نویسنده: یونس بهرامی
// یکشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۱

بازی Dwarf Fortress راهی فروشگاه استیم و itch.io می شود

به‌زودی در آینده می‌توانید یکی از آثار مشهور سبک روگ‌لایک را از طریق فروشگاه‌های استیم و itch.io خریداری و تجربه کنید. 

به مدت شانزده سال است که برادران تارن و زک آدامز، به‌طور کاملاً رایگان و مستقل، بازی Dwarf Fortress را در سبک روگ‌لایک و شبیه‌ساز ساخت و مدیریت به‌روزرسانی می‌کنند. ساخت این بازی قبلاً در سال ۲۰۰۲ شروع و اولین بار نسخه‌ی آلفای آن در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. عمده توجه‌ها نسبت به این اثر، از آنجایی شروع شد که این پروژه تمام این سال‌ها به دست دو نفر و تنها با کمک‌های مردمی به حیات خود ادامه می‌داد. حال با کمک استودیوی کیتفاکس گیمز (Kitfox Games)، نسخه‌‌ی پرمیوم و پولی این بازی به‌زودی از طریق شبکه استیم و شبکه itch.io در دسترس علاقه‌مندها قرار می‌گیرد. نسخه‌ی پولی این بازی قرار است که نسبت به گذشته بسیار بهتر به نظر برسد. 

همان‌طور که از نام بازی مشخص است، این اثر به بازیکن‌ها اجازه می‌دهد تا قلعه‌ای برای محافظت از دورف‌ها خلق کنند و همین‌طور در جهان گسترده‌ی بازی که بخش‌هایی از آن به‌طور تصادفی ساخته می‌شود (مانند بقیه آثاری که در سبک روگ‌لایک هستند) به اکتشاف بپردازند. با این حال، نسخه کلاسیک این بازی همچنان مانند سابق رایگان خواهد بود و به‌‌طور مستمر به‌روزرسانی‌های گوناگون دریافت خواهد کرد. البته که نسخه کلاسیک، برخلاف نسخه پولی، همچنان با همان گرافیک متن‌محور (Text-Based) باقی می‌ماند.

مایک می‌دی مادژ (Mike “Mayday” Madej) و پاتریک مارتین مف شرودر (Patrick Martin “Meph” Schroeder)، دو فردی که برای مادهای کاشی‌محور (Tile-Based) شناخته می‌شوند، در حال کار کردن روی یک نوع گرافیک کاشی‌محور کاملاً جدید هستند که قرار است در نسخه پولی بازی Dwarf Fortress تعبیه شود. در همین حال، دابو (Dabu) به‌عنوان آهنگ‌ساز و طراح صداگذاری، در حال ساخت موسیقی‌های جدید برای فصل‌های مختلف درون بازی است. علاوه بر این، نسخه‌ی پولی برای راحتی استفاده و پشتیبانی از مادها، از سیستم استیم ورک‌شاپ هم پشتیبانی خواهد کرد. 

بازی Dwarf Fortress

در سال ۲۰۱۲، موزه هنر مدرن چند بازی در آرشیو گالری خود قرار داد که بازی Dwarf Fortress یکی از آن‌ها بود؛ چراکه این پروژه سال‌ها است که در دست ساخت و پشتیبانی با به‌روزرسانی‌های مختلف بوده و بعید است که این پشتیبانی هرگز متوقف شود. با وجود این‌که شرکت کیتفاکس گیمز در حال کمک برای انتشار این پروژه در بازارهای دیجیتالی است، اما این اثر به‌عنوان یک پروژه مستقل باقی خواهد ماند. 

همکاری میان شرکت کیتفاکس گیمز و تارن آدامز از طریق دوست‌های دو جانبه و مشترک و همین‌طور همکاری‌های گذشته ناشی می‌شود؛ مانند همکاری تارن در نوشتن کتابی از تانیا ایکس. شورت (Tanya X. Short) که یکی از موسسان همین شرکت بوده است. 

هنوز مشخص نیست که بازی Dwarf Fortress چه زمانی برای شبکه‌های استیم و itch.io منتشر خواهد شد، اما تارن آدامز همچنان به ارتباط خود با جامعه هوادارهای بازی ادامه خواهد داد و در سرور دیسکورد کیتفاکس حضور خواهد داشت.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده