نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

پشتیبانی از Ray Tracing به کارت‌های گرافیک پاسکال و GTX Turing اضافه می‌شود

با تصمیمِ غیر منتظره‌ی انویدیا، به زودی پشتیبانی از Ray Tracing به کارت‌های گرافیکِ پاسکال و GTX Turing می‌آید.

آیا در صورتِ در دسترس بودن سخت افزارهای سازگار با DXR، استفاده از Ray Tracing با استقبال گسترده‌تری روبرو خواهد شد؟ آیا مشتاقید که ببینید کارتِ مبتنی بر پاسکال چه سرعتی در اجرای Ray Tracing دارد؟ یا فقط مایلید که از هسته‌های RT انویدیا اجتناب کنید؟ خبر خوب این که انویدیا تایید کرده که آنها پشتیبانی از DXR (فناوری رهگیری پرتو تحتِ دایرکت ایکس) را به کارت‌های گرافیکیِ سری پاسکال و GTX از نسلِ جدیدِ تورینگ خواهند آورد.

اما چگونه این کار امکان پذیر خواهد شد؟ مگر Ray Tracing برای اجرا به هسته‌های RT نیاز نداشت؟ خیر، DXR Ray Tracing یک حالتِ Direct Compute (پردازشِ مستقیم) تحتِ دایرکت ایکس دارد که هسته‌های RT انویدیا فقط برای شتابدهی به این حجمِ کاری به خدمت گرفته می‌شوند. DXR می‌تواند روی هر کارتِ سازگار با دایرکت ایکس 12 اجرا شود، اما انویدیا تا اکنون پشتیبانی از DXR را پشتِ سری RTX نگه داشته بود.

ray tracing in pascal GPU

انویدیا از زمانِ عرضه‌ی سریِ RTX نکته‌ی ساده‌ای را دریافته است. اگر کارت‌های گرافیکیِ بیشتری از این فناوری پشتیبانی کنند، DXR بیشتر به خدمت گرفته خواهد شد و تنها راه برای درکِ واقعیِ مزایای استفاده از هسته‌های RT این کمپانی هم این است که ببینیم بازی‌های دارای Ray Tracing چگونه بدون استفاده از این هسته‌ها عمل خواهند کرد. این یک قدمِ ساده و در عین حال استادانه از سوی انویدیا است.

حالا ده‌ها میلیون از کارت‌های گرافیک با قابلیتِ DXR پیش‌ِ رو قرار دارند که این پشتیبانی با بروز رسانیِ درایور در زمانی از ماه‌ِ آوریل (فروردین – اردیبهشت ۱۳۹۸) به آنها خواهد رسید. این امر به بازی‌سازانِ بیشتری امکان خواهد داد که DXR را آزمایش کنند و بالقوه به DXR امکان می‌دهد در طیفِ وسیع‌تری از عناوینِ بازی‌ها استفاده شود. فعلا مشخص نیست که آیا AMD هم برای پیروی از این حرکت و فعال سازیِ پشتیبانی از DXR با نسخه‌ی آینده‌ای از نرم افزارِ Radeon Adernalin برنامه‌ای دارد یا خیر.

ray tracing in pascal GPU

همچنین انویدیا  امیدوار است که پشتیبانی از Ray Tracing را در تنوعِ بیشتری از بازی‌ها، موتورها و رابط‌های برنامه نویسی یا API شاهد باشد و این پشتیبانی را در آینده‌ی نزدیک با یک افزونه به رابطِ Vulkan هم اضافه خواهد کرد.

پشتیبانی از DXR در پاسکال به مدل‌های GTX 1060 6GB و بالاتر داده خواهد شد.


منبع Overclock3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده