جهان بازی را تصرف کنید. Game of Thrones: Conquest روندی مثل بازی‌های استراتژی مشهوری چون Clash of Kings دارد و به همین دلیل در آن خبری از کنترل مستقیم نیرو‌ها در نبرد نیست و باید به مرور قلعه خودتان را با ساخت انواع و اقسام بنا‌ها گسترش بدهید و با ارتقای درست جنبه‌های متفاوت حکومت‌تان، به مرور تعداد لشکر‌هایتان و همچنین تعداد نیرو‌ها را افزایش دهید تا همزمان بتوانید به قسمت‌های مختلفی از جهان بازی لشکر‌کشی کنید. از جمله وظایف شما در بازی می‌توان به مبارزه با موجودات مختلفی که روش نقشه دیده می‌شوند و همچنین جمع‌آوری منابع اشاره داشت که تمامی این کار‌ها نیازمند فرستادن لشکر و سپری‌شدن زمان مورد‌نظر هستند. Game of Thrones: Conquest همچنین از ویژگی کلن هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با عضویت در این گروه‌ها، همراه‌با بازیکنان دیگر مأموریت‌های مشترک انجام دهید. چهره‌هایی آشنایی چون تیریون لنیستر هم در بازی حضور دارند که نقش مشاور شما را ایفا می‌کنند. Game of Thrones: Conquest یک بازی رایگان است و به‌سبک خیلی از بازی‌های رایگان موبایل، خرید‌های درون برنامه‌ای هم در آن حضور دارند و می‌توانند به پیشرفت سریع‌تر بازیکن در بازی کمک زیادی بکنند. 

Reigns: Game of Thrones

Reigns: Game of Thrones

سری بازی‌های Reigns در سال‌های اخیر به‌خوبی خودشان را مطرح کرده‌اند و به‌عنوان آثاری به‌ظاهر ساده ولی در باطن اعتیادآور و بی‌نهایت سرگرم‌کننده، طرفداران زیادی به‌دست آورده‌اند. آخرین نسخه از بازی‌های این مجموعه به سراغ بازی تاج و تخت رفت و بدین ترتیب یکی از بهترین بازی‌های ساخته‌شده براساس این سری خلق شد. Reigns: Game of Thrones اثری است که می‌تواند ساعت‌های خیلی طولانی چه روی پلتفرم موبایل و چه روی کامپیوتر بازیکن را سرگرم کند و با حجم بالایی از انتخاب‌ها و مسیر‌ها که پیش‌رویتان قرار می‌دهد، شما را به ماجراجویی بیشتر و بیشتر در دنیای این بازی دعوت کند. Reigns: Game of Thrones روندی مشابه سایر بازی‌های سری Reigns دارد و در آن می‌توانید در نقش شخصیت‌های مختلفی از دنریس و جان اسنو گرفته تا حتی آریا استارک بر تخت پادشاهی بنشینید و با تصمیم‌هایی که می‌گیرید، به سمت موفقیت یا شکست حرکت کنید. در بازی چهار المان مختلف وجود دارند که بی‌توجهی به هرکدام از آن‌ها یا حتی توجه بیش از حد می‌تواند درنهایت به شکست شما منجر شود و به همین دلیل باید در مواجهه با اتفاقات مختلف، تصمیم درستی بگیرید و تمام جنبه‌های تصمیم‌تان را در نظر داشته باشید. در Reigns: Game of Thrones بارها و بارها کشته خواهید شد و بازی را در قالب شخصیتی دیگر ادامه خواهید داد اما باید از اشتباه‌هایتان درس بگیرید و آن‌ها را به‌خاطر بسپارید تا در دفعات بعدی شانس بیش‌تری برای رسیدن به موفقیت داشته باشید. گرافیک بازی طراحی خوبی دارد و با وجود ضعف‌هایی در صداگذاری، Reigns: Game of Thrones هنوز هم یکی از بهترین و شاید هم بهترین بازی است که می‌توان با محوریت مجموعه گیم آف ترونز تجربه کرد. برای آشنایی بیشتر، بررسی بازی Reigns: Game of Thrones را در زومجی از دست ندهید. 

با اینکه آثار معرفی‌شده مهم‌ترین بازی‌های ویدیویی مرتبط با سری گیم آف ترونز بودند، اما آثار دیگری هم براساس این مجموعه ساخته شده است. برای مثال Game of Thrones Ascent یک بازی رایگان است که در سال ۲۰۱۳ برای شبکه اجتماعی فیسبوک ساخته شد و جالب اینکه شبکه HBO و شخص جرج آر آر مارتین هم با سازندگان آن همکاری داشتند. این بازی اثری استراتژی بود و البته سعی داشت داستان خوبی هم برای روایت کردن داشته باشد. یا شرکت بیگ‌پوینت هم در سال ۲۰۱۲ یک بازی در سبک MMORPG با نام Game of Thrones: Seven Kingdoms از این مجموعه معرفی کرد که البته پس از گذشت ۷ سال از این تاریخ، سرنوشت آن خیلی مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم که آیا بازی کماکان در دست ساخت است یا اینکه کلا لغو شده است. جدا از بازی‌های ساخته‌شده، به‌لطف جامعه کاربری بزرگ طرفداران این مجموعه در سال‌های گذشته ماد‌های مختلفی با محوریت آن برای بازی‌های ویدیویی متفاوت منتشر شده است که از جمله این بازی‌ها می‌توان به Crusader Kings II اشاره داشت که یک ماد بزرگ با محوریت بازی تاج و تخت برای آن منتشر شد یا Medieval II: Total War و Mount & Blade: Warband هم بازی‌های دیگری هستند که ماد‌هایی با محوریت این مجموعه دریافت کرده‌اند. همچنین نباید از بازی‌های رومیزی هم غافل شد که مخصوصا از حیث کیفیت حتی وضعیت بهتری در مقایسه با بازی‌های ویدیویی ساخته‌شده براساس مجموعه دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به A Game of Thrones، محصول سال ۲۰۰۳، Battles of Westeros محصول سال ۲۰۱۰، Game of Thrones Risk محصول سال ۲۰۱۵ و A Song of Ice & Fire: Tabletop Miniatures Game محصول سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که برخی از این بازی‌ها جایزه‌های مختلفی هم دریافت کرده‌اند. 

نظرات خود را در رابطه با بازی‌های معرفی‌شده با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده