نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱

صد سال تنهایی، رمان معروف گابریل گارسیا مارکز سریال می‌شود

رمان معروف و پرفروش «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز، به‌صورت اقتباسی سریالی از سرویس استریم نتفلیکس پخش خواهد شد.

رمان معروف و پرفروش «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز، رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی که برای اولین مرتبه در سال ۱۹۶۷ در کشور آرژانتین و با تیتراژ ۸۰۰۰ نسخه منتشر شد، در لیست پروژه‌های در دست ساخت سرویس استریم نتفلیکس قرار گرفت؛ «صد سال تنهایی» مشهورترین رمان گابریل گارسیا مارکز است که بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است و این رمان که جایزهٔ نوبل ادبیات سال ۱۹۸۲ را برای مارکز به همراه آورده، به ۴۶ زبان ترجمه شده است.

روز چهارشنبه بود که سرویس استریم Netflix اعلام کرد حق امتیاز ساخت سریالی از رمان «صد سال تنهایی» را که تقریباً ۵۰ سال پیش نوشته شده خریداری کرده است. رمان «صد سال تنهایی» پیش از این هیچ‌گاه دستمایه ساخت اثری تصویری نشده بود و برای اولین مرتبه قرار است به‌صورت سریال از سرویس استریم نتفلیکس پخش شود که با توجه به حجم رمان و روایت داستانی آن که به شرح زندگی شِش نسل خانواده بوئندیا که در دهکده‌ای به نام ماکوندو می‌پردازد، تصمیم درستی به نظر می‌رسد.

One Hundred Years of Solitude

رودریگو گارسیا، پسر گابریل گارسیا مارکز که تهیه‌کنندهٔ اجرایی این پروژه خواهد بود و برادرش گونزالو گارسیا نیز وی را همراهی خواهد کرد، در مورد ساخت سریالی از روی رمان معروف پدر خود چنین گفت که پدرشان طی این سال‌ها، پیشنهادهای فراوانی مبنی بر ساخت اقتباسی سینمایی از رمان «صد سال تنهایی» دریافت کرده بود، اما از آنجایی که برخی آثار کوتاه پدرشان تبدیل به اثری تصویری شده‌اند و کیفیت آنچنانی نداشته و در واقع به ماهیت داستان‌ها ضربه زده شده است، وی در مورد ساخت اقتباسی تصویری از رمان «صد سال تنهایی» نگرانی‌های فراوانی داشته است که شاید این اثر هم به‌‌صورت بدی ترجمه شود و داستان آن در قالب یک یا حتی دو فیلم سینمایی نگنجد و تبدیل به فیلمی چون Love in the Time of Cholera (عشق سال های وبا) مایک نیوول شود که در سال ۲۰۰۷ اکران شد و اقتباسی بسیار ضعیف از دیگر رمان معروف گابریل گارسیا مارکز، یعنی «عشق سال‌های وبا» بود. داستان مثلث عشقی میان فرمینا دازا (با بازی جیووانا متزوجیورنو)، فلورنتینو آریزو (با بازی خاویر باردم) و دکتر خوونال اوربینو (با بازی بنجامین برت) که ۵۰ سال (۱۹۳۰-۱۸۸۰) به طول می‌انجامد، در فیلم نیوول روایت شد و اسکات استیندورف، تهیه‌کننده فیلم، سه سال مشغول انجام امور حقوقی فیلم از جمله کسب رضایت گارسیا مارکز برای حقوق کتاب و اقتباس آن برای ساخت فیلم بود که در نهایت نتیجه‌اش هم به هیچ عنوان رضایت‌بخش نبود. پسر گابریل گارسیا مارکز اصرار دارد که این فیلم به زبان اسپانیایی ساخته شود و بازیگر معروفی در آن جلوی دوربین نرود.

گارسیا مارکز در مورد تصمیمی که اعضای خانوادهٔ وی گرفته‌اند چنین گفت:

در سه یا چهار سال گذشته، سطح و کیفیت آثار تلویزیونی رشد زیادی داشته است و سرویس استریم نتفلیکس در میان اولین کمپانی‌هایی قرار دارد که این مسیر را آغاز کرد و با ساخته‌های خود ثابت کرد که در حال حاضر مردم بیش از هر زمانی مایل به تماشای آثار تلویزیونی هستند که با زبان‌های غیرانگلیسی ساخته شده و به همراه زیرنویس پخش می‌شوند. این‌طور بگویم که دیگر از مشکلات قدیم خبری نیست.

فرانسیسکو راموس، معاون بخش اسپانیایی‌زبان سرویس استریم نتفلیکس نیز در صحبت‌هایی چنین گفت که این کمپانی پیش‌تر نیز چندین مرتبه برای ساخت اثری تلویزیونی از روی رمان «صد سال تنهایی»، با اعضای خانوادهٔ مارکز مذاکره داشته است، اما هر مرتبه با مخالفت آن‌ها رو‌به‌رو شده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد که سریال صد سال تنهایی، همچون سریال Narcos (نارکس) و فیلم سینمایی Roma (رُما)، به موفقیت دست یابد. گفتنی است فیلم سیاه‌وسفید و درام Roma، به کارگردانی آلفونسو کوارون مکزیکی، از برترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ بود و جایزه شیر طلایی را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در هفتادوششمین مراسم گلدن گلوب، در سه رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی نامزد کسب جایزه شد که فقط در کسب جایزه بهترین فیلم‌نامه ناکام ماند. در نودویکمین دوره جوایز اسکار نیز که چندی پیش برگزار شد، فیلم Roma در ده رشته از جمله، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بود که موفق شد سه جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری را به خود اختصاص بدهد. گفتنی است کوارون نخستین شخص در تاریخ سینما است که در یک مراسم موفق به دریافت جایزه کارگردانی و فیلم‌برداری شده است. فرانسیسکو راموس در ادامه خواستار ساخت فیلم‌های بیشتر به زبان اسپانیایی شد و گفت که وی و همکارانش امیدوارند که بتوانند آثار بیشتری به این زبان بسازند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده