// چهار شنبه, ۲۱ فروردین ۹۸ ساعت ۲۳:۰۱

پس از تعطیلی استودیو تل‌تیل گیمز، اعضای تیم سازنده The Walking Dead با حمایت اسکای‌باند موفق شدند ساخت آن را به پایان برسانند و اخیرا مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع داشته‌اند.

یکی از اتفاقات باورنکردنی و حتی می‌توان گفت ناراحت‌کننده سال ۲۰۱۸، تعطیلی استودیو خوش‌نام تل تیل گیمز بود؛ استودیویی که با ساخت بازی‌هایی داستان‌محور چون The Walking Dead ،Game of Thrones یا The Wolf Among Us جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران چنین بازی‌هایی برای خودش دست‌و‌پا کرد و حتی فصل اول سری واکینگ دد این استودیو توانست در سال عرضه جایزه بهترین بازی سال را کسب کند. بااین‌حال پیرو اتفاقات مختلف، درنهایت در سال ۲۰۱۸ این استودیو تعطیل شد و این در حالی بود که تل‌تیل گیمز در همان برهه روی ادامه ماجراجویی‌های کلمنتاین در قالب بازی واکینگ دد کار می‌کرد. بااین‌حال پس از تعطیلی استودیو و قرار گرفتن این مجموعه در هاله‌ای از ابهام، درنهایت Skybound گیمز مثل یک ناجی به‌سراغ این مجموعه آمد و تصمیم گرفت ادامه آن را بسازد. اتفاقات خوب این وسط البته استفاده این شرکت از سازندگان اصلی بازی در تل‌تیل گیمز بود که باعث شد درنهایت پایانی شایسته و لایق‌احترام برای این سری رقم بخورد. حال کنت مادل، کارگردان این بازی که پیش‌تر هم عضو تل‌تیل گیمز بود و ایان هاو، رئیس اسکای‌باند گیمز در مصاحبه‌ای خواندنی با گیم‌اسپات از احیای این مجموعه پس از تعطیلی تل‌تیل گیمز و ساخت قسمت‌های باقی‌مانده بازی گفته‌اند که در ادامه می‌توانید ترجمه این مصاحبه را در زومجی بخوانید:

بازی The Walking Dead

گیم‌اسپات: اتفاقاتی که در هنگام توسعه فصل پایانی واکینگ دد رخ دادند در نوع خود عجیب و خاص بودند. کمی در مورد زمانی‌که خبر تعطیلی استودیو تل‌تیل گیمز منتشر شد توضیح بدهید و از این بگویید که به چه شکل این مجموعه بازی را احیا کردید. 

کنت مادل: این اتفاق [تعطیلی تل‌تیل گیمز] زمانی رخ داد که ما در حال کار روی فصل پایانی بازی بودیم و خب برای همه ما شوکه‌کننده بود؛ به طوریکه ما حس می‌کردیم همه‌چیز به پایان رسیده است و دیگر هرگز موفق به تمام کردن این بازی نخواهیم شد. در آن زمان ما بر این باور بودیم که محصول در دست ساخت‌مان، واقعا اثری ارزشمند است و می‌تواند به یکی از بهترین تجربیاتی تبدیل شود که تا آن روز خلق کرده‌ایم. اما اتفاقاتی که رخ دادند بسیار ناراحت‌کننده بودند و هم این مورد که دیگر قادر نباشیم بازی را تمام کنیم و هم مشاهده افرادی که کارشان را از دست داده‌اند بسیار آزاردهنده بود. 

اما خب خوشبختانه خیلی زود متوجه شدیم که اسکای‌باند به احیای دوباره این مجموعه علاقه‌مند است و این، امید را دوباره در دل ما زنده کرد. با اینکه کمی زمان را از دست دادیم اما خب همین که می‌توانستیم دوباره ساخت این مجموعه را ادامه دهیم عالی بود و خب به نظرم نتیجه نهایی هم تبدیل به اثری شگفت‌انگیز شده است. 

ایان هاو: اعضای تل‌تیل برای بازه‌ای تقریبا دو ماهه قادر به ادامه دادن ساخت بازی نبودند چرا که ما باید کار‌های قانونی را انجام می‌دادیم و مجوز‌های لازم را اخذ می‌کردیم. بااین‌حال درنهایت توانستیم بازهم مطابق برنامه‌ریزی پیش برویم و بازی را به موقع آماده کنیم که خب دلیل این موضوع، تلاش زیاد سازندگان و علاقه آن‌ها به این کار بود. به هر حال ادامه دادن ساخت اثری که هشت هفته فاصله در روند توسعه آن افتاده کار ساده‌ای نیست. 

مدیران تل‌تیل گیمز کمک زیادی به انتقال سریع‌تر توسعه بازی به اسکای‌باند کردند و مانعی در این راه به‌وجود نیاوردند

روزی که خبر تعطیل‌شدن تل‌تیل گیمز منتشر شد، همه ما شوکه شدیم؛ به طوریکه باور این موضوع برای‌مان سخت بود. ما در آن زمان با دن کانرز، هم‌بنیان‌گذار تل‌تیل گیمز و پیت هاولی، مدیر‌عامل آن مکالمه‌ای تلفنی داشتیم و رابرت کرکمن، نویسنده سری واکینگ دد، هم در این جلسه کنار ما حضور داشت و خب پس از اتمام مکالمه، به ما گفت که باید راهی برای تمام کردن داستان سری بازی واکینگ دد پیدا کنیم. شنیدن این حرف از طرف کرکمن برای ما الهام‌بخش و خوشحال‌کننده بود و خب از همان روز بعد ماجرا سعی کردیم تا کار‌های لازم برای این امر را انجام بدهیم. 

کنت مادل: همه‌چیز در آن زمان خیلی سریع رخ داد؛ روزی که ما اخراج شدیم، قرار شد پس از مدتی برگردیم و وسایل‌مان را جمع‌ کنیم و خب در این زمان مدیران تل‌تیل گیمز من را برای جلسه‌ای دعوت کردند که در آن، متوجه شدم صحبت‌هایی با اسکای‌باند داشته‌اند و خب جنبه‌های مختلف عملی بودن این کار را بررسی کردیم تا متوجه شویم که این کار، تا چه حد عملی است. 

هاو: هدف اصلی، تمام کردن این مجموعه بود و خب در عین حال قصد داشتیم تا مانع از بیکار شدن اعضای تیم سازنده بازی هم بشویم. درواقع سازندگان این بازی به شکل غیر‌منتظره‌ای شغل‌شان را از دست داده بودند و در شرایط خوبی قرار نداشتند. اما خب خوشبختانه ما موفق شدیم تا خیلی زود شرایط را بهبود ببخشیم و البته باید تشکر ویژه‌ای هم از مدیران تل‌تیل گیمز داشته باشیم که مانع این کار نشدند و برعکس هرچه در توان داشتند برای زودتر عملی شدن این انتقال انجام دادند. 

بازی The Walking Dead

گیم‌اسپات: خبر احیای مجدد مجموعه برای طرفداران بسیار خوشحال‌کننده بود و مخصوصا پس از رونمایی رسمی از دو اپیزود پایانی، شاهد واکنش‌های بسیار مثبتی از جانب آن‌ها بودیم. کمی هم در مورد توضیح بدهید. 

مادل: این خبر برای طرفداران بی‌نهایت خوشحال‌کننده بود. درواقع پس از رونمایی رسمی از اپیزود‌های پایانی، در هر جایی از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا مکان‌های دیگر می‌شد این حجم بالای خوشحالی و شوق طرفداران را مشاهده کرد و خب آن‌ها حمایت فوق‌العاده خودشان از ما را هم در پیام‌هایشان نشان دادند. 

هاو: این خبر واقعا عالی بود اما خب ما می‌دانستیم که به‌عنوان شرکتی که اعضای بسیار کمی دارد و هنوز در ابتدای راه است، باید بتوانیم پاسخگوی انتظارات بالای طرفداران از بازی هم باشیم. به هر حال اسکای‌باند در آن زمان شرکتی نوپا بود و خب راستش را بخواهید، هنوز همچنین شرایطی دارد و بخش بازی ما اعضای بسیار کمی داشت که سعی می‌کردیم تا این مجموعه بازی را احیا کنیم. 

مادل: درواقع زمانی‌که ما با اعضای اسکای‌باند ملاقات داشتیم، آن‌ها کلا پنج نفر بودند که گفتند دوست دارند تا سری واکینگ دد را احیا کنند. 

هاو: بله دقیقا؛ بخش بازی اسکای‌باند پنج نفر عضو دارد و در آن زمان حتی یک سال هم از آغاز فعالیت ما در این حوزه نگذشته بود. البته خب تجربیات زیادی از گذشته داشتیم اما زمان زیادی از فعالیت ما در قالب اسکای‌باند نگذشته بود. بااین‌حال می‌دانستیم که کار‌های مربوط‌به انتشار بازی تا حد زیادی انجام شده‌اند و خب خوشبختانه توسعه‌دهندگان پیشین تل‌تیل گیمز هم تیم بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای بودند و به همین دلیل خیلی زود کارشان را آغاز کردند که دلیل اصلی این موضوع هم تعهد و اشتیاق بالای آن‌ها برای تمام کردن این مجموعه بازی بود. 

گیم‌اسپات: در زمان تعطیل‌شدن تل‌تیل گیمز، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه تیم توسعه بخشی از کار‌های مربوط‌به اپیزود‌های پایانی را انجام داده است. آیا در ادامه و در اسکای‌باند این کار‌ها را ادامه دادید یا همه‌چیز از ابتدا شروع شد؟

مادل: زمانی‌که تل‌تیل گیمز تعطیل می‌شد، ما در اصل تقریبا نیمی از کار‌های مربوط‌به فصل سوم را انجام داده بودیم. به‌طور دقیق‌تر کار‌های مربوط‌به ضبط صدای صداپیشه‌ها انجام شده بود و خیلی از جلوه‌های ویژه هم طراحی شده بودند. به همین دلیل کار‌های اصلی قسمت سوم تقریبا تمام شده بود و صرفا مواردی چون ویرایش‌های نهایی و یک سری کار‌های جزئی دیگر باقی مانده بودند. همچنین ما حتی برخی از کار‌های مربوط‌به فصل چهارم را هم آغاز کرده بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به نوشتن بخش‌هایی از داستان، ضبط صدای اولیه توسط صداپیشه‌ها و حتی یک سری طراحی‌های بصری اشاره داشت. 

دو اپیزود پایانی دقیقا به همان شکلی ساخته شده‌اند که اگر تل‌تیل گیمز تعطیل نمی‌شد هم ساخته می‌شدند

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که حتی پیش از تعطیل شدن تل‌تیل گیمز هم ما تعاملاتی با اسکای‌باند داشتیم و بازخورد‌هایی از آن‌ها دریافت می‌کردیم. به همین دلیل آن‌ها هم از شرایط کار مطلع بودند و باید از آن‌ها تشکر ویژه‌ای داشته باشیم که به ما اجازه دادند تا در ادامه هم بازی را دقیقا به همان شکلی بسازیم که اگر تل‌تیل تعطیل نمی‌شد ساخته می‌شد؛ درواقع اسکای‌باند به هیچ وجه قصد نداشت تا تغییراتی در روند بازی به‌وجود بیاورد و از این حیث آزادی‌عمل کلی به تیم ما داد و به همین دلیل بازی دقیقا مطابق همان برنامه‌هایی ساخته شد که ما در زمان کار در تل‌تیل گیمز داشتیم. 

بازی The Walking Dead

گیم‌اسپات: مجموعه واکینگ دد نقش مهمی در موفقیت‌های کلی تل‌تیل گیمز داشت و خب پس از تعطیل شدن این استودیو، این مجموعه هم به پایان رسیده است. آیا می‌توان گفت که تمام شدن این بازی درواقع تمام شدن آن شکوه و موفقیت‌های تل‌تیل گیمز بود؟

مادل: راستش را بخواهید حتی اگر استودیو تعطیل هم نمی‌شد، فصل پایانی واکینگ دد قرار بود پایانی بر یک عصر خاص از تل‌تیل گیمز باشد؛ به طوریکه هدف ما از همان ابتدا این بود که در این فصل این مجموعه بازی را به پایان برسانیم و پس از آن، به سراغ تجربیاتی جدید با موتور گرافیکی جدید برویم و کلا تحولی اساسی در روند کاری تل‌تیل گیمز ایجاد کنیم. ما حتی قصد داشتیم تا در اپیزود پایانی، یک سری مکانیزم‌های جدید و متفاوت به‌وجود بیاوریم که قرار بود مثالی از برنامه‌های ما برای آینده باشند. پس در هر حالت فصل پایانی واکینگ دد قرار بود یک پایان برای جنس خاصی از بازی‌های تل‌تیل گیمز باشد که خب درنهایت هم شاهد تعطیل شدن این استودیو و پایان یافتن همه‌چیز به این شکل بودیم. 

گیم‌اسپات: برخی از طرفداران شما را با لوکاس‌آرتس دهه ۹۰ و کاری که آن‌ها با آثاری چون Full Throttle و Grim Fandango انجام دادند مقایسه می‌کنند؛ منظورم خلق تجربیاتی ماجراجویی است که داستان خوبی برای روایت کردن دارند و شخصیت‌هایی فراموش‌نشدنی هم معرفی می‌کنند. آیا با چنین مقایسه‌ای موافق هستید؟

با‌وجود تعطیل شدن تل‌تیل گیمز، آثار این استودیو تا همیشه در خاطر علاقه‌مندان بازی‌های داستان‌محور خواهند ماند

مادل: اینکه ما با چنین بازیسازان و استودیو بزرگی مقایسه شویم، مایه افتخار است. راستش را بخواهید من شخصا علاقه زیادی به روایت کردن داستان‌های مختلف دارم و خب اگر بتوانم کاری کنم که این داستان‌ها و شخصیت‌های خیالی‌شان برای مخاطبان هم به اندازه من جذاب و دوست‌داشتنی باشند، موفقیتی بزرگ به‌دست آورده‌ام. به همین دلیل به نظر من تاثیری که تل‌تیل گیمز روی کل دنیای بازی‌های ویدیویی گذاشته، مهم و ارزشمند است. خلق چنین تجربیات داستان‌محوری هنوز هم جذاب است و هنوز هم می‌توان در این حوزه از بازی‌ها کار‌های ارزشمندی انجام داد که خب تل‌تیل گیمز به‌نوعی این موضوع را به همه ثابت کرد و نشان داد که چنین آثاری هم می‌توانند مورد استقبال قرار بگیرند. پس می‌توان گفت که تل‌تیل گیمز میراثی ارزشمند از خود به جا گذاشته و خوشحال هستم که من هم بخشی از این مجموعه بوده‌ام. 

گیم‌اسپات: پس با اینکه تعطیل‌شدن تل‌تیل گیمز خبری تلخ برای همه ما بود، اما درواقع مجموعه ارزشمندی از بازی‌هایی که از این استودیو یادگار مانده همیشه خاطره‌ی خوبی در ذهن شما ثبت خواهد کرد و خب به پایان رساندن مجموعه به این شکل هم قطعا برای شما رضایت‌بخش بوده است. 

هاو: من ۲۸ سال در زمینه انتشار بازی‌های ویدیویی فعالیت کرده‌ام و خب پروژه واکینگ دد بدون شک اثری است که بیش از هر بازی دیگری بابت آن احساس غرور می‌کنم. این موضوع که ما موفق شدیم با چنین اشتیاقی این بازی را احیا کنیم و به پایان برسانیم، یک نوع لذت شخصی خاص برای من است و به آن افتخار می‌کنم و البته به این افتخار می‌کنم که بخشی از جامعه‌ای بودم که موفق شدیم این کار را باهم انجام بدهیم. 

مادل: بله اپیزود چهارم این سری و به پایان رساندن آن، اتفاقی ارزشمند و احساسی در کارنامه من بود؛ یک پایان ارزشمند و یک خداحافظی با شکوه با این مجموعه و البته تمام افرادی که روی آن کار کرده‌اند و به همین دلیل هم حتی الان هم وقتی به این موضوع و اپیزود چهارم فکر می‌کنم احساساتی می‌شوم. به هر حال افراد زیادی دست به دست هم دادند تا این مجموعه ساخته شود و با اینکه تمام شدن آن ناراحت‌کننده است، اما خوشحالم که حداقل به شکل خوبی مجموعه را به پایان رساندیم. 

منبع GameSpot
کاراکتر باقی مانده