نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Coin Operated

انیمیشن کوتاه Coin Operated داستانی از تقابل تلخ و شیرین آرزوها و گذر زمان را از دید ماجراجوی جوانی روایت می‌کند که رویای سفر در فضا را در ذهن خود می‌پروراند. با معرفی این انیمیشن کوتاه با زومجی همراه باشید.

Coin Operated نام انیمیشن کوتاهی است که در سال ۲۰۱۷، بعد از گذراندن پروسه‌ی ساختی دو ساله، به کارگردانی نیکولاس آریولی و تهیه کنندگی جنیفر دالمن منتشر شد. انیمیشن کوتاه Coin Operated اثری روشن و خانوادگی است، که سعی در مطرح کردن مسئله‌ای عمیق در داستانی ساده را دارد. در طول ۵ دقیقه مدت زمان کلی انیمیشن، روند داستان شما را کمی تا قسمتی غافل گیر می‌کند و با گذر از حد انتظاراتتان، شما را به پایانی احساسی و تأثیرگذار مهمان می‌کند. این انیمیشن توانست جایزه‌ی اثر منتخب مردم در جشنواره‌ی فیلم بروکلین و جایزه‌ی کریستال را در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کوتاه پالم اسپرینگز درکنار چندین جایزه‌ و عنوان نامزدی دیگر دریافت کند.

coin operated

پسری جوان، درست مثل هزاران کودک هم سن و سال خود، آرزوی رفتن به فضا و کاوش در کهکشان عظیم را دارد. بعد از اینکه او روزی حین گذر از خیابان با مادرش یک مدل سفینه‌ی فضایی سکه‌ای را می‌بیند، متوجه می‌شود اتفاقی بزرگ و سرنوشت ساز در زندگی وی رخ داده و حالا باید با زندگی‌اش چه کند.

درخشان‌ترین عملکرد آریولی در نگارش داستان را به جرئت می‌توان نحوه‌ی به تصویر کشیدن گذر عمر و اندوخته‌های یک عمر زندگی در زمانی بسیار کوتاه عنوان کرد

آریولی، که با ساخت این اثر اولین تجربه‌ی فیلم سازی خود را کسب کرد، بنیان این انیمیشن را براساس زاویه دیدی شخصی قرار دارد. جرقه‌ی فیلم نامه‌ی این اثر از داستانی ساده و ابتدایی در ذهن آریولی زده شد، اما رفته رفته در مراحل نگارش و ساخت انیمیشن داستان دچار تغییراتی متعدد شد و تکامل پیدا کرد. در این داستان همچون بسیاری از انیمیشن‌های کوتاه موفق،‌ دیالوگی وجود ندارد. درخشان‌ترین عملکرد آریولی در نگارش داستان را به جرئت می‌توان نحوه‌ی به تصویر کشیدن گذر عمر و اندوخته‌های یک عمر زندگی در زمانی بسیار کوتاه عنوان کرد؛ نحوه‌ی نمایش این مسئله برای تمامی ما آشناست و حسی مشترک را در درونمان بیدار می‌کند و به یادمان می‌آورد که در زندگی خود چگونه در پی آنچه می‌خواستیم دویدیم و برای اهداف و خواسته‌ها چه چیزهایی را قربانی کردیم. آریولی در این‌باره می‌گوید:

به نظر من این مسئله هم ناراحت کننده و هم امید بخش است. ما می‌توانیم تمام داشته‌های یک شخص در طول زندگی‌اش را انباشته کنیم و صرف خرید کالایی بزرگ یا اتفاق افتادن رویدادی عظیم بکنیم. رویاها و هر آنچه از اخلاق و معرفت می‌دانیم در این یک زمینه با هم در تضاد کامل هستند.

نتیجه‌ی پردازش این مسئله‌ی درونی قابل تامل، انیمیشن کوتاهی است بسیار احساسی که همچون قطار شهربازی مخاطب را در مسیری شاعرانه از اشتیاق و ناامیدی‌های زندگی می‌برد و وی را درنهایت به فکر فرو خواهد برد. 

coin operated

این فیلم به معنای واقعی کلمه اثری مستقل است؛ آریولی به همراه تیم تهیه کنندگان انیمیشن Coin Operated نیروهای جوان تیم سی نفره‌ی ساخت این اثر را شخصا و به‌صورت کلامی دعوت به کار کردند و بعد کل انیمیشن را توسط پلتفرم ابری Nimble Collective خلق کردند. ساخت انیمیشن در خارج از استودیوهای بزرگ کاری سخت و دشوار است و اغلب نیاز به گذاشتن زمانی زیاد و کار کردن با محدودیت‌هاست. ساخت انیمیشنی خوب و قابل قبول در استودیوها اغلب اوقات چیزی حدود یک و نیم میلیون دلار در دقیقه هزینه دارد، اما این انیمیشن با تیمی کوچک و بودجه‌ی یک پنجاهم این آثار بزرگ ساخته شده، ازاین‌رو باید تیم سازنده‌ی آن را قابل تحسین دانست. آریولی بعد از به نگارش درآوردن فیلم نامه‌ی بسیار خوبش، دریافت که برای به تصویر کشیدن این اثر نیاز به جمع آوری تیمی حرفه‌ای دارد. صداگذاری، قطعات موسیقی، تدوین و سبک پویانمایی اثر همخوانی بسیار خوبی با داستان آن دارند. جزئیات استفاده شده در طراحی چهره باعث می‌شود که اثر در انتقال احساسات بسیار موفق باشد و جای خالی کلمات به هیچ عنوان احساس نشود؛ شخصیت اصلی داستان با واقعیت تلخ و سنگین بزرگ شدن و گذر زمان مواجه می‌شود، اما به خوبی از حالات چهره‌اش می‌توان فهمید که او هرگز به یاس و ناامیدی اجازه نمی‌دهد که سد راه آرزویش بشوند و اراده‌ی او را سست کنند. موسیقی کار بسیار خوب احساسات صحنه‌های متفاوت در قاب تصویر را منعکس می‌کند و بیننده را به سطحی عمیق‌تر در داستان می‌برد. در دست دیگر، تدوین بسیار خوب اثر باعث می‌شود با فیلمی مواجه باشیم که ضرب آهنگی مناسب داشته باشد و نحوه‌ی روایت تنها قدرت صحنه‌های احساسی داستان را بیشتر و بیشتر کند.

این فیلم به معنای واقعی کلمه اثری مستقل است

طراحی‌های اولیه‌ی این انیمیشن همگی توسط آریولی انجام شده‌اند. بعد از شکل گیری اولیه‌ی پایه بصری انیمیشن، وی به دیدار ویلی ریل، انیماتور و طراح با سابقه، رفت و از وی خواست طراحی‌های نهایی انیمیشن را انجام دهد و شخصیت‌ اصلی انیمیشن طراحی کند. درنهایت بعد از پروسه‌ای تقریبا طولانی مراحل طراحی و مدل سازی این انیمیشن بوسیله‌ی نرم‌افزار Autodesk Maya انجام و نهایتا توسط Pixar Renderman رندر شدند.

دانلود انیمیشن از آپارات

Coin Operated کنایه‌ای از زندگی است؛ تحقق خیلی از اهداف و خواسته‌ها در زندگی بدون پول ممکن نیست و ازاین‌رو انسان‌ها بیشتر عمر خود را صرف کار و اندوختن پول می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند. گاهی در این راه مسیر گم می‌شود و اهداف عوض می‌شوند و نهایتا چیزی جز عمری از دست رفته برای انسان باقی نمی‌ماند. انیمیشن کوتاه Coin Operated در عین سادگی روایت و داستانش، بیننده را به تفکر در مسائلی عمیق و حائز اهمیت دعوت می‌کند. کیفیت داستان و تکنیکی اثر باعث می‌شود بخواهیم آن را در دسته انیمیشن‌هایی قرار دهیم که نباید از دست داد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده