نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵

کمپانی آکیولس از هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت اس رونمایی کرد

آکیولس جدیدترین محصول خود را با عنوان آکیولس ریفت اس معرفی کرد که دارای سنسورهای داخلی است.

در جریان GDC 2019، از جدیدترین محصول کمپانی آکیولس وی آر (Oculus VR) رونمایی شد؛ هدست واقعیت مجازی یا VR جدیدی با نام آکیولس ریفت اس (Oculus Rift S) که برای کاربران کامپیوتر آماده می‌شود و دارای سنسورهای داخلی خواهد بود. آکیولس همچنین به صحبت‌هایی در مورد آکیولس کوئست (Oculus Quest) هم پرداخت که به عنوان هدست مستقل این کمپانی، چند ماه قبل معرفی شده بود.

سنسورهای داخلی آکیولس ریفت اس باعث می‌شوند دیگر نیازی به وسایل خارجی برای تشخیص حرکات هدست نباشد و کاربر راحت‌تر از قبل با آن کار کند. این سنسورها که Oculus Insight نام دارند، اجازه حرکت آزادانه‌تری را به مخاطب می‌دهند و هدست مستقل آکیولس کوئست هم از آن‌ها بهره می‌برد و چهار عدد سنسور خواهد داشت؛ در حالی که آکیولس ریفت اس دارای پنج سنسور خواهد بود.

رزولوشن کلی آکیولس ریفت اس برابر ۱۴۴۰*۲۵۶۰ است که برای هر چشم عددی معادل ۱۴۴۰*۱۲۸۰ در نظر گرفته شده است. البته نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) این هدست ۸۰ هرتز است که کمی نسبت به مدل اصلی (۹۰ هرتز) کاهش داشته است؛ موضوعی که کمپانی آکیولس علت آن را عدم نیاز به سخت‌افزارهای قدرتمندتر با وجود افزایش رزولوشن هدست می‌داند.

هدست جدید آکیولس طراحی بهتری نسبت به قبل دارد و پشت آن حالتی مشابه پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) خواهد داشت که باعث می‌شود کاربر شرایط بهتری را هنگام انجام بازی‌ها تجربه کند. همچنین خروجی صوتی هم برای هدست در نظر گرفته شده است و اجباری به استفاده از وسایل صوتی اضافه نخواهد بود، ولی جک ۳.۵ میلیمتری طراحی شده در هدست به کاربر اجازه می‌دهد در صورت تمایل از هدست‌های شخصی خود استفاده کند.

کمپانی آکیولس تأکید کرده است که ریفت اس را نباید ریفت 2 بدانیم، بلکه این هدست وسیله‌ای است که بر پایه نسخه اصلی آکیولس ریفت طراحی شده است و با پیشرفت‌های فراوان خود اجازه می‌دهد بازیکن با همان بازی‌هایی که برای ریفت عرضه شده‌اند، تجربه بهتری را دنبال کند. از طرف دیگر لیست بازی‌های آکیولس کوئست با ریفت اس متفاوت است و به علت سخت‌افزار ضعیف‌تر این هدست مستقل، نباید از آن انتظاری در حد هدست‌های غیرمستقل داشته باشیم. کوئست در روز اول عرضه دارای بیش از ۵۰ بازی خواهد بود که دارندگان ریفت هم می‌توانند آن‌ها را تجربه کنند.

آکیولس کوئست از پردازنده Qualcomm Snapdragon 835 بهره می‌برد و دارای ۶۴ گیگابایت حافظه خواهد بود که البته مدل‌هایی با حافظه بیشتر هم وارد بازار خواهند شد. این هدست ۷۲ هرتزی رزولوشنی معادل ۱۴۴۰*۱۶۰۰ دارد و در حالی که آکیولس ریفت اس از LCD بهره می‌برد، آکیولس کوئست نمایشگر OLED خواهد داشت.

هر دو هدست جدید آکیولس در بهار ۲۰۱۹ با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه خواهند شد و این بستگی به علاقمندان واقعیت مجازی دارد که به دنبال وسیله‌ای مستقل هستند یا یک هدست کلاسیک ولی پیشرفته را برای تجربه بازی‌های ویدیویی می‌خواهند.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده