// دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵

تالاب صورتی رنگ ایران کجاست؟

تالاب لیپار، تالاب صورتی ایران، یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی ایران است، که فقط چهار نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد. با این تالاب زیبا آشنا شوید.

دریاچه‌ها و تالاب‌های بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که از نظر زیست محیطی مامن بسیاری از گونه‌های جانوری به شمار می‌روند؛ ولی بعضی از این تالاب‌ها در اقصی نقاط جهان که شاید شمارشان به تعداد انگشتان یک دست باشند، به دلیل رنگ خاص خود از بقیه متمایز شده‌اند.

آب این تالاب‌ها بنا به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ شیر-توت فرنگی است و از اینرو، برای نوشیدن به نظر مناسب می‌رسند، ولی در واقعیت جزو شورترین آبگیرهای جهان هستند. 

موقعیت جغرافیایی

تالاب لیپار یکی از جاذبه‌های خاص طبیعت ایران است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است. این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر) قرار دارد.  

پوشش گیاهی تالاب

رویش گونه‌های بلوط و گزنه در آب صحنه فوق‌العاده زیبایی خلق کرده که نمونه آن در ایران کمتر دیده می‌شود. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. علاوه بر این در این منطقه پنبه‌های وحشی می‌روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.

طاووسک

کنار این تالاب دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس نیز می‌گویند. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوانی گفته می‌شود که هنوز ازدواج نکرده‌اند. وجه تسمیه این نامگذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است.

پرندگان تالاب

اکوسیستم تالاب

جزر و مد قرمز در چابهار، از جمله دیدنی‌های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است که بازدیدکنندگان را به تعجب وا می‌دارد. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است؛ جایی که به آن تالاب صورتی می‌گویند. رنگ قرمز این پدیده محصول فعالیت پلانکتون‌ها است.

وجود پلانكتون‌های گیاهی زیاد در منطقه (۹۰ درصد پلانكتون‌های گیاهی در این حوزه یافت می‌شوند)، وفور مواد آلی و معدنی كه از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال خواهد شد؛ به طوری كه این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون كه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور) می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداكثر میزان خود می‌رسد.

تالاب صورتی

در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم كه عامل اصلی آن گونه نوكتیلوكا میلیاروس است كه در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین تعداد آن به شدت افزایش می‌یابد. فرآیند «رد تاید» یا «كشند قرمز» از جمله فرآیند‌های بیولوژیكی در محیط‌های آبی است كه توسط پلانكتون‌های گیاهی به وقوع می‌پیوندد و نقش عمده‌ای در زنجیره‌های غذایی و انرژی در اكوسیستم‌های آبی دارد.

تالاب لیپار

این تالاب بنا به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ زاده از بومیان محل و از اهالی روستای دمبدف و با کمک اهالی و بودجه شخصی و حمایت وزارت نیرو با در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشاورزی در سال ۱۳۶۲ خورشیدی احداث شد. این تالاب در اوایل احداث و بارندگی خوبی که در محل آن داشت توانست مدت مدیدی منطقه را سبز و پرندگان مهاجر و غیربومی را به خود جلب کند.

کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان و راهنمای سفر به آن‌ها با همکاری آژانس‌های مختلف به معرفی بهترین تورهای داخلی و خارجی نیز پرداخته است؛ از این رو اگر قصد سفر به  چابهار و بازدید از جاهای دیدنی چابهار را دارید شما می‌توانید تور چابهار را در کجارو جستجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

گونه‌‌های جانوری تالاب

طی بررسی‌های به‌ عمل آمده در منطقه، تاكنون ۹۳ گونه پلانكتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانكتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها در آن شناسایی شده‌اند.

تالاب لیپار

برای سفر به چابهار و سایر نقاط گردشگری داخلی و خارجی برای تهیه بلیط هواپیما کجارو به شما کمک می‌کند. همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایینترین قیمت بلیطها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده