نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

چرا پورت کردن دایرکت ایکس 12 به ویندوز 7 یک حرکت هوشمندانه است؟

مایکروسافت پس از گذشتِ سال‌ها با تغییرِ رویکرد، دایرکت ایکس 12 را از انحصارِ ویندوز 10 خارج می‌کند، علت چیست؟

روز گذشته گزارش شد که مایکروسافت دایرکت ایکس 12 را به ویندوز 7 پورت می‌کند، یک حرکتِ بی‌سابقه که باعث خواهد شد این رابطِ گرافیکیِ جدید روی رایج‌ترین سیستم‌عاملِ قدیمیِ مایکروسافت قابلیتِ اجرا پیدا کند.

از زمان عرضه‌ی ویندوز ۱۰ تاکنون، دایرکت ایکسِ ۱۲ منحصر به این سیستم‌عامل جدید بوده و به‌عنوان دلیلی برای گیمرها برای ارتقا عمل کرده است. متاسفانه این استراتژی چندان کارساز نبود، چرا به نظر می‌رسید توسعه‌دهندگان تمایلی برای استفاده‌ی سریع از این API جدید ندارند و در همان حال بسیاری از بازی‌های اولیه مبتنی بر دایرکت ایکس 12، راندمانی کمتر از همتایانِ دایرکت ایکس 11 خود ارائه می‌کنند.

اما چرا این اقدامِ مایکروسافت را حرکتی هوشمندانه تفسیر می‌کنیم؟ اولین موردی که باید در نظر گرفت این است که چرا بیشترِ بازی‌های دایرکت ایکس 12 با نسخه‌ی دایرکت ایکس 11 هم عرضه می‌شوند. توسعه‌دهندگانِ بازی‌ها می‌خواهند بیشترین مخاطبِ ممکن را در پلتفرمِ پی‌سی به‌دست آورند که به‌معنیِ آن است که آن‌ها دو سیستم‌عاملِ رایج براساسِ ویندوز را به‌طور ایده‌آل به‌عنوان هدف در نظر می‌گیرند و این دو مشخصا ویندوز 7 و ویندوز 10 هستند. قبل از این دایرکت ایکس 12 روی ویندوز 7 کار نمی‌کرد و به همین خاطر امکانِ حذفِ کاملِ دایرکت ایکس 11 وجود نداشت.

Direct X 12 in Windows 7

به همین دلیل بازی‌سازان مجبور بودند هر دو نسخه‌ی دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12 از بازی‌هایشان را عرضه کنند، با این پیش فرض که می‌خواهند دایرکت ایکس 12 را اولویتِ اصلی قرار دهند. این امر به نوبه‌ی خود منابعِ توسعه را بین دو API تقسیم می‌کرد و منجر به شرایطی می‌شد که یکی از این رابط‌های برنامه‌نویسی بازخوردِ بهتری نسبت به دیگری پیدا می‌کرد. همچنین ساختنِ بازی‌ها با درنظرگرفتنِ دایرکت ایکس 11، بهره‌برداریِ کامل از دایرکت ایکس 12 را هم دشوار کرد، چرا که منابعِ بازی‌سازان هم محدودیت داشت. در شرایطِ ایده‌آل، بازی‌های مدرن تنها با درنظرگرفتنِ یک API ساخته خواهند شد که به سازنده اجازه می‌دهد روی بهینه‌سازی و راندمانِ بهتر در بازی تمرکز کند.

در طولِ سالِ گذشته، تنها نمونه‌ای از یک بازی دایرکت ایکس 12 که به همراهِ رابط دایرکت ایکس 11 عرضه نشد، بازی Strange Brigade ساختِ استودیوی Rebellion بود. درحالی‌که دایرکت ایکس 11 گزینه‌ی قابلِ انتخابی برای این بازی نیست، ولکان به‌عنوانِ یک API پشتیبان عمل می‌کند که در ویندوز 7 هم کار می‌کند. بنابراین در اینجا نه دایرکت ایکس 11، بلکه Vulkan است که هدفِ یکسانی را با ارائه‌ پشتیبانی از نسخه‌ی قبلیِ ویندوز میزبانی می‌کند.

پس چرا دایرکت ایکس 12 به ویندوز 7 پورت شده، ویندوزی که قرار است کمتر از یکسالِ دیگر از پشتیبانیِ تمدید شده‌اش خارج شود؟ ساده است، اگر دایرکت ایکس 12 در ویندوز 7 پشتیبانی شود، بازی‌سازان تواناییِ کنار گذاشتنِ دایرکت ایکس 11 را به‌دست می‌آورند و کاملا به پیاده‌سازیِ رابطِ سطحِ پایینِ جدیدِ مایکروسافت متعهد خواهند شد.

ثمره‌های این اقدام از همین حالا هم دیده می‌شود. آخرین بروز رسانیِ World of Warcraft پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 را به ویندوز 7 اضافه کرده و افزایشِ راندمانِ چند رشته‌ای (multi-threading) را برای عرضه‌ی نرخ‌ فریم‌ِ بیشتر به بازیکنان ممکن می‌سازد.

World of Warcraft

در آینده مایکروسافت قصد دارد با بازی‌سازانِ بیشتری کار کند تا بازی‌های دایرکت ایکس 12 موجودشان را قادر به اجرا در ویندوز 7 کند، هر چند که این شرکت متذکر شده که ویندوز 10 از بهبود‌های حیاتیِ متعدد در سیستم‌عامل برخوردار است که باعث می‌شود API-های سطحِ پایین بهینه‌تر عمل کنند.

برنامه‌های پیش رو

برای شروع، آخرین بروز رسانیِ World of Warcraft پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 را به ویندوز 7 می‌آورد

با آوردنِ دایرکت ایکس 12 به ویندوز 7، مایکروسافت بکارگیریِ آخرین رابطِ گرافیکیِ خود را سهل‌تر از همیشه کرده است تا سازندگان را به استفاده از بهینه‌سازی‌های سطح پایین و بکارگیریِ امکاناتِ گرافیکیِ جدیدِ منحصر به دایرکت ایکس 12 ترغیب کند.

ناگفته پیداست که رهگیریِ پرتو در دایرکت ایکس یا DirectX Raytracing و DirectML برای یادگیریِ عمیق هر دو از افزونه‌های دایرکت ایکس 12 هستند، به این معنی که سازندگان برای بکارگیریِ آن‌ها باید پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 را در محصولشان لحاظ کنند. برنامه‌های مایکروسافت گسترشِ استفاده از دایرکت ایکس 12 را در بر می‌گیرد که گیمرهای بیشتری را قادر به بهره‌مندی از آخرین فناوری‌های گرافیکی خواهد کرد.

به‌طور ایده‌آل، مایکروسافت باید پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 را سال‌ها قبل به ویندوز 7 اضافه می‌کرد، اما در هر حال این تغییر، یک گامِ بلند در دور شدن از نرمال‌های این شرکت است. به‌جای درنظرگرفتنِ دایرکت ایکس 12 به‌عنوان یک امکانِ انحصاریِ ویندوز 10، مایکروسافت درها را گشوده تا زندگی را هم برای بازی‌سازان و هم مشتریان ساده‌تر کند. این موضوع باتوجه‌به تجدیدِ تمرکزِ مایکروسافت روی مقوله‌ی گیمینگ روی پی‌سی و کنسول منطقی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.


منبع Overclock3D
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده