نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۹

واکنش منتقدان به فیلم Us - ما

فیلم ما (Us) به کارگردانی جوردن پیل مدت کمی است که به روی پرده سینماها رفته است. این فیلم توانسته تا حد زیادی نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازات خوبی بگیرد.

فیلم Us یا در زبان فارسی «ما» یکی از جدیدترین آثار درام، دلهره‌آور و ترسناک کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست جوردن پیل، کارگردان فیلم Get Out (برو بیرون) و صداپیشه انیمیشن Captain Underpants: The First Epic Movie (کاپیتان زیرشلواری: اولین فیلم حماسی) و انیمیشن Storks (لک لک‌ها) و همچنین بازیگر فیلم Keanu (کیانو) ساخته شده است. در فیلم ما، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون لوپیتا نیونگو در نقش ادلید ویلسون و رد، مدیسون کری در نقش جوانی‌های ادلید، اشلی مک‌کوی در نقش بزرگسالی‌های رد، وینستون دوک در نقش گابریل «گیب» ویلسون و آبراهام، شاهادی رایت جوزف در نقش زورا ویلسون و اومبره، ایوان الکس در نقش جیسون ویلسون و پلوتو، الیزابت ماث در نقش کیتی تایلر و دالیا، تیم هیدکر در نقش جاش تایلر و تکس، یحیی عبدالمتین دوم در نقش راسل توماس و ویلند، انا دیوپ در نقش رین توماس و ارتا، کالی شلدون در نقش بکا تایلر و نول شلدون در نقش لیندزی تایلر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ما در تاریخ ۸ مارس سال جاری (۱۷ اسفند) در بزرگترین فستیوال موسیقی یعنی جنوب از جنوب غربی (یا به اختصار SXSW) به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۱ را از بین ۵۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۹ (۲ فروردین ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم نظرات مثبت زیادی از طرف منتقدان دریافت کرده است. آنها بیشتر از هر چیزی فیلمنامه نوشته شده توسط جوردن پیل و همچنین نحوه کارگردانی او را دوست داشتند. علاوه بر این، موسیقی و همچنین نحوه عملکرد بازیگران این اثر هم تا حد زیادی مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفت.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Us در فستیوال موسیقی یعنی جنوب از جنوب غربی و همچنین اکران عمومی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Us از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک مادر (با بازی لوپیتا نیونگو) و یک پدر (با بازی وینستون دوک) تصمیم دارند که فرزندان خود (با بازی شاهادی رایت جوزف و ایوان الکس) را به یک گشت و گذار تابستانی رویایی ببرند. در طی این دوران، ترس یک آسیب بسیار بد، غیرقابل توضیح و همچنین حل نشده از گذشته به سراغ ادلید آمده بود. علاوه بر این، یک سری اتفاقات عجیب و غریب هم رخ می‌داد. همین ماجراها باعث شد تا وضعیت پارانویا ادلید به بالاترین حد خود برسد؛ به طوری که او مدام حس می‌کرد که در آینده‌ای نزدیک، اتفاقات خیلی بدی برای اعضای خانواده‌اش رخ می‌دهد. ادلید و اعضای خانواده‌اش بعد از گذراندن یک روز عالی در ساحل به همراه دوستانشان، تصمیم می‌گیرند که به خانه مسافرتی خود بازگردند. زمانی که شب فرا می‌رسد و هوا تاریک می‌شود، ویلسون‌ها متوجه شبح چهار نفر می‌شوند که دستان یکدیگر را گرفتند و در وسط یکی از خیابان‌ها ایستاده‌اند. فیلم «ما»، یک خانواده آمریکایی دوست داشتنی را در مقابل یک دشمن بسیار ترسناک و غیرطبیعی قرار می‌دهد: همزادهای خودشان!

فیلم Us

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Us بیندازیم:

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم «ما» یک اثر فوق‌العاده سرگرم کننده است. این اثر به طرز خیلی جسورانه و خوبی صحنه‌های بسیار جدی و حتی احمقانه را با هم ترکیب کرده است. این فیلم توسط فردی کارگردانی شده که کار خود را با حضور در عرصه کمدی آغاز کرد.

ریچارد روپر | شیکاگو سان-تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم صحنه‌های خطرناک و ترسناک زیادی را به وجود آورده بود که مخاطب را نسبت به ادامه دادن و درگیر شدن در داستان ترغیب می‌کرد و به اصطلاح یک نوع رقص با شیطان است که اصلا قابل فراموش کردن نخواهد بود.

دیوید گریفین | آی جی ان

۹۰ از ۱۰۰

فیلم ما یک اثر بسیار بسیار عجیب و غریب است. اما اصلا مشکلی نیست؛ زیرا اگر چنین چیزی وجود نداشت و یک مقدار ریسک و خطر در آن به کار برده نمی‌شد، دیگر فیلم جوردن پیل به حساب نمی‌آمد. جوردن پیل با ساخت این فیلم بسیار ترسناک و تند نشان داد کارگردانی نیست که تنها با یک کار خیلی خوب شناخته شود.

هنری استوارت | مجله اسلنت

۸۸ از ۱۰۰

با اینکه این اثر مانند فیلم برو بیرون فوق‌العاده زیبا و رضایت‌بخش نیست، اما می‌توان گفت که اثر جدید جوردن پیل در سبک خود نسبت به فیلم‌های دیگر تاریک‌تر، جاه‌طلبانه‌تر و گسترده‌تر است.

فیلم Us

ای. ای. داود | ای. وی. کلاب

۸۳ از ۱۰۰

فیلم Us اگر هیچ کاری هم که نکرده باشد، ثابت کرد که جوردن پیل تبدیل به یک کارگردان بلاک باستری خیلی خوب شده است؛ کسی که کاملا ایده‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و دقیقا می‌داند که می‌خواهد چه کاری انجام دهد.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

دفعه قبلی، جوردن پیل فیلمی درباره یک کشور ساخت. اما این بار و در این پروژه، او یک فیلم درباره خودش ساخت؛ فیلمی که حتی نسبت به اثر قبلی‌اش عملکرد بهتری داشت.

دن کافری | کانسیکوئنس آو ساوند

۶۷ از ۱۰۰

هیجان‌انگیز؟ قطعا. منحصربه‌فرد؟ بدون شک. اما باید به این موضوع هم توجه داشت که این فیلم براساس فیلمنامه‌ای نوشته شده که تا پایان ماجرا اصلا نمی‌فهمد که چگونه باید معنی و مفهوم مورد نظرش را برساند. این موضوع هم در مدت زمان طولانی به شدت خسته کننده خواهد شد.

ریچارد لاوسون | ونیتی فیر

۵۰ از ۱۰۰

گفتن این حرف خیلی من را آزار می‌دهد. من خیلی تلاش کردم که فیلم Us را دوست داشته باشم، از دیدن آن لذت ببرم، در تمام دقایق آن سرگرم شوم و حتی توسط نحوه عملکرد بازیگران و اعضای تیم آن به وجد بیایم. اما متاسفانه اصلا این اتفاق رخ نداد. با اینکه این فیلم تیم تولید و بازیگران بسیار خوبی دارد، اما آنطور که باید و شاید خوب نیست. فیلم «ما» ایده‌ی عالی و منحصربه‌فردی دارد اما نتوانست خیلی خوب به آن بپردازد.

لازم به ذکر است که فیلم ترسناک «ما» توانسته رتبه ۱۵ را در لیست بهترین فیلم‌های سینمایی و همچنین رتبه ۷ را در لیست مورد بحث‌ترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Us نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد تقریبا بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم Us


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده